Mark S schreef :
Wij willen onze boot (zeilboot gestrelen mast met 10pk diesel ongeveer 5 knopen/uur) overvaren van Kerkdriel naar Zutphen, nu is de vraag wat is de meest rustige route.
Over de Maas en dan via het Maas Waal kanaal richting Nijmegen dan over de Waal richting het Pannendensch kanaal daarna de IJssel op naar Zutphen.
of
Kerkdriel, St Andries sluis stukje over de Waal, Amsterdam Rijnkanaal, Nederrijn en de IJssel op naar Zutphen
Vragen:
1> Hoeveel stroom staat er op de Waal tussen Nijmegen en het Pannadensch Kanaal, is dat te doen met een zeilboot van 8.20 met een 10pk diesel tegen strooms (ca 10NM)
2> Hoeveel stroom staat er op de Waal tussen St Andries sluis en de ingang Amsterdam Rijn kanaal (ca 7 NM)
2> Staat er op de Nederrijn veel stroom of valt dat mee gezien de sluizen die daar liggen, hoeveel stroom staat daar tegen t/m IJssel
3> Alle andere suggesties
Of je tegen de Waal op komt met 10 pk hangt minder af van de lengte als wel van het gewicht.
Met 2 ton gaat het nog wel maar met 3 of meer ton ( alles inklusief!) wordt het een langdurige zaak.
Op de waal kan , afhankelijk van de waterstand wel tot 6-7 km/uur en zelfs meer stroom staan!
De snelheid in een rivier gaat ongeveer omhoog met de wortel van de waterstand.
Bovendien is de Waal vanwege de vele en zeer grote scheepvaart ( duwteleln0 niet bepaald een fijne rivier om te varen.
Ik zou daarom altijd via het AR kanaal gaan . Dan het je op de Rijn , tenminste als de stuwen geloten zijn , vrijwel geen stroom tegen.
Nadeel ; een paar sluizen meer.
Overigens kun je hier daacht ik ergens de actuele troomsnelheden vinden:
www.rijkswaterstaat.nl/water/
Ik zie wel dat de waterafvoer in lobith net enorm aan het stijgen is en nog verder stijgt.
Niet best voor jouw plannen dus.
Ad
Ps. Het is knopen en niet knopen per uur . En bovendien gebruik je op de rivieren geen knopen maar gewoon km/uur.
Knopen is immers
zeemijl/uur.