Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boot verplaatsen

Boot verplaatsen 07 aug 2012 06:46 #307423

Beste allen,

Binnenkort moet ik mijn zeilboot van Sneek naar het Haringvliet verplaatsen. Ik vraag me af wat de beste optie is.

Ik hoorde dat het via de 'staande mast route' een week varen is en die tijd heb ik niet. Drie dagen zou nog gaan maar een week is me teveel. Het alternatief is via een trailer. Ik vraag me af of hier een goed adres voor is die dat kan doen of dat het goedkoper zelf is zelf te doen, bijvoorbeeld een trailer huren of kopen.

Het gaat om een klein kajuitbootje (Feeling 224) van iets minder dan 8 meter en ik schat 700 kg (weet dit niet precies).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Dank alvast.

PS wat een slecht weer vandaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 06:52 #307429

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Staande mastroute van Andijk naar Middelharnis heb ik in anderhalve dag gevaren, dus een week is wel erg overtrokken hoor.
En een feeling weegt ff meer als 700 kilo.Het is toch een kajuitbootje??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 06:56 #307432

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1738
De staande masten route is zeker geen week varen. De vaartijd Sneek naar Lemmer of Stavoren weet ik niet, maar schat ik op een halve dag. Vrijdagmiddag weg uit Sneek zou m.i. moeten resulteren in vrijdagavond (heel) laat in Stavoren of Lemmer. Lemmer/Stavoren Amsterdam is zeer wel op één dag te doen. Komt men voor 23.00 uur in Amsterdam aan dan kan men die nacht mee door Amsterdam. Afhankelijk van de vertrektijd van het konvooi door Amsterdam 3 tot 4 uur rust, en dan zo vroeg mogelijk door de Schipholbrug. Dan is de middagopening van de spoorbrug in Gouda haalbaar, en is men rond 18.00 bij de kruising De Kil Hollandsdiep. Daar vandaan is de Haringvliet brug 1,75 a 2 uur op de motor en men is op het Haringvliet. Stavoren de Kil heb ik meer dan eens in 36 uur gedaan.

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 06:59 #307434

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Anderhalve dag? Da's flink doorvaren en dan moet er niets tegen zitten.

Een trailer huren betekent ook kranen, en je hebt een dikke auto en hoogstwaarschijnlijk ook rijbewijs B-E nodig. Je kunt 'm ook laten traileren, via de Trailerij.nl. Niet goedkoop, maar die mensen verstaan hun vak.

Overvaren: als je de boot het weekend voor het overvaren alvast richting Lemmer overvaart, dan lukt het wél binnen 3 dagen:

Eerste dag over IJsselmeer richting A'dam en 's nachts door de stad heen, volgende dag tot ergens bij/boven R'dam, en de derde dag richting Haringvliet. Het kan sneller, maar ik ga uit van een realistische planning, dan kan het altijd nog meevallen.
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 07:00 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 07:00 #307435

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Als de mast plat kan, zou ik dat doen, dan gaat de staande mast route nog veel sneller.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 07:02 #307438

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
monreve schreef :
Als de mast plat kan, zou ik dat doen, dan gaat de staande mast route nog veel sneller.

Stan
Dan kun je, op een enkele brug na (Bosrandbrug is 1,50 a 1,80 m?) continue doorvaren als je wilt. Zeilen tot A'dam, mast plat tot doorvaarthoogte max 2,40 m, héél veel benzine mee en gassen maar.
Maar het is dan geen staande mast route meer...
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 07:03 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 07:03 #307440

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Beewee, vetrokken uit Middelharnis, na 12 uur varen in de buurt van Vinkeveen, daarna met gestreken mast overdag door Adam en in Buiten IJ mast gezet en met achterlijke wind motorzeilend naar Andijk. 24 uur vaartijd.....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 07:04 #307442

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
DavidPizza schreef :
Binnenkort moet ik mijn zeilboot van Sneek naar het Haringvliet verplaatsen. Ik vraag me af wat de beste optie is.

Het gaat om een klein kajuitbootje (Feeling 224) van iets minder dan 8 meter en ik schat 700 kg (weet dit niet precies).
Van Sneek naar het Haringvliet in drie dagen varen leidt tot lange vaardagen, maar in principe kan het wel, denk ik. Zeker als je de mast platlegt en dus niet volledig afhankelijk bent van de staande mastroute.
Je kan dan bijvoorbeeld ook het IJsselmeer vermijden bij sterke ZW wind (komt nogal eens voor, de afgelopen weken). Met de mast plat kun je bijvoorbeeld via Lemmer door de kanalen van de NO-polder naar de randmeren of de kanalen van Flevoland. Vervolgens bijvoorbeeld het Amsterdam-Rijnkanaal (niet leuk, wel direkt) of via Amsterdam, Amstel, Drechtkanaal en Aarkanaal naar de Gouwe, waar je weer op de klassieke Staande Mastroute komt. Dat is wèl een mooi, rustig stuk.
Ik schat de totale route rond de 250 km. Pakweg 3 dagen van 10 uur varen. Als je een goede, betrouwbare motor hebt een goede mogelijkheid. Ook goed voor de motor. Kan ie weer eens lekker schoonbranden (als het een diesel is).

700kg voor een boot van bijna 8 m lijkt me aan de lage kant. Ik heb zelf een Victoire 22 (6.60 m.) gehad en die woog al 1100 kg.

--
stegman
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 07:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 07:11 #307444

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
mmmh? 8 meter en dan 700 kg. Wij hadden vroeger een kwarttonnertje (waarschip) van 7,25 m en die woog al 1200 kg. Reden om e.e.a. nog eens goed na te kijken.

voor dit bootje kochten we een nieuwe tandemas-trailer en met een totaalgewicht van trailer + boot van 1650 kg. goed te traileren. In het seizoen lag de boot in het water en gebruikten wij de trailer niet. Was trailer met eigen kenteken natuurlijk en rijbewijs B-E was verplicht maar die was goed te traileren. (80 km/h)

Ik denk dat op het moment er nog een heleboel trailers ongebruikt geparkeerd zijn, misschien dat je (via dit forum??) bij iemand een trailer kunt lenen of huren voor een dag. met kraankosten Sneek en kraankosten thuishaven lijkt me dit een betaalbare oplossing.

Varen kan ook: bij een boatspeed van 5,5 tot 6,5 knopen (moet met 8m haalbaar zijn)
Zoals anderen al aangaven Van Sneek naar Amsterdam is in één dag goed te doen (avond van te voren aan boord, benzine of diesel voldoende aan boord) Zeilen als er wind is is vaak sneller. Bij de nachtelijke doorvaart langs Amsterdam meteen doorvaren tot de brug over de A9 en dan vol doorvaren naar Gouda, dan ben je bij de middagopening bij de spoorbrug in Gouda. Weer vol door, om voor de avondspits de Algerabrug in Capelle a.d. IJssel door te zijn (draait rondom de avondspits niet).

Je zou in Dordtrecht kunnen overnachten, dan hoef je de derde dag alleen onder de spoorbrug, de Kil,en het Hollands Diep over. Of, als je vanaf Capelle geluk hebt (bijvoorbeeld tij mee) dan zou je de laatste opening in Dordtrecht nog kunnen hebben en in de schemering de Kil en het Hollands diep kunnen doen. In de hoek tussen de Haringvlietbrug en het afgezette zwembad is ruimte om rustig voor anker te gaan. 's morgens door de brug en voor de lunch thuis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 07:17 #307448

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een Feeling 224 zal 7 meter lang zijn, en minstens 1000 kg wegen. Ik zou veiligheidshalve op 1300-1500 kg rekenen als je gaat traileren. De lege trailer weegt al gauw 500 kg, dus beladen 1800 kg. De lege auto moet zwaarder zijn dan de beladen trailer om met alleen rijbewijs B te mogen rijden dus je gaat over de 3500 kg heen >> rijbewijs B-E verplicht.

Maar varen kan toch prima en is véél leuker!

EDIT: een Feeling 720 schijnt 1900 kg te wegen.
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 07:29 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 07:25 #307451

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
xkipper schreef :
Varen kan ook: bij een boatspeed van 5,5 tot 6,5 knopen (moet met 8m haalbaar zijn)
5,5 knoop met een boot van 8 m (waterlijnlengte 7 m?) is al heel snel. 6,5 knoop is onzin. Zelfs met 5,5 knoop is het brandstofverbruik al hoog, denk ik. 5 knopen is een realistische snelheid. Als je echt met staande mast vaart, is het onzin om veel harder te varen, want eenmaal in het konvooi heeft niet iedereen evenveel haast en de brugwachter draait toch niet eerder dan dat iedereen in het konvooi voor de brug ligt.
In de hoek tussen de Haringvlietbrug en het afgezette zwembad is ruimte om rustig voor anker te gaan. 's morgens door de brug en voor de lunch thuis.
Ankeren is daar alleen prettig als de wind goed staat (uit het noorden, bij voorkeur). Verder is het een nogal onrustige plek. Bij mooi weer wordt je gek van de jetski's. Ik zou altijd naar Numansdorp gaan, dat is daar nog geen halve mijl vandaan.
Met 13 m mast kun je trouwens meestal wel onder de haringvlietbrug door, dus waarschijnlijk is er helemaal geen reden om daar te ankeren.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 07:44 #307460

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
wij hebben het zelf gedaan maar dan tot leiden, lemmer is vanaf sneek zo'n 2,5 - 3 uur varen. na Lemmer kan je door naar Urk, dat is nog een zelfde afstand.

urk gaat je 2 logische keuzes geven in het verloop van de route.

route l is het randmeren - ei en amsterdam per staande mastroute. als je heel vroeg weg gaat, je navigatieverlichting in orde is en je genoeg brandstof hebt staan opzich te doen in 1.5-2 dagen

route 2 is ijsselmeer via lelystad - almere - ei en amsterdam per staande mast route. dit scheelt in afstand maar een mindere keuze bij zwaar weer.

na de staande mastroute kan je gewoon meevaren met de rest die kant op. theoretisch gezien kan dit binnen 24 uur naar Zeeland. zie de post van xskipper

3 dagen is wel erg krap, je zal erg veel moeten varen, liefst met meerdere mensen aan het roer en een schema wat je slaap/rusttijd geeft zodat je scherp en alert blijft. ook zal je het heel goed moeten voorbereiden. je vaarsnelheid zal gemiddeld 9 km per uur zijn, sommige stukken tegen de 11 en andere stukken max 8 km, natuurlijk afhankelijk van de motorisatie

wij vaarden ons bootje (friendship 23) 1200 KG/7M met een 4 pk 2 takt er achter halfgas op die snelheid, en verwacht met een zwaardere motor niet dat dit veel omhoog zal gaan, immers dat heeft met rompsnelheid, golfslag, stroom mee/tegen en de windrichting te maken. het enige is dat je met meer vermogen wat meer door kan drukken maar dat is niet zo fijn voor je brandstof verbruik. t moet wel reel blijven.

als het snel moet zou ik idd een trailer regelen en hem daar op laten zetten. mocht het max gewicht een probleem zijn, ik ken de feeling niet, maar heeft die een aangehangen kiel met kielbouten?

die kan je eventueel ook er afhalen en in een andere auto gooien, dat scheelt zeker 1/3e van het totaalgewicht en je boot kan dan op een gewone trailer waardoor het zwaartepunt lager ligt en je hem dus veiliger kan vervoeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 07:46 #307461

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
lodewijk stegman schreef :
xkipper schreef :
Varen kan ook: bij een boatspeed van 5,5 tot 6,5 knopen (moet met 8m haalbaar zijn)
5,5 knoop met een boot van 8 m (waterlijnlengte 7 m?) is al heel snel. 6,5 knoop is onzin. Zelfs met 5,5 knoop is het brandstofverbruik al hoog, denk ik. 5 knopen is een realistische snelheid. Als je echt met staande mast vaart, is het onzin om veel harder te varen, want eenmaal in het konvooi heeft niet iedereen evenveel haast en de brugwachter draait toch niet eerder dan dat iedereen in het konvooi voor de brug ligt.
In de hoek tussen de Haringvlietbrug en het afgezette zwembad is ruimte om rustig voor anker te gaan. 's morgens door de brug en voor de lunch thuis.
Ankeren is daar alleen prettig als de wind goed staat (uit het noorden, bij voorkeur). Verder is het een nogal onrustige plek. Bij mooi weer wordt je gek van de jetski's. Ik zou altijd naar Numansdorp gaan, dat is daar nog geen halve mijl vandaan.
Met 13 m mast kun je trouwens meestal wel onder de haringvlietbrug door, dus waarschijnlijk is er helemaal geen reden om daar te ankeren.

--
stegman

Als je in een konvooi vaart met wat motorjachtjes en zeilboten met een groter lengte die met gemak een kruissnelheid halen van 6 knopen, dan moet je dus wel hard meevaren. als je tijd verspild door bijvoorbeeld aan de oude wetering te ontbijten of te bunkeren, dan haal je de brug bij Gouda gewoon niet.

Tja, onder de Haringvietbrug gewoon doorvaren, dat deden wij vroeger, net als onder de zeelandbrug ook altijd en we keken dan meewarig naar de jachten die voor het ophaaldeel dobberden. Ondertussen ben ik er zo aan gewend dat ik nog wel eens jaloers naar kleinere jachtjes kijk maar er niet aan gedacht had dat je met 8m en een doorvaarhoogte van 10m gewoon door kunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 07:50 #307465

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Kijk, als je gaat traileren, ook even op het kenteken van de trekkende auto of deze het gewicht mag hebben.

Een andere mogelijkheid is om de tocht in 2 delen te doen, dus halverwege de boot in een haven leggen, vervoer naar huis regelen en bv volgend weekend de rest van de tocht. Is wat meer organiseer-werk, maar een stuk relaxter.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 07:51 #307466

lodewijk stegman schreef :
xkipper schreef :
Varen kan ook: bij een boatspeed van 5,5 tot 6,5 knopen (moet met 8m haalbaar zijn)
5,5 knoop met een boot van 8 m (waterlijnlengte 7 m?) is al heel snel. 6,5 knoop is onzin. Zelfs met 5,5 knoop is het brandstofverbruik al hoog,

Een boot met 7 meter waterlijnlengte heeft een rompsnelheid van precies 6,5 knopen. Alleen heeft een 8 meter boot i.h.a. geen 7 meter waterlijn. Mijn 8,2 meter Leisure komt op 6,7 meter.
Als de motor is afgestemd op de boot moet je met 7 meter probleemloos 6 knopen kunnen halen.

Wat mij trouwens verwonderd is dat ik nergens op internet een Feeling 224 vinden kan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 07:54 #307470

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
hypervisor schreef :
wij hebben het zelf gedaan maar dan tot leiden, lemmer is vanaf sneek zo'n 2,5 - 3 uur varen. na Lemmer kan je door naar Urk, dat is nog een zelfde afstand.

urk gaat je 2 logische keuzes geven in het verloop van de route.

route l is het randmeren - ei en amsterdam per staande mastroute. als je heel vroeg weg gaat, je navigatieverlichting in orde is en je genoeg brandstof hebt staan opzich te doen in 1.5-2 dagen

route 2 is ijsselmeer via lelystad - almere - ei en amsterdam per staande mast route. dit scheelt in afstand maar een mindere keuze bij zwaar weer.
Route 3: vanaf Urk via het Ketelmeer en de Randmeren. Niet de kortste route, maar wel prettiger bij slechter weer. Jouw boot past onder de Ketelbrug en Hollandse brug dus je hebt alleen met de Elburger brug (telefonisch melden) en 2 sluizen te maken. Tanken kun je daar ook bijna overal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 08:04 #307477

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
beewee schreef :
hypervisor schreef :
route l is het randmeren - ei en amsterdam per staande mastroute.
Route 3: vanaf Urk via het Ketelmeer en de Randmeren. Niet de kortste route, maar wel prettiger bij slechter weer. Jouw boot past onder de Ketelbrug en Hollandse brug dus je hebt alleen met de Elburger brug (telefonisch melden) en 2 sluizen te maken. Tanken kun je daar ook bijna overal.
jou route 3 is mijn route 1 :)
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 08:05 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 08:11 #307481

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
xkipper schreef :
Als je in een konvooi vaart met wat motorjachtjes en zeilboten met een groter lengte die met gemak een kruissnelheid halen van 6 knopen, dan moet je dus wel hard meevaren. als je tijd verspild door bijvoorbeeld aan de oude wetering te ontbijten of te bunkeren, dan haal je de brug bij Gouda gewoon niet.
In de praktijk loopt dat allemaal nogal los. Afgelopen zondag ging ik om 10.00 u. door de brug van Woubrugge en even voor 12.00 u. was ik bij de spoorbrug van Gouda. Op tijd voor de draai van 12.12 u. Gewoon met 5 knopen en in een konvooi.
Maar eigenlijk lijkt me de conclusie wel duidelijk. TS doet er goed aan die hele staande mastroute te vergeten en gewoon met de mast plat, kruip-door-sluip-door, zijn eigen tempo te varen. Liefst via een alternatieve route. Daarmee vermijdt hij veel stress en vaart hij veel rustiger en sneller bovendien.

--
stegman
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 08:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 08:18 #307484

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
hypervisor schreef :
beewee schreef :
hypervisor schreef :
route l is het randmeren - ei en amsterdam per staande mastroute.
Route 3: vanaf Urk via het Ketelmeer en de Randmeren. Niet de kortste route, maar wel prettiger bij slechter weer. Jouw boot past onder de Ketelbrug en Hollandse brug dus je hebt alleen met de Elburger brug (telefonisch melden) en 2 sluizen te maken. Tanken kun je daar ook bijna overal.
jou route 3 is mijn route 1 :)
:blush: :blush: :blush: :blush:
Nieuwe route 3: via Enkhuizen, als je de toeristische route wilt volgen. Maar ga dan niet via Urk of Lemmer maar via Stavoren... :whistle: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 08:22 #307485

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
YELLOW BOAT schreef :
Als de motor is afgestemd op de boot moet je met 7 meter probleemloos 6 knopen kunnen halen.
Maar je bent dan al wel bezig tegen je eigen boeggolf op te klimmen. Als brandstofverbruik geen probleem is moet je dat doen.
Maar het is een totale non-discussie, want 6 knopen varen op de Staande Mastroute is flauwekul. Het is gewoon nergens voor nodig.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 08:24 #307486

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dat kan natuurlijk ook :)qua afstand zal dat weinig uitmaken :) en andersom vanaf amsterdam over lelystad en almere naar urk/lemmer, friesland door en stavoren naar buiten nog een erg leuk vakantierondje ook :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 08:41 #307493

Hartelijk bedankt voor jullie snelle reacties. Ben blij dat ik deze site weer heb gevonden, zoveel deskundigheid!

Het bootje is inderdaad een kleine 7 meter en geen 8 meter,ik vergiste me.

Uit de reacties begrijp ik dat het toch minimaal 3 lange dagen varen is en omdat ik het alleen moet doen is het misschien wel 5 dagen. De mast kan ook niet zakken (Franse boot) zonder gebruik van een kraantje dus dat is ook geen optie. De boot heeft een vaste kiel,bij mijn weten.

Omdat ik totaal geen ervaring heb met zo'n trip wil ik toch maar gebruik maken van een trailer. Mijn auto weegt 1780 kg (Hyundai Tucson) met een maximummassa van 2190 kg. Ik heb rijbewijs BE dus dat zou moeten lukken. Verzekering is ook in orde.

Via De trailerij is het wel te doen maar dan ben je met in en uit het water en het werk aan de mast al snel 500 euro kwijt. Dat is ook de reden dat ik overweeg het zelf te doen.

Is er misschien een goedkoper adres die de boot wil vervoeren of toh maar zelf doen?

Ps: weet nog niet hoe zwaar de boot is maar dat zal dan inderdaad meer dan 1000 kg zijn. Ik kan het nergens vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 09:03 #307505

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
DavidPizza schreef :
Het bootje is inderdaad een kleine 7 meter en geen 8 meter,ik vergiste me.
De mast kan ook niet zakken (Franse boot) zonder gebruik van een kraantje dus dat is ook geen optie. De boot heeft een vaste kiel,bij mijn weten.

Omdat ik totaal geen ervaring heb met zo'n trip wil ik toch maar gebruik maken van een trailer. Mijn auto weegt 1780 kg (Hyundai Tucson) met een maximummassa van 2190 kg. Ik heb rijbewijs BE dus dat zou moeten lukken. Verzekering is ook in orde.

Via De trailerij is het wel te doen maar dan ben je met in en uit het water en het werk aan de mast al snel 500 euro kwijt. Dat is ook de reden dat ik overweeg het zelf te doen.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar je vind dus het gedoe met een trailer en de kosten daarvan opwegen tegen twee keer een mastenkraantje gebruiken? Mastenkraantjes zijn overal, dus waarom is dat geen optie? Zoals jij het wilt aanpakken met die trailer draait dat 9 van de 10 keer ook uit op een improvisatie. En dat vind je geen probleem?
Ik heb geen geen idee hoe je mastvoet er precies uitziet, maar als het geen doorgestoken mast is, moet het met wat simpele hulpmiddelen geen enorme toer zijn om die mast zelf te strijken, bij een bootje van 7 m. Het loont om dat soort dingen uit te dokteren. Waardevolle ervaring voor later, als je tenminste van plan bent om nog een paar jaar te zeilen en het geen voorbijgaande bevlieging is. Dat geldt ook voor het overvaren. Sluizen passeren, groter en kleiner vaarwater; je doet ervaring op. Autorijden kan iedereen. Schipperen niet. Dat je de boot wilt meenemen van Sneek naar Middelharnis (ga je verhuizen?) lijkt erop te wijzen dat je door wilt gaan met zeilen. Dus ja..

Laat je adviseren door ervaren mensen in de haven waar je ligt. Zeker met hulp van paar bereidwillige mensen (die zijn in een beetje jachthaven altijd wel te vinden) kan dat strijken nooit een onoverkomelijk probleem zijn. Misschien liggen er wel een paar forummers in de buurt die je willen helpen.
In Strijensas (aan het Hollands Diep, kom je langs) is een mastenkraan, trouwens en ik kan me niet voorstellen dat er in Middelharnis geen is.

Maar goed. JIJ maakt de keus, vanzelfsprekend.

--
stegman

p.s. Wat ik mezelf nu pas realiseer: voor het vervoer op een trailer moet de mast ook worden gestreken in de lengte over de boot worden gelegd. Dus waar hebben we het nu eigenlijk over?
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 09:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 09:08 #307509

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Trailers zijn hier te huur: www.boottrailerverhuur.nl/

Je Tucson zal de trailer+boot idd wel mogen trekken (staat op je kentenbewijs, max. te trekken massa/gewicht). Koop/leen ook een paar extra buitenspiegels ("caravanspiegels").

Als je alleen vaart is het idd een onderneming die iets meer van je vergt, al zou ik er persoonlijk niet zo wakker van liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot verplaatsen 07 aug 2012 09:20 #307513

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Ik heb een keer een jeanneau brio uit Denemarken opgehaald met een trailer van www.ko-aanhangwagens.nl/boottrailer-verhuur.html

De kraankosten voor in en uit het water zal je toch moeten maken.

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl