sigdock schrijft:zeehond schrijft:We moeten eens aan Albert vragen of die brugwachters nu zo veel verdienen dat die kosten opwegen tegen het belang van de zeilende pleziervaart voor de economie in Nederland.
Hmm.... ik ben toch wel eens benieuw naar dit regelmatig gebruikte argument. Hoe groot is dat economische belang nou echt en weegt het op tegen het economisch verlies van een file als gevolg van een brug. Daarnaast is het bij een beperkte openstelling gewoon een kwestie van plannen net zoals we bijvoorbeeld bij een tochje naar Vlieland of Noorwegen moeten doen.
Verder zou men kunnen overwegen om dit soort kruisingen te vervangen door acquaducten zoals bij Enkhuizen en Harderwijk inmiddels ook is gebeurd en bij Weesp gaat gebeuren. Klein maar wel grappig detail: het is ook de bedoeling om de watersportbedrijven Weesp uit te jagen ten gunste van (luxe) appartementen zodat het aquaduct t.z.t. waarschijnlijk erg weinig zeil- of andere hoge jachten te verwerken krijgt.
Een andere overweging is natuurlijk om, als eigenaar van een boot die niet onder de brug door kan, een andere haven te kiezen.
De ketelbrug kan niet worden vervangen door een aquaduct. Dit zou een tunnel worden, en tunnels moeten 24 uur per dag in de gaten worden gehouden, dus qua personeel komt een brug waarschijnlijk beter uit.
Verder worden de meeste snelwegbruggen toch al beperkt bediend, dus de ketelbrug ook beperkt bedienen zal niet veel verschil geven. Zoals hierboven al is gezegd, aan beide kanten van de brug is leuk open water, dus als je even een uurtje moet wachten, kan je gewoon lekker een rondje gaan zeilen.