EricV schrijft:Nog even een (brutale) vraag van mij aan Klaas.
Pure nieuwsgierigheid: je weet echt onwijs veel van waterstanden enzo...is dat iets waar je beroepsmatig mee bezig bent.
Dat 'onwijs' veel kun je vergeten, met zijn alle hier op het forum kom je vanzelf veel te weten. Andermans ervaringen zijn leerzaam. Kon eerder zeilen dan zwemmen, zo ging dat vroeger als je op en aan het water (Loosdrecht, de vijfde plas) opgroeit en elk weekend bij het Witte Huis aan het wedstrijdzeilen was. Later (veel later) ben ik overgestapt naar motorboot varen. Mijn werk was in de luchtvaart. Veiligheid, vooruitzien, risico analyses zijn met de paplepel ingegoten. De methodieken en ervaring van technisch onderzoek van een voorval, oorzaak, gevolg en preventie komen goed van pas in de watersport. Met enig (bewuste) voorbereiding kom je een heel eind. Dat wil niet zeggen dat altijd alles goed gaat, soms overkomt je het gewoon. Het helpt als je er over nagedacht. En ja je doet ervaring op van je eigen ‘domme’ dingen. Van KNRM reddingsrapporten leer je ook veel. Er voor open staan dat het jou ook kan gebeuren is net zo belangrijk. Als je dan met enig regelmaat reddingsrapporten leest dan men nog wel eens op de Randmeren vastloopt ga je kijken hoe dat voor jezelf te voorkomen is. Dus vandaar dat linkje. Als je dit een tijdje volgt zie je wat de waterstand in korte tijd kan doen. Wat zegt de waarschuwing op de waterkaart hierover? Kijkend naar de reddingsrapporten, ja… kennelijk is het lezen soms anders dan het besef dat het ook voor jou van toepassing kan zijn.
Grtn, Klaas