Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee?

Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 09:34 #551045

De noordzee is het drukst bevaren gebied te wereld hoor je vaak.

Ik ben wel eens benieuwd hoeveel zeilers hebben moeten uitwijken voor ander beroeps verkeer ( mede zeilers niet meegerekend) bij een oversteek naar lowestoft.

En hoe vaak in het kanaal.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 09:44 #551055

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
Toen ik vorig jaar meezeilde met Zeebeest een keer of 5 koers verlegd.
1 maal bedankje gehad via AIS van een cruise-liner
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 12 sept 2014 09:44 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 09:51 #551059

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
per oversteek gemiddeld een keer of 3 schat ik
waarbij ik met uitwijken ook (vnl.)op tijd anticiperen bedoel.
dat met AIS ontvanger, hoe het in de toekomst met transponder zal gaan moet blijken
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 09:53 #551062

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3067
Afgelopen weekend zelf ook heen en weer geweest naar Lowestoft:

Heenweg: alles liep ruim voor- en achterlangs.

Terugweg: twee keer, beide net ten Zuiden van de laatste Noordgaande TSS, vanwege indraaiende vaart de TSS in.

Oh ja, en nog een keer voor de Zeearend, maar die wilden juist heel graag even bij ons kijken, dus toen zijn we maar gestopt met wijken :)

EDIT: buiten de TSS ook 2 schepen duidelijk voor ons zien wijken (tijdig, duidelijk en ruim)
Laatst bewerkt: 12 sept 2014 10:03 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 09:58 #551063

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Afgelopen jaar 2x bij calais overgestoken.
Allebei de keren wel een aantal(+-3) uitgeweken.

Ook hebben we twee maal de oversteek alderney - wight gemaakt.
Daar hoefden we niet uit te wijken.

Groet,

Pieter
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 10:00 #551064

Dat is het belangrijkste voordeel van een AIS ontvanger.
Je ziet al heel lang van tevoren(soms al meer dan 1/2 uur) of een schip gevaar voor aanvaren oplevert en kunt daar met koers en snelheid dus rekening mee houden.
En bij snelle katamaranveren zie je dat al voor ze überhaupt met het oog te zien zijn.
Ook kun je ( niet op alle ontvangers trouwens) ook zien of een groot schip zijn koers verlegt om voor jou als zeilschip uit te wijken aan de roerstandindicatie.
En heus , dat doen ze regelmatig buiten de TSS'en.
Ga jij dan ook uitwijken dan krijg je misverstanden.
Immers , er bestaat een regel dat je koers en snelheid moet bewaren als je het recht van de weg hebt.
Ad
Laatst bewerkt: 12 sept 2014 10:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 10:05 #551066

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Wanneer wordt bijsturen uitwijken?

Normaal gesproken wat bijsturen of snelheid regelen toen ik haaks de shippingslanes overstak. Afgelopen pinkstertrip bijvoorbeeld maar één keer iets dat echt op uitwijken leek op de heenweg. Voor de rest ruim van te voren al een paar graden bijsturen zodat je niet in de buurt komt. De terugweg was wat irritanter door opkuisen van ons met meer boten buiten de shippinglanes.

Vlieland -> Mandal was beperkt tot 1 keer een stukje motoren door een lane omdat we wel erg langzaam gingen en dat ene AIS symbooltje wél gestaagd dichtbij kwam. Voor de rest bootjes in de gaten houden die van achteren komen en met een boog richting kattegat gaan. Minder goed te peilen dan een TSS dwars nemen dus eigenlijk meer opletten.

Cuxhaven -> IJmuiden: bijna 200 mijl hélemaal niks. Parallel blijven varen aan en ruim buiten de TSS en alleen een hoop bootjes (zondag middag) tussen Den Helder en IJmuiden maar dat ging zonder ingrijpen vanzelf goed.

Al met al: lang leve de AIS (nog alleen ontvanger, in ons geval)
Laatst bewerkt: 12 sept 2014 10:13 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 10:08 #551068

deze zomer:

Alderney - Cowes 1 x wat snelheid eruit gehaald zodat een cargoschip ruim voorlangs kon gaan.

Dover - Oostende 0 x
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 10:14 #551071

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6355
Mijn ervaringen bij de keren dat ik overstak zijn niet anders. Soms niet uitgeweken, soms een keer of drie en alles daartussenin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 10:21 #551075

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8322
De oversteken bij de Maasmond, en de Westerschelde zijn lastiger hoor. Die TSS-en vallen best mee.

En dat nog altijd veeeeel minder dan op het Volkerak. Dus ik vind t allemaal wel meevallen.

Vorig jaar twee keer overgestoken... 2 keer een beetje opgestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 10:25 #551076

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6812
Yellow Boat schreef :
En heus , dat doen ze regelmatig buiten de TSS'en.
Ad

Als grote vaart kapitein kan ik dit bevestigen. En nu komt de maar.
Maar dan moet je een jacht wel kunnen zien, en dat geeft vaak problemen.
Van "boven" gezien is een jacht met witte zeilen tegen achtergrond van een zee met wit schuim en brekers vaak slecht te zien.
De radar echo's van jachten zijn vaak zwak. In slecht weer als de 'seaclutter' op de radar wat omhoog gedraaid wordt vallen ze al snel weg.
Een goedgekeurd navigatie driekleuren licht moet 2 nM zichtbaar zijn. Er zijn nog altijd legio colega zeilers die er een zwakker peertje indoen ivm met het stroomgebruik.

Maar stel dat met een beetje geluk je inderdaad op 2 nM afstand wordt gezien. Dan loopt de stuurman van de wacht eerst naar de radar om te kijken of er een echo is te zien. (een peiling maken op de radar gaat makkelijker als over het kompas). Als nodig naar het kompas op de brugvleugel, peilapperaat erop een een peiling maken.
Volgens de lesboeken moet je nu na 3 minuten weer een peiling maken om te checken of er gevaar voor aanvaring is.
Al met al zijn we intussen zeg 5 minuten verder.
Stel jacht snelheid op 6kn en vrachtschip snelheid op 18 knopen, dan kan de afstand intussen 2nM geslonken zijn :(

Kortom je hebt inderdaad voorrang recht van weg, maar krijgen heeft soms z'n haken en ogen.
Vanuit mijn standpunt graag zolang mogelijk koers en vaart houden, anders is het voor 'ons' onmogelijk gevaar voor aanvaring vast te stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 10:30 #551077

en daarom heb ik dus een ais transponder aan boord. Nou weet ik niet vanaf hoeveel afstand 'jullie' mij willen zien? Ik heb maar een klein bootje dus de antenne staat ook niet zo hoog.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 10:40 #551082

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Vaak. Op elke oversteek wel. De engste 'close encounter' was weliswaar met AIS, maar die stond op de laptop op de kaartentafel binnen. Het regende en het luik was dicht. Tanker die voor de NL kust tussen productieplatformen door kwam denderen en die ik met beregende bril tussen al die lampjes simpelweg over het hoofd gezien had. Ik had een gijp en een heleboel motorgeweld nodig om voor die grote zwarte boeg weg te komen. Dat nooit meer... Daarna heb ik snel een plotter in de kuip gemonteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 10:55 #551089

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6812
roozeboos schreef :
en daarom heb ik dus een ais transponder aan boord. Nou weet ik niet vanaf hoeveel afstand 'jullie' mij willen zien? Ik heb maar een klein bootje dus de antenne staat ook niet zo hoog.
Alles is beter dan niets. :)
Voor collega grote schepen in de zuidelijke noordzee buiten een TSS wijken we op ongeveer 4 mijl afstand. Gevaar voor aanvaring heb je dan dus al vastgesteld op grotere afstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 11:09 #551094

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15143
Op een oversteek oost engeland nederland wel een keer of 2-3. Daarbij gedraag ik me alsof ik een motor boot ben. Als iets van SB komt wijk ik standaard uit. Andersom wacht ik iets langer maar hoef ik er meestal niet mee bezig te zijn omdat de ander al uitgeweken is.
Verder hanteer ik een cpa van 0,5 mijl en als ik voorlangs ga minimaal 1 mijl oplopend tot 2,5 mijl bij een snel schip (>15kn). Met actie ondernemen begin ik op ± 5 mijl afstand.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 12:00 #551107

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
Heel verschillend. Afgelopen voorjaar op de heenweg naar Lowestoft helemaal niet hoeven wijken en op de terugweg > 5 keer.

En van de zomer, naar wat ik me er van herinner alleen een keer op de weg van Alderney naar Weymouth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 13:24 #551136

Den Helder -lowestoft, wat wij dan doen, is vaak rustig. misschien een paar keer.
In het kanaal (dwz voor ons tussen be/fr en dover/ramsgate) sturen we vaak wel een paar keer bij.
Nooit vaker dan een paar keer dus.
Toch blijf ik het bijzonder vinden dat je soms midden op zee zit, nergens iets te zien dan die ene andere boot en dat je dan verdorie precies met elkaar op ramkoers zit.
Een soort van aantrekkingskracht midden op zee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 16:18 #551188

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18267
In de pakweg 7,5 keer dat ik ben overgestoken kan ik mij maar één keer herinneren waarbij we 90 graden moesten uitwijken en mee gingen liggen totdat het schip voorbij was. Dat was nog zonder AIS. Het is vaker voorgekomen dat we onze koers of snelheid iets moesten aanpassen, altijd om duidelijke en ruime marges te creëren. In de meeste gevallen hadden we ook gewoon niets kunnen doen, maar dat zou zowel voor ons als de roerganger van de zeevaart misschien tot net wat te oncomfortabele CPA geleid hebben. Dit jaar voor het eerst een AIS transponder en dan is het niet meer zo duidelijk of een schip zijn koers iets voor je verlegd. Voor hetzelfde geld volgt hij de koers die toch al gepland was. We hebben met één schip even contact gezocht om te melden dat we achterlangs zouden passeren en onze koers daar op aangepast. Alleen al het kunnen aanroepen op naam maakt AIS zo nuttig.

Al met al dus heel beperkt. De Noordzee mag dan bekend staan als druk bevaren, en op Marinetraffic klopt dat ook wel; in de realiteit buiten is het nog steeds een héle lege zee waar je moeite moet doen om een ander schip te raken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 19:15 #551235

Ik vind dat je als jacht altijd moet uitwijken voor de beroeps.
Wij varen meestal voor ons plezier, zij varen voor de kost.
Dus vaar ik altijd naar het achterschip en geef duidelijk ruimte, ook al heb ik -recht- van weg.
Daarbij zijn de grote schepen over het algemeen veel sneller dan wij als zeilboot. Ze zijn echt wel voorbij voor dat je er bent.
Dat enkele cruiseschip dat naar zijn volgende bestemming kruipt daargelaten.
De AIS geeft natuurlijk alles goed aan, maar eyeballing is vaak de beste peiling.

gr.Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 20:29 #551253

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7090
Ik wijk regelmatig. Wel valt mij op dat ik veel minder wijk sinds ik een AIS transponder heb. Wel is het me afgelopen zomer oplopend naar het nauw van Calais zeker 10x overkomen dat ik op zo'n 8-10 mijl afstand al contact heb met een vrachtschip en even overleg hoe we elkaar gaan passeren. Maar daarbij voeg je je eigenlijk in het patroon dat grote boten onderling continu hebben. En omdat je dan veel meer tijd hebt hoeft de koerswijziging meestal maar een paar graden te zijn. En meestal biedt de vrachtbood aan die koerswijziging te maken.

Mijn hele reactiepatroon met grote boten is overigens wel totaal veranderd door de komst van AIS. Doordat je kunt zien of de passage spannend is of niet, maar eigenlijk nog meer doordat je de naam van de kruisende boot weet en dus gemakkelijk contact kunt leggen. En sinds ik een transponder heb is het leven eigenlijk alleen nog maar gemakkelijker geworden!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 21:22 #551274

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8695
Als ik de reacties zo lees, kan je de vraag bijna beter omdraaien. Hoe vaak hoef je niet uit te wijken?
Bijna elke oversteek wijk ik enkele malen uit en nagenoeg altijd met transponder aan boord. Meestal voor vissers, soms voor een WVS. Meestal omdat ik dat zelf nodig vindt, soms omdat de ander niet wil wijken of verkeerd wijkt.
Twee voorbeelden:
  1. Onderweg van Lowestoft naar Den Helder met een 70 voeter kits, ik stond alleen op wacht. Beste Grimaldi-liner, wat zijn uw bedoelingen? Antwoord: Wij houden koers en vaart.
  2. Onderweg van Scheveningen naar Southwold met een 38 voeter, ik wilde achterlangs maar WVS verlegde koers. Beste WVS, wat zijn uw bedoelingen? Antwoord: We gaan achter u langs. Toch maar een U-turn gemaakt, we zaten behoorlijk op ramkoers
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 22:02 #551283

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Dit jaar ben ik eind mei/ begin juni solo naar Engeland gezeild, Ijmuiden - Lowestoft vv. Tussen heen en terugreis zat 10 dagen, ik ben nog even het binnenland in geweest (voordeel van een klein bootje :) ) Wat uitwijken betreft, op de heenreis bij het passeren van de diepwater route zag ik op mn schermpje (AIS-ontvanger met netbookje) aardig wat schepen voor me,zowel noord als zuid gaand. Ik heb toen de genua maar een stukje ingerold. Half knoopje minder gedurende een half uur, genoeg om iedereen te laten passeren. Genua uitgerold en weer verder, zonder m´n koers aan te passen. Verder niet meer uit hoeven wijken. Dit was snachts. Tussen de diepwater route en Lowestoft geen schip meer gezien.

Op de terug reis in de buurt van de TSS een keer of 4 m´n koers iets aangepast.
En 1 keer om een dobberende viskotter te ontwijken. Die dus zijn AIS uit had staan.. :blink:
Nou zit ik niet de hele tijd op het schermpje te kijken, ik hou de omgeving uiteraard ook in de gaten. Je zou zo´n AIS-loze visser kunnen missen.. :blush:

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 12 sept 2014 22:03 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 12 sept 2014 22:37 #551287

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Afgelopen week van De Helder > Lowesoft > Ijmuiden.
Geen een keer hoeven wijken.
Wel heeft een schip zijn koers verlegd.
Op de heenweg erg rustig, maar een paar schepen op afstand gezien.
Terug erg druk maar het kwam allemaal "goed uit".
Overigens heb ik een AIS transponder aan boord.
Een zeer goede investering, op de plotter kan ik van elk ais contact de CPA en TCPA zien, zeer nuttig. En al eerder vermeld hier je weet gelijk de naam van het kruisende schip.
Wat niet niet wegneemt dat een goede uitkijk nodig blijft, vlakbij de deepwater route (engelse kant) waren een paar vissers bezig waarvan er 2 de AIS transponder niet ingeschakeld hadden.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 13 sept 2014 09:03 #551330

La Mavare schreef :
  • Onderweg van Scheveningen naar Southwold met een 38 voeter, ik wilde achterlangs maar WVS verlegde koers. Beste WVS, wat zijn uw bedoelingen? Antwoord: We gaan achter u langs. Toch maar een U-turn gemaakt, we zaten behoorlijk op ramkoers
  • [/ol]
    dus horen dat hij achter je langs wil en dan zelf omdraaien?? :blink: :blink: is dat wel verstandig? Of heb je dat nog even gemeld?
    Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
    www.viax.nl

    It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 13 sept 2014 19:26 #551438

    • La Mavare
    • La Mavare's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 8695
    We voeren 's nachts aan de wind met hoge golven, dus dat gaat niet zo snel. Omgedraaid en met ruime wind vlieg je dan de veiligheid tegemoet.
    En neen, om even een praatje te maken had ik even geen tijd en zin.
    Als hij je kleurtjes ziet veranderen, is de boodschap toch wel duidelijk?
    instructeur zeezeilen en kielboot
    les op eigen schip, deliveries
    "De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl