Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Olie geultje

Olie geultje 28 aug 2013 02:25 #431060

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Het Olie geultje gaat weer open!
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 28 aug 2013 05:47 #431097

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27807
Jutter schreef :
Het Olie geultje gaat weer open!
Graag volledig stafwerk, Jutter.
Wanneer? Voor hoe lang? Altijd? Ik bedoel: tussen 1 okober en 1 maart is het altijd al open.

Edit: ik lees in de digitale PZC dat er inderdaad aan wordt gewerkt om het oliegeultje weer definitief te openene voor de scheepvaart. Sterker nog: er komt mogelijk 'een bescheiden voorziening' voor watersporters op de Roggeplaat!
Gekker moet het niet worden zou ik bijna zeggen..

--
Stegman
Laatst bewerkt: 28 aug 2013 05:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 28 aug 2013 06:00 #431106

lodewijk stegman schreef :
'een bescheiden voorziening' voor watersporters

in Urk was zo'n 'bescheiden voorziening' vroeger een vieze volle vuilcontainer....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 aug 2013 06:01 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 28 aug 2013 06:11 #431108

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27807
Baasklusje schreef :
lodewijk stegman schreef :
'een bescheiden voorziening' voor watersporters

in Urk was zo'n 'bescheiden voorziening' vroeger een vieze volle vuilcontainer....
Mja. Het is inderdaad een beetje merkwaardig. De Roggeplaat was één van de weinige platen in Zeeland waarop (op de 1805) èn een groene stippellijn omheen stond, èn zo'n éénrichtingverkeersbord. Echt verboden dus. Op veel andere Zeeuwse platen wordt de mens tegenwoordig gedoogd.
'Bescheiden voorziening' is nogal cryptisch. Dat zal om te beginnen inhouden een aanlegsteigertje tot voldoende diepte, neem ik aan. Anders is landen op de Roggeplaat alleen mogelijk met de bijboot, of voor modderkruipers zoals ik. Eigenlijk zit ik persoonlijk ook niet zo te wachten op een voorziening.
Dat je weer op elk moment door het Oliegeutje mag, is veel grotere winst. Een ritje naar Burghsluis is dan plotseling niet meer zelfde weg heen en terug. Maakt toeren op de Oosterschelde weer wat leuker.

--
stegman
Laatst bewerkt: 28 aug 2013 06:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 28 aug 2013 06:56 #431116

Dat is fijn inderdaad! Kom erg graag in Burghsluis, dit maakt de aanloop inderdaad leuker. Een steiger op de Roggenplaat? Waar zou dat dan moeten zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 28 aug 2013 07:03 #431120

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27807
Stefanvanvee schreef :
Een steiger op de Roggenplaat? Waar zou dat dan moeten zijn?
Geen idee. Niet eens of die 'voorziening' een steiger betreft; dat is maar een gokje van mij. Het bericht in de PZC is nogal cryptisch nietszeggend wat dat betreft, zoals je misschien heb gezien.

--
stegman
Laatst bewerkt: 28 aug 2013 07:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 28 aug 2013 09:04 #431177

Leuk dat het Olie Geultje weer open gaat :). Goed nieuws! Wel jammer dat Burghsluis waarschijnlijk drukker wordt :(.
De Roggeplaat moeten ze vooral NIET toegankelijk maken.

Mijn twee centen...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 28 aug 2013 09:18 #431188

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27807
Belerion II schreef :
Leuk dat het Olie Geultje weer open gaat :). Goed nieuws! Wel jammer dat Burghsluis waarschijnlijk drukker wordt :(.
Dat laatste vraag ik me af. Als het oliegeultje betond wordt zullen er meer mensen gebruik van maken, maar het punt blijft dat volgens de laatste kaarten de diepte bij LW minder dan een meter is. Op sommige plekken niet meer dan enkele tientalllen cm's. De kielbootschippers moeten dus goed op het tij letten. Wat een extra complicatie is en het gebruik tijdsgebonden maakt. Daar is niet iedereen van gediend.
De Roggeplaat moeten ze vooral NIET toegankelijk maken.

Mijn twee centen...
Ik benieuwd wat ze ermee voorhebben. Het zal zeker niet de bedoeling zijn dat mensen over de hele Roggeplaat gaan banjeren en eerlijk gezegd zie ik het nut er niet zo van in. Tenzij men er natuurexcursies of iets dergelijk wil gaan organiseren.
Nu al is een smalle strook aan de zuidoostkant van de plaat toegankelijk. Die ligt buiten de groene stippellijn. Daar zie ik wel eens kleine bootjes liggen; men gebruikt het als een strandje om wat te poedelen.
Persoonlijk zou ik het ook prima vinden als het daarbij blijft..

--
stegman
Laatst bewerkt: 28 aug 2013 09:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 28 aug 2013 09:37 #431196

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik moest googlen om te begrijpen waar dit over ging...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 28 aug 2013 10:02 #431206

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27807
Hen3 schreef :
Ik moest googlen om te begrijpen waar dit over ging...
Dan heb je dus wat toegevoegd aan je kennis. Lijkt me niet verkeerd.
Ik weet overigens wèl waar De Kreupel of Trintelhaven ligt. Maar dit terzijde..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 28 aug 2013 10:48 #431226

  • petje
  • petje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
In de PZC stond ook dat de zeehonden er niet meer zijn, ze liggen nu dikwijls naast het Brabants vaarwater. Nu gaan ze dat toch niet afsluiten voor de scheepvaart hoop ik. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 28 aug 2013 10:58 #431230

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27807
petje schreef :
In de PZC stond ook dat de zeehonden er niet meer zijn, ze liggen nu dikwijls naast het Brabants vaarwater. Nu gaan ze dat toch niet afsluiten voor de scheepvaart hoop ik. :woohoo:
Er liggen nog steeds regelmatig zeehonden op de Roggenplaat, alleen niet naast het Oliegeultje. Wat verder naar het oosten loopt vanaf de Hammen een relatief diepe geul de Roggenplaat in. Daar zie je ze tegenwoordig vaak liggen. Ze zijn met de kijker goed te zien vanaf de haven van Burghsluis.

Elke tanker die van Terneuzen naar Rotterdam vaart, gaat door het Brabants Vaarwater, dus wat denk je?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 29 aug 2013 20:23 #431872

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Naar aanleiding van de bovenstaande postings heb ik een mailtje naar Natuurmonumenten gestuurd:
From: Timo *
To: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Sent: Wednesday, August 28, 2013
Subject: T.a.v. Bjorn van der Boom - informatie heropening Oliegeultje

Geachte heer Van der Boom, beste Bjorn,

In de media (www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws...terschelde-1.3977361) is gemeld dat het Oliegeultje bij Burghsluis mogelijk weer geopend wordt voor de scheepvaart. Ook het huidige verbod tot betreding van de Roggenplaat zou ter discussie staan.

Dit bericht doet inmiddels onder zeilers (www.zeilersforum.nl/index.php/...-olie-geultje#431060) in de Delta de ronde, maar goede informatie onbreekt vanwege de summiere berichtgeving. Kunt u wellicht wat meer informatie geven over de plannen, welke procedures nog moeten worden doorlopen en hoe het tijdspad er uit ziet?

Met vriendelijke groet,
Timo *
s/y 'il Cigno'

Hierop kwam prompt een lange maar informatieve reactie. Mede op verzoek van dhr. Van der Boom is dit de integrale weergave:
Geachte heer *, beste Timo,

Bedank voor je e-mail. Ik bied bij voorbaat mijn excuus aan voor mijn uitgebreide reactie, maar ik merk dat het onderwerp veel vragen oproept op het zeilersforum, dus ik wil je graag even in detail informeren.

Zoals je als Oosterscheldeliefhebber ongetwijfeld weet, heeft de Oosterschelde met een grote en verstrekkende natuurbedreiging te maken: de zandhonger. Door de aanleg van de stormvloedkering is de zee-arm uit balans en heeft het water onvoldoende kracht om zand op te pakken uit de geulen en op de platen te leggen. Gevolg: alle zandplaten, slikken en schorren eroderen alleen nog maar. Ieder jaar verdwijnt circa 50 ha aan schorren, slikken en zandplaten permanent onder water. Ik vertel dit, omdat de betrokkenheid van Natuurmonumenten daar begint – bij het verdrinken van de zandplaten.

De voorbije jaren heeft Rijkswaterstaat uitgebreid onderzoek gedaan naar dit proces van zandhonger, en is daarbij tot de conclusie gekomen dat de ernstigste gevolgen op korte termijn op zullen treden op de Roggenplaat. Als we niets doen, zal de Roggenplaat al binnen 10 tot 15 jaar een groot deel van zijn ecologische functie verliezen, met gevolgen voor (letterlijk) tienduizenden trekkende en overwinterende vogels die deze zandplaat gebruiken. Dit inzicht mondde uit in een plan om in de komende jaren (periode 2017-2020) een zandsuppletie uit te voeren op de Roggenplaat om zo het verlies aan zand te compenseren. Natuurmonumenten is een groot voorstander van dit plan en hoopt dat het zal worden uitgevoerd, maar daarover moet het Ministerie van Infrastructuur & Milieu een besluit nemen.

Vervolgens heeft Natuurmonumenten de handschoen opgepakt om het plan voor zandsuppletie op de Roggenplaat te koppelen aan andere belangen en functies in de omgeving van de Roggenplaat, waar ook andere gebruikers bij gebaat zijn. Dit doen wij vanuit de overtuiging dat, als je investeert in de natuur, die natuur robuuster wordt en daardoor beter beleefbaar en meer ruimte biedt voor medegebruik. Daarom wilde Natuurmonumenten de plannen voor zandsuppletie graag koppelen aan nieuwe kansen voor de watersport. We zijn dit uit gaan werken in een coalitie met het Watersportverbond, de HISWA, het Nationaal Park Oosterschelde en de Provincie. Dat leverde drie mogelijkheden op:

- het (permanent) toestaan van betreding van de schelpenbult aan de oostpunt van de Roggenplaat en een aangrenzend deel van het slik (50 tot 100 meter). Dit hebben we al opgepakt;

- het faciliteren van die betreding met een kleinschalige / beperkte voorziening. Ik lees op het zeilersforum dat die omschrijving (begrijpelijk) veel vragen oproept, maar dat komt omdat we dit als Natuurmonumenten niet willen bepalen. Ik kan me voorstellen dat we hier een aanlegstijger (op voldoende diepte) realiseren, of enkele moorings, of dat boten zich droog laten vallen en we uitsluitend een brochure maken over de betredingsmogelijkheden, maar de essentie is: dit willen we niet zelf bepalen. De HISWA, het Watersportverbond en mensen zoals jij weten veel beter wat praktisch en wenselijk is dan wij, dus we willen wel meedenken en mogelijkheden bieden, maar we gaan het niet namens jullie bepalen. Samen met HISWA en Watersportverbond zullen we uitwerken welke voorzieningen wenselijk en haalbaar zijn. Dit willen we op korte termijn oppakken;

- tenslotte het element waar de meeste aandacht voor is: het bevaarbaar maken van de Oliegeul, zodat je weer een rondje Roggenplaat kunt zeilen. Daar moet ik wat meer informatie over geven. De Oliegeul is de voorbije 20 jaar enorm veranderd van karakter. De geul is sterk verondiept en heeft zich maar liefst 500 meter naar het westen verplaatst. Momenteel is het eigenlijk onverantwoord om door de Oliegeul te varen. De kans dat je vastloopt is groot en omdat de geul vlak langs de stormvloedkering loopt, neemt het (vooral met afgaand tij) grote veiligheidsrisico’s met zich mee. Als we de Oliegeul weer bevaarbaar willen maken, moeten we die dus handmatig verplaatsen (500 meter naar het oosten) en weer op diepte leggen. Daarna zou de Oliegeul weer in de betonning gezet kunnen worden en is het veilig en verantwoord om er te zeilen. Natuurmonumenten benadert dit vanuit een veiligheidsbelang: momenteel loopt de Oliegeul pal langs de havendam en de blokkenmatten/fundering van de Stormvloedkering. Hierdoor wordt de fundering ondermijnt en dat heeft consequenties voor de veiligheid. Toevallig staat daar morgen (vrijdag) een groot artikel over in de PZC. Door de Oliegeul naar het oosten te verplaatsen, is er geen sprake meer van erosie pal tegen de blokkenmatten en de havendam van de Stormvloedkering, en daardoor hoeven er geen/minder ‘noodoperaties’ uitgevoerd te worden waarbij er staalslakken in de erosiekuilen worden gestort. Het dient dus een veiligheidsbelang om de Oliegeul te verleggen en een bijkomend voordeel / koppelkans is dat we de Oliegeul dan ook weer kunnen betonnen. Terzijde: het verplaatsen en verdiepen van de Oliegeul zal vele miljoenen euro’s kosten (ramingen lopen op tot maximaal 10 miljoen euro). Vanuit een veiligheidsbelang kun je je voorstellen dat die investering misschien mogelijk wordt gemaakt, terwijl dit uitsluitend vanuit een watersport-belang niet zal gebeuren. Hopelijk begrijp je ook dat Natuurmonumenten zulke bedragen zelf niet op tafel kan leggen. Waar het dus op neerkomt, is: we bepleiten om op een duurzamere manier om te gaan met de veiligheid en het onderhoud van de Stormvloedkering; niet meer uitsluitend staalslakken storten, maar nadenken over een structurele oplossing door de Oliegeul naar het oosten te vergraven en op diepte te leggen. Uit deze toelichting zal hopelijk ook duidelijker zijn dat het lastig is voor mij om je laatste vragen te beantwoorden. We hopen dat Rijkswaterstaat op korte termijn met deze plannen aan de slag gaat, maat wij zijn daarin niet bepalend. We zijn hierin afhankelijk van Rijkswaterstaat en ik kan geen zekerheid geven over het tijdpad en de termijn waarop dit gerealiseerd wordt. Ik kan alleen toezeggen dat Natuurmonumenten zich er hard voor maakt, dat we het stevig op de agenda zetten en hopen dat de plannen binnen enkele jaren bewaarheid worden. Maar in tegenstelling tot de vorige twee punten is het dus, helaas, met meer onzekerheden omgeven.

Timo, ik hoor het graag als mijn e-mail nieuwe vragen oproept of als ik zaken onbeantwoord heb gelaten. Is het mogelijk voor je om deze reactie op het zeilersforum te plaatsen, zodat anderen er ook kennis van kunnen nemen? Alvast bedankt en nogmaals dank voor je verzoek om aanvullende info.

Vriendelijke groet,

Bjørn van den Boom
Extern Beleid Zuidwestelijke Delta

Natuurmonumenten
Regio Zuid-Holland / Zeeland
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 30 aug 2013 03:25 #431897

Complimenten voor de uitgebreide reactie van Natuurmonumenten. Helder verhaal. Ik begreep altijd dat het Oliegeultje is afgesloten i.v.m. verstoring van de natuur, niet voor de veiligheid. Maar da's dus niet zo..
Time, slim van je om rechtstreeks bij de bron te gaan vragen.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 30 aug 2013 04:37 #431904

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27807
Belerion II schreef :
Complimenten voor de uitgebreide reactie van Natuurmonumenten. Helder verhaal. Ik begreep altijd dat het Oliegeultje is afgesloten i.v.m. verstoring van de natuur, niet voor de veiligheid. Maar da's dus niet zo..
Time, slim van je om rechtstreeks bij de bron te gaan vragen.
Dat begrijp je verkeerd, Belerion.
Het Oliegeultje was wel degelijk afgesloten vanwege de mogelijke verstoring van zeehonden. Op een oude kaart uit 1996 is dat al zo. Het is altijd slechts een tijdelijke sluiting geweest (van 1 oktober tot 1 april). Dat duidt er ook op dat het in eerste instantie niet zozeer met veiligheid te maken had, maar met iets anders.
Nu de omstandigheden zijn veranderd krijgen we een ander verhaal over het Oliegeultje.
Het klopt wèl dat het Oliegeultje veel ondieper is geworden sinds de jaren '90. Aanvankelijk was het een geul van ruim 4 m diep bij LLWS; nu is daar bij LAT minder dan een halve meter van over.
Ook is, oude en nieuwe kaarten vergelijkend, goed te zien dat het Oliegeultje zich inderdaad heeft verplaatst in westelijke richting.
Wat ik niet helemaal snap is het verhaal over uitbaggeren en verplaatsen naar het oosten, omdat het Oliegeultje anders teveel erosie bij de stormvloedkering zou opleveren. Dat laatste is inderdaad actueel. Een stel oude (gepensioneerde..) rotten van RWS heeft geconstateerd dat de staat van onderhoud van de stormvloedkering te wensen overlaat (gisteren op Radio 1) en dat de stormvloedkering ondermijnd dreigt te raken. Er verdwijnt teveel materiaal rond de voeten van de pijlers.
Maar in het Oliegeultje heeft zich over de laatste vijftien jaar alleen maar méér materiaal afgezet; het is ondieper geworden. Hoe het op die manier een bedreiging voor de stormvloedkering kan zijn, is mij niet duidelijk.
De onveiligheid qua doorvaart is er nu vooral door het ontbreken van betonning (begin jaren '90 was het geultje normaal betond met blinde tonnen).
Het idee van verleggen en dieper maken lijkt mij onzalig. De natuur is niet te dwingen op die manier. Dat het Oliegeultje ondieper wordt en zich verplaatst komt ergens door. Als je die oorzaak niet wegneemt, keert de zaak gewoon terug naar de oude situatie. Dat nieuw gebaggerde geultje zit waarschijnlijk binnen de korte keren weer dicht.

Ik zou zeggen: toestand laten zoals ie is. Een paar tonnen erin leggen die de diepste doorvaart aangeven en het verder aan het inzicht van de schippers overlaten of ze er door denken te kunnen, of niet. Op het Wad zijn tientallen van dergelijke situaties, tenslotte.

De "beperkte voorziening" wordt dus grotendeels een bevestiging van de bestaande status quo. De zuidoostrand van de Roggenplaat is al vrij te betreden (zie de 1805) en de genoemde schelpenbult ligt daar vlakbij. Daar gaat dus niet zoveel veranderen. Wat ik prima vind, trouwens.

Wat de zandhonger van de geulen betreft: ik vind dat er wel een erg duister scenario wordt geschilderd. De stormvloedkering ligt er nu sinds halverwege de jaren '80. Inmiddels bijna 30 jaar, dus. Sinds die tijd vaar ik ook al in het gebied. Ik kan niet zeggen dat er naar mijn mening dramatisch veel is veranderd. Ook als je naar de oude kaarten kijkt, lijkt het afvlakken van de platen en het vollopen van de hoofdgeulen wel mee te vallen.
De getijslag van het gebied achter de kering is verkleind en de stroomsnelheden zijn navenant afgenomen, maar een getijdegebied is het nog steeds. Er zullen altijd wel stroomgeulen en banken blijven. Uiteindelijk stelt zich een nieuw evenwicht in. De Roggenplaat wordt mogelijk lager dan hij was en zal daardoor korter droogliggen dan voorheen. Minder tijd dus voor de steltlopers om te eten. Daar staat tegenover dat er voor de kust van Zeeland en Zuid-Holland in de afgelopen jaren een zogenaamde voordelta is ontstaan. Daar zijn dus droogvallende platen bijgekomen. Ik ben dus niet zo pessimistisch over de natuur in het deltagebied.

--
stegman
Laatst bewerkt: 30 aug 2013 04:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie geultje 31 aug 2013 12:59 #432462

Wat een prettige en uitgebreide reactie van Natuurmonumenten. Dat soort informatie zet zoden aan de dijk....
Begrijp alleen dat een nogal wat kost en dat de termijn, ambtelijk gezien, nog wel wat lang kan zijn.

We zullen zien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl