Kroatië en bepaalde verhuurders worden er stilletjes aan om berucht om de borgen van de klanten in te houden.
Hou er rekening mee dat bij de meeste verhuurders van zeiljachten ook het schip bij retour onderaan de romp door een duiker op schade wordt gecontroleerd.
Tenzij je mee gaat duiken heb je geen enkel verhaal tegen bemerkingen.
Daarom: laat bij ontvangst van het schip door de verhuurder duidelijk bemerken dat het onderwaterschip volledig vrij is van schade.
Hou er rekening mee dat er in Kroatië meer dan 150 zogenaamde verhuurbedrijven met yachten zijn maar dat er maar een handvol aanbieders van de schepen zijn. Alles wordt onderling verhandeld en met commissies verrekend. Neem dan nog een Nederlandse bemiddelaar bovenop die ook nog eens via een lokale bemiddelaar gaat en je weet niet meer wat je krijgt.
Wij zitten zelf in de yachtverhuur maar werken uitsluitend rechtstreeks met de eigenaars van de schepen. Wij kennen de schepen en hun staat van onderhoud. En geloof mij: de staat van onderhoud bij vele schepen is echt wel op het randje. Zeker bij schepen ouder dan 5 jaar.
Hoe dek je je als huurder hiervoor in? Neem een goede charterverzekering bij aanbieders zoals Yachtpool of Pantenius. Op het net vind je er nog wel enkelen. Ik heb persoonlijk een goede ervaring met Pantenius (en neen, wij hebben daar geen enkele commerciële binding mee
, voor de lezers die avers zijn van reclame)
Voor een paar honderd Euro heb je een volledige verzekering voor je charterperiode, zowel voor de verzekering van de borg (of een gedeelte ervan), als schipper en je opvarenden.
En zoals hier reeds opgemerkt: een indirect verlies kan je niet verzekeren. Dat zit mee in je borg.
Stel dat het schip, door calamiteit, niet kan verhuurd worden, dan is het de aanbieder die een vergelijkbaar schip moet kunnen aanbieden. Indien je natuurlijk met een malafide aanbieder te maken hebt.