Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hersenscheet Helgoland

Hersenscheet Helgoland 11 juli 2014 22:00 #532037

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Naar aanleiding van Sunday's kardinalentopic kwam de volgende hersenscheet bij me op...

Wat nou als we eens naar Helgoland zouden zeilen? Deze vakantie gaat het niet lukken, (maar 1 week vrij) maar het jaar daarna?

Pittige vaarroute, maar wel behapbaar. We kunnen dicht bij de Waddeneilanden blijven, zodat we uit kunnen wijken mocht het ons allemaal te gek worden. En tegelijkertijd kunnen we er ook voor kiezen lange stukken door te varen, hebben we dat ook maar eens geoefend (hebben tot nu toe bijna alleen in dagtochtjes gevaren).

Verder is het best een bijzondere plek, zo'n rots midden in zee. Dan weet je dat je echt niet meer in Nederland bent. En toch niet zo heel ver.

Lijkt mij dus een superleuk ambitieus doel, beetje grenzen verleggen ;) Maar geen idee of het realistisch is... tot nu toe is het maar een hersenscheet. Vandaar dit topic, om eens de mogelijkheden te verkennen :)

Wat denken jullie? Waar zou ik op moeten letten (shipping lanes, cat ferries en drukke scheepvaart uit Bremen)
Laatst bewerkt: 11 juli 2014 22:00 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 11 juli 2014 22:30 #532038

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Een week is prima te doen, wij deden het in ongeveer de helft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 11 juli 2014 22:38 #532039

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Wij moeten ook nog van Lemmer naar Texel, dat kost sowieso al 2 dagen. Onze boot is ook niet zo groot, en dan zouden we die rots ook nog eens willen bekijken (al is ie niet zo groot)

Non-stop kan het sneller, maar het langste dat we gezeild hebben is 28 uur, en toen waren we echt kapot.. Dat wouden we deze tocht een beetje oefenen, maar vooralsnog zie ik ons niet 3 dagen en nachten non-stop varen....

Het duurt nog wel even voor wij het Sunday examen halen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 11 juli 2014 22:41 #532040

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ik reken vanuit lelystad, nog wat meer mijlen dus
waarom texel ? vlieland naar buiten scheelt je een hoop mijlen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 11 juli 2014 22:51 #532042

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Zou kunnen. Maar dan is het nog 2 dagen vanuit Lemmer.

Ik ga bijvoorbeeld liever niet in het donker door dat geultje bij Harlingen, waar je de boeien moet respecteren en de helft onverlicht is. Dus kom je daar tegen de avond aan (vanuit Lemmer) dan wordt het sowieso een nachtje wachten.

Ik ben erg voorzichtig met die dingen. :)
Laatst bewerkt: 11 juli 2014 22:51 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 11 juli 2014 23:19 #532043

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
wilweg schreef :

Wat denken jullie? Waar zou ik op moeten letten (shipping lanes, cat ferries en drukke scheepvaart uit Bremen)

Douane!

Helgoland hoort dan wel bij Duitsland, maar NIET tot het Schengen gebied!
En wat import/export regelingen betreft hoort het ook niet tot de EU.
Dus even netjes de autoriteiten vertellen dat je vanuit Schengen vertrekt en ook weer als je aankomt in Schengen gebied, anders krijg je vast bezoek met wat lastige vragen. En pas op met belastingvoordeeltjes.
Laatst bewerkt: 11 juli 2014 23:24 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 05:46 #532054

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
wilweg schreef :
Non-stop kan het sneller, maar het langste dat we gezeild hebben is 28 uur, en toen waren we echt kapot.. Dat wouden we deze tocht een beetje oefenen, maar vooralsnog zie ik ons niet 3 dagen en nachten non-stop varen....

Zoals je volgens mij wel gelezen hebt hebben mijn broer en ik onze eerste keer nachtzeilen gelijk maar 4 dagen en 3 nachten van gemaakt, non-stop naar Jersey. We waren wel moe bij aankomst maar zeker niet kapot. Als je je beter aan het wachtsysteem houdt dan wij (wij deden alleen 's nachts twee wachten van 3 uur, dus we waren 18 uur per dag op), kun je nog veel uitgeruster aankomen.

I.i.g. was deze ervaring voor ons reden om doorzeilen niet te vrezen en dat geeft je een hoop extra mogelijkheden.

Ik zou het gewoon eens proberen, zolang je uitwijkmogelijkheden hebt kun je altijd voortijdig stoppen. Het helpt overigens wel als je goede apparatuur aan boord hebt, AIS was geweldig handig en ik zou radar ook aanraden, liefst allebei geïntegreerd met je plotter. Dat maakt de nachten een stuk ontspannender, hebben wij gemerkt.


Onno
Laatst bewerkt: 12 juli 2014 05:47 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 07:19 #532068

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ja, je moet slapen wanneer mogelijk, dus overdag
Ik kom altijd heel uitgerust aan, dat kunnen mijn opstappers bevestigen :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 07:32 #532071

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Ja maar komt dat nou van het slapen of van het rustgevende zeilen???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 07:59 #532080

WindVector schreef :
wilweg schreef :

Wat denken jullie? Waar zou ik op moeten letten (shipping lanes, cat ferries en drukke scheepvaart uit Bremen)

Douane!

Helgoland hoort dan wel bij Duitsland, maar NIET tot het Schengen gebied!
En wat import/export regelingen betreft hoort het ook niet tot de EU.
Dus even netjes de autoriteiten vertellen dat je vanuit Schengen vertrekt en ook weer als je aankomt in Schengen gebied, anders krijg je vast bezoek met wat lastige vragen. En pas op met belastingvoordeeltjes.

Alles klopt maar dat is onzin.melden hoeft echt niet voor 'normale"jachten.
Melden hoeft echt niet ( nog nooit gedaan in de 13 keer die tot nu toe op Helgoland was , het laatst bijna een week geleden).
Wel kun je af en toe bezoek van de douane krijgen als je weer in een Duitse , maar ook in een Nederlandse of elke andere zeehaven haven ligt.
Maar dat kan net zo goed na een tochtje op de territorale wateren zoals ik twee dagen geleden ondervond in List op Sylt.
Overigens hadden ze alleen belangstelling voor de passen en vroegen ze of we ongedeclreerd spul aan boord hadden ( bijv. uit Helgoland) . Op mijn vraag of ze geen BTW bewijs wilden zien kwam als antwoord: daar is je boot zo te zien te oud voor ( 1978).Verder heel plezierige beamten.
Het belangrijkste voordeel is wel de brandstof want diesel kost er momentaan maar €1,09(www.rickmers-online.de/Tanken.html).
Maak je dus maar niet druk.Ik heb net pas het tweede douanebezoek in meer dan 25 jaar op Noord- en Oostzee gehad.
Ad
Laatst bewerkt: 12 juli 2014 08:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 08:11 #532083

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Klink allemaal goed, zou zeggen gaan met die Banaan, en nog lekker
goedkoop tanken bovendien!

Mooie gelegenheid om het to do lijstje te verkleinen..
En nogmaals dit is de beste tijd om deze tocht te volbrengen.
Zeil ze
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 08:17 #532086

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Yellow Boat schreef :
Het belangrijkste voordeel is wel de brandstof want diesel kost er momentaan maar €1,09(www.rickmers-online.de/Tanken.html).
Ad
Hou er wel rekening mee dat je, als jacht, geen rooie diesel aan boord mag hebben en dat je, zeker op de Duitse Waddeneilanden, daar op gecontroleerd kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 08:19 #532087

Albert 45 schreef :
...geen rooie diesel aan boord mag hebben en dat je, zeker op de Duitse Waddeneilanden, daar op gecontroleerd kan worden.
Toch wel met een bonnetje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 08:21 #532088

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Net als JazzyO zou ik natuurlijk pleiten voor langere stukken doorvaren. Het is dan verassend hoe ver je kunt komen in een week.
De inspanning, aandacht en tijd die het kost om op je trip naar Helgoland vanaf Vlieland één of twee havens aan te doen is substantieel.
Dat ikzelf dus liever lange stukken vaar is gewoon terug te voeren op luiheid:
ik hoef dan niet te gaan rekenen of ik op tijd bij die ingang van m'n tussenstop ben voor de ingaande stroom.. Als ik dan op tijd ben en naar binnen ga moet ik nauwkeurig varen, geulen, boeien, veel andere boten: dat alles voorkomt dat ik kan gaan slapen. Bovendien kost het de tijd van die vermoeiende in en uitvaart- dus twee keer- en die tijd had ik gewoon lekker relaxed kunnen voorthobbelen naar mijn echte doel toe.

Vervolgens moet je leren rusten tijdens de vaart. Daartoe moet je jezelf dwingen vanaf het allereerste begin je strikt aan wachtsysteem te houden. De vaardigheid daartoe groeit met de tijd en dus de ervaring "dat het werkt". Het vertrouwen in jezelf, de ander, en je bootje wat je dan gaat ervaren is fantastisch, het geeft weer een nieuwe dimensie aan het op zich toch maar saaie zeilen.
Dus niet meer op het IJsselmeer "omdat het zo gezellig is" lekker in de kuip blijven hangen, nee: één persoon vaart, de ander slaapt. (Jullie varen toch met twee?)
Op Waddenzee eventueel even met z'n tweeën aan dek, maar streven naar slapen.
Enzovoort... Gewoon doorgaan.
Dan vaar je in een keer zonder tussenstop van lemmer naar Helgoland..
Ik zie het verslag graag per omgaande hier op het forum ;-)
Laatst bewerkt: 12 juli 2014 08:25 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 08:28 #532090

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Free Bird schreef :
Albert 45 schreef :
...geen rooie diesel aan boord mag hebben en dat je, zeker op de Duitse Waddeneilanden, daar op gecontroleerd kan worden.
Toch wel met een bonnetje?
Alleen wanneer je kunt aantonen dat je er de volle mep belasting over hebt betaald. Dus weg is je voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 08:34 #532091

Heeft u iets aan te geven? Nee hoor....

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 08:45 #532096

wilweg schreef :
Zou kunnen. Maar dan is het nog 2 dagen vanuit Lemmer.

Ik ga bijvoorbeeld liever niet in het donker door dat geultje bij Harlingen, waar je de boeien moet respecteren en de helft onverlicht is. Dus kom je daar tegen de avond aan (vanuit Lemmer) dan wordt het sowieso een nachtje wachten.

Ik ben erg voorzichtig met die dingen. :)
Het is een mooi tochtje om uit te vinden hoe doorvaren bevalt. Zoals gezegd, slaap pakken wanneer mogelijk en je komt uitgeruster aan dan dat je weg ging. Het weer is over zo'n korte periode goed te vvoorspellen.

Ga vroeg uit Lemmer weg, sluizen Kornwerd en langs Vlieland de zee op. Als je dat een beetje uit kient gaat dat allemaal voor donker. Mits bezeild (en dat is meestal zo richting Oost) ben je de volgende dag voor donker op Helgoland. Dus al met al 2 volle dagen vanuit Lemmer. Één dag Helgoland is meer dan genoeg ;) dan heb je nog 4 dagen om weer thuis te komen. Zit het tegen kan je bij Lauwersoog nog naar binnen om weer in Lemmer te komen.

Succes en kijk al uit naar je verslag :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 09:28 #532104

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Hou er rekening mee dat wanneer de wind toeneemt uit de richting WSW. tot E. de zeegaten tussen de eilanden gevaarlijk worden, zelfs de mondingen van Weser en Elbe zijn dan af te raden.
Helgoland zelf daarentegen, ligt op diep water en is ook met harde wind nog redelijk aan te lopen. Bovendien kan je daar zeilend de grote voorhaven binnenlopen en op rustig water strijken.
Laatst bewerkt: 12 juli 2014 09:29 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 10:22 #532114

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
WindVector schreef :
Douane!

Helgoland hoort dan wel bij Duitsland, maar NIET tot het Schengen gebied!
En wat import/export regelingen betreft hoort het ook niet tot de EU.
Dus even netjes de autoriteiten vertellen dat je vanuit Schengen vertrekt en ook weer als je aankomt in Schengen gebied, anders krijg je vast bezoek met wat lastige vragen. En pas op met belastingvoordeeltjes.
De autoriteiten? Dus in het havenkantoor zeggen dat we uit NL komen en weer naar NL gaan? Of gewoon over de marifoon (denk het laatste) In ieder geval dank voor de tip!

JazzyO schreef :

Zoals je volgens mij wel gelezen hebt hebben mijn broer en ik onze eerste keer nachtzeilen gelijk maar 4 dagen en 3 nachten van gemaakt, non-stop naar Jersey. We waren wel moe bij aankomst maar zeker niet kapot. Als je je beter aan het wachtsysteem houdt dan wij (wij deden alleen 's nachts twee wachten van 3 uur, dus we waren 18 uur per dag op), kun je nog veel uitgeruster aankomen.

I.i.g. was deze ervaring voor ons reden om doorzeilen niet te vrezen en dat geeft je een hoop extra mogelijkheden.

Ik zou het gewoon eens proberen, zolang je uitwijkmogelijkheden hebt kun je altijd voortijdig stoppen. Het helpt overigens wel als je goede apparatuur aan boord hebt, AIS was geweldig handig en ik zou radar ook aanraden, liefst allebei geïntegreerd met je plotter. Dat maakt de nachten een stuk ontspannender, hebben wij gemerkt.


Onno

Toen wij onze 28 uur trip voeren hadden we ook een wachten systeem. Alleen ware er aardige buien en was het pikkedonker, met als gevolg dat ik en mijn vriend beiden niet echt ontspannen sliepen, omdat we wisten dat die ander daar in de pikdonkere nacht alleen aan het zeilen was. Ook steeds wakker gemaakt, want je bent heel onzeker als je midden over de Seinebaai gaat en je ziet geen hand voor ogen

Later hebben we gemerkt dat met beter weer nachtzeilen wél ontspannen kan zijn, misschien werkt een wachtensysteem dan beter.

AIS overwegen we inderdaad.. In combinatie met GV en GUJDK uiteraard.
(Gezond Verstand en Goed Uit Je Doppen Kijken :laugh: )
Yellow Boat schreef :

Overigens hadden ze alleen belangstelling voor de passen en vroegen ze of we ongedeclreerd spul aan boord hadden ( bijv. uit Helgoland) . Op mijn vraag of ze geen BTW bewijs wilden zien kwam als antwoord: daar is je boot zo te zien te oud voor ( 1978).Verder heel plezierige beamten.

Wel dan zijn ze relaxter dan die overijverige lui in zeeland. :laugh:
Sunday schreef :
Net als JazzyO zou ik natuurlijk pleiten voor langere stukken doorvaren. Het is dan verassend hoe ver je kunt komen in een week.
De inspanning, aandacht en tijd die het kost om op je trip naar Helgoland vanaf Vlieland één of twee havens aan te doen is substantieel.
Dat ikzelf dus liever lange stukken vaar is gewoon terug te voeren op luiheid:
ik hoef dan niet te gaan rekenen of ik op tijd bij die ingang van m'n tussenstop ben voor de ingaande stroom.. Als ik dan op tijd ben en naar binnen ga moet ik nauwkeurig varen, geulen, boeien, veel andere boten: dat alles voorkomt dat ik kan gaan slapen. Bovendien kost het de tijd van die vermoeiende in en uitvaart- dus twee keer- en die tijd had ik gewoon lekker relaxed kunnen voorthobbelen naar mijn echte doel toe.

Vervolgens moet je leren rusten tijdens de vaart. Daartoe moet je jezelf dwingen vanaf het allereerste begin je strikt aan wachtsysteem te houden. De vaardigheid daartoe groeit met de tijd en dus de ervaring "dat het werkt". Het vertrouwen in jezelf, de ander, en je bootje wat je dan gaat ervaren is fantastisch, het geeft weer een nieuwe dimensie aan het op zich toch maar saaie zeilen.
Dus niet meer op het IJsselmeer "omdat het zo gezellig is" lekker in de kuip blijven hangen, nee: één persoon vaart, de ander slaapt. (Jullie varen toch met twee?)
Op Waddenzee eventueel even met z'n tweeën aan dek, maar streven naar slapen.
Enzovoort... Gewoon doorgaan.
Dan vaar je in een keer zonder tussenstop van lemmer naar Helgoland..
Ik zie het verslag graag per omgaande hier op het forum ;-)

Het was inderdaad het doel van de tocht om dat eens te leren! Ik heb er nu al zin in.. :)
Noballast schreef :
wilweg schreef :
Zou kunnen. Maar dan is het nog 2 dagen vanuit Lemmer.

Ik ga bijvoorbeeld liever niet in het donker door dat geultje bij Harlingen, waar je de boeien moet respecteren en de helft onverlicht is. Dus kom je daar tegen de avond aan (vanuit Lemmer) dan wordt het sowieso een nachtje wachten.

Ik ben erg voorzichtig met die dingen. :)
Het is een mooi tochtje om uit te vinden hoe doorvaren bevalt. Zoals gezegd, slaap pakken wanneer mogelijk en je komt uitgeruster aan dan dat je weg ging. Het weer is over zo'n korte periode goed te vvoorspellen.

Ga vroeg uit Lemmer weg, sluizen Kornwerd en langs Vlieland de zee op. Als je dat een beetje uit kient gaat dat allemaal voor donker. Mits bezeild (en dat is meestal zo richting Oost) ben je de volgende dag voor donker op Helgoland. Dus al met al 2 volle dagen vanuit Lemmer. Één dag Helgoland is meer dan genoeg ;) dan heb je nog 4 dagen om weer thuis te komen. Zit het tegen kan je bij Lauwersoog nog naar binnen om weer in Lemmer te komen.

Succes en kijk al uit naar je verslag :)

Ik heb even overlegd met mijn vriend, en die wil toch liever volgend jaar pas gaan. Maar dan komt er Uiteraard een verslag, ik zeil dat hele eind niet voor niks :P
Albert 45 schreef :
Hou er rekening mee dat wanneer de wind toeneemt uit de richting WSW. tot E. de zeegaten tussen de eilanden gevaarlijk worden, zelfs de mondingen van Weser en Elbe zijn dan af te raden.
Helgoland zelf daarentegen, ligt op diep water en is ook met harde wind nog redelijk aan te lopen. Bovendien kan je daar zeilend de grote voorhaven binnenlopen en op rustig water strijken.

Dus bij slecht weer beter Helgoland zélf aanlopen dan 'schuilen' op een Waddeneiland. Okay, thanks voor de tip. :)
Laatst bewerkt: 12 juli 2014 10:45 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 11:24 #532128

wilweg schreef :
...Ik heb even overlegd met mijn vriend, en die wil toch liever volgend jaar pas gaan...
Zoals de meeste scheten, vervliegt snel (wat een uitdrukking...).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 14:34 #532150

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Hersenscheten ofwel "Brain farts".

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 15:04 #532154

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
wilweg schreef :
WindVector schreef :
Douane!
...
De autoriteiten? Dus in het havenkantoor zeggen dat we uit NL komen en weer naar NL gaan? Of gewoon over de marifoon (denk het laatste) In ieder geval dank voor de tip!

Nee, ik denk dat niet voldoende is. Ik denk dat je dat van te voren bij de douane telefonisch hoort te melden. De havenmeester is geen douane. Dan kunnen ze alsnog beslissen of ze langs komen of niet. En ook even de Marechaussee inlichten voor de paspoortcontrole (je gaat immers buiten Schengen). Ten minste zo gaat het in de (privé) luchtvaart, dus ik vermoed voor de privé scheepvaart ook zoiets.
Laatst bewerkt: 12 juli 2014 15:04 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 17:26 #532165

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Dat Schengen gedoe valt in de praktijk wel mee.
Ben zelf al zoveel keer in en uit het Schengen gebied geweest zonder me te melden en heb in al die jaren daar nog nooit moeilijkheden door gehad en al met al maar een keer, in Engeland, paspoortcontrole gehad (en dat kwam waarschijnlijk om dat we een paar ongure individuen, Anjo en Sprokkie, aan boord hadden ;) ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 19:09 #532191

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Dank voor alle tips!


Ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen, ook in het wachtensysteem. Lijkt me leuk om daar een beetje in te groeien, want dan komen ook langere tochten binnen bereik.

Toch kiezen we er voor om volgend jaar te gaan en niet dit jaar.

Hebben we iets meer tijd om onszelf en de boot voor te bereiden (af en toe is de elektronica nog niet helemaal betrouwbaar en we weten nog niet precies waar het probleem ligt. Om dat in 2 weken klaar te krijgen wordt stressen, en met een verhuizing over een maand hebben we al genoeg aan ons hoofd. ;)

Bovendien hebben we dan meerdere weken, dus dan hebben we ruim tijd om daar te komen en eventueel nog een etappe verder te gaan..
Laatst bewerkt: 12 juli 2014 19:11 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hersenscheet Helgoland 12 juli 2014 19:23 #532192

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
dubbel..
Laatst bewerkt: 12 juli 2014 19:37 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl