Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dubbele getijden

Dubbele getijden 15 juli 2013 13:45 #416110

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Hallo

Wij willen in onze zomervakantie richting Bretagne zeilen. Verschillende keren hebben we mensen horen spreken over 'dubbele getijden' rond Calais. Nu hebben we de stroomkaartjes bekeken maar wij halen het er zo niet uit. Via Google en de zoekfunctie hier ook weinig houvast. Kan iemand ons hiermee helpen? Waar ligt het omslagpunt ongeveer en is het inderdaad zo dat je dan ongeveer 2 getijden stroom mee kunt krijgen?

Veel dank!

CMD
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 14:52 #416130

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Het fenomeen "dubbele getijden" is mij eerlijk gezegd niet bekend.
Maar ik denk te begrijpen wat ze bedoelen.
Stel, je vertrekt vanuit Nieuwpoort. Je moet dan zorgen dat voor het wisselen van het tij je in Boulogne aankomt. Bij het varen naar het zuiden is het tijdsslot waarbij je stroom mee hebt, korter dan het tijdsslot van stroom tegen. Het is namelijk vroeger hoogtij in Calais dan in Nieuwpoort. Gemiddeld genomen heb je maar 4 uur stroom mee. Wanneer je gaat rekenen zal je uitkomen op het gegeven dat je moeten vertrekken vanuit Nieuwpoort met nog enkele uren stroom tegen. Het beste is kort onder de kust te blijven. Dan heb je het minste last van de stroom tegen. Maar je hebt echter voor de kust aardig wat zandbanken en ter hoogte van de Franse grens moet je dan het "hoekje om" door de Suydtcote. Goed navigeren want het is er best smal en het is een soort S-bocht. Je vergist je snel door een boei te ver aan te varen.
Lukt dat allemaal, dan kom je parallel voor de kust ter hoogte van Duinkerke. Boeien volgen en best niet op waypoints en autopilot want de stroom zet je op de banken. Tussen Duinkerke en Gravelines begint dan, op basis van dit plan, het tij te keren en heb je stroom mee richting Boulogne.
Calais is best te mijden want je hebt een getij-jachthaven met sluisdeur, er is niks te zien en het kan er best druk zijn van de Engelsen die de oversteek 'net gehaald hebben'.
Wil je toch naar Calais, moet je daar helemaal voorbij varen om dan weer het hoekje om en dichter naar de kust terug (tegen tij in dan)in een vaargeul naar Calais te varen. Aangezien er voor Calais veel zandbanken zijn.
Vandaar misschien, wegens het varen met stroom mee en dan stroom tegen, de uitdrukking (dubbele getijden) bij Calais.

Leidraad is een plan uit te stippelen waarbij je tussen Nieuwpoort en Boulogne een vaartijd hebt van ca 10 uur. Dan werkt het perfect.
Let ook op bij het binnen varen van Boulogne. Maar dat is weer een ander verhaal....
Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag....
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Laatst bewerkt: 15 juli 2013 15:09 door vero.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 16:51 #416146

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Dank je wel Vero

Ga ik even op puzzelen maar dit helpt. Ons masterplan is vanuit Stellendam in een keer door naar Cherbourg (daarvandaan als het allemaal goed gaat een weekje Kanaaleilanden en dan havenhoppend terug); Cherbourg zou c. 48 uur varen moeten zijn maar zullen wel zien hoe het loopt. Tussenin zijn voldoende aan te lopen havens mochten we het zat worden. Calais staat in ieder geval niet op de lijst tenzij..

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 17:29 #416150

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Alleen bij Beachy Head heb je min of meer een dubbeltij.

Mijn favoriete route naar Cherbourg is bij Cap Gris Nez oversteken naar Dungeness, stop maken in Eastbourne (24/7 bereikbaar, ook tanken en supermarkt) en dan oversteken naar Cherbourg. Staat de wind net verkeerd dan nog een stukje Engelse zuidkust volgen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 17:37 #416151

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Als je in 1 keer door wilt varen maakt het tij eigenlijk niet uit...
Maar je kunt beter met tij tegen beginnen dan eindigen omdat de stroom bij cherbourg harder stroomt dan hier!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 18:15 #416159

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
La Mavare schreef :
Alleen bij Beachy Head heb je min of meer een dubbeltij.

Mijn favoriete route naar Cherbourg is bij Cap Gris Nez oversteken naar Dungeness, stop maken in Eastbourne (24/7 bereikbaar, ook tanken en supermarkt) en dan oversteken naar Cherbourg. Staat de wind net verkeerd dan nog een stukje Engelse zuidkust volgen.

Dank je wel La Mavare

Onze boot steekt 2.2 meter diep; gaan we dan 24/7 bij Eastbourne redden? Als ik een rechte streep trek tussen Eastbourne en Cherbourg lijkt het op mijn IPad navionics dat we dan net de TSS vrij kunnen lopen (en dus niet meer haaks over hoeven te steken)?

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 18:20 #416161

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
trotti schreef :
Als je in 1 keer door wilt varen maakt het tij eigenlijk niet uit...
Maar je kunt beter met tij tegen beginnen dan eindigen omdat de stroom bij cherbourg harder stroomt dan hier!

Groeten,
Johnnie

Helemaal eens Johnnie maar of we het op die afstand zo precies kunnen gaan timen.. Ik reken met 5 knopen gemiddeld, hoop op meer, maar ja..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 18:38 #416165

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
cmd schreef :

Onze boot steekt 2.2 meter diep; gaan we dan 24/7 bij Eastbourne redden? Als ik een rechte streep trek tussen Eastbourne en Cherbourg lijkt het op mijn IPad navionics dat we dan net de TSS vrij kunnen lopen (en dus niet meer haaks over hoeven te steken)?

Groet

Bij LW Spring hou je net genoeg over met 2.20 m, wel in het midden van het geultje blijven. Je beloning is dan een stortbad in de sluis, heel spectaculair. Diagonaal oversteken voorbij het TSS kun je dan doen (doe ik ook meestal), maar eigenlijk is haaks oversteken makkelijker, want dan heb je korter last van de grote jongens. Wel handig als je dan een uitgaande stroom hebt. Laat het van de wind afhangen zou ik zeggen!

cloud.premiermarinas.com/files...ourne_tidetables.pdf
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 18:38 #416166

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Tjah, wij hebben het een paar keer gedaan en gingen dan gewoon op eerste daglicht weg.
Zakte de snelheid onder de 3-4 knopen, ging de 3 cilinder pruttel aan...

Uiteindelijk kan je het weer op 2-3 dagen redelijk uitkienen, maar s nachts valt ie vaak toch weg.

Iig mooie reis en succes met de afwegingen!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 18:51 #416171

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
La Mavare schreef :
cmd schreef :

Onze boot steekt 2.2 meter diep; gaan we dan 24/7 bij Eastbourne redden? Als ik een rechte streep trek tussen Eastbourne en Cherbourg lijkt het op mijn IPad navionics dat we dan net de TSS vrij kunnen lopen (en dus niet meer haaks over hoeven te steken)?

Groet

Bij LW Spring hou je net genoeg over met 2.20 m, wel in het midden van het geultje blijven. Je beloning is dan een stortbad in de sluis, heel spectaculair. Diagonaal oversteken voorbij het TSS kun je dan doen (doe ik ook meestal), maar eigenlijk is haaks oversteken makkelijker, want dan heb je korter last van de grote jongens. Wel handig als je dan een uitgaande stroom hebt. Laat het van de wind afhangen zou ik zeggen!

cloud.premiermarinas.com/files...ourne_tidetables.pdf

Goede tip, dank je wel, ook voor dat PDF. Nog meer om te puzzelen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 18:52 #416173

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
trotti schreef :
Tjah, wij hebben het een paar keer gedaan en gingen dan gewoon op eerste daglicht weg.
Zakte de snelheid onder de 3-4 knopen, ging de 3 cilinder pruttel aan...

Uiteindelijk kan je het weer op 2-3 dagen redelijk uitkienen, maar s nachts valt ie vaak toch weg.

Iig mooie reis en succes met de afwegingen!

Groeten,
Johnnie

Dank je wel Johnnie! Heb nog een weekje te gaan. Leuke voorpret!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 19:17 #416183

Bij "Dubbele getijden", denk ik als eerste aan een "Agar"

Zoals bij Hoek van Holland.
Vallend water, een laag water gevolgd door een geringe stijging en daarna weer een laag water.

Op stroomatlassen zie je hier weinig van, maar wanneer je net wel net niet over een ondiepte kan, is het fijn om te weten dat er zoiets is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 19:32 #416185

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29451
cmd schreef :
Hallo

Wij willen in onze zomervakantie richting Bretagne zeilen. Verschillende keren hebben we mensen horen spreken over 'dubbele getijden' rond Calais. Nu hebben we de stroomkaartjes bekeken maar wij halen het er zo niet uit. Via Google en de zoekfunctie hier ook weinig houvast. Kan iemand ons hiermee helpen? Waar ligt het omslagpunt ongeveer en is het inderdaad zo dat je dan ongeveer 2 getijden stroom mee kunt krijgen?

Veel dank!

CMD

nl.wikipedia.org/wiki/Getijde_%28waterbeweging%29

Zoeken op;
dubbeldaagse getijden
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 19:55 #416197

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
WADnWIND schreef :
cmd schreef :
Hallo

Wij willen in onze zomervakantie richting Bretagne zeilen. Verschillende keren hebben we mensen horen spreken over 'dubbele getijden' rond Calais. Nu hebben we de stroomkaartjes bekeken maar wij halen het er zo niet uit. Via Google en de zoekfunctie hier ook weinig houvast. Kan iemand ons hiermee helpen? Waar ligt het omslagpunt ongeveer en is het inderdaad zo dat je dan ongeveer 2 getijden stroom mee kunt krijgen?

Veel dank!

CMD

nl.wikipedia.org/wiki/Getijde_%28waterbeweging%29

Zoeken op;
dubbeldaagse getijden

WADnWIND

Dit is niet helemaal wat ik zocht, of misschien toch wel. Gekopieerd uit Wikipedia:

Getijgolf in de Noordzee


Laag water aan de kust van Bretagne
De Noordzee heeft een uitgesproken dubbeldaags getij. De getijdenbeweging in de Noordzee wordt veroorzaakt door twee getijgolven.
De eerste getijgolf komt vanuit het zuiden, vanaf de Atlantische Oceaan via het Nauw van Calais de Noordzee binnen. Deze getijgolf wordt in de zuidelijke Noordzee tegen de wijzers van de klok in omgebogen en versmelt in dit gebied met de getijgolf uit het noorden. Ze is voor de Noordzee van geringere invloed.
De tweede getijgolf komt vanuit het noorden vanaf de Atlantische Oceaan om Schotland heen de Noordzee binnen en beweegt zich vervolgens eerst langs de oostkust van Schotland en Engeland zuidwaarts. Zij wordt tegen de wijzers van de klok in omgebogen in het nauwere zuidelijke deel van de Noordzee om zich, na versmelting met de restanten van de zuidelijke getijgolf, verder in noordoostelijke richting langs de kust van Nederland, Duitsland en Denemarken voort te bewegen.


Als de vloedstroom zowel vanuit het noorden als vanuit het zuiden de Noordzee binnenstroomt, dan zou je zuidwaarts gaand met de vloedstroom uit het noorden mee moeten kunnen liften en vervolgens, waar 'noord' en 'zuidstroom' elkaar raken, de ebstroom verder naar het zuiden op moeten kunnen pakken. Gegeven bovenstaande lijkt het er echter op dat je dat dan via de Engelse kust zou moeten doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 15 juli 2013 20:13 #416202

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
cmd schreef :
... Gegeven bovenstaande lijkt het er echter op dat je dat dan via de Engelse kust zou moeten doen?
Dat had ik al aangegeven...
2x per dag HW en LW is normaal in de wereld.
Waar je hier gebruik van maakt is dat de stroming om de zuid botst bij Beachy Head met de stroming om de noord. Daardoor is de stroming om de noord daar vrij kort.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 16 juli 2013 04:18 #416229

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Sorry, niet direct zo begrepen. Maar dit is wel het antwoord op mijn vraag. Veel dank allemaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 17 juli 2013 04:26 #416559

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Alvast een goede reis!!
Wij vertrekken aanstaande weekend naar Denemarken.... :) :) :)
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 17 juli 2013 05:11 #416565

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
De term is me ook niet zo bekent. Echter kun je als je aan de engelse kant door het nauw van calais vaart wel en vorm van wantij ontdekken. Varend vanuit het noorden bij dover stroom mee. Dan kun je als je het juist uit mikt tussen Dungenes en Beachyhead kort tegenstroom gevolgd door slack water hebben en daarna weer stroom mee hebben. Dat is wat getij stroom de meest effectieve manier om richting zuid te komen.
Met de komende verwachting van harde ooste wind zou ik niet graag Eastbourne aanlopen. Newhaven is dan een betere keuze.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 17 juli 2013 09:44 #416645

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
vero schreef :
Alvast een goede reis!!
Wij vertrekken aanstaande weekend naar Denemarken.... :) :) :)

Dank je wel Vero!

En jullie uiteraard ook een goede reis. Fijne vakantie daar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 17 juli 2013 20:22 #416850

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
3Noreen schreef :
De term is me ook niet zo bekent. Echter kun je als je aan de engelse kant door het nauw van calais vaart wel en vorm van wantij ontdekken. Varend vanuit het noorden bij dover stroom mee. Dan kun je als je het juist uit mikt tussen Dungenes en Beachyhead kort tegenstroom gevolgd door slack water hebben en daarna weer stroom mee hebben. Dat is wat getij stroom de meest effectieve manier om richting zuid te komen.
Met de komende verwachting van harde ooste wind zou ik niet graag Eastbourne aanlopen. Newhaven is dan een betere keuze.

3Noreen

Dank je wel. Ben inderdaad al aan rekenen om via de Engelse kust naar beneden te gaan.

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 17 aug 2013 18:19 #427360

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Klein stukje feedback voor de mensen die geholpen / gelezen hebben;

Met iets vertraging uiteindelijk toch vertrokken; via Stellendam naar buiten, vrijwel geen wind en bovendien uit de verkeerde hoek; op de motor naar het zuiden en uiteindelijk via de Franse kust in Dieppe aangekomen. 2 nachten gelegen en daarna doorgezeild naar Cherbourg en daarna naar Guernsey, Sark, Herm, Jersey en terug via Alderney, St. Vaast, Le Treport en Oostende. Uiteindelijk een dikke week op de eilanden geweest en daarna een aantal dagen bij St. Vaast de invasiestranden bezocht.

Wisselend weer met dagen weinig wind tot, zeker op de terugweg, behoorlijk veel wind. Heel mooi kunnen zeilen. De Kanaaleilanden zijn een aanrader. Leuke mensen ontmoet en een prima vakantie gehad!

Veel dank in ieder geval voor jullie input. Werkelijkheid is iets anders geworden maar de suggesties hebben wel geholpen in het denken.

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 17 aug 2013 18:51 #427369

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Mooie trip gemaakt. Foto's?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 17 aug 2013 19:24 #427372

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
La Mavare schreef :
knip. Je beloning is dan een stortbad in de sluis, heel spectaculair. knip

Moest er even een foto bijzetten :)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 17 aug 2013 19:55 #427378

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Dubbeldaags getij is vrij gebruikelijk in Europa. Enkel daags getij komt voor rond de evenaar in relatief afgesloten stukken (= 1 ingang) zoals de Golf van Mexico en bij Vietnam.

Zoek anders even op semidiurnal tide of duiarnal tide.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dubbele getijden 18 aug 2013 11:41 #427515

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Faran schreef :
Mooie trip gemaakt. Foto's?

Zijn thuis de boel nog aan het uitpakken en de foto's aan het organiseren maar zodra we weer geïnstalleerd zijn zal ik wat foto's delen. Zeker een mooie trip geweest en nu al voorzichtig aan het nadenken over volgend jaar... De Scillies misschien??

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl