Alhoewel ik zelf meer voor aluminium ben (onderhoudsvrij, sterk, zeer lange levensduur (mits Galv corr correct voorkomen etc)) , was voor mij momenteel polyester de beste keus.
Ik heb zelfs gedacht aan een eigen ontwerp in aluminium en dan een scow 650...maar wellicht later nog eens.
Ik heb ervaring met vele oude reddingssloepen die het moet gezegd nogal variërden in kwaliteit na jaren aan de zijkant gehangen te hebben en sommige jaren in de magroven gelegen.
Er waren zat van die sloepen bij waarbij het polyester verdroogd was en ik de lagen als opgedroogd krantenpapier uit elkaar kon trekken. De structurele stijfheid en gewone stevigheid kan dus behoorlijk terug lopen.
Er is een verschil echter met een reddingssloep en een oude Vega. Ik denk dat de Vega's (niet nagemeten) beter gebouwd (gelamineerd) zijn dan de reddingssloepen die niet gebouwd werden om vele jaren mee te gaan als varend schip...Een term SOLAS gekeurd kwam je nogal eens tegen en dat heeft geen betrekking op de kwaliteit van polyester.
Het voordeel van polyester is dan weer dat er vrij eenvoudig wat aan gerepareerd kan worden en zelfs een tweede huid (epoxy) kan ook nog (niet dat dat financieel zin zou hebben wsl).
Maar een Vega dus. Veel te leren en in orde te maken nog aan die boot zal dus leuk worden nog. Erg lang geleden dat ik CWO 1 geloof ik ooit gehaald heb. Ik kan wel zeilen overigens gellerd in piraatjes, later vrijheid en natuurlijk kamperen in die open huurboten en af en toe op de loosderchtse plas een bakkie huren..
Paar keer op punt gestaan om Kajuit zeil jacht te kopen *** betert een Bavaria 38 ooit zelfs mondelijng aangeschaft op mondelinge offerte tijdens HISWA ( ik stond er zelf ook met stand) maar na proefvaar5t trok de dealer te Almere zijn aanbod in waarop ik hem vriendelijk vertelde *** *** *** dus...
Vega sturen is te leren en mij bekend enik was zowiezo van plan een tweede reserve roer aan de spiegel te hangen (van catamaran oid) dus dat sturen is niet een ding bovendien heb ik vrij veel ervaring met sturen in druk en lastig water (ik ben schipper geweest op een aluminium rondvaartboot voor 120 man in AMsterdam) dus die Vega komt wel goed denk ik...
Waar ik dan weer absoluut geen kaas van gegeten heb is die oude diesel...(ja ooit wel geleerd om te knutselen aan oude sabb 2 cyl, ontluchten, membraampompje vervangen en inbouwen), maar echt begrijpen doe ik die diesels niet dus die VP md6a geloof ik moet nog eens wat uitleg krijgen voor mij en hands on gesleutel on een toeziend oog.
Ook de electra zal een kluif worden voor mij, totaal geen sjoege van wat voor apartigheden daar aan hangen behalve dan dat ik weet dat je een plu / min hebt een zekering hier en daar en een knop aan/uit...
Elektra aan boord voor dummies zal het wel worden denk ik...
de Vega overigens is in redelijke staat maar wel oud natuurlijk en de romp onder water heeft enkele plekjes die aangepakt moeten worden omdat het weefsel zichtbaar is....dus gelcoat finito. dus hij gaat zo te water, richting Hoorn en zsm er weer uit voor een grondige aanpak van onderwaterschip en alle klusjes die erbij komen, zal wel een waslijst worden denk ik...
Ik wil het echter wel basic houden...zoals het hoort bij zo'n boot.
- Lowrange HDS5M heb ik hier geloof ik al 12 jaar liggen met een even oude Navionics kaart
dat zal zo'n beetje de enige echte luxe worden qua nav en dan een
- handheld GPS op solar en een Bosatlas (geintje).
- De uitlaat moet zsm een zwanenhals in want er zit nu een rechte nieuwe slang op.
- Wellicht een zeil want de zeilen zijn heerlijk origineel haha
- Zelfs een verrekijker heb ik niet of
- noodsignalen,
- zeilreparatie setje,
- acculader (solar/wind),
- zelfstuur DIY is het plan....etc etc...
- Kachel (onontbeerlijk naar mijn idee), ik dacht een te kijken hoe een multifuel stormlamp van BriteLyt met verwarmingselement het gaat doen in de boot als verlichting/kachel
- Er zit gaskook in maar ik wil denk ik een petroleum kook set (single)
- aangevuld met een Jetboil voor de snelle kop thee
- Boeken Zeilboeken,,alles over techniek, navigatie, knutselen etc etc...
-Een goed anker zwaar geval en ankerkluis/boegbeslag...
Waar ben ik aan begonnen
...haha