Dekadent schrijft:Hierop aansluitend, ik heb mijn schip over een week voor 2 weken verhuurd aan mijn zuster, en haar zeezeilervaring is niet toereikend om zelfstandig met haar gezin buiten om te gaan naar Zeeland. Zij is nu gedwongen om inderdaad time management toe te passen, of omvaren via de Waterweg en Oude Maas en dan vanaf Hellevoetsluis terug te varen naar Willemstad.
In mijn herinnering een uur of 4 extra varen, klopt dat een beetje?
Dekadent
Vier uur is wel erg ruim ingeschat. Maar twee of drie uur extra, los van de stroom puur in mijlen gerekend, is wel de orde van grootte, denk ik.
De stroom is echter de interessante factor, want bij de mond van de Hollandse IJssel stuurboord of bakboord uit gaan, betekent ook stroom mee of stroom tegen hebben. En aanvankelijk stroom mee op de Nieuwe Maas betekent weer stroom tegen op de Oude Maas, tenzij je daar op de kentering aankomt. Dat verhaal blijft het hele eind tot het Hollands Diep of Haringvliet opgeld doen. Het kan zelfs interessant zijn om na de Oude Maas het Spui op te gaan, als blijkt dat je daar stroom mee heb en op de Oude Maas en Dordtse Kil niet. Een aardige puzzel om vooraf te maken. Ook een vorm van time-management..
Langs Hellevoetsluis kom je niet, als je uiteindelijk naar Willemstad wilt.
Hoe de bruggen in Rotterdam en de Spijkenissebrug draaien heb ik hier even niet paraat. De Spijkenissebrug moet ook regelmatig draaien voor de zeescheepvaart op de Oude Maas, dus daar zal de wachttijd nooit lang zijn.
Overigens ligt aan N-zijde, vrijwel naast de Alblasserdamse brug, de haven van WV Alblasserdam, waar je prima kunt wachten c.q. overnachten. Komend van de andere kant is het wat lastiger. De haven van WV HI Ambacht (echt direct naast de brug) is klein en vrij ondiep, dacht ik. Liggen vooral motorbootjes. Als de wachttijd niet te lang is, is ankeren in de Binnen-Noord (op de kaart 'Rietbaan') een aardige optie, misschien. Of even de haven van WV Zwijndrecht aanlopen, in de Strooppot, een doodlopende zijarm van de Rietbaan.
--
stegman