WADnWIND schreef :
lodewijk stegman schreef :
Waarom gaat iedereen met een mast van 14 meter of langer niet gewoon overzee van zuid naar noord? Andersom is vaak wat lastiger, maar vanuit het zuiden kan het in juli en augustus vrijwel altijd..
Omdat de meeste grote platbodems, zijde klippers of tjalken, helemaal niet over zee mogen van het klasse bureau. Die masten zijn 20-30 meter hoog. Het zou te gek zijn dat een reeds lang bestaande mastroute door de economische honger van een vliegveldje beperkt zou worden. Om maar niet te spreken over de arrogantie die toch in enige mate afstraalt van je voorstel. Het is aan een ieder omdat zelf te bepalen.
Ach.., mijn excuses. Ik had even het economisch belang van de bruine vloot over het hoofd gezien.. Over Haarlem kan ook nog, trouwens.
Verder is het aantal schepen van de bruine vloot dat regelmatig van noord naar zuid vaart op de vingers van één hand te tellen volgens mij. Men opereert in het zuiden òf op het IJsselmeer en wad. In het seizoen heen-en-weer varen is veel teveel getoeter.
En qua arrogantie: wie zal bepalen waar hier het grootste belang ligt? Wat betekent de bruine vloot tegenover Schiphol?
Het plaatje van de Aalsmeer-baan, een paar potsen hiervoor, laat zien dat het eind van de baan echt heel dicht bij de ringvaart ligt èn 5 meter lager dan de ringvaart zelf.
Desalniettemin blijf ik het hele verhaal een storm in een glas water vinden. In het ergste geval draait het er op uit dat er een soort meldplicht komt voor schepen met dergelijke masten. Een paar uur per jaar is de doorvaart dan even gestremd, omdat er een vliegtuig in nood moet landen. En je zal zien: op die tijdstippen is er in geen velden of wegen een schip van de bruine vloot te bekennen..
--
stegman
P.S. Ik lees net in het artikel hierboven dat schepen met een mast van meer dan 23 meter zich nu al moeten melden voor doorvaart. Ook Evert schreef er al over. Hebben we daar ooit al eens een bruine vlootschipper over horen klagen? Ik bedoel maar. Een storm in een glas water.
P.P.S
Nog één ander ding.
Ik verbaas me hier regelmatig over het gegeven dat nogal wat ZF-ers kennelijk alleen het eigenbelang zien.
Die hele staande mast-route moet worden gezien als een privilege dat wordt verleend aan een paar duizend jachtschippers en een enkele bruine vlootschipper, om vrijwel ongehinderd van zuid naar noord en vise-versa te varen. Eén en ander ten koste van duizenden randstadbewoners, die in een gemiddelde zomer bij elkaar vele uren doorbrengen voor openstaande bruggen. Je moet de bewoners van Waddinxveen en Alphen aan de Rijn eens vragen wat ze van de STM vinden.
Ik zou als jachtschipper in een kwestie als deze vooral m'n zegeningen tellen en niet direct in een stuip schieten als er iets dreigt te veranderen..