Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hollands Diep-Rotte met een Valk

Hollands Diep-Rotte met een Valk 04 juni 2015 17:46 #632752

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Edit: reacties verwerkt als vetgedrukt en doorgestreept, dank je allemaal!

Nadat we het essentiele besproken hebben in een ander topic, nu dan de nautische aspecten.

Plan: van Strijensas (Hollands Diep, tegenover Moerdijk) naar de Rotte met een Valk, vrijdag 12 juni.
Route: Hollands Diep, Dordtse Kil, Dordt, Noord, Nieuwe Maas, Parksluizen, Noorderkanaal, Rotte

Ik ben vooral benieuwd of ik de tijden een beetje goed kan schatten en welk deel van de route zeilend kan worden gedaan.

Getijden:
Moerdijk: HW 0320
Moerdijk: LW 1047
Dordrecht: LW 0700-0945 (periode)
Dordrecht: HW 1325
Parksluis: HW 1256
Parksluis: LW 1830-2135 (periode)

Grofweg dacht ik met LW weg in de Moerdijk en dan rond HW weg in Dordt en dan met volle ebstroom door de Nieuwe Maas knallen. 'k Moet dus na hoogwater weg bij Moerdijk.

Staat er nog stroom in de Kil? Ja, bij eb richting Dordt!
En in de Noord? Ook in Noordelijke richting bij eb!

Wat is de doorvaarthoogte onder de Dordtse bruggen bij HW? (Hoe hoog is een Valk eigenlijk? 6.50m; moet geen probleem zijn.)

Moerdijk-Dordt is 15km. Reken 2 tot 3 uur?
Dordt-Parksluizen is 22km. Reken ook 2 tot 3 uur (stroom mee op de Maas)?
Parksluizen-Rotte is 18km. Reken ook 2 tot 3 uur?4 uur
Totaal: 8 tot 10 uur?


Nieuwe planning:
Moerdijk: 0700
Dordt: 0830
Krimpen: 1000
Parksluizen: 1200
Rottemeren: 1600


Als het kan zou ik het meeste willen zeilen en dan de mast plat bij de Parksluizen. Als ik voor het gemak van een zuidwester wind uitgaat, dan moet het meeste te bezeilen zijn, behalve de bocht bij de Brienenoord Brug en Rotterdam stad. Mag dat eigenlijk? Ja, mag; maar niet opkruisen.
Laatst bewerkt: 05 juni 2015 06:18 door FAPH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 04 juni 2015 19:11 #632787

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
Van het gedeelte over de noord en nieuwe maas heb ik zo snel geen stromingsgegevens paraat maar ik weet wel dat de oude maas tegenstroomt vanaf HW hoek van Holland tot HW+4.

De kil heb je stroom mee van HW-6 t/m HW-1 (uitgaande van HW hoek van holland = 11:56uur)
Dat zou betekenen stroom mee van 5:56uur - 10:56 uur.
Tot aan Alblasserdam is 10-12 nm vanaf Strijensas.
Laatst bewerkt: 04 juni 2015 19:13 door ManneeB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 04 juni 2015 19:18 #632791

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8322
Jahaaa. In de wateren die je noemt staat een flinke getij stroom.

"Zeeweer getij" app ophalen is de goedkoopste manier om aan de stroomatlas te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 04 juni 2015 19:19 #632792

Alle bruggen op de route kun je met een valk onderdoor zonden strijken van mast en grootzeil. Een valk steekt lager dan een randmeer en ik hoef bij Dordt ook niet te strijken. Op de rivieren niet kruisen, motor standbye en uiterst rechts houden. Bij passeren van kruisingen zou ik zeil strijken om je wendbaarheid te vergroten.

Let wel op dat je bij afgaand tij en wind tegen nog een lastige golfslag kunt krijgen. Bij een meer krachtige wind moet je daar wel over nadenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 04 juni 2015 19:51 #632808

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8695
windekind schreef :
... Bij passeren van kruisingen zou ik zeil strijken om je wendbaarheid te vergroten. ...

Wat is dat nu voor advies? Met vol tuig kan een Valk rondjes om zijn as draaien!
Bovendien is de snelheid onder zeil vele malen groter dan met motor!
En last but not least: met zeil ben je zichtbaar!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 04 juni 2015 20:01 #632815

Ik heb deze route meerdere keren gedaan met mijn eigen boot en slepen van vletten. Wel altijd op de motor en beide richtingen in één dag, die tijden die je noemt doe je op de motor. Vanaf de parksluizen ben je wel een goede 4 uur bezig om op de meren te komen en zeilen is dan een no go (te veel bruggen en te smal). Let ook op dat stuk op je diepte, het wordt soms ineens verassend ondiep uit het midden. Ook zijn de bergsesluis en irenebrug (die kan misschien wel) factoren om rekening mee te houden.

En zoals de andere ook aangeven, motor paraat en zorg dat je een marifoon hebt (zeker onder zeil kan dat handig zijn). En hang een grote herkenbare vlag in je mast als je niet zeilt (zichtbaarheid en indificatie).
Laatst bewerkt: 04 juni 2015 20:13 door Fabiandelete.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 04 juni 2015 20:04 #632817

La Mavare schreef :
windekind schreef :
... Bij passeren van kruisingen zou ik zeil strijken om je wendbaarheid te vergroten. ...

Wat is dat nu voor advies? Met vol tuig kan een Valk rondjes om zijn as draaien!
Bovendien is de snelheid onder zeil vele malen groter dan met motor!
En last but not least: met zeil ben je zichtbaar!

Try out zou ik zeggen, ben benieuwd of Rijkswaterstaat en Havendienst dit standpunt delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 04 juni 2015 20:05 #632820

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
FAPH,
Alle bruggen op de rivier liggen op ca. 10 meter. Ruimschoots hoog genoeg voor een Valk (6,50 m). Vergeet het zeilen op die route. Laveren is verboden in de Kil, Oude Maas voor Dordt en Noord. Zorg voor een extra kan benzine. Strijken hoeft pas bij de Parksluizen.
Feitelijk moet je net na HOOGwater bij Moerdijk de KIL inschieten, dan vaar je in een half uur naar Dordt. Ga zeker niet te laat weg uit Strijensas, want als je de in de Kil de vloed tegen krijgt, draai je je helemaal suf. Voor het juiste begrip: de vloed in de Kil loopt van Noord naar Zuid! Op het moment heb ik geen getijtafel bij de hand, maar morgen kan ik er aan boord wel even naar kijken. Hou er rekening mee dat bij een stevige westenwind de getijden soms wel een uur later uitvallen. Voor de Noord geldt eigenlijk hetzelfde als de Kil. Met stroom mee ben je er zo, maar tegen de vloed in valt knap tegen.
Vergis je vooral niet in dat stukje Maas als er een harde Westenwind staat. Samen met een drukke scheepvaart loopt daar een hele venijnige deining.
Morgen kijk ik nog even de getijden voor je na.

Vriendelijke groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 04 juni 2015 20:14 #632827

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8695
windekind schreef :
La Mavare schreef :
windekind schreef :
... Bij passeren van kruisingen zou ik zeil strijken om je wendbaarheid te vergroten. ...

Wat is dat nu voor advies? Met vol tuig kan een Valk rondjes om zijn as draaien!
Bovendien is de snelheid onder zeil vele malen groter dan met motor!
En last but not least: met zeil ben je zichtbaar!

Try out zou ik zeggen, ben benieuwd of Rijkswaterstaat en Havendienst dit standpunt delen.

Wat bedoel je hier mee???

Dit traject heb ik met jachten en platbodems gevaren (nooit met een Valk) maar altijd met minimaal grootzeil hoog en motor stand-by en nog nooit een opmerking van havendienst of RWS vernomen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 04 juni 2015 20:19 #632831

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
ManneeB schreef :
De kil heb je stroom mee van HW-6 t/m HW-1 (uitgaande van HW hoek van holland = 11:56uur)
Dat zou betekenen stroom mee van 5:56uur - 10:56 uur.
Petervdw schreef :
Feitelijk moet je net na HOOGwater bij Moerdijk de KIL inschieten, dan vaar je in een half uur naar Dordt

Begrijp ik even niet. Even m'n broertje geraadpleegd, die kan het weten. Petervdw heeft gelijk. Ik moet dus vroeg weg :( .
Laatst bewerkt: 04 juni 2015 20:38 door FAPH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 04 juni 2015 20:25 #632833

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
La Mavare schreef :
Dit traject heb ik met jachten en platbodems gevaren (nooit met een Valk) maar altijd met minimaal grootzeil hoog en motor stand-by en nog nooit een opmerking van havendienst of RWS vernomen.

Duidelijk. Zolang ik niet opkruis doe ik dus niets verkeerd.

Maar even het weer in de gaten houden en dan zien we wel wat bezeild is en wat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 04 juni 2015 20:32 #632837

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
windekind schreef :
La Mavare schreef :
windekind schreef :
... Bij passeren van kruisingen zou ik zeil strijken om je wendbaarheid te vergroten. ...

Wat is dat nu voor advies? Met vol tuig kan een Valk rondjes om zijn as draaien!
Bovendien is de snelheid onder zeil vele malen groter dan met motor!
En last but not least: met zeil ben je zichtbaar!

Try out zou ik zeggen, ben benieuwd of Rijkswaterstaat en Havendienst dit standpunt delen.

De enige voorwaarde is dat de koers bezeild is. Kruisen mag niet. Maar indien bezeild zullen de autoriteiten geen bezwaar hebben tegen zeilen. Wel is de wind vaak niet constant door luwtes e.d. Op kritieke momenten de motor draaiend standby hebben lijkt me een goede zaak.
Laatst bewerkt: 05 juni 2015 07:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 05 juni 2015 06:05 #632893

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Mijn oorspronkelijke "passageplanning" was dus grondig mis. Er gaat dus meer stroom door de Kil en ook nog in de andere richting dan ik had verwacht! Hoog tijd dat ze de Zeeuwse Deltawerken met de grond zeebodem gelijk maken.

Plan B: vertrek om 0700 met ebstroom mee door de Kil en de Noord. Rond LW de Nieuwe Maas af hopen op het laatste restje ebstroom en veel rivierafvoer (smelten die gletsjers tegenwoordig niet wat sneller?).
Laatst bewerkt: 05 juni 2015 06:24 door FAPH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 05 juni 2015 06:23 #632902

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Het enige risiko is dat we strakjes teveel vloedstroom tegen heb op de Nieuwe Maas. Anders moet er nog een bunkerboot achteraan varen om het buitenboordmotortje te voorzien. Hangt natuurlijk ook van de wind af.

Maar dan hebben we nog de optie om de jacthaven van IJsselmonde binnen te lopen en te wachten op HW (rond 1300).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 05 juni 2015 06:32 #632907

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8695
De vloedstroom op de Nieuwe Maas loopt van ongeveer 2 uur voor tot 1 uur na HW Rotterdam. Bij springtij en weinig rivierafvoer een kleine 2 knopen denk ik. Zal nu wel minder zijn.
Blijf je vlak bij de kant, dan heb je er nog minder last van.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 05 juni 2015 09:13 #632969

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
FAPH,
Als beloofd een uitgewerkt reisplan met gecontroleerde getijden.
Daarin kun je een keuze maken. Of heel vroeg op en het laatste stuk voor Rotterdam tegen de vloed in, ben je heel vroeg op de dag al bij de Parksluizen. Of je gaat wat later op pad en pauzeert in Dordrecht en wacht op stroom mee door de Noord. Je keuze hangt een beetje af van hoe vlot lukt het na de Parksluizen. Als je daar de mast strijkt, vaar je toch vrij vlot door naar Kralingen dacht ik.

Plan 1: Je vertrekt heel vroeg uit Strijen (7.00)
Volle ebstroom mee in de Kil (30 min), dan voor Dordt volle ebstroom tegen tot de Noord (60 min), en dan heb je tot 10.00 stroom mee in de Noord. Dus halverwege de Noord ga je stroom tegen krijgen. Doorvaren tot de Parkhaven, schat dat je daar dan om 12.00 tot 13.00 aankomt. Misschien de Kil bezeild, maar ik vrees dat je de rest op de motor moet doen.

Plan 2: Je vertrekt laat uit Strijen (10.00)
Volle ebstroom mee in de Kil (de ebstroom in de Kil staat nog wel een uur of anderhalf door na laagwater te Dordrecht). Bij einde Kil draai je de Oude Maas naar Dordrecht op en heb je de vloed vanuit de Oude Maas mee. Maar bij de Noord krijg je dan direct al het volst van de vloed tegen.
Je zou dan kunnen pauzeren op het Wantij of zo tot HW om 13.30. Voor Dordt is bij het Maartensgat een jachten vlotje, maar erg rustig lig je daar toch niet. Het is maar wat je wilt. Keuze genoeg.
Om 13.30 HW en in de Noord gaat dan eb lopen. Gaandeweg naar de Parkhaven krijg je meer stroom mee.
Ik schat dat je dat stuk in 1,5 uur tot 2 uur kan doen. Tja, en dan is maar de vraag hoe je na de Parksluizen vordert.

Beste raad die ik je kan geven: Probeer tegen stroom varen op de Kil en de Nieuwe Maas te vermijden. Zorg voor een betrouwbare motor en voldoende brandstof. Onderschat de snelheid van de beroepsvaart niet en neem geen risico's. In mijn optiek is het niet het prettigste stukje vaarwater.

Succes met de tocht.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 05 juni 2015 10:08 #632997

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1739
Waarom niet via het Spui, Oude Maas, Nieuwe Maas naar de Parksluizen. Tot en met het Spui mag en kan je ook kruizen. Dus heb je in elk geval de kans dat je tot de Oude Maas kunt zeilen. Kruizen op de Kil, De Noord, en de Nieuwe Maas mag niet en gaat ook niet lukken.

Met een valk kun je onder alle bruggen door. De bruggen op de parksluizen worden ook bediend, en de volgende bruggen in Rotterdam ook. Pas halverwege het Noorderhavenkanaal komt eerste vaste brug.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 05 juni 2015 11:03 #633020

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
FAPH,
Eerder schreef ik Kralingse plas. Foutje, had beter moeten lezen, lees Rotte svp.
Vr.groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 05 juni 2015 11:36 #633028

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Petervdw schreef :
Als beloofd een uitgewerkt reisplan met gecontroleerde getijden.

Super, bedankt!

Ik heb in de openingspost mijn schema al aangepast. Uw plan 1 lijkt me het beste. Eventueel zelfs nog iets vroeger weg als het moet (zolang mijn bemanning daar mee eens is!). Als ik niet meer vooruit kom op de Nieuwe Maas kan ik altijd rechstomkeer maken en of in Ridderkerk of in IJsselmonde naarbinnen schieten. Hangt natuurlijk ook een beetje van de wind af.

Planning is dus nu om 1300 door de Parksluis te zijn. Mast plat lijkt me dan het makkelijkst en snelst bij de de bruggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 05 juni 2015 12:15 #633036

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Je kan er toch gewoon voor zorgen dat je het tij helemaal mee hebt tot aan de Parksluis?
Als je maar vroeg genoeg weg gaat heb je op de Kil misschien nog niet zoveel tij mee ,maar wordt het daarna alleen maar beter en kun je gewoon ook op de nieuwe Maas de stroom gewoon nog helemaal mee hebben. Alleen voor Dordrecht dat kleine stukje even tegen, maar daar kom je met die Valk wel doorheen.....

Hoeveel pk's heb je? Mijn Flytour gaat met een 3.3 pk motor al 9 km, met de 8pk 12.5 max, op half vermogen met die motor al 10. Wanneer je achter een Valk dus een pk of 6 hangt, kun je een prima snelheid houden van minimaal 10 km door het water... En dan nog de volle ebstroom mee op een gegeven moment...

Vanaf Strijen tot de Parksluis is een beduidend minder aantal kilometers dan vanaf de Harinvlietbrug , eerder door mij gemeten , vanaf daar was het circa 60 km.., vanaf Strijen dan sla je al een km of 15 over.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 juni 2015 12:27 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 05 juni 2015 19:40 #633149

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Fly-Tour schreef :
Je kan er toch gewoon voor zorgen dat je het tij helemaal mee hebt tot aan de Parksluis?
Als je maar vroeg genoeg weg gaat (...)

Ja, maar dat vroeg genoeg weggaan hè, dat is dus een beetje het probleem. Ik ben niet zo heel goed in vroeg opstaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 05 juni 2015 19:49 #633150

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik zou een dag uitkiezen waarop het getij veel beter valt qua tijdstip.
Zodat je bijvoorbeeld om 09:00 pas weg hoeft te varen, ben je om 14:00 of zelfs eerder thuis....

Als je het handig doet kun je gewoon het hele eind een gunstig tij hebben, en dan wellicht het eerste stuk Kil nog weinig stroom mee, beter dat, dan heb je daarna zeker te weten alles mee als je voorbij Dordt bent.
We praten over een stukje varen van circa 45 tot 50 kilometer. Dat is 4-5 uurtjes, afhankelijk van je snelheid. Parksluis is meestal geen probleem, ik zie daar zo vaak jachtjes doorheen gaan.
En wees niet bang voor de vloedstroom mocht de ebstroom ophouden, de vloed gaat meestal pas echt weer lopen tegen 2 uur voor hoogwater.
Je snelheid kan zomaar oplopen tot een km of 13, wanneer je zelf al 10 gaat en je voorstroom vaart.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 juni 2015 19:56 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 05 juni 2015 20:18 #633161

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Dag staat vast - geen keuze.

'k Weet niet hoe hard de Valk loopt onder zeil of op de motor. Het is mijn boot niet - dus ik plan liever zo pessimistisch mogelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 10 juni 2015 11:54 #634522

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Windverwachting is op't moment zuidoost 3. Eigenlijk wel perfect. Zou min of meer alles bezeilt moeten zijn inclusief de Nieuwe Maas. De Rotte had ik zoiezo gedacht op de motor te moeten doen.

Eigenaar heeft de 3pk vervangen door een 8pk (lijkt mij het minst essentiele onderdeel op een Valk, denk ik dan). Boot gaat nu blijkbaar 13 km/h op de motor.

ZF vlaggetje is aangekomen, bedankt! We zijn er helemaal klaar voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hollands Diep-Rotte met een Valk 10 juni 2015 15:35 #634567

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
FAPH,
Zelf heb ik een polyvalkje met een 4 pk motortje. Die trekt de spiegel er zowat uit. Heb je een echte Valk (hout) aan de hand, dan zou ik zeker goed uitkijken met die 8 pk motor. Voorzichtig gas geven.
Bij mijn Valk heb ik de motorophanging met RVS versterkt. Ik dacht je dat nog even mee te geven om scheuren in de spiegel of het dek te vermijden.
In ieder geval: goede vaart en veel plezier.
Vr.groet, Peter
Laatst bewerkt: 10 juni 2015 15:38 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl