Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Mast Carbon of Aluminium

Mast Carbon of Aluminium 29 sept 2019 19:55 #1088608

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Lukraak offertes aanvragen lijdt meestal tot lukrake prijsopgaven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 29 sept 2019 20:00 #1088609

@Erik bij voorkeur een profiel zoals de Sparcraft F590C of een benadering daarvan. De vereiste momenten in x en y richting liggen een factor 4 uit elkaar. Een meer tradditioneler profiel zal dus waarschijnlijk zwaarder uitvallen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 29 sept 2019 20:05 #1088612

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1700
Misschien hebben ze bij Nirvana in Vollenhove nog een interessant aluminium profiel liggen wat voor hun aan de "kleine kant" (incourant) is.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 29 sept 2019 20:05 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 29 sept 2019 20:54 #1088634

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1533
kockie schreef :
Er stond laatst een carbon mast op Mp. Kwam van een getunede Winner1220. Advertentie is weg, maar de adverteerder bood meerdere onderdelen aan. Ik zal eens kijken of ik deze kan vinden.


Edit
Zoek op MP binnen de categorie zeilen op “Beuningen”. De adverteerder “Zeiler”.

Deze mast met toebehoren hebben wij inmiddels naast de toekomstige boot liggen.
Voor ons is deze iets te groot en zullen we dus moeten vermaken. We hebben hiervoor de ontwerper van onze boot gevraagd om hier een zeilplan voor te maken.
Even afwachten wat daar uit komt.

Het is een Z Spars C210 van 18.10m lengte Carbon
Laatst bewerkt: 29 sept 2019 20:59 door Ameesing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 29 sept 2019 23:01 #1088650

Ameesing schreef :
Deze mast met toebehoren hebben wij inmiddels naast de toekomstige boot liggen.
Voor ons is deze iets te groot en zullen we dus moeten vermaken. We hebben hiervoor de ontwerper van onze boot gevraagd om hier een zeilplan voor te maken.
Even afwachten wat daar uit komt.

Het is een Z Spars C210 van 18.10m lengte Carbon

Ah zie je wel, ik wist dat ik hem eerder gezien had. Bij jullie dus. Sorry Janneke, mijn korte termijn geheugen is ook niet meer wat het geweest is ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 12 okt 2019 08:45 #1091989

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Is een ronde dragonfly mast een optie, Hennie? Die worden gemaakt van een standaard rond profiel uit de industrie. Ik kan me voorstellen dat een dragonfly 35 mast zou passen, of anders het profiel en beslag kant-en-klaar bij DF aanschaffen en een tuiger de rest laten doen. Die profielen zijn vast ook wel 1-2 meter langer te krijgen.

Ze roteren standaard niet, maar ik denk dat daar nog wel een mouw aan te passen is met de mastvoet. Of dat uit kan met een rond profiel weet ik niet. Je zou natuurlijk wel zelf de druppel/stroomlijnvorm er aan kunnen lamineren, maar of het dan nog wat oplevert ten opzichte van zelfbouw is de vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 12 okt 2019 10:12 #1092025

Dan zou het al de mast van de nieuwe 1200 moeten zijn.
Ik ben nog in afwachting van de offerte van die Hongaarse mastenbouwer nav de tip van Sneaker.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 13 okt 2019 20:04 #1092490

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Noballast schreef :
Dan zou het al de mast van de nieuwe 1200 moeten zijn.
Ik ben nog in afwachting van de offerte van die Hongaarse mastenbouwer nav de tip van Sneaker.

Lijkt me goede aanpak om dat eerst te proberen.

Ik kan geen officiële informatie meer vinden van de DF35 (dragonfly levert die niet meer). De "ultimate" versie heeft volgens www.dragonfly-trimarans.org/d35.htm een mastlengte van 16.5 m, dat zou kunnen voldoen als het klopt. En het lijkt logisch dat een mast voor de nieuwe 40 voeter ook voor jou zou werken. Bij interesse zou ik Quorning een keer bellen, ze zijn ongetwijfeld bereid je te vertellen of en hoe (en voor hoeveel) een mast van de gewenste lengte geleverd zou kunnen worden. Ze hebben in ieder geval profielen en beslagen beschikbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 13 okt 2019 21:05 #1092510

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
De dragonfly masten zijn met hele specifieke ontwerp criteria ontworpen. Ik vraag mij af of die masten met een F39 een goede match zijn. Het zal ook afhangen wat voor verstaging Fram gaat krijgen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 14 okt 2019 21:02 #1092866

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
3Noreen schreef :
De dragonfly masten zijn met hele specifieke ontwerp criteria ontworpen. Ik vraag mij af of die masten met een F39 een goede match zijn. Het zal ook afhangen wat voor verstaging Fram gaat krijgen.

Ik heb geen idee hoe veel het verschilt qua criteria, dus lijkt me heel verstandig om eerst te proberen een passende mast te krijgen bij de tekening. Ik moest er aan denken (behalve dat we er 1 hebben :-)) omdat het hoogstwaarschijnlijk wel goedkopere profielen zijn, en het beslag "ready-made" aan te schaffen is. Voor het geval budget in de weg zit zou het misschien een oplossing kunnen zijn.

Dat Hongaarse spul is aardig likkebaardend mooi, dus als dat een optie is wist ik het wel.

In hoeverre denk jij dat een dragonfly mast (voor vergelijkbare bootgrootte) echt anders is dan die van een Farrier Gary? Maakt dat veel uit? Ik zou verwachten een zelfverstaagde mast met 2 bakstagen en 1 voorstag, wat kan er mis gaan ... ;-)
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 21:04 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 08:04 #1154856

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
redshift schreef :

Dat Hongaarse spul is aardig likkebaardend mooi, dus als dat een optie is wist ik het wel.


Ik heb n.a.v. dit draadje eens een grove prijsindicatie gevraagd bij Pauger. Mijn idee is dat ze bijzonder scherp zijn.
Probleem is dat je zelf moet inmeten en dat de chauffeur van de vrachtwagen die het spul komt brengen, de mast ook zet.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 08:16 #1154860

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Toekomst schreef :
redshift schreef :

Dat Hongaarse spul is aardig likkebaardend mooi, dus als dat een optie is wist ik het wel.


Ik heb n.a.v. dit draadje eens een grove prijsindicatie gevraagd bij Pauger. Mijn idee is dat ze bijzonder scherp zijn.
Probleem is dat je zelf moet inmeten en dat de chauffeur van de vrachtwagen die het spul komt brengen, de mast ook zet.

Iemand als Noballast die Fram zelf gebouwd heeft is prima in staat de mast er zelf op te zetten zou je aannemen. Het enige wat nodig is, is een extra handje in de vorm van een kraan. Die heeft de chauffeur dan op zijn wagen zitten. Wel makkelijk dan hoef je ook geen extra kraan in te huren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 08:17 #1154861

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Toekomst schreef :
redshift schreef :

Dat Hongaarse spul is aardig likkebaardend mooi, dus als dat een optie is wist ik het wel.


Ik heb n.a.v. dit draadje eens een grove prijsindicatie gevraagd bij Pauger. Mijn idee is dat ze bijzonder scherp zijn.
Probleem is dat je zelf moet inmeten en dat de chauffeur van de vrachtwagen die het spul komt brengen, de mast ook zet.

Ze zijn niet alleen scherp geprijsd, ze kunnen ook wat en kwaliteit is tot nu toe goed gebleken. Je moet niet zelf inmeten.. je kan altijd iemand laten overvliegen of 1 van de vele onafhankelijken inhuren. Die zijn deskundig en in overvloed aanwezig. Dat gebeurt vaker dan je denkt maar aan alles hangt een prijskaartje. Dat lijkt me meer dan logisch. Je mag de mast ook gewoon zelf zetten hoor, wij doen niet anders. Zie folder van Pauger :-)


Laatst bewerkt: 03 mei 2020 08:21 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 08:58 #1154870

Ik ben mogelijk te simpel van geest maar waarom zou er iemand moeten komen opmeten en waarom zou een ander dan ikzelf de mast erop zetten. Wel met hulp van een kraan uiteraard. En er zijn vast wel enkele ZF-ers die dat ook leuk vinden en mij daarbij zouden willen assisteren.

Dat gezegd hebbende, de tip van Sneaker heb ik opgevolgd en contact gezocht met Pauger. Ik heb ze ook face to face gesproken op de Mets.

En het moet gezegd, ze leveren een pracht produkt voor een concurerende prijs. Nog sterker, als ze wat actiever hadden gecommuniceerd was de mast nu al in produktie geweest !!

Maar op één paard wedden is niet verstandig dus al veel eerder was ik op zoek naar een gebruikte mast. En ook weer via dit fantastische forum kwamen er tips binnen en heb ik gebruikte masten bekeken. Helaas zonder succes, ze waren of te zwaar of te licht.

Als je op zoek bent naar een draaibare vleugelmast is Frankrijk natuurlijk het land waar de meeste kans op succes ligt. Helaas ben ik de Franse taal niet machtig anders dan een biertje kunnen bestellen. Forumlid AdB bood spontaan aan om mij te helpen en een zoekvraag op de Franse sites te zetten.

Lange tijd bleef het stil totdat ik een mailtje ontving, met excuses voor de late reactie. Het rare is nu dat ik dat op een mailadres ontving dat niet door AdB is opgegeven. Het zou nog kunnen zijn dat ikzelf heb gereageerd op de Franse marktplaats site, maar dat kan ik mij niet meer herinneren :blush:
Dat mailtje kwam juist op het moment dat ik een afspraak met Pauger wilde maken om naar Hongarije te komen, de produktie te bekijken en de deal rond te maken. Alleen die hoge BTW zat mij nog dwars.

Anyway, het bleek om een draaibare aluminium vleugel mast te gaan, afkomstig van een Formula 40 cat. Aanvankelijk leek het om een Sparcraft F590C profiel te gaan. Een mast die ik ook wel nieuw had willen kopen maar is niet meer leverbaar tenzij ik een paar duizend kilo aan masten zou laten extruderen. Aan de hand van de mij toegestuurde foto’s en het opmeten van een F590C mast bij een collega multihull zeiler leerde mij dat het geen Sparcraft mast kon zijn. Verder speurwerk bij de verkoper leerde dat het een vleugelprofiel van Marechal is.

Na nog wat ruggespraak met Erik de Jong die er ook nog wat rekenwerk op heeft losgelaten heb ik besloten die mast te kopen.

De Formula 40 was in de negentiger jaren een actieve multihull klasse die vrij makkelijk in zeecontainers verplaatst konden worden. De mast is dus deelbaar in 2 stukken van 10 meter lang. Het heeft wel de nodige aanpassingen nodig om op mijn boot te passen en er moet een extra stel zalingen bij.

Helaas heeft Corona voorlopig roet in het eten gegooid. Ik durfde niet meer af te reizen naar Zuid Frankrijk en dat was maar goed ook. Twee dagen later gingen de grenzen dicht. Dus het wachten is nu op het moment dat de grenzen open gaan en reizen weer mogelijk is.

Pauger schrijf ik nog niet af. Eerst maar wachten op de goede afloop. Maar als het lukt heb ik weer flink wat budget over voor een knap setje zeilen :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 09:21 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 09:10 #1154876

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Ben benieuwd! Was je van plan om de mast compleet bij pauger te bestellen of zelf het profiel af te bouwen? Leuke boten ook die F40's. Tony Grainger heeft een 40 voets ontwerp wat er wel mee overeen komt, al is het eigenlijk een vergrootte versie van de 8.5 die weer een moderne iteratie van de 8.5 klasse is. Die 40 voeter was bedoeld om een F40 op bora bora te vervangen die met gasten aan het varen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 09:13 #1154877

Ik had die mast compleet zullen bestellen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 09:19 #1154881

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Noballast schreef :
Ik ben mogelijk te simpel van geest maar waarom zou er iemand moeten komen opmeten en waarom zou een ander dan ikzelf de mast erop zetten.

Dat moet dus ook niet. Althans, niet van mij. Zelfde 'euvel' zie je ook bij nieuwe zeilen. Er zijn er maar een paar die zelf inmeten, de rest durft of wil dat niet. Terwijl je in 90% van de gevallen enkel vaste tuig- dekmaten opmeet.. zodat de zeilmaker je tuig en dekplan in 3D heeft en het zeil kan ontwerpen.
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 09:20 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 09:27 #1154885

Sneaker schreef :
Noballast schreef :
Ik ben mogelijk te simpel van geest maar waarom zou er iemand moeten komen opmeten en waarom zou een ander dan ikzelf de mast erop zetten.

Dat moet dus ook niet. Althans, niet van mij. Zelfde 'euvel' zie je ook bij nieuwe zeilen. Er zijn er maar een paar die zelf inmeten, de rest durft of wil dat niet. Terwijl je in 90% van de gevallen enkel vaste tuig- dekmaten opmeet.. zodat de zeilmaker je tuig en dekplan in 3D heeft en het zeil kan ontwerpen.

Nou zeilen daar komt volgens mij nog wel wat meer bij kijken. Ik zou graag zien dat die zeilmaker mijn boot en tuig beoordeeld op stijfheid, doorbuiging, schootvoering etc. zodat er maatwerk voor mijn boot uitkomt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 09:34 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 09:43 #1154889

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Noballast schreef :
Sneaker schreef :
Noballast schreef :
Ik ben mogelijk te simpel van geest maar waarom zou er iemand moeten komen opmeten en waarom zou een ander dan ikzelf de mast erop zetten.

Dat moet dus ook niet. Althans, niet van mij. Zelfde 'euvel' zie je ook bij nieuwe zeilen. Er zijn er maar een paar die zelf inmeten, de rest durft of wil dat niet. Terwijl je in 90% van de gevallen enkel vaste tuig- dekmaten opmeet.. zodat de zeilmaker je tuig en dekplan in 3D heeft en het zeil kan ontwerpen.

Nou zeilen daar komt volgens mij nog wel wat meer bij kijken. Ik zou graag zien dat die zeilmaker mijn boot en tuig beoordeeld op stijfheid, doorbuiging, schootvoering etc. zodat er maatwerk voor mijn boot uitkomt.

Dat kun jij prima zelf, geloof me. Maar het is exact dit waarom de meeste zeilers het laten inmeten. Is ook meer een Nederlands verschijnsel. Wanneer de afstanden groter worden, en de kosten voor inmeten daarmee omhoog gaan, doen zeilers het in veel (grote) landen gewoon zelf. Ik heb het dan over de cruise boten waar 99% van zf over beschikt. Jij hebt wellicht net een bijzonder type boot. Maar zelfs dan..Hoe meer zeilmakers in de buurt, hoe eerder de gemiddelde zeiler vindt dat zeilmaker moet inmeten. En dat gebeurt dan ook in 90%. Bij mij iig wel. Nodig is het niet. Alles behalve.
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 09:46 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 09:48 #1154892

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Kan best, totdat je kersen moet eten over een schootoogje wat te hoog of te laag zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 09:51 #1154895

Dat kun jij prima zelf, geloof me.

Ik ken mijn beperkingen ;)
Het klinkt misschien raar maar ik zie dus op tegen het gesprek met de zeilmaker. Heb er gewoon nog te weinig kaas van gegeten om de goede keuzes te kunnen maken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 09:54 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 09:56 #1154899

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Noballast schreef :
Dat kun jij prima zelf, geloof me.

Ik ken mijn beperkingen ;)
Het klinkt misschien raar maar ik zie dus op tegen het gesprek met de zeilmaker. Heb er gewoon nog te weinig kaas van gegeten om de goede keuzes te kunnen maken.

Ik wil wel met je mee gaan hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 09:59 #1154900

Sneaker schreef :
Ik wil wel met je mee gaan hoor.

Genoteerd :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 10:12 #1154903

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Komende dinsdag mijn nieuwe fokje ophalen bij de zeilmaker. Natuurlijk zelf opgemeten inclusief bijzondere wensen m.b.t. mijn nieuwe structural roller. Nu maar duimen dat het past. We gaan het zien.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast Carbon of Aluminium 03 mei 2020 10:18 #1154905

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
3Noreen schreef :
Komende dinsdag mijn nieuwe fokje ophalen bij de zeilmaker. Natuurlijk zelf opgemeten inclusief bijzondere wensen m.b.t. mijn nieuwe structural roller. Nu maar duimen dat het past. We gaan het zien.

Past het niet, pas je het aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl