WindVector schreef :
Douane!
Helgoland hoort dan wel bij Duitsland, maar NIET tot het Schengen gebied!
En wat import/export regelingen betreft hoort het ook niet tot de EU.
Dus even netjes de autoriteiten vertellen dat je vanuit Schengen vertrekt en ook weer als je aankomt in Schengen gebied, anders krijg je vast bezoek met wat lastige vragen. En pas op met belastingvoordeeltjes.
De autoriteiten? Dus in het havenkantoor zeggen dat we uit NL komen en weer naar NL gaan? Of gewoon over de marifoon (denk het laatste) In ieder geval dank voor de tip!
JazzyO schreef :
Zoals je volgens mij wel gelezen hebt hebben mijn broer en ik onze eerste keer nachtzeilen gelijk maar 4 dagen en 3 nachten van gemaakt, non-stop naar Jersey. We waren wel moe bij aankomst maar zeker niet kapot. Als je je beter aan het wachtsysteem houdt dan wij (wij deden alleen 's nachts twee wachten van 3 uur, dus we waren 18 uur per dag op), kun je nog veel uitgeruster aankomen.
I.i.g. was deze ervaring voor ons reden om doorzeilen niet te vrezen en dat geeft je een hoop extra mogelijkheden.
Ik zou het gewoon eens proberen, zolang je uitwijkmogelijkheden hebt kun je altijd voortijdig stoppen. Het helpt overigens wel als je goede apparatuur aan boord hebt, AIS was geweldig handig en ik zou radar ook aanraden, liefst allebei geïntegreerd met je plotter. Dat maakt de nachten een stuk ontspannender, hebben wij gemerkt.
Onno
Toen wij onze 28 uur trip voeren hadden we ook een wachten systeem. Alleen ware er aardige buien en was het pikkedonker, met als gevolg dat ik en mijn vriend beiden niet echt ontspannen sliepen, omdat we wisten dat die ander daar in de pikdonkere nacht alleen aan het zeilen was. Ook steeds wakker gemaakt, want je bent heel onzeker als je midden over de Seinebaai gaat en je ziet geen hand voor ogen
Later hebben we gemerkt dat met beter weer nachtzeilen wél ontspannen kan zijn, misschien werkt een wachtensysteem dan beter.
AIS overwegen we inderdaad.. In combinatie met GV en GUJDK uiteraard.
(Gezond Verstand en Goed Uit Je Doppen Kijken
)
Yellow Boat schreef :
Overigens hadden ze alleen belangstelling voor de passen en vroegen ze of we ongedeclreerd spul aan boord hadden ( bijv. uit Helgoland) . Op mijn vraag of ze geen BTW bewijs wilden zien kwam als antwoord: daar is je boot zo te zien te oud voor ( 1978).Verder heel plezierige beamten.
Wel dan zijn ze relaxter dan die overijverige lui in zeeland.
Sunday schreef :
Net als JazzyO zou ik natuurlijk pleiten voor langere stukken doorvaren. Het is dan verassend hoe ver je kunt komen in een week.
De inspanning, aandacht en tijd die het kost om op je trip naar Helgoland vanaf Vlieland één of twee havens aan te doen is substantieel.
Dat ikzelf dus liever lange stukken vaar is gewoon terug te voeren op luiheid:
ik hoef dan niet te gaan rekenen of ik op tijd bij die ingang van m'n tussenstop ben voor de ingaande stroom.. Als ik dan op tijd ben en naar binnen ga moet ik nauwkeurig varen, geulen, boeien, veel andere boten: dat alles voorkomt dat ik kan gaan slapen. Bovendien kost het de tijd van die vermoeiende in en uitvaart- dus twee keer- en die tijd had ik gewoon lekker relaxed kunnen voorthobbelen naar mijn echte doel toe.
Vervolgens moet je leren rusten tijdens de vaart. Daartoe moet je jezelf dwingen vanaf het allereerste begin je strikt aan wachtsysteem te houden. De vaardigheid daartoe groeit met de tijd en dus de ervaring "dat het werkt". Het vertrouwen in jezelf, de ander, en je bootje wat je dan gaat ervaren is fantastisch, het geeft weer een nieuwe dimensie aan het op zich toch maar saaie zeilen.
Dus niet meer op het IJsselmeer "omdat het zo gezellig is" lekker in de kuip blijven hangen, nee: één persoon vaart, de ander slaapt. (Jullie varen toch met twee?)
Op Waddenzee eventueel even met z'n tweeën aan dek, maar streven naar slapen.
Enzovoort... Gewoon doorgaan.
Dan vaar je in een keer zonder tussenstop van lemmer naar Helgoland..
Ik zie het verslag graag per omgaande hier op het forum
Het was inderdaad het doel van de tocht om dat eens te leren! Ik heb er nu al zin in..
Noballast schreef :
wilweg schreef :
Zou kunnen. Maar dan is het nog 2 dagen vanuit Lemmer.
Ik ga bijvoorbeeld liever niet in het donker door dat geultje bij Harlingen, waar je de boeien moet respecteren en de helft onverlicht is. Dus kom je daar tegen de avond aan (vanuit Lemmer) dan wordt het sowieso een nachtje wachten.
Ik ben erg voorzichtig met die dingen.
Het is een mooi tochtje om uit te vinden hoe doorvaren bevalt. Zoals gezegd, slaap pakken wanneer mogelijk en je komt uitgeruster aan dan dat je weg ging. Het weer is over zo'n korte periode goed te vvoorspellen.
Ga vroeg uit Lemmer weg, sluizen Kornwerd en langs Vlieland de zee op. Als je dat een beetje uit kient gaat dat allemaal voor donker. Mits bezeild (en dat is meestal zo richting Oost) ben je de volgende dag voor donker op Helgoland. Dus al met al 2 volle dagen vanuit Lemmer. Één dag Helgoland is meer dan genoeg
dan heb je nog 4 dagen om weer thuis te komen. Zit het tegen kan je bij Lauwersoog nog naar binnen om weer in Lemmer te komen.
Succes en kijk al uit naar je verslag
Ik heb even overlegd met mijn vriend, en die wil toch liever volgend jaar pas gaan. Maar dan komt er Uiteraard een verslag, ik zeil dat hele eind niet voor niks
Albert 45 schreef :
Hou er rekening mee dat wanneer de wind toeneemt uit de richting WSW. tot E. de zeegaten tussen de eilanden gevaarlijk worden, zelfs de mondingen van Weser en Elbe zijn dan af te raden.
Helgoland zelf daarentegen, ligt op diep water en is ook met harde wind nog redelijk aan te lopen. Bovendien kan je daar zeilend de grote voorhaven binnenlopen en op rustig water strijken.
Dus bij slecht weer beter Helgoland zélf aanlopen dan 'schuilen' op een Waddeneiland. Okay, thanks voor de tip.