Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen

Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 07:24 #176126

  • cypp
  • cypp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Hallo,

Ik ben van plan een zeiljacht rond de 10 meter te kopen. Die zeegaand is en slaap plaats heeft voor ongeveer 6 mensen. Nu droom ik alleen van het hele jaar te zeilen, en ik haat wintersport. Dus ik denk heel erg aan een bood in het buitenland te leggen, zoals havens aan de middelandse zee(spanje frankrijk corsica malta italie) Deze landen zijn met ryan air voor een prikkie te boeken, daar kan ik niet van naar zeeland rijden;)

Wat zou bij jullie zwaar en minder zwaar wegen om de keuze te maken tussen 6mnd nederland of 12 mnd buitland?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 07:41 #176133

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Voor mij de onkosten.

Ik heb nog nooit een vliegtuig in de haven zien landen,dus zul je ook nog een taxi dienen te nemen van vlieghaven naar je ligplaats ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 07:43 #176134

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
rsv schreef :
Ik heb nog nooit een vliegtuig in de haven zien landen
op Vlieland landt de helicopter in de haven! :P
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 08:14 #176145

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Capolavoro schreef :
rsv schreef :
Ik heb nog nooit een vliegtuig in de haven zien landen
op Vlieland landt de helicopter in de haven! :P
groet
t

Niet van ryan air :P
Dus zal vast geen prikkie zijn :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 08:32 #176149

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik heb zelf ook mijn boot in het buitenalnd liggen maar het grootste nadeel vind ik dat anderen niet " de drive" hebben om voor je boot te zorgen zoals je dat zelf doet als de boot hier ligt en je zelf regelmatig gaat kijken b.v. na een storm of harde wind. Je denkt dit met afspraken te kunnen regelen maar de praktijk is dat men er vaak nauwelijks naar om kijkt. Ik betaal in het buitenland ca.10% van de kosten hier in NL inl. overdekte winterstalling etc. Dus kan gerust met Ryan Air en met een taxi naar de boot toe. :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 08:40 #176151

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
svalk schreef :
Ik betaal in het buitenland ca.10% van de kosten hier in NL
Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de grootte van je boot! Voor een boot van 10m (zoals door TS aangegeven) zou je - met wat moeite - een ligplaats voor zo'n €1000 moeten kunnen vinden. Het lijkt me sterk dat je daarop 90% kun besparen als je in het buitenland gaat liggen... bovendien heb je dan over €900. Daarvoor kun jij niet heel vaak met je gezin heen en weer vliegen...

Edit:
Uit nieuwsgierigheid even gekeken waar jouw boot ligt, maar dat is nu niet echt een plek om het winterweer in Nederland te ontlopen... :P
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 10 feb 2011 08:43 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 10:02 #176167

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Het ging in dit topic niet sec om de prijs maar om de problemen die je kunt tegenkomen. Prijs etc kan ook een probleem zijn. Dat ik toevallig van ijszeilen in de winter houdt en in de zomer gewoon wil zeilen speelt volgens mij niet echt een rol. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 11:23 #176185

  • vince83
  • vince83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Als je een ligplaats uitzoekt waar je met een prijsvechter zoals easyjet gemakkelijk kan komen, is het zeker de moeite waard. Zeker wanneer je voor lief neemt dat je dan niet ieder weekend even op-en-neer gaat.
De kosten hoeven dan niet veel hoger te liggen dan wanneer je steeds pakweg 2x50km met de auto gaat. Of je een sterk goedkopere ligplaats kunt krijgen is dan weer sterk afhankelijk van de beschikbare havens, maar ongetwijfeld te vinden.

Vooral psychologisch is het probleem dat je in de praktijk veel minder naar de boot gaat dan wanneer die in de buurt ligt. Ook voor onderhoud kan dat problemen geven. Dus of ik er zelf voor zou kiezen? misschien niet. Maar wel een mooie optie door de goedkope vliegtarieven.
Wel een stuk slechter voor het milieu al dat vliegen! :P
CWO instructeur kielbootzeilen
instructeur kajuitboot (Turkije flottieljes)
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 11:49 #176193

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
Als ik voor deze keus stond, was het makkelijk: Het is echt niet zo dat ik nog nooit in een vliegtuig heb gezeten, maar doe wel echt mijn best zo milieuvriendelijk mogelijk te leven. Een boot op vliegafstand van je huis leggen vind ik dus echt behoorlijk gek.

Is er geen middenweg? Boot in Nederland en 's winters een keer een boot in de zon huren? Dan kun je zomers veel vaker weg en kun je toch een week bijkleuren in een warm land.
Groetjes! Paulien

PS De Milieudefensie had een paar jaar terug een mooie campagne: De Non-Flying Dutchman. Met plaatjes van hele stoere zeelieden. Vond ik goed bedacht!
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 12:51 #176201

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Alles is relatief...

Ik rij altijd minstens 100 à 150 km om te kunnen zeilen. Ongeveer even ver als naar een luchthaven vanwaaruit ik met Ryanair kan vliegen. Maar tegen dat je op het vliegtuig zit, laat staan op je eindbestemming bent ben ik al even het water op. Dus praktisch gezien zeil je volgens mij in die 12 maanden minder dan op 6 maanden als je boot dichter bij huis ligt. Er is ook een groot verschil tussen altijd alleen of met het gezin, want dan lopen de kosten ook wel op. Vergeet ook niet dat vliegtuigprijzen nogal onderhevig zijn aan een aantal factoren zoals brandstofprijzen. Ik las van de week in de krant dat vliegen weer fors duurder wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 15:29 #176219

  • cypp
  • cypp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Het onderhoud is iets waar ik dus niet aan gedacht heb. Hoeveel weken per week zijn jullie kwijt per jaar aan het onderhoud van je boot?

Als hij zuidelijk genoeg ligt hoef je nooit rekening met vorst te houden. En je boot hoeft dan ook niet winter klaar gemaakt te worden.

Ik denk dat mijn keuze ook te maken zal hebben met het klimaat. Ik merk duidelijk dat ik een zomer mens ben.

Bedankt voor jullie meningen zover, wie van jullie zeilt graag in het buitenland en waar het liefst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 15:57 #176221

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Met jouw verhaal kun je beter huren of investeren. Dan kun je varen wanneer je wilt en de zorgen zijn voor een ander. Hou je nog geld over voor een klein bootje hier.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 16:16 #176226

Waar je boot ook ligt, onderhoud is altijd nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 17:14 #176237

Om de kosten te drukken kun je een boot in het buitenland samen met iemand anders kopen. Wel goede onderlinge afspraken maken over tijdplanning onderhoud enzo. Voor mij weer een reden om er juist niet aan te beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 10 feb 2011 20:30 #176312

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Het onderhoud is iets waar ik dus niet aan gedacht heb. Hoeveel weken per week zijn jullie kwijt per jaar aan het onderhoud van je boot?

Ja dat is dus het vervelende. Op zich ben ik niet zo veel dagen kwijt maar er gaat noodgewongen tijd tussen je klussen zitten en je hebt niet elke dag werkbaar weer. Ik ben op dit moment nieuwe kajuitdeurtjes aan het maken. 1 keer naar de boot geweest om de oude te demonteren en een tijdelijke afsdichting te maken. Thuis aan de klus gegaan. Nu wil ik echter voordat ik een prachtige laklaag aanbreng eerst een keer gaan passen. Daarna thuis lakken en nog een keer naar de zeehond om weer te monteren.

Als je daar drie keer voor zou moeten vliegen worden het wel dure deurtjes.

Je kunt dus bijna niets anders dan ter plaatse tijd uittrekkken voor onderhoud en dat te combineren met een zeiltocht.

Er zijn nogal wat Britten die in de med liggen en daardoor zijn de ligplaatsen dicht bij de luchthaven gewoon duurder dan wat verder af. Ik heb dat uit de Practical Boat Owner waar regelmatig artikelen staan over een ligplaats en winterberging in de med.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 11 feb 2011 07:52 #176363

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Onderhoud:

Ik haal mijn boot altijd op de laatste dag voor vertrek uit het water en gaat dan direct de winterstalling in. In het najaar besteed ik er nog 2 tot 3 dagen aan om eea winterklaar te maken en voor onderhoud. Als de boot in het voorjaar weer in het water gaat dan neem ik hier een week voor en direct een heerlijk weekje zeilen.
Als je gewoon zoveel als mogelijk met checklijsten werkt is het goed te doen. Zo doe ik schilderwerk altijd de laatste uren van mijn verblijf zodat het rustig kan drogen. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 11 feb 2011 19:56 #176485

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1080
Ik heb mijn boot afgelopen 2 zomers in de Oostzee gelegd en in de weekenden heen en weer gereden. Het belangrijkste voordeel is dat je in je weekend een echt vakantiegevoel hebt, een nadeel is dat de heen en weer reis soms pittig is (verkeer, vermoeidheid etc.).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 12 feb 2011 07:41 #176513

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
nl.sailtime.com/
Komt zoiets niet dicht bij je wensen in de buurt?

Ik kwam het net toevallig tegen op het web en dacht aan jouw topic.
Groeten, Paulien
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 12 feb 2011 14:13 #176571

  • cornel
  • cornel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hoi wij hebben nu 1,5 jaar een schip in de med tussen Italy en Frankrijk we hebben in 2010 4 x 3 weken gezeild elke reis wel een keer verwaaid gelegen meer dan 40 kn wind er zijn alleen anker plaatsen bij eilanden in het hoog seizoen is het er zo druk dat we vaak geen jachthaven in konden het is gebeurd dat we een haven uit gingen en eind van de dag weer de haven in gingen met slecht weer en de prijzen verdubbeld waren of de haven niet in konden en moesten dan 60 NM verder voor de volgen haven of baai de prijzen van havens voor een schip van 50 FT zijn tussen 5000 en 10.000 euro voor een jaar we liggen nu in kroatie het is daar een stuk beter en mooier en je kan overal ankeren het weer is ook een stuk beter
groetjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ligplaats in het buitenland, de voor en da nadelen 14 feb 2011 10:57 #176960

  • willemvg
  • willemvg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Heb zelf een boot in Kroatie liggen en dat bevalt me uitstekend.
Afwegingen zijn :
voordelen :
mooi weer , we varen van half april tot half okt.
prachtig en gevarieerd vaargebied
reiskosten zijn relatief laag ( Ryan Air naar Zadar)

nadelen :
Kroatie is echt niet goedkoop
soms moeilijk om op kort termijn bemanning te regelen
in juli en aug. vaak weinig wind
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl