Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boottransport Friesland richting Hollands Diep

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 12:34 #171632

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
La Mavare schrijft:
Niet leuk met een rompsnelheid van 6 km/uur.
?? De TS:

waverider82 schrijft:
(Rompsnelheid = 6 knopen en die wordt op de motor wel gehaald).

Een typo, neem ik aan?
Laatst bewerkt: 19 jan 2011 12:35 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 12:40 #171634

@Lamavare
Hoho 6 knopen he ;) Maargoed verder klinkt het goed wat je schrijft.
edit: Beewee was me voor.

Op de 2 dagen kwam ik na het lezen van het verhaal van
rsv:
www.zeilersforum.nl/index.php?...mit=25&limitstart=25
Laatst bewerkt: 19 jan 2011 12:41 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 12:51 #171638

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Dubbele typo denk ik.
6 km/uur is waarschijnlijker dan 6 knopen.
Met 2300 toeren draai ik meestal rond de 6 knopen met een 38 voeter, die onder zeil de 9 wel haalt. Harder op de motor varen vreet brandstof en maakt het leven aan boord zeer onaangenaam.
De 6 knopen rompsnelheid die waverider aangeeft is niet realistisch om een tocht te varen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 13:16 #171640

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Maar ik haalde er ook zo'n 5.5 - 5.8 met mijn 27 voet... En dan draaide ik nog niet eens op volle toeren hoor!

Ik ga overigens wel met je mee: over de Vecht... vaart mooi, rustig en snel.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 13:27 #171642

@La Mavare, De motor is wat overbemeten: 24 voet boot en 14pk motor, vermogen voldoende, maargoed ik ben met je eens dat je niet constant rompsnelheid zult kunnen varen.
@Johnnie, lijkt me wel een mooie tocht ook.

Maargoed voordat we op de zaken vooruitlopen. De huidige eigenaar is tot half maart niet in het land dus kan ik nog helemaal niet kopen en wil eerst nog uitgebreider inspecteren. Ik weet in ieder geval nu wel wat er ongeveer bij komt kijken.
Word vervolgd.
Laatst bewerkt: 19 jan 2011 13:27 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 13:42 #171644

Je kunt 's ochtends weg uit regio Friesland, ben je begin van de avond in amsterdam, om te wachten tot de nachtdoorvaart.
Na die doorvaart vaar je in het donker over nieuwe meer en een deel van de ringvaart,tot schipholbrug. Dat is op zich allemaal wel te doen.
Aan het eind van de middag ben je dan in Dordrecht. Zaak is wel om wat hazeslaapjes te doen onderweg, dus met 2 man aan boord is het minimum.
Vaak zo gedaan, ff pizza bestellen in amsterdam, we liggen tegenover xx gracht, huisnummer xxx en nog een uurtje of wat slapen.

Wekker op middernacht. Het lijkt wel op werken natuurlijk....., maar voor velen is het een uitdaging om het eens te doen. (en je kunt uiteraard stoppen als je er flauw van bent)

Met gestreken mast zul je nog beter opschieten, zeker over het amsterdam rijn kanaal. Maar dat laatste kun je vermijden als je dat niet ziet zitten, maar ondeschat de noord, merwede, oude maas etc ook niet wat betreft golfslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 14:50 #171653

@Blue Loeks Marine:
Klinkt leuk: pizzaatje scoren in Amsterdam aan de gracht en daarna gelijk doorvaren. Ben wel bang dat ik allerlei fietsen aan m'n kiel heb hangen of valt dat mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 15:10 #171654

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
@Waverider,

Misschien lukt het wel in twee lange dagen, april is nog vroeg in het jaar en je moet bereid zijn in het donker te varen. Ik zou in ieder geval voor een plan B zorgen en geen belangrijke afspraken plannen op de maandag, of een andere escape organiseren. Je kent de boot niet en de motor niet en er kan van alles gebeuren onderweg. Ik zou iig niet rekenen met een gemiddelde snelheid van 6 kts.

Wel leuk he, zo'n trip voorbereiding.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 15:22 #171656

Daar ben ik het dan wel mee eens. In principe is het ook: zover ik kom. Een weekje op een passantenplek laten liggen o.i.d. vind ik geen probleem. Stel dat ik tot Capelle kom of tot Zwijndrecht is dat te doen. Liefst doe ik overigens donderdag en vrijdag met uitloop op zaterdag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 15:23 #171657

  • vince83
  • vince83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
De fietsen aan je kiel vallen best mee, de route van de staande masten is veelbevaren en daar zul je echt niet zomaar een fiets meeploegen!
De tocht zoals Bluelooks voorstelt is leuk maar wel doorpoten.
Over de snelheid, met een rompsnelheid van 6kn zou ik uitgaan van een gemiddelde snelheid van 5kn. Wanneer je een tocht vaart met bruggen en dergelijke kun je hier een percentage vanafhalen. Voor de tocht door friesland tot aan amsterdam toe, gemiddeld 4kn vaarsnelheid dus.
Heb je de info over deze route al? staandemastroute
Wellicht is er tegen die tijd trouwens een nieuwe uitgave dus de tochtvoorbereiding is nog niet voorbij!
veel plezier.
CWO instructeur kielbootzeilen
instructeur kajuitboot (Turkije flottieljes)
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 15:32 #171658

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je tegen schommelen kunt zou ik het Amsterdam-Rijn kanaal nemen. Aansukkelen op de Vecht met een snelheidsbeperking van 9 km tot net voorbij Nederhorst ten Berg en daarna maximaal 6 km schiet niet echt op.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 15:42 #171660

6 knts met een scheepje van 8 meter is rijkelijk hoog, en wordt overigens ook zeker niet overal gewaardeerd op de staande mast route.
Fietsen aan de kiel, nooit gemerkt. In amsterdam is meer een zaak van omhoogkijken, dwz de overhangende takken van de bomen ontwijken....
En ja, het is gewoon "werk" om 's nacht door te varen, midzomer en zwoele nacht is ok, maar met wind en regen, bah....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 15:44 #171661

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Als je het A'dam-Rijn Kanaal op zondag doet is het er een stuk rustiger. Maar er zijn geen passantenhavens, dus je moet het wel helemaal uit varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 15:52 #171663

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 15:54 #171664

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
beewee schrijft:
Als je het A'dam-Rijn Kanaal op zondag doet is het er een stuk rustiger. Maar er zijn geen passantenhavens, dus je moet het wel helemaal uit varen.

Ja dat klopt en op zaterdagavond/nacht valt het ook wel mee, flink stuurboordwal houden en je schiet wel op. Na de Beatrixsluis rechtsaf de Lek op en na de brug is er wel gelegenheid tot aanleggen.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 16:25 #171671

Meeste motorproblemen onstaan door vuil in de filters wat los komt door schommelen etc uit de tank. Leer dus voor vertrek hoe je zo'n filter vervangt en motor weer ontlucht, en neem reserve filters mee.
De tocht over het ijsselmeer zal ongetwijfeld al voor slingering zorgen, dus bij, voor de oranjesluizen is het niet onverstandig eens het filter te controleren, of je nu het IJ opgaat of het ARK. op beide vaarwaters wil je geen motorpech hebben.
De windrichting en kracht op het IJsselmeer zal bepalend zijn of je het in je geplande dagen kunt doen, tegen sw 6 opplonzen op het ijsselmeer zal je ongetwijfeld flink vertragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 16:44 #171673

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Stom om knopen en km te verwarren. Dus bij deze maak ik het goed. Waterlijn is standaard 2 feet minder dan de l.o.a.:

lengte waterlijn romp kruis
ft min 2ft nM x 70%
22 6,10 6,17 4,32
24 6,71 6,47 4,53
26 7,32 6,76 4,73
30 8,53 7,30 5,11
34 9,75 7,81 5,47
38 10,97 8,28 5,80
42 12,19 8,73 6,11
46 13,41 9,16 6,41
En of je nu zeilt of motort, dit zijn redelijke cijfers voor een daggemiddelde op zee. Voor deze tocht van een kleine 100 mijl binnendoor komt er natuurlijk fors tijd bij voor bruggen en sluizen, maar met de mast omlaag vanaf Muiden of Oosterdok haal je misschien wel de 4 mijl, dus 25 uur varen.
Ook die 6 km/uur op de Vecht is dus ok.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 19 jan 2011 16:46 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 17:29 #171679

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1080
Blue Loeks Marine schrijft:
De windrichting en kracht op het IJsselmeer zal bepalend zijn of je het in je geplande dagen kunt doen, tegen sw 6 opplonzen op het ijsselmeer zal je ongetwijfeld flink vertragen.
Hier draait het om, ZW5 wordt met 24 voet al een gevecht, dan kun je al die 6 knopen (klopt dat wel?) vergeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 18:45 #171688

Rompsnelheid is toch √LWL*2,42 ? Dan heb ik √6*2,42 = 2,45*2,42 = 5,9
(De LWL van de boot is precies 6m). Dat is dus 5,9 knopen voor het gemak had ik dat afgerond naar 6.

Overigens is 3 dagen ook prima hoor, wil alleen kijken wat mogelijk is.
Laatst bewerkt: 19 jan 2011 18:47 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 18:46 #171689

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Snap het allemaal niet, bootlengte van 24 voet, 2 voet minder voor de LWL maakt 22 voet. 22 voet = 6,7 meter, daar de wortel uit en dat vermenigvuldigd met 2,45 maakt 6,3 kn. Een kn. is 1852 m dus 6,3 x 1852 maakt 11,66 km en dat is de rompsnelheid.

Als dan 6 km p/u gezien wordt als goed, zit ik op 50 % van de tijd van varen op rompsnelheid. Wanneer je rekening houdt met vertragende factoren als bruggen en sluizen kom je wel op een overall totale tijd maar dat heeft dan niets te maken met je werkelijke vaartijd. Indien je de mazzel hebt bruggen sluizen, stroom en wind mee te krijgen en minimale verliezen in tijd hebt zal je toch sneller opschieten met varen op lange stukken waar je tegen je rompsnelheid kunt varen dan op een strek met een maximale snelheid van 6 km p/u.

Wanneer de wind verkeerd staat zal TS (neem ik aan) een gunstiger tijdstip uitzoeken dus om iedere keer er van uit te gaan dat het gemiddelde 6 km/u is, lijkt me niet juist. Ga je uit van 70 % van de rompsnelheid zit je al op 8 km/u, wacht- en schuttijd kan variëren.Vooraf incalculeren kan alleen als je de weg weet die bevaren wordt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 18:53 #171691

Dat ik de rompsnelheid noemde bij m'n openingspost was meer ter indicatie. Ik heb geen flauw idee wat m'n gemiddelde snelheid zal zijn. Mijn redenering was, er zit een wat overbemeten motor in (14 pk) waardoor ik dacht dat rompsnelheid altijd wel makkelijk te halen was. Dat dat geen waterdichte redenering is begrijp ik inmiddels.
Daarom 2 dagen is een leuk streven, 3 dagen is ook prima en de route vaar ik liefst de mooiste. Door Amsterdam varen lijkt me ook een leuke ervaring. Als dat allemaal met elkaar te verenigen valt: snel en mooie route is dat natuurlijk helemaal geweldig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 19:52 #171699

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Als op je toekomstige boot een 14pk motor zit,ga je idd je rompsnelheid wel halen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 20:11 #171703

Dat was mijn idee ook, t is een lombardini focs marine uit 2003 of 2004 dat weet ik niet uit m'n hoofd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 23:16 #171725

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Anders dan sommige posters op dit item heb ik al wat lange afstanden gevaren door Nederland (via de staande mast-route en met de mast omlaag) en ook op zee met boten van 20 tot 44 en soms 120 voet, dus je mag mijn ervaringscijfer van 70% van de rompsnelheid best wel als betrouwbaar beschouwen. En soms zit het tegen en soms zit het mee, maar met die 70% kun je ook nog eens een stukje kruisen of zeilen met weinig wind.
Ik haat motoren!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boottransport Friesland richting Hollands Diep 19 jan 2011 23:55 #171729

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Die 70% lijkt mij ook dicht bij de werkelijkheid liggen. Hoe vaak heb je, zeker op binnenwater, ook niet een klein oponthoud wat je niet direct tot de rust- en wachttijden rekent.
Al zeilend kom je vaak meer luwte tegen dan je lief is, soms is een stukje niet lekker bezeild, ook met de wind pal mee hoef je de rompsnelheid niet altijd te halen, op de motor houd je soms ook even gas in omdat je niet in kunt halen of omdat er een obstakel is, je vaart een een keer een stukje verkeerd of doet even rustig aan om te kijken waar je naar toe moet. Eigenlijk kun je alleen op een lang stuk zoals het IJsselmeer of het ARK een beetje constante snelheid aanhouden.

Stel nou dat je vrijdagochtend vroeg richting Friesland vertrekt, en de boot die middag een aardig stuk richting Stavoren of Lemmer vaart, Dan ga je zaterdag het IJsselmeer op, waar je met een beetje bruikbare wind Amsterdam haalt, en ook de Oranjesluizen door komt en een bij een jachthaven aan de Diemerzeedijk overnacht. Moet je ook alvast de mast strijken. Dan sta je zondag (alweer) flink vroeg op en ga je om 6 uur het Amsterdam-Rijnkanaal op. Daar kun je dan lekker doorvaren (en daar wel de rompsnelheid halen), dan zou je rond 10 uur op de Lek uitkomen. Weer 4 uur verder, om 14 uur (met meestal stroom mee op de Lek) draai je bij Ridderkerk dan de Noord op. Vanaf daar zou het, als je nog steeds de rompsnelheid haalt, nog eens een uur of 4 zijn naar het HD.

Dan zou het met 2 dagen kunnen, als je tenminste de rompsnelheid haalt en niet te veel oponthoud hebt. Maar er zijn mij te veel 'alsen'. De werkelijkheid zal zijn dat je op zondag maar net Dordt haalt. Maar dan heb je op zondag tenminste dat vervelende ARK en die soms razend drukke Noord gedaan, en ben je zo dicht bij huis gekomen dat de laatste loodjes niet zo zwaar wegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl