OldBawley schreef :
Ook leuk.
Soms hang je urenlang achter een vrachtschip, Kunt gewoon niet voorbij omdat het kanaal te smal is en dan komt de schipper uit het stuurhuisje en wuift je voorbij. Jij dan gas geven want achter zo´n bak varen in de werveling is niet het leukste.
Je vaart dan met flink wat gas op een meter of vier - vijf van dat ellenlange schip aan hem voorbij, echt niet zo makkelijk als het hier snel geschreven word en dan, .. dan kom je bij zijn boeggolf.
Die is vaak niet meer als enkele centimeter hoog maar dat is genoeg om je snelheid zo af te remmen dat je net niet voorbij de kop van dat binnenschip komt. Je moet immers omhoog varen en dat is op een of andere manier erg energie vretend.
Precies zoiets heb ik een keer meegemaakt op het Hadelner Kanaal ( de binnendoor route "Elbe Weser Schiffartweg" van Otterndorf naar Bremerhaven) . Alleen voer die nog geen 5 kmh en was het water zo ondiep en zijn diepgang dermate krap dat hij teveel water naast hem weg zoog.
Moest er toen tientallen km achter blijven tot ik er bij Bederkesa eindelijk langs kon .
Daarbij had ik maar 85cm diepgang en is dat kanaal 1,5 meter diep.
Een andere keer ook zoiets op het van Starkenborh kanaal. Die goeneog daar maar dat volgeladen schip trok met 7 kmh een golfdal van ruim een halve meter waardoor ik er onmogelijk langs kon. Lukte pas bij een sluis.
Nog zo'n leuke plek is het NOK maar daar moet je eerder oppassen ver genoeg van de kant te blijven als er een groot zeeschip je inhaalt omdat de bodem daar schuin oploopt i.t.t. bij de meeste kanalen in nederland.En die schepen trekken soms bina een meter water weg.
Ad