Misschien nog enkele aanvullingen:
- Op het Kreekrak / Volkerak is het het beste om aan de noordzijde te blijven, voor je gevoel dus 'aan de verkeerde zijde' van het vaarwater. dit is niet alleen korter (je neemt de 'binnenbocht') maar ook veiliger, je hoeft dan de hoofdgeul nergens over te steken. Omdat er voor jachten voldoende bevaarbare ruimte is buiten de betonning is de noordzijde ook in de zomer tweerichtingverkeer voor jachten.
- De al eerder genoemde beroepsvaart is welliswaar soms vrij druk, maar ook weer niet iets om je vreselijk zorgen over te maken. Er is voldoende water voor iedereen als je gewoon een beetje oplet.
- Als de jachtbetonning er nog niet ligt kan je zowel op het Kreekrak/Volkerak als het Hollands Diep een route net buiten (en dat is nog een vrij ruim begrip hoor) de hoofdbetonning kiezen. Dan heb je zowel voldoende water onder de kiel als voldoende houvast qua navigatie. Alleen op het stukje tussen de Grevelingen- en Krammersluis is dat niet verstandig en kan je beter binnen de betonning varen. Maar daar is nauwelijks beroepsvaart.
- Zoals ik zelf ervoer vorige week (solo van Noordschans naar Dintelsas gevaren) wordt in de Volkerak jachtsluis ook beroeps geschut. Als dat het geval is: wacht tot de beroeps in de sluis liggen voordat je zelf invaart en leg (in tegenstelling tot 's-zomers) zo ver mogelijk naar achteren vast ivm het schroefwater. Idem bij uitvaren, wacht tot de beroeps al goed buiten de sluis zijn voor je zelf losgooit. Zoals ik tot mijn eigen schande ervoer kwam ik bijna in de problemen omdat ik véél sneller vaart maakte dan de zware beroepsschepen, die met vol vermogen (schroefwater!) traag opstomen. Ik moest midden in de sluis blijven wachten tot ik voldoende vrij water had om verder te kunnen varen, wat niet makkelijk is in de kolkende stroming. Als ik even gewacht had met losgooien was er niets aan de hand geweest.
Affijn, na al deze wijze raad: doe het gewoon en van ervaring wordt men wijs!