Beste Frans,
Mooi dat je naar de overkant gaat. Op basis van een snelle blik op de Navionics op mijn iPhone en mijn eigen ervaringen, zou ik zelf in eerste instantie kiezen voor een route via de MW1 en dan door het Precautionary Area Hinder naar noord van de Gabbards en bijbehorende windmolenparken. Dan rustig laten vallen naar de aanvaart van Harwich.
Dit vind ik redelijk rechtstreeks en ik heb hierbij de volgende overwegingen:
- Ik hou meer van de 'vrijheid van manoeuvreren' die je hebt in de precautionary area dan het dwangmatige haakse oversteken van de VTS-en. Dit betekent dat je weliswaar veel alerter moet zijn op de scheepsbewegingen om je heen (ze kunnen op die grote rotonde allerlei kanten op draaien!), maar je bent tenminste niet gedwongen een vaste, haakse koers te varen. Daarmee kan je fijner anticiperen op wat om je heen gebeurt. Met daglicht en een alerte crew mag dit geen overdreven probleem zijn.
- Onder de Gabbard banken (en windmolens) is het vaargebied beperkt door allerlei banken en VTS-en. Bovenlangs geeft een veel rustiger vaarwater, vooral lekker als de bemanning al wat meer vermoeid raakt.
Ik sluit niet uit dat ik vanaf de bank wat over het hoofd zie, maar loop deze route even door op jouw kaarten en kijk zelf of je er wat mee kan.
Tenslotte zou ik je vooral aanbevelen zo snel mogelijk na vertrek mensen te laten slapen. Hoe spannend zo'n eerste oversteek ook is, allemaal tegelijk moe zijn bij de aanloop van een onbekende kust maakt het er noch leuker, noch veiliger op..
Oh ja, probeer waar mogelijk wat 'hoogte' op je spaarrekening te zetten. Het is veel fijner als je dichterbij het doel/waypoint wat kan vallen dan als je ineens tóch moet kruisen.
Fijne overtocht!
Bojan