wybeslot schreef :
Effe op de AIS kijken wanneer er een vrachtschip aankomt en tot die tijd lekker koffie drinken in de haven
Moest meteen aan mijn laatste tocht dit jaar denken...
Ik ben laatst naar Enschede gevaren waar m'n boot nu op de kant staat. Het Twentekanaal heeft 3 sluizen met een totaal verval van ongeveer 24 m. Na elke paar schuttingen moet er water teruggepompt worden omdat het kanaal anders leeg zou lopen. Dat schijnt eur 80 aan diesel te kosten en een extra knop die de sluismeester in moet duwen. Dat gaat natuurlijk niet zomaar voor één bootje.
Enfin, bleek dus ook "op afroep" sinds 1 juli; af te roepen via de "Sluisbediening 2.0" tool waarbij je je digitaal moet aanmelden. Dit werdt aangekondigd met grote lichtborden bij Sluis Eefde (de test is 1 juli gestart). In mijn almanak van dit jaar staan nog gewoon vaste tijden en ouderwetse telefoonnummers. Ik denk oeps, als dat maar goed gaat (boot zou de volgende dag getakeld worden). Gelukkig wel 3G dekking op dat kanaal - dat scheelt weer bij zo'n test...
Zou ook voor pleziervaart zijn volgens de FAQ van "Port of Twente". Begon al met "geef hier uw Europanummer op". Een veld later bij het intypen van m'n scheepsnaam werden slechts namen van AIS targets in de buurt voor-ingevuld. No way dat je daar overheen kon typen. Uiteindelijk maar gebeld naar wat nummers die in de Almanak staan en gelukkig is de sluismeester nog gewoon een mens. Hij pendelt tegenwoordig op en neer tussen Hengelo en Delden, met als doel één FTE minder, al staat het iets slimmer geformuleerd:
De beschikbare sluismeesters voor de sluizen Hengelo en Delden worden vanaf die dag efficiënter ingezet en beide sluizen zijn langer open. Dit kan met behulp van de Sluisplanningstool van Port of Twente.
Door u inzicht te geven in de opbouw van de wachtrij van de sluizen op de Twente kanalen, kunt u overwegen om rustig en zuinig te varen. De verwachting is dat u met meer actuele informatie over een sluis, uw reis als schipper efficiënter kunt plannen.
Rustig varen of wachten is natuurlijk erg efficient als er lading vervoert moet worden
Na gebeld te hebben (hij was in Delden) mocht ik mee "omhoog schutten" (vaktaal van de sluismeester!) met een vrachtschip, er zou nog wel iets door gaan die middag. Nou dat geeft hoop (ik lag om 10:00 voor die sluis) en weet dat er erg weinig vaart op het dead-end tussen Hengelo en Enschede. Drie keer die dag iets in zicht gehad op de AIS, echter alle drie draaiden zomaar "Zijtak Almelo" in. Opeens (VHF) meldde zich een ouderwetse schipper aan de andere kant van de sluis die naar beneden wilde. Dat kon dus - er werdt zelfs opeens een jachiie opgeroepen - of de bedoeling was dat ik door de sluis ging.
Pff, dus nog steeds twee sluiswachters tijdens de test die uiteindelijk tóch voor een jacchie omhoog hebben geschut...
Maar dit heeft natuurlijk weinig met sluis Lemmer temaken