Okay Hartkamp daar gaan we:
1) bepaal wanneer je wilt vertrekken. (dag en tijd)
2) kijk één dag van te voren hoe de wind staat en wat de golfcondities zijn. (liefst een site die per dagdeel (3 uur of zoiets) de wind en golfcondities voorspeld. Passageweather, windfinder, windguru (betaald) gribfiles er zijn er genoeg.
3) met de wind en golfgegevens zou je kunnen bepalen wat voor koers je kunt zeilen (of bijvoorbeeld IJMUIDEN- DEN HELDER maar net bezeild is of dat je met een lekker bakstagwindje de afstand kunt afleggen)
4) met deze gegevens kun je de boatspeed inschatten en de koers onder invloed van drift.
5) In een stroomatlas en getijdetafel kun je zien hoe laat het hoogwater is in IJMUIDEN en of het Bijna doodtij of springtij is.
6) In dezelfde getijdetafel kun je zien hoe laat het hoogwater is.
7) Bepaal nu je relatieve vertrektijd ( 5 uur voor HW, 4uur voor, 3 uur voor enzovoorts tot 6 uur na HW).
8) zoek in de stroomatlas de kaart op die behoort bij je vertrektijd (bijvoorbeeld 2 uur voor). Kijk wat voor pijltje op de kaart voor de havenmond van IJmuiden is getekend: dit geeft de stroomrichting aan.
9) bij het pijltje staat één getal van vier cijfers. De eerste twee cijfers zijn de stroomsnelheid in kabel/h bij springtij, de tweede cijfers zijn de stroomsnelheid bij doodtij.*
10) Tel deze snelheid (en richting) op bij de snelheid die je bij 4) hebt ingeschat.
11) Nu kun je op een kaart bepalen waar je na een uur ongeveer bent**
12) het is inmiddels een uur later dus je moet de volgende kaart van de atlas hebben (bijvoorbeeld 1 uur voor)
13) zoek nu het pijltje op de kaart op dat het dichtst bij je positie na 1 uur staat. ***
14) Herhaal dit tot je in Den Helder bent.
15) Je kunt nu inschatten of je beter eerder of later kunt vertrekken. Denk hierbij niet alleen aan stroming maar ook aan zaken als daglicht, weersomstandigheden die gedurende de dag kunnen veranderen enz.
16) begin met de kennis van punt 15 opnieuw bij punt 1. Ben niet te lui om echt dit hele proces nog een keer te doorlopen.
en verder:
* als je niet precies met doodtij en niet met springtij vaart kun je met de 1/7 regel de stroming inschatten. (net als het verval tussen doodtij en springtij) verloopt de stroming nagenoeg lineair en neemt in de periode tussen spring en doodtij met 17e van het verschil toe of af. Als er dus staat 2114 is met springtij de stroming 2,1 knt. Bij doodtij 1,4 knt. het verschil is 0,7knt. (gedeeld door 7) dus zal vanaf doodtij de stroomsnelheid iedere dag 0,1 knt hoger zijn dan de dag ervoor.
** Je kunt dit punt ook invoeren als waypoint op je gps, dan kun je ook zien of je voor of achter op schema ligt en of je bijvoorbeeld nog langer op de eerder bepaalde stroom moet rekenen.
*** Als je op de kaart langs een Ruitje of vierkantjes (zie de legenda van de kaart) vaart met een hoofdletter (meestal A,B,C,D,E) er op, dan is dat een punt waar de hydrografische dienst ieder uur zowel de stroomsnelheid als de stroomrichting (in graden) heeft bepaald. Ergens op de kaart staat dan een tabelletje met die gegevens. Ook hier zijn de gegevens voor doodtij en springtij vermeld en moet je de tussenliggende dagen e.e.a zelf nog interpoleren. Deze gegevens zijn wel nauwkeuriger dan de pijltjes van de stroomatlas.
Als laatste: Als je erg dicht voor de kust zeilt, kunnen de stroomgegevens van HP 33 enz. niet accuraat genoeg blijken. Vraag hiervoor ondersteuning bij iemand die hier heel erg goed bekend is.
Nou, kladblok, kaarten getijdetafel en stroomatlas op de keukentafel en oefenen maar.
En voor alle ervaren forumleden. Ik zit dit een beetje droog uit mijn hoofd op te schrijven. Het zou best kunnen dat ik iets vergeten ben. of krom geformuleerd. Schroom niet om Hartkamp verder op weg te helpen als ik iets belangrijks vergeten ben, ik voel me niet gekwetst of zo.. De slogan van vandaag: "HELP HARTKAMP NAAR DEN HELDER"