La Mavare schreef :
Regels NOK
Pagina 39, 40
De rest ook wel even vluchtig doorlezen!
Aardig om eens te lezen maar niet echt zinvol voor de pleziervaart.Het is duidelijk toegesneden op de grote beroepsvaart.
Er is ook een PDF met de regels die voor de pleziervaart gelden:
kielkanal.de/Merkblatt.pdf
Daar staat ook in dat je bij de "Weichen"moet wachten als er
drie rode lichten boven elkaar knipperen.Maar dat heb ik in de ongeveer 15 keer dat ik er dorogevaren ben nog niet meegemaakt.
Overigens is de website van het NOK ook best interessant.
www.nord-ostsee-kanal-info.de/
Wat de naam betreft . Eigenlijk was het oorspronkelijk het "Kaiser Wilhelm Kanal" .
Tegenwoordig inderdaad Nord Ostsee Kanal of meer gebruikelijk gewoon NOK.
Grappig wel dat bijv de sluizen de namen hebben "Kielkanal" en dan een nummer (wat heelaas niet het marifoonkanaal is).
Je roept dus bijv. de sluis in Brunsbuttel aan met "Kielkanal 1" en niet met bijv. "Schleuse Brunsbuttel"
O ja , en een hele belangrijke:
In de sluizen liggen drijvende steigers waar je aan vast moet maken.
Heelaas liggen die erg laag ( het zijn eigenlijk de "stootkussens"voor de grote vaart) , ongeveer 20 cm.
Daarom je stootwillen tot in het water hangen bij de NOK sluizen, het beste iets van 45-60 graden schuin op het water.
En erg opletten bij het op de steigers springen(beter niet doen) of stappen. Ze kunnen erg glad zijn hoewel e.e.a. wel beter is dan vroeger.
Al heel wat watersporters hebben er verstuikingen of erger opgelopen ( inclusief mijn echtgenote
).
En dan wat betreft de planning.
Houdt er rekening mee dat de stroming op de Elbe kan oplopen tot meer dan 4 knopen.
Al bij 4-5 wind tegen stroom ( bijv. NW tijdens eb) komt er een bijzonder vervelende golfslag te staan.
En als je bij daglicht de Elbe op wilt kun je dus beter je plaaaning afstemmen op het getij.
Dat geldt trouwens ook voor het binnenvaren van Norderney wat ook bij wind tegen tij al snel gevaarlijk woordt. Bovendien is twee meter eigenlijk alleen probleemloos vanaf half opkomend tij want de Schluchter (die overigens t.o.v. 2013 fors is gewijzigd!) en het Dovetief veranderen snel wat bij te weinig bodemspeling gauw problemen kan geven.
Overigens doe ik over Delfzijl-Cuxhaven (= ongeveer hetzelfde qua afstand als Borkum Norderney) v.v. altijd 2 of 3 dagen , afhankelijk ervan of ik vanaf Norderney via Helgoland ga.Brunsbuttel gaat ook maar meestal doe ik dat stukje ( ook weer vanwwege het tij) de volgende dag.
Via Helgoland is op de heenweg zelfs beter omdat je anders eigenlijk kunt plannen v.w.b. getij zodanig dat je de stroom bij afvaart uit Norderney en een groot deel buiten
én later op de Elbe mee hebt.
Via Helgoland gaat dat daarentegen prima.
Ad