De kwaliteit van de enquete en de door mij vermoedde onderliggende intenties hebben mij doen besluiten het invullen van de enquete af te breken.
Ik lig, vaar en geniet in de Delta.
Een verband houdend citaat van de pagina van ons, eveneens onvolprezen, KNWV met betrekking tot de doorsteek van Goerree, een van de veelgenoemde mogelijkheden tot verbetering:
Het Watersportverbond ziet kansen in een nieuwe vaarverbinding.
We worden in ieder geval vertegenwoordigd door een verbond wat zichzelf visie toedicht...
Men hoeft niet meer om te varen, maar kan een rondje varen.
Daar zal onze minister van financiën van onder de indruk zijn
Ook de veiligheid zou sterk verbeterd worden, omdat de drukke (beroeps-)vaaroute over het volkerak en de volkeraksluizen hierdoor kunnen worden gemeden.
Stel je de helft van de huidige recreatievloot op het Volkerak voor in het pijpenlaatje wat naar Goedereede loopt. Misschien veiliger maar of het zoveel beter is? Bovendien worden er op het Volkerak niet aan de lopende band jachtjes overvaren, zover ik weet... Het lukt me zelfs zeilend meestal wel om, zonder de hoofdvaargeul te kruisen over het Volkerak te komen. Zijn er KNWV-leden die hier domme dingen doen
?
Het grote probleem bleek echter de financiering. Het gehele project zou uit private investeringen moeten komen. Een mogelijkheid hiervoor zou woningbouw aan het water zijn.
Heeft het KNWV de moeite genomen om de kosten van een dergelijk project te onderzoeken, al is t maar in de zin van een ball park figure? Ik heb het gevoel van niet. Desalniettemin ziet zij kansen en krijgt het overleg een vervolg...
Ondanks de moeilijke financiering krijgt dit overleg een vervolg. Dan wordt de uitkomst van deze inventarisatie verder besproken.
Tja, misschien dat ze toch een idee hebben van wat de omvang van een dergelijk project is.... Of verwart de schrijver moeilijk met totaal geen idee...
Overigens is dit precies het punt: De Delta wordt stukje bij beetje versjacherd aan ontwikkelaars, al begrijp ik de overwegend armlastige gemeenten wel. Wat mij betreft is de kernkwaliteit van de Delta ook de grote kwetsbaarheid; zet er voldoende "goede voorzieningen" neer en die kernkwaliteit gaat verloren. Zo maakte ik al vijandige aanvallen op onze haven mee. Inderdaad, ontwikkelaars die er n commerciële haven van wilden maken en woningen neer wilden zetten. Het gaat me nog niet eens om de centen die ik daarna zou moeten betalen maar eerder om de bijkomende landschapsvervuiling en de tenenkrommende kitschnamen die ontwikkelaars bedenken voor hun gedrochten. Bij het door ons KNWV gevoerde overleg zat de ontwikkelaar van Port Zélande, de Zuijtland, Cape Helius en vele andere monstrueuze ontwikkelingen aan tafel. (ja, dat is een waarde oordeel) Een architektenbureau en ontwikkelaar die duurzaamheid uitgebreid op haar site etaleert en en passant de wereld met vele, waaronder bovengenoemde projecten verrijkte.
Aanleggen aan de Krammersluis werd recentelijk verboden. Naar verluid (niet geverifieerd) omdat omliggende, commerciële havens klaagden over oneigenlijke concurrentie. Ankeren buiten de nevenbetonning werd op het Haringvliet recentelijk verboden. Naar ik vermoed worden die veranderingen mede ondersteund omdat er toch zoveel "goede voorzieningen" zijn. Op t Haringvliet snurkt en picknickt men nu dus gewoon in het vaarwater. For short: Het allemansrecht wordt stukje bij beetje vervangen door commerciële ondernemingen, die zorgen voor "goede voorzieningen". De bootjesmensen moeten vervolgens zo snel mogelijk en zonder omweg naar die voorzieningen geleid worden om daar hun bijdrage aan deze verbeteringen te leveren.
Ik denk dat de Delta het meest gediend is met een aartsconservatieve aanpak. Pak een kaart van de Delta van rond 1600. Daar staan de belangrijkste verbeteringen wel op. Die insteek is ongeveer van het zelfde niveau als de prietpraat in bovenstaand citaat van de site van het KNWV. Alleen anders en ik raakte em in de enquete niet kwijt. Daarom maar even hier
.
Grt!
Peter