Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig!

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 18:43 #625094

Mbv de C30 kaart zijn we bezig om een route naar Ramsgate te plannen. Op deze kaart staan routes (blauwe lijnen) geadviseerd.

Nu willen we na het oversteken van de shipping lane bij NS47 (zie bijgevoegde kaart) afzakken en via de boeien:
- Falls Head Q,
- Drill Stone Q(3)
- NE Goodwin,
- Goodwin Knoll

naar Ramsgate varen. Nu is dit op de C30 kaart geen geadviseerde route. Is er een rede om bovenstaande route niet te volgen? Of kunnen we dit gewoon doen?

Graag een advies.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 18:53 #625097

Waar ga je vandaan komen? En wat betekent NS47? Is dat een standaard waypoint?

Wil je deze kaart op een kleinere schaal toevoegen waarop de hele route te zien is? North-up leest wel makkelijk daarbij ;)

In ieder geval wil je
-de shippinglanes enigszins haaks oversteken;
-wegblijven uit die precaution area (driehoekje met uitroepteken);
-die ridge kan bij stevige wind wat vervelende golven geven, maar dat is maar even heeft jouw boot weinig last van denk ik.
-verder kan de tocht met de standaard ZW wind veel langer gaan duren als je geen rekening hiermee houdt (eerst laag sturen en daarna kruisen kan soms moeten, maar kost tijd)
Laatst bewerkt: 14 mei 2015 19:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 19:09 #625102

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Als je vanuit Nieuwpoort (of andere Belgische haven) komt, zou ik me daar weinig van aantrekken... En is die ns47 van de Imray chart veel te hoog om naar Ramsgate te varen.

Gewoon nachtvlinders tips ter harte nemen en verder recht op recht.

Als het contactslot gemaakt is en het weer zit een beetje mee, gaan wij volgend weekend ook over, maar dan vanuit Nieuwpoort :-)
Laatst bewerkt: 14 mei 2015 19:11 door vanpupi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 19:16 #625106

Nachtvlinder schreef :
Waar ga je vandaan komen? En wat betekent NS47? Is dat een standaard waypoint?

Wil je deze kaart op een kleinere schaal toevoegen waarop de hele route te zien is? North-up leest wel makkelijk daarbij ;)

In ieder geval wil je
-de shippinglanes enigszins haaks oversteken;
-wegblijven uit die precaution area (driehoekje met uitroepteken);
-die ridge kan bij stevige wind wat vervelende golven geven, maar dat is maar even heeft jouw boot weinig last van denk ik.
-verder kan de tocht met de standaard ZW wind veel langer gaan duren als je geen rekening hiermee houdt (eerst laag sturen en daarna kruisen kan soms moeten, maar kost tijd)

Hierbij de kaart op een grotere schaal en North-up :-).

NS47 is een route way point uit de C30 kaart. De C30 kaart heeft diverse routes die ze adviseren.

Wat bedoel je met "die ridge"? Hebben we nog niet gevonden op de kaart.

Nadat we de shipping lane zijn overgestoken gaan we gewoon afzakken en die waypoints/boeien volgen.

Bedankt.


Laatst bewerkt: 14 mei 2015 19:17 door zeilbootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 19:21 #625107

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Van waaruit vertrek je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 19:22 #625108

vanpupi schreef :
Van waaruit vertrek je?

Stom, vergeet in nog te vermelden. De planning, het idee nu, is vanuit Oostende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 19:36 #625111

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Mijn persoonlijke mening, maar dat is persoonlijk.
Ik zou recht op recht richting traffic lane gaan, daar mooi volgens het boekje oversteken.
Of vanuit Nieuwpoort, maar is nogal gek als je uit Oostende komt, of anders als je de blauwe lijnen echt wil volgen, eerst zakken tot voorbij Duinkerke en dan de lijnen volgen.

Maar eerlijk gezegd, gewoon zoveel mogelijk recht op recht en rekening houden met de regels van recht oversteken, desnoods op een smaller stuk.
Heb net ook even de c30 genomen en ons (vertrek npt) scheelt het al snel een paar uur met op de blauwe lijnen te willen blijven of gewoon onze eigen route te maken en veilig over te steken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 19:41 #625115

vanpupi schreef :
Mijn persoonlijke mening, maar dat is persoonlijk.
Ik zou recht op recht richting traffic lane gaan, daar mooi volgens het boekje oversteken.
Of vanuit Nieuwpoort, maar is nogal gek als je uit Oostende komt, of anders als je de blauwe lijnen echt wil volgen, eerst zakken tot voorbij Duinkerke en dan de lijnen volgen.

Maar eerlijk gezegd, gewoon zoveel mogelijk recht op recht en rekening houden met de regels van recht oversteken, desnoods op een smaller stuk.
Heb net ook even de c30 genomen en ons (vertrek npt) scheelt het al snel een paar uur met op de blauwe lijnen te willen blijven of gewoon onze eigen route te maken en veilig over te steken.

Recht oversteken naar Ramsgate ipv blauwe lijnen is natuurlijk het snelste, maar vanuit Nieuwport kom je een aantal banken tegen, ik zie zelfs dieptes van onder 2 meter (bij laag water). Hoe plan je dan de routes over/om die banken heen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 19:42 #625118

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Wij steken 2,25m diep.
Ik plan om rond hw dover in de separation zone te zijn.

Als ik mij dan niet misstekend heb, kunnen we zo goed als overal over als we 5u voor hw dover vertrekken.
Is een drafje hoor, moet deze week nog tegoei nakijken.
Laatst bewerkt: 14 mei 2015 19:44 door vanpupi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 19:50 #625122

vanpupi schreef :
Wij steken 2,25m diep.
Ik plan om rond hw dover in de separation zone te zijn.

Als ik mij dan niet misstekend heb, kunnen we zo goed als overal over als we 5u voor hw dover vertrekken.
Is een drafje hoor, moet deze week nog tegoei nakijken.

Misschien begrijp ik het nog niet helemaal, maar op een rechte lijn vanuit Nieuwport richting Ramsgate kom ik op de kaart banken tegen van onder de 2 meter (zie foto). Ik zie zelfs 1.4 en 0.8 staan. Dit is natuurlijk wel met laag water, maar toch. is aan de lage kant. Slinger je dan om die banken heen?

Mijn boot steekt 1.95m.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 19:58 #625125

  • Marc De
  • Marc De's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
De goede baan is:
Nieuwpoort - Nieuwpoortbank - Ruytingen N - Sandettie E - Sandettie W - Inter Bank - Mid Falls - Goodwill Knoll - East Brake
In rustig tempo, kleine 10h enkel aankomsttijd is van belang. Je hebt evenveel stroom mee als tegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 20:00 #625127

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Yep, nieuwpooortbank, geen probleem.staat genoeg water als je vertrekt.
Beetje noordelijker houden, zodat je niet over het ondiepste van de smalbank gaat, maar aan het einde, diep genoeg.
Buitenratel, enkel uitkijken aan het tipje, erover, maar noord genoeg. Waar je cijfertjes staan die veilig zijn, zijn in praktijk ook diep genoeg.
Nu, dit is onze wekelijkse speeltuin, misschien ga ik er daarom wat te licht over, dat kan ook. Maar onze zeewandelingetjes (gemiddeld een 15mijl in het rond) geven zelden diepte problemen zonder naar getij te krijgen, maar je moet wel de dieptemeter in de gaten houden, weten waar je bent en weten waar de bank ligt en dan beetje koers verleggen en je komt vanzelf in dieper water. 'T is geen echte muur onder water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 20:04 #625129

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Marc De schreef :
De goede baan is:
Nieuwpoort - Nieuwpoortbank - Ruytingen N - Sandettie E - Sandettie W - Inter Bank - Mid Falls - Goodwill Knoll - East Brake
In rustig tempo, kleine 10h enkel aankomsttijd is van belang. Je hebt evenveel stroom mee als tegen

Ga jij recht van npt bank naar ruytingen?
hoe diep steek je?
De rest is inderdaad recht op recht en "correct" oversteken.
Laatst bewerkt: 14 mei 2015 20:04 door vanpupi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 20:15 #625131

  • Marc De
  • Marc De's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Kiel 1,6 m.
Zo recht als maar kan. Natuurlijk wel de boei Buitenratel aan stuurboord houden. Zelfs met springtij geen probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 20:22 #625138

Marc De schreef :
..... enkel aankomsttijd is van belang.....

Kan je dit uitleggen? Wat is het beste moment om aan te komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 20:22 #625139

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
KGa eens kijken, want met mijn 2,25m van de werf opgegeven, hou ik altijd rekening met 2,5m.
Kan inderdaad misschien korter, maar inderdaad lijk je zegt. Buitenratel is het grootste probleem op de route.
Laatst bewerkt: 14 mei 2015 20:23 door vanpupi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 20:27 #625142

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Sorry marc, had sneller mijn kaart moeten nemen! Dat is idd de way to go.
Had effe een andere in gedachte.
Buitenratel rechts houden en dan Ruytingen N - Sandettie E - Sandettie W - Inter Bank - Mid Falls - Goodwill Knoll - East Brake.
Sorry voor de verwarring!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 20:29 #625144

  • Marc De
  • Marc De's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Aankomen te Ramsgate liefst bij daglicht.
In de tijdspanne van overvaart en met de stroming dwars heb je ongeveer evenveel stroom eerst bakboord als stuurboord of omgekeerd.
@ Van puppi Zelfs met 2,5m moet die route goed te doen zijn als je eerst bij laag water uit Nieuwpoort haven vertrekt. Vooraleer je daar bent staat er water genoeg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 20:37 #625145

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Yep marc, je hebt gelijk.
Had de points effe in memory even totaal anders gepoint, my mistake!
Dit was ook de route die ik vanuit npt in gedachte had.
Toch probeer ik wel rond hw in de separation te zijn, jij niet dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 20:44 #625150

Aankomen in Ramsgate bij daglicht is wel mijn bedoeling, het wordt de eerste keer naar Ramsgate dus wil ik wel wat kunnen zien.

Wat is het beste om Ramsgate aan te lopen, bij hoog of laag water?

Als je met laagwater uit Nieuwpoort vertrekt (vrijdag 22 mei, 9.17 uur LW), ongeveer 10 uur varen, dan ben je rond 19.00 a 20.00 uur in Ramsgate, dan is het nog licht. Moet nog uitzoeken of het dan HW of LW in Ramsgate is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 14 mei 2015 20:49 #625151

Waarom vind je aankomen bij daglicht belangrijk? Bij donker zou je kunnen denken dat je minder ziet, maar wat je ziet is des te belangerijker. Of er veel verkeerslichten en achterlichten van auto's de boel verstoren weet ik niet meer, wellicht zegt de Reeds daar iets over? Ramsgate kun je prima bij donker aanlopen: zie Reeds. Ik heb deze niet bij de hand, maar ik kan me niet herinneren dat er getij-constraints waren. Als dat zo is hoef je niet op aankomsttijd te plannen, voor zover dat al mogelijk is bij een tocht van die afstand en duur. Ik probeer aankomst in de schemering wel altijd te vermijden: dan zijn zowel de lichten als de contouren matig te zien...
Laatst bewerkt: 14 mei 2015 20:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 15 mei 2015 07:24 #625227

  • Marc De
  • Marc De's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Aanlopen en vertrekken uit Ramsgate is het simpelste bij laagwaterkentering. Er staat soms een sterke dwarsstroming. In het donker is het niet zo duidelijk tussen de havenhoofden, zeker daar er een ondiepte aan de W-kant is. Zeker radiocontact met Portcontrol blijven houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 15 mei 2015 08:16 #625242

Marc De schreef :
Aanlopen en vertrekken uit Ramsgate is het simpelste bij laagwaterkentering. Er staat soms een sterke dwarsstroming. In het donker is het niet zo duidelijk tussen de havenhoofden, zeker daar er een ondiepte aan de W-kant is. Zeker radiocontact met Portcontrol blijven houden.

Bedankt, we gaan het proberen te plannen. Ik ben me bewust van de ondieptes by Ramsgate, heb de kaart nu aardig lang zitten te bestuderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 15 mei 2015 09:48 #625263

Marc De schreef :
Aanlopen en vertrekken uit Ramsgate is het simpelste bij laagwaterkentering. Er staat soms een sterke dwarsstroming. In het donker is het niet zo duidelijk tussen de havenhoofden, zeker daar er een ondiepte aan de W-kant is. Zeker radiocontact met Portcontrol blijven houden.

Eenvoudigst is dan aankomen op lokaal LW en bij daglicht. Nu kun je alvast uitrekenen hoe laat je aan moet komen daarvoor. Je kunt ook de aankomst "even vergeten" en juist op je vertek focussen. Doe je beide (vertrek en aankomst) dan ligt de te varen snelheid vast, wat betekent dat je een bepaalde snelheid moet maken om je planning te halen.

Ander uitgangspunt kan zijn om de shippinglanes in de schemering te vermijden (om redenen die ik eerder heb genoemd).

Tsja, je kunt dus meer uitgangspunten nemen. Aan jou de keuze wat je het belangrijkst vindt:
-eenvoudig vertrek;
-eenvoudige aankomst;
-shippinglanes buiten schemering;
-harde constraints qua stroming, diepte

Leuk he?
Laatst bewerkt: 15 mei 2015 13:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routeplanning naar Ramsgate, advies nodig! 15 mei 2015 10:06 #625270

  • Karick
  • Karick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
De diepte van de banken levert bij mooi weer normaal geen probleem op. Let echter wel op dat zodra de wind (en de golfslag) toeneemt er behoorlijke grondzeeën kunnen staan. Vanaf 5Bf maak je best een omweg rond de banken, zelfs als die 5m en meer diep zit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl