Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Staande mast route

Staande mast route 15 sept 2014 16:06 #551845

  • MarinaB
  • MarinaB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
We hebben een andere boot gekocht die nu nog in Zeeland ligt maar volgende weekend naar Andijk gaat. We gaan de Staande mast route varen. We zijn al druk aan het voorbereiden met het boekje erbij maar hebben geen ervaring met varen op de rivieren. Hoe druk is het met beroepsvaart? Vooral de Dordtse Kil en Oude Maas schijnt heel druk te zijn. Op de kaarten staat ook niet aangegeven waar de beste plaats is om bijvoorbeeld over te steken. Heeft iemand hier ervaring mee? Lijkt me wel stressvol namelijk :( .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 16:18 #551849

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Heel stressvol is dat varen daar niet. Goed de marifoonkanalen in Dordt en Rotterdam uitluisteren en indien nodig melden, als je een marifoon hebt... Stuurboordswal houden zoveel mogelijk.
Oversteken naar de Kil bij Moerdijk is gewoon een kwestie van goed kijken en evt. het geschikte moment afwachten. De Kil uit bij Dordt hou je gewoon je eigen wal en vaar je zo de Oude Maas op. De Noord op draaien richting Rotterdam vergt wat meer opletten , maar ook dan: gewoon goed voor en achter en opzij kijken en desnoods wachten tot het even rustig is. Je zou je kunnen melden.

Iets waar je meer druk over maken kan zijn alle bedieningstijden van de (spoor)bruggen op de route. En dat begint al bij Dordt. Daarna Gouda, en dan gaat tot aan de Nieuwe meer a9 basculebrug eigenlijk alles vrij soepel tot je weer 's nachts door Amsterdam moet.
Nou , na Amsterdam is het alleen nog de Schellingwoudebrug. Daarna het in Enkhuizen brugloze Naviduct door als afsluiting!

(Eenmaal bij Oude Wetering kun je nog kiezen voor Haarlem door de vanaf daar Westelijke Ringvaart te bevaren.)


Wat voor boot is het? Geen maststrijkmogelijkheden? De mast plat scheelt je echt zeeën van tijd!
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 15 sept 2014 16:29 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 16:23 #551850

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Varen valt inderdaad reuze mee, indien je een marifoon hebt -> melden!
Vanaf Dordrecht de Rietbaan doorsteken, daar kan je rustig wachten op de opening van de brug bij Alblasserdam.

Als je gewoon stuurboordswal aanhoud en goed oplet, dan komt het zeker goed!
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 16:28 #551851

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Een marifoon is echt onmisbaar tegenwoordig met al die afstandbediende bruggen! Het scheelt je veel tijd bij veel bruggen omdat je de brugwachter al gauw 'wakker' maakt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 16:42 #551854

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Voor wat betreft het verkeer het volgende:
Op
- de Dordtse Kil
- de Oude Maas
- de Merwede (klein stukje) en
- de Noord is het wel heel erg druk en varen de schepen ook erg snel.

Er is echter ruimte genoeg om stuurboordswal te houden en daarbij geen last te hebben of te veroorzaken voor andere schepen.(dus inderdaad is stress niet nodig) Op de Kil wil het nog wel eens gebeuren dat jachtschippers niet in de gaten hebben dat het vaarwater een bocht maakt en dat ze dan ongemerkt toch in het midden terecht komen maar met een beetje opletten is dat te voorkomen.

Voor de spoorbrug in Dordrecht is aan stuurboordswal (Handelskade) een aanlegplaats voor grote schepen om even boodschappen te doen etc. Daar kan het best druk zijn met aankomende en vertrekkende schepen. Als jachtje moet je daar wel rekening mee houden. Daarom is het ook zeker aan te bevelen, als je moet wachten op de brug, om het Mallegat in te varen en daar aan de wachtsteiger te gaan liggen.

Ook op de Noord moet je goed opletten dat je de buitenbocht houdt om niet per ongeluk midden-vaarwater uit te komen. Het voordeel is dat je, als je van zuid naar noord vaart, je voor het ophaaldeel van de brug in ieder geval niet over hoeft te steken.

En zoals hier al aangegeven is door anderen, even melden bij de post Heerjansdam en de post Dordt kan geen kwaad. Anderen schepen weten graag wat je plannen zijn en of je te bereiken bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 16:52 #551855

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Eenkeer doen en achteraf valt het hartstikke mee. Sterker nog wij vinden het zelfs nog leuk ook. Nog wel een tip, wat je normaal waarschijnlijk niet zo vaak doet. Kijk regelmatig achter je. Oplopers varen veel sneller dan je gewent bent. Zoals eerder gemeld een marifoon is wel erg gemakkelijk.
Laatst bewerkt: 15 sept 2014 16:54 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 16:52 #551856

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6161
Kijk even bij de knooppunten over hoe en wat het beste is.
www.varendoejesamen.nl/content/overzicht-brochures
Hoe hoog is de mast? Misschien kun je onder de brug bij Alblasserdam door, dat scheelt een hoop. Het is wel een flink stuk motor varen dus betrouwbare motor en installatie en volle tank is wel een punt van aandacht.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 17:25 #551863

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Zeven jaar geleden onze boot opgehaald vanuit Hellevoetsluis naar Medemblik, bijna dezelfde tocht als jij gaat doen dus. Veel zeilend gedaan, nergens stress ervaren, gewoon rustig en goed kijken, dan komt het helemaal goed. Het vervelendst vond ik de oversteek op het IJ in Amsterdam op weg naar de Oranjesluizen, maar ook dat bleek niet onoverkomelijk. Verder gewoon genieten van een hele mooie tocht door een prachtig landschap (zeker als het weer een beetje meewerkt)!
Laatst bewerkt: 15 sept 2014 17:26 door Hans60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 17:39 #551867

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
Wat ik mis in alle goede adviezen is de stroom! De kil stroomt behoorlijk en de Hollandse IJssel ook. Als je daar stroom mee kan pikken scheelt dat aanzienlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 17:54 #551870

Afgelopen voorjaar mijn bootje van Maasbommel naar Haarlem gevaren. Eerst de Maas afgezakt en toen de Kil op. Van tevoren nogal druk gemaakt over van alles en nog wat omdat ik weinig ervaring heb op het water. Achteraf gezien heb ik vooral enorm genoten van de tocht die heel soepel verliep en erg de moeite waard is. De Dordtse kil is wat woelig en dat merk je wel (hangt denk ik ook van je rompvorm en motorvermogen af), maar als je gewoon goed blijft opletten (inderdaad ook achterom kijken!!) dan is het vooral genieten. Zorg dat je motor op orde is (vervang evt olie en filters en empeller e.d) want motorproblemen op de Kil of ergens anders tussen de beroepsvaart lijkt me erg onprettig. Ik had trouwens wel een maststrijkinstallatie wat enorm scheelde.
Laatst bewerkt: 15 sept 2014 17:55 door DutchyMarkII.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 18:01 #551872

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Waterblok, TS gaat voor de eerste keer de staande mast route doen. Zal dus wel overdag willen varen. Vaak staat dan het te nemen weekeind ook vast en is er niet meer zoveel te kiezen wat de stroom aangaat. Wanneer je de tocht niet gaat doen met een 2,5PK buitenboord motor zou ik me hier niet zo druk overmaken.
Laatst bewerkt: 15 sept 2014 18:02 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 18:23 #551877

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik lees dat de TS een Bries 800 heeft.
Geen hele grote boot en dus ook geen absurd hoge mast, wellicht een strijkbare mast als je iets bedenkt..
Wellicht , indien toch echt niet strijkbaar, kun je wel onder de bruggen in Dordt en Alblasserdam door. Doorvaarthoogte checken!. Veel bootjes van dat formaat zitten rond de 10 m doorvaarthoogte. Bij laagwater kun je misschien gewoon onder de Dordtse bruggen door, als dat kan kun je ruim onder de Alblasserdamse brug (vaste deel!) door.


Als de mast plat zou kunnen.... dan kan je eigenlijk tot aan de Alphense spoorbrug en de Alphense brug zo overal onderdoor. Op die twee bruggen na voor de rest allemaal 2,5m hoog tot aan Schiphol. Na Schiphol fiets je dan zo via de Nieuwe Meer door onze hoofdstad heen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 15 sept 2014 18:28 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 18:36 #551883

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Fly-Tour schreef :
Veel bootjes van dat formaat zitten rond de 10 m doorvaarthoogte. Bij laagwater kun je misschien gewoon onder de Dordtse bruggen door, als dat kan kun je ruim onder de Alblasserdamse brug (vaste deel!) door.

M'n hurley is 7 meter lang en tikt al bijna tegen de 11 meter aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 19:32 #551888

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
@bram6: dat is aan TS, ik kijk er in ieder geval ALTIJD naar maar zal niet blijven liggen omdat stroom tegen is.

@dutchy vroeger ging ik vanuit Den Bosch vaak door Biesbosch of over Merwede naar Wantij, je komt dan op het kruispunt met de Noord in Dordrecht uit, hoef je niet over de Kil.
Markermeer ook wel Andelse Maas, Gorinchem, Vianen A'dam Rijnkanaal Weesp Muiden, met gestreken mast dat wel beide routes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 15 sept 2014 19:32 #551889

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1005
MarinaB

Maak je geen zorgen. Een goede voorbereiding helpt en is nog leuk ook.
Route goed uitzoeken met bruggen (tijden, doorvaarthoogte, marifoonkanaal of telefoonnummer) en vaartijd (een paar dagen geleden postte hier iemand een planner waar je aardig kunt zien hoe lang je over een stuk doet. Het meeste is wel genoemd. Het boekje staande mast route doet al heel voor je. Veel bruggen zijn trouwens ook wel via telefoon bereikbaar mocht je geen marifoon hebben. Drukke punten als de dortse kil en rond rotterdam vallen best mee als je de tijd maar neemt; twijfel je of je over kunt steken dan wacht je en laat je duidelijk zien wat je van plan bent.
De tijd nemen geeft sowieso veel rust. Net als zeker weten dat je motor goed loopt..

Veel plezier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 16 sept 2014 09:53 #552037

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1739
Inmiddels doe ik dit al jaren twee keer per jaar. Geen enkel probleem. Ik heb het stuk De Kil tot Rotterdam ook vaak in het donker gedaan. Een marifoon is heel handig vooral om te weten wat de anderen doen. Verder goed stuurboord houden en regelmatig achterom kijken. Bij het bakboorduitdraaien van de Oude Maas naar de Noord goed uitkijken of even Post Dordrecht op roepen.
Ook de uitvaart Noord richting Nieuwe Maas is onoverzichtelijk, als je netjes stuurboord houdt zie je niet wat de Lek afvaart, ook hier geldt (zeker in het donker) even roepen dat je er aankomt. Dit om te voorkomen dat men de binnenbocht neemt op de Noord op te varen. Na de Algra brug is het spelevaren.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 16 sept 2014 10:12 #552043

  • SailerBe
  • SailerBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Dit jaar ook gedaan, mooie route. Neem wel lekker de tijd.

Wees erop bedacht dat in de weekenden de route niet of lastig te doen is ivm dat bepaalde bruggen niet bediend worden (geloof de zondagen). ANWB heeft een goed boekje met kaarten. De bedieningstijden die in dit boekje staan, kloppen niet altijd mbt 2014 (het boekje wordt maar eens per 2 jaar uitgegeven). Almanak 2014 is wel correct. Ook ff kijken of je vooraf bepaalde bruggen moet bestellen (buiten het seizoen is dit voor een aantal bruggen nodig).

Succes !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 16 sept 2014 10:55 #552052

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
Fly-Tour schreef :
Als de mast plat zou kunnen.... dan kan je eigenlijk tot aan de Alphense spoorbrug en de Alphense brug zo overal onderdoor. Op die twee bruggen na voor de rest allemaal 2,5m hoog tot aan Schiphol. Na Schiphol fiets je dan zo via de Nieuwe Meer door onze hoofdstad heen.
Als die mast plat kan, dan zou ik Alphen aan de Rijn letterlijk links laten liggen en door het Aarkanaal, Drecht en Amstel naar Amsterdam varen. Die route is mooier en rustiger en misschien zelfs korter. Je komt namelijk een flink stukje Oostelijk van het Centraal Station op het IJ.
Eventueel de mast weer zetten in Durgerdam.

--
stegman
Laatst bewerkt: 16 sept 2014 10:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 16 sept 2014 12:52 #552081

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8695
Als de mast plat kan via Moerdijk, Gorinchem, Vianen, Utrecht, Muiden, mast omhoog, Naviduct, Andijk. Er is bijna altijd wel wat loos op de SMR en vergeleken met LS zijn route veel minder last van de beroeps en stroom. Ook op deze route veel mogelijkheden te pauzeren, te shoppen en bij te tanken.

Kan de mast niet plat dan zou ik zeker over zee gaan tot IJmuiden of als wind en stroom gunstig zijn via Den Oever.

Veel plezier!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 16 sept 2014 13:42 #552093

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
La Mavare schreef :
Als de mast plat kan via Moerdijk, Gorinchem, Vianen, Utrecht, Muiden, mast omhoog, Naviduct, Andijk. Er is bijna altijd wel wat loos op de SMR en vergeleken met LS zijn route veel minder last van de beroeps en stroom. Ook op deze route veel mogelijkheden te pauzeren, te shoppen en bij te tanken.
Allemaal waar.
Maar Gorkum, Vianen en Vreeswijk betekent wel drie sluizen en in het Merwedekanaal moeten de bruggen ook draaien voor een boot met de mast plat.. Het AR-kanaal is ook niet zo'n vreugdevol stukje varen..

Of het grosso modo zoveel leuker en sneller is dan de andere mogelijkheden vraag ik me ernstig af.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 16 sept 2014 14:16 #552100

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3067
Als de mast toch plat kan:

Hollandse IJssel - Alphen a/d Rijn - Aarkanaal - Amstel - bij het Amstelstation stuurboord uit via Diemen naar Weesp - Muiden - mast omhoog - zeilen maar weer.

Ook duidelijk sneller dan de SMR, vanaf Alphen a/d Rijn een hele mooie route, en niet dat nare klotsende ARK af hoeven

Edit: oh, misschien eerst even eerdere posts lezen, was al gezegd....
Laatst bewerkt: 16 sept 2014 14:17 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 16 sept 2014 14:25 #552105

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
holrobert schreef :
Als de mast toch plat kan:

Hollandse IJssel - Alphen a/d Rijn - Aarkanaal - Amstel - bij het Amstelstation stuurboord uit via Diemen naar Weesp - Muiden - mast omhoog - zeilen maar weer.

Ook duidelijk sneller dan de SMR, vanaf Alphen a/d Rijn een hele mooie route, en niet dat nare klotsende ARK af hoeven

Edit: oh, misschien eerst even eerdere posts lezen, was al gezegd....
Ja, ik voer die route vroeger wel eens met de V22 met platte mast. Landschappelijk inderdaad heel mooi.
Of het via de Weesper Trekvaart veel korter is naar het Markermeer dan via Amsterdamse binnenstad en IJ vraag ik me af. Vroeger moest je betalen in de (openstaande) sluis voor Carré. Ik weet niet of dat nog zo is. Zo ja, dan is over Muiden varen iets goedkoper..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 16 sept 2014 14:46 #552123

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Als je via de SMR route gaat met platte mast heb je wel wat ruimere brugbedieningstijden+dat het meeste hoog genoeg is om zo onderdoor te varen.
De laatste brug die misschien wel te laag kan zijn met gestreken mast is de Bosrandbrug bij Schiphol. Voor de rest is dus vanaf de Alphense brug in het Centrum van Alphen ad Rijn alles minimaal 2,5 m hoog tot de Bosrandbrug bij Schiphol. Als je dus al laat op de dag in Alphen bent en je wil nog een eind komen en Amsterdam door, dan is dat wellicht een optie. Schutten door de Nieuwe Meersluis gaat 24uur.
Let op:
Op zaterdag draaien de bruggen in Alphen tot 18uur! Stel dat je dus nog op tijd de Gouwe af komt tegen zessen en de Alphense brug nog kan halen (in het geval je te hoog bent d.v.h. Alphense brug 190cm), , dan kan je daarna nog helemaal tot Schiphol komen, stel dat je lager bent dan 185cm kun je natuurlijk gewoon onder de Alphense brug door en ook onder de Bosrandbrug door en desnoods Amsterdam door. Via de Amstel zijn volgens mij namelijk de bedieningstijden op zaterdag ook redelijk beperkt en de brug te Vrouwenakker is heel laag. Vandaar deze langere route, maar met minder obstakels. Een perfect alternatief.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat TS weinig tijd heeft, slechts het weekend, vandaar ook...


(Mijn Friesland met gestreken mast kan onder de Bosrandbrug bij Schiphol(vaste deel) door. Kruiphoogte 180 cm, hoogste punt is de masttop omdat de mast nog iets schuin omhoog wijst als deze op de maststeun rust.)

Edit:
Maar we weten tot nu toe nog niet of de mast uberhaupt te strijken is.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 sept 2014 15:01 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 16 sept 2014 20:53 #552246

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3067
lodewijk stegman schreef :
Of het via de Weesper Trekvaart veel korter is naar het Markermeer dan via Amsterdamse binnenstad en IJ vraag ik me af. Vroeger moest je betalen in de (openstaande) sluis voor Carré. Ik weet niet of dat nog zo is. Zo ja, dan is over Muiden varen iets goedkoper..

--
stegman

Denk idd dat via het IJ sneller is. De Koninklijke in Muiden is heel schappelijk met het gebruik van de mastenkraan door gasten dus vandaar mijn voorkeur voor de route via Weesp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staande mast route 16 sept 2014 21:14 #552257

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
holrobert schreef :
Denk idd dat via het IJ sneller is. De Koninklijke in Muiden is heel schappelijk met het gebruik van de mastenkraan door gasten dus vandaar mijn voorkeur voor de route via Weesp.
Bij zeilvereniging het IJ in Durgerdam hebben ze ook een mastenkraan. Kost wel iets voor niet-leden, dacht ik.

Nou ja; een scala aan mogelijkheden..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl