Ik zou gewoon even BNR bellen wat een tillerbar kost, mocht dat
boven budget zijn dan aluminium buis van dezelfede diameter en dikte
aanschaffen. Op maat zagen en beslag en joystick overzetten.
Je ziet dan niet eens dat het niet origineel is.
Op mijn Tornado overkomt mij ook wel eens, heb voor dat geval al
carbon buis in huis.
ac320 schreef :
Voor omslaan heb ik naast de gebruikelijke zeiltips die je vast al kent misschien nog wel een praktische tip: verwijder de schootklem van het grootzeil (onderste blok). Ik heb dit gedaan nadat ik niet snel genoeg kon lossen (en oploeven) bij een vlaag omdat de schoot per ongeluk in de klem zat... en dus omsloeg... De schootklem voor grootzeil heb je niet nodig op je cat, handschoenen wel...
Dat vind ik een nogal dubieuze aanbeveling. Er zijn zat situaties waarin je
de grootschoot even klem wil zetten. Denk aan solo zeilen, lange afstanden,
licht weer waarbij op de voorbeams zit en gewoon wanneer je even iets anders moet doen.
Daarbij trim je het grootzeil met de grootschoot samen met de downhaul op de
windsterkte, vlagen opvangen doe je met de overloop(traveller).
Wel is het zo dat je het schootblok zo moet moet afstellen dat je ten alle tijden
de schoot snel kunt lossen. Dit kan door de hoek van de klem optimaal te zetten.
Gewoon even uitproberen.
A