Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: — Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 16:19 #611559

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
Het ministerie van Economische Zaken en de Vereniging van Wadvaarders werken samen om een alternatieve route tussen de beide Waddeneilanden uit te stippelen. Deze moet zuidelijker komen te liggen.

De bestaande route door de Blauwe Balg loopt vlak langs een zandplaat waar meestal zeehonden liggen. Door de korte afstand van de geul tot de zandbank verstoort de scheepvaart de rust van de zeehonden en de vogels. Deze zomer zal een proef worden uitgevoerd met een alternatieve route die geen zeehonden en vogels zal verstoren en bovendien korter is. De bewoners van Ameland zijn woensdagavond 25 maart bijgepraat over de plannen. Ze waren redelijk enthousiast.

Deze proef met de nieuwe vaarroute wordt uitgevoerd in het kader van het Actieplan Vaarrecreatie Waddenzee "Ik pas op het Wad", waarin zo’n twintig organisaties (watersport, natuurbeheerders en overheden) samenwerken. PRW faciliteert de programmamanager. Het doel van dit Actieplan is om de balans tussen natuur en vaarrecreatie te verbeteren.
Projectcoordinator Marjan Vroom geeft toelichting bij Omrop Fryslân www.omropfryslan.nl/nijs/nije-...e-balg-yn-de-waadsee
Bron: Rijke Waddenzee

En nu maar hopen dat het geen 1 april grap is :)
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 16:30 #611563

Nee hoor, we zijn er al best wel lang mee bezig, de route is zelfs al grotendeels uitgestippelt. Zo gauw de route opengaat (afhankelijk van werp- en zoogperiode van zeehonden) wordt dat op Nautin.nl gepubliceerd.
Maar ik zal het hier ook wel even melden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 16:48 #611568

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
Ik vermoed al welke route dat wordt, ik ben in het verleden vaak alternatieve routes gevaren (AIS uit ;) ). Nooit gesnapt waarom ze juist die blobbers moesten verstoren daar boven.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 01 apr 2015 16:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 16:54 #611570

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
ik heb die route vaak genoeg gevaren, ik heb niet de indruk dat die zeehonden verstoord worden
ze liggen op de zandbank, en ze zwemmen onder je boot door, of liggen op hun rug midden in de vaargeul een visje te eten
ik zorg wel dat het rustig aan boord blijft, dus geen rifje leggen op die plek
ben benieuwd waar de nieuwe geul komt, toch maar eens een nieuwe kaart
ton

Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 19:09 #611635

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
en hoe zit het dan met die zeehondentochtentoeristenboten die gewoon met de kop op de zandbank gaan liggen met een paar honderd gillende mensen aan boord?
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 19:11 #611639

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
We kunnen die zeehonden toch ook doodknuppelen en bontjassen van maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 19:14 #611640

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Daar valt geen donder op te verdienen, tenzij je de jonkies met hun mooie witte vachtjes bedoelt, daar loop je op binnen. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 19:21 #611645

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
Sunday schreef :
We kunnen die zeehonden toch ook doodknuppelen en bontjassen van maken?

je kunt ze beter vergiftigen, is minder vermoeiend en ze raken niet beschadigd.

maar even zonder gekheid, die beesten hebben echt geen last van de kleine bootjes volgens mij.ze mogen wat mij betreft wel een geul trekken van het oosterom naar de kromme balg
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 20:17 #611694

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Die beesten hebben ook geen last van grote boten.
Destijds bij de Oosterschelde-werken, kwamen we meerdere keren per dag door het Oliegeultje, op geen twintig meter van de zonnende zeehonden.
Dat was met een werkvaartuig waarin vier GMs met oplading, van 650 pk pk per stuk stonden te brullen.
De zeehonden waren er al zo aan gewend, dat ze zelfs hun kop niet meer optilden wanneer wij voorbij stormden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 20:22 #611696

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Die dachten natuurlijk: Daar heb je weer zo'n motorbootmalloot. :whistle:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 20:26 #611698

Albert 45 schreef :
Daar valt geen donder op te verdienen, tenzij je de jonkies met hun mooie witte vachtjes bedoelt, daar loop je op binnen. :evil:

vroeger kreeg je als je het Wad op ging in de sluis een mooie stevige plastic zak, een witte, echt mooi dik plastic, met op voor- en achterkant de opdruk van een jong zeehondje.
Die zak was bedoeld om ze in te stoppen, zeiden wij aan boord altijd.
Maar het valt nog niet mee om die kleintjes in zo'n zak te krijgen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 20:30 #611704

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Je moet ze ook niet levend in die zak proppen BK! Vertelden ze dat er niet bij? In Urk kun je die zak inleveren en krijg je er 5 kilo verse zeetong voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 21:17 #611744

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
Ik denk dat als je Pieterburen nog langer subsidie geeft, dat al die blobbers wel opgeruimd worden. ;)
Ze verklaren ze gewoon de vogelgriep, ruimen die handel

Ze heet niet voor niks Nelie 't Hond
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 01 apr 2015 21:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 01 apr 2015 21:52 #611759

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
Je wordt gewoon gestalkt door die blobbers, je moet de route wel wijzigen :laugh:



Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 02 apr 2015 05:24 #611800

Je ziet bijna altijd de volwassen exemplaren, de moeders met jonkies trekken zich terug naar de rustiger plekken. Een keer tijdens zoogperiode om de hoge wier gevaren, dan zie je dus ineens de moeders met jonkies wel. En tja daar zijn ze nogal zuinig op dus dat sluiten ze af.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 02 apr 2015 07:47 #611838

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
It Paradyske schreef :
Je ziet bijna altijd de volwassen exemplaren, de moeders met jonkies trekken zich terug naar de rustiger plekken. Een keer tijdens zoogperiode om de hoge wier gevaren, dan zie je dus ineens de moeders met jonkies wel. En tja daar zijn ze nogal zuinig op dus dat sluiten ze af.

In de 80er jaren zeiden wij tegen elkaar in de vloot: zeg nooit waar je een blobber gezien hebt, anders mag je er volgend jaar niet meer varen.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 11 juni 2015 06:23 #634703

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
wie weet hoe het met die alternatieve route zit?
op de nieuwe kaart is het nog gewoon de route door de blauwe balg
ton mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 11 juni 2015 07:21 #634719

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
WADnWIND schreef :
It Paradyske schreef :
Je ziet bijna altijd de volwassen exemplaren, de moeders met jonkies trekken zich terug naar de rustiger plekken. Een keer tijdens zoogperiode om de hoge wier gevaren, dan zie je dus ineens de moeders met jonkies wel. En tja daar zijn ze nogal zuinig op dus dat sluiten ze af.

In de 80er jaren zeiden wij tegen elkaar in de vloot: zeg nooit waar je een blobber gezien hebt, anders mag je er volgend jaar niet meer varen.

Daar zit helaas een kern van waarheid in. Zodra mensen het mooi vinden, komt er een verbod om er van te genieten. Als die dieren nou eens op de loop gingen voor windturbines...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 11 juni 2015 15:31 #634871

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
canuma schreef :
Daar zit helaas een kern van waarheid in. Zodra mensen het mooi vinden, komt er een verbod om er van te genieten. Als die dieren nou eens op de loop gingen voor windturbines...

Persoonlijk zie ik het liever andersom:
Windturbines op de loop voor zeehondjes..... :huh:
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 28 juni 2015 18:44 #639674

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
Voor de wadkruipers onder ons heb ik via een trucje een tamelijk goede gedetailleerde diepte/hoogte kaart gekalibreerd voor Seaclear in WCI formaat. Zoom maar eens in. Iedereen die hem wil hebben een een PB sturen.
Hieronder een voorproefje van het gebied tussen Oosterom / Kromme Balg / Vaawrater van de Zwarte Haan.

Helaas nog niet voor OpenCPN (Rooie Dirk!!)


Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

— Alternatieve vaarroute voor de Blauwe Balg 28 juni 2015 19:04 #639689

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl