Eerder hebben enkelen, waaronder ik, al een grove berekening gemaakt van je tocht.
Ik denk dat het moet kunnen met een volle tij tegen en een volle tij mee.
Als je boot ongeveer 4 knopen door het water haalt vaar je met tij mee in 5 uur ongeveer 20 mijl. Daarbij krijg je ongeveer 5 mijl extra door het tijvoordeel, totaal 25 mijl.
Als je een volle tij tegenstroom pakt moet je in die tijd (7 uur) dus nog ongeveer 10 mijl doen. Dat moet zeker te doen zijn.
Tactisch is het om te vertrekken uit IJmuiden bij kentering en eerst een vol tij tegen te pakken, 7 uur. Je zal dan een gemiddelde halen van rond de 3 knopen per uur: 21 mijl. Als de stroom kentert heb je dan nog 14 mijl te gaan, (je moet dan ongeveer ter hoogte van Petten zijn) De laatste 14 mijl duren ongeveer 3 uur, mogelijk korter want je krijgt steeds meer stroom mee op het laatste stuk.
Dan houd je nog ongeveer 2 uur speling bij den Helder voordat het tij weer tegen gaat staan, lijkt me wel zo veilig.
Belangrijk voor je wordt wel dat je de gemiddelde snelheid haalt van 4 uur door het water. Redt je boot dat? Je hebt genoeg gevaren met je boot om dat te wete. Kan je de motor bij zetten om dat te halen? Op zee met golfslag is een bb motor vaak niet erg efficient. Overigens is er niets mis als je het niet haalt, je kan altijd nog terug naar IJmuiden, mits de wind niet zuidwest is. Leuk is anders, dan heb je een hele dag tegen het tij in gevaren.
Het is een uitdaging, maar met de keuze van de juiste dag met gunstig tij en goede windsterkte en richting moet het te doen zijn. Als je niet meer werkt en je moment kan afwachten moet het te doen zijn. In de zomer ook volledig in het daglicht.
IJmuiden is mijn thuis, als ik je ergens mee kan helpen roep je maar. Er zijn hier trouwens nog wel meer op het forum die hier liggen.