Het fenomeen "dubbele getijden" is mij eerlijk gezegd niet bekend.
Maar ik denk te begrijpen wat ze bedoelen.
Stel, je vertrekt vanuit Nieuwpoort. Je moet dan zorgen dat voor het wisselen van het tij je in Boulogne aankomt. Bij het varen naar het zuiden is het tijdsslot waarbij je stroom mee hebt, korter dan het tijdsslot van stroom tegen. Het is namelijk vroeger hoogtij in Calais dan in Nieuwpoort. Gemiddeld genomen heb je maar 4 uur stroom mee. Wanneer je gaat rekenen zal je uitkomen op het gegeven dat je moeten vertrekken vanuit Nieuwpoort met nog enkele uren stroom tegen. Het beste is kort onder de kust te blijven. Dan heb je het minste last van de stroom tegen. Maar je hebt echter voor de kust aardig wat zandbanken en ter hoogte van de Franse grens moet je dan het "hoekje om" door de Suydtcote. Goed navigeren want het is er best smal en het is een soort S-bocht. Je vergist je snel door een boei te ver aan te varen.
Lukt dat allemaal, dan kom je parallel voor de kust ter hoogte van Duinkerke. Boeien volgen en best niet op waypoints en autopilot want de stroom zet je op de banken. Tussen Duinkerke en Gravelines begint dan, op basis van dit plan, het tij te keren en heb je stroom mee richting Boulogne.
Calais is best te mijden want je hebt een getij-jachthaven met sluisdeur, er is niks te zien en het kan er best druk zijn van de Engelsen die de oversteek 'net gehaald hebben'.
Wil je toch naar Calais, moet je daar helemaal voorbij varen om dan weer het hoekje om en dichter naar de kust terug (tegen tij in dan)in een vaargeul naar Calais te varen. Aangezien er voor Calais veel zandbanken zijn.
Vandaar misschien, wegens het varen met stroom mee en dan stroom tegen, de uitdrukking (dubbele getijden) bij Calais.
Leidraad is een plan uit te stippelen waarbij je tussen Nieuwpoort en Boulogne een vaartijd hebt van ca 10 uur. Dan werkt het perfect.
Let ook op bij het binnen varen van Boulogne. Maar dat is weer een ander verhaal....
Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag....