It Paradyske schreef :
NAP is de referentie waartegen alles wordt gemeten, door Rijkswaterstaat. Alle andere referenties (LAT, etc) zijn afgeleiden daarvan, en voegen dus alleen maar onnauwkeurigheid toe.
Toch hier heel graag een bemerking over.....
Op de zeekaarten staat aangegeven welke referentie wordt gehanteerd. Meestal LAT, op sommige kaarten NAP. Daarnaast heb je tabellen om de omrekening te maken. Controleer dus eerst de referentie op je kaart alvorens je gaat rekenen!
Alle admirality charts geven de diepte aan op basis van het LAT.
In Nederland is het NAP voor de waterstanden de referentie.
Detailkaarten voor Nederland zijn soms op basis van NAP.
Doch daaruit afleiden dat alle gegevens op alle kaarten aan de hand van de NAP referentie werden opgesteld, en de LAT waarden hiervan afgeleid, is een hele kromme bocht. Elke uitgever van kaarten gaat uit van "hydrografische Metingen". Niet vanuit een referentievlak (zoals het NAP)
Als goede schipper moet je zeker met het LAT kunnen werken en het is meegenomen dat je ook met het NAP kan werken. Maar ik schaf mij uitsluitend kaarten aan op basis van LAT, om fouten te vermijden.
Ik werk ook uitsluitend met LAT omdat dit universeel is en ik internationaal vaar. Het NAP hanteer ik soms als crosscheck.
Als je morgen het kanaal oversteekt of je gaat het hoekje om richting Duitse wadden, dan zal je heel ver mogen zoeken achter je NAP. Daar kennen ze dat niet!
In Frankrijk werkt men heel dikwijls met een "coƫfficient". In bijna geen enkel ander land bekend.
Ook voor buitenlandse bezoekers is het hele NAP verhaal zeer verwarrend.
Mijn boodschap is dus steeds alles mooi kunnen berekenen met LAT (regel van 12 en/of de curves en kunnen rekenen met primaire en secundaire havens). En natuurlijk, het belangrijkste: investeer in een goede pilot (Reeds), de juiste kaarten en werk je kaarten bij met de laatste updates. Ik heb bv vastgesteld dat de getijden in Helgoland (is ook de primaire getijhaven voor Noord Nederland) in de loop van 2012-2013 sterk is gewijzigd. Ik heb mijn pilot in belangrijke mate moeten bijwerken.
Dit is wat men noemt "goed zeemanschap". En maakt varen ook leuk
Waarbij ik vast aanneem dat "wadvaarders" het NAP wel makkelijker vinden om mee te werken.