Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: droogvallende sluizen

droogvallende sluizen 18 okt 2015 11:42 #673662

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Gisteren weer eens de laatste versie van de 'Zeeland - ENC' van RWS gedownload.

Met enige verbazing zag ik daarop dat volgens RWS de mond van de Roompotsluis bij LAT droogvalt. Hetzelfde geldt overigens voor de Bergse Diepsluis. Daar ligt zelfs een flinke droogvallende drempel in de mond van de voorhaven. Bij de Krammersluizen lijkt de situatie aan de zoute kant te zijn weergegeven in overeenstemming met de werkelijkheid. Aan de zoete kant valt de boel echter ook droog, volgens RWS. Beetje vreemd.

Wat zou hier aan de hand zijn? Ik heb al gekeken of er in OpenCPN wat kan worden ingesteld qua kaartdatum (LAT, neem ik aan) of iets dergelijks, maar vind niks. De weergave van de Krammersluis lijkt ook eerder op een onvolkomenheid in het kaartmateriaal te duiden.


roompotsluis


Bergse Diepsluis


Krammersluizen
Laatst bewerkt: 18 okt 2015 12:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

droogvallende sluizen 18 okt 2015 12:19 #673671

lodewijk stegman schreef :
De weergave van de Krammersluis lijkt ook eerder op een onvolkomenheid in het kaartmateriaal te duiden.


Krammersluizen

Wat ben ik blij dat ik door de beroepssluis moet... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

droogvallende sluizen 18 okt 2015 13:07 #673682

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Hieronder Roompotsluis volgens Navionics. (1m = blauw).

Digitale kaart, dus gewoon verzameling punten met bekende diepte en daartussen interpolatie. Goedkope kaart met te weinig bekende punten? Als er iets specifieks mis is met de sluis staat er vast wel een opmerking in de ANWB almanak.

Kortom: niet geschikt voor navigatie en blijven uitkijken dat je niet per ongeluk op een rif vaart ;)

Toch maar papier erbij?

Of gewoon met al die huurboten meevaren de sluis in, die weten toch niet beter. Die ploegen wel een spoor voor jou. :laugh:
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

droogvallende sluizen 18 okt 2015 13:34 #673690

Gewoon een echte kaart nemen.

Zou gek zijn als de fout bij RWS zat; het lijkt er een beetje op of de dieptes en de nummers van de tonnen door elkaar gehaald zijn ;-)
De echte dieptes (de blauwe) lijken wel redelijk te kloppen, maar dat droogvallen niet. Kan dus ook geen instelling in OpenCPN zijn, denk ik, het is niet een geheel verschoven referentievlak.

De echte kaarten:






"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 okt 2015 13:44 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

droogvallende sluizen 18 okt 2015 14:54 #673720

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Baasklusje schreef :
Gewoon een echte kaart nemen.

Zou gek zijn als de fout bij RWS zat; het lijkt er een beetje op of de dieptes en de nummers van de tonnen door elkaar gehaald zijn ;-)
De echte dieptes (de blauwe) lijken wel redelijk te kloppen, maar dat droogvallen niet. Kan dus ook geen instelling in OpenCPN zijn, denk ik, het is niet een geheel verschoven referentievlak.

Een nogal onsamenhangende pots, Baasklus. "Gewoon en echte kaart nemen" en "Zou gek zijn als de fout bij RWS zat". Die kaart komt van RWS en we zijn inderdaad van die organisatie niet gewend dat ze dit soort fouten maken.
Referentievlak verschoven lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Nou ja; jij weet het dus ook niet.

edit: op de plek waar je de kaarten kunt downloaden kan ook een formulier worden ingevuld om opmerkingen en vragen door te geven. Dat heb ik dus maar gedaan. Met een beetje geluk horen we er nog wel van.
Laatst bewerkt: 18 okt 2015 15:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

droogvallende sluizen 18 okt 2015 15:14 #673734

lodewijk stegman schreef :
Nou ja; jij weet het dus ook niet.

de echte kaarten komen van Hydro, daar is door RWS niet aan gesleuteld.
Ze worden gemaakt obv de metingen die ook voor ENC gebruikt worden: X,Y en Z-waarden.
X en Y is positie, Z is diepte of hoogte.

Enige wat ik kan verzinnen is dat RWS wat interpoleert tussen verschillende dieptemetingen in die XYZ.
En als er dan 2 droogvallende stukjes zijn met ertussen 20 meter van 5 meter diep maar zonder meting van de Z dan interpoleert RWS er maar wat groen tussen....

Apple heeft zoiets ook eens gedaan:




"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 okt 2015 15:23 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

droogvallende sluizen 18 okt 2015 15:19 #673736

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Baasklusje schreef :
Enige wat ik kan verzinnen is dat RWS wat interpoleert tussen verschillende dieptemetingen in die XYZ.
En als er dan 2 droogvallende stukjes zijn met ertussen 20 meter van 5 meter diep maar zonder meting van de Z dan interpoleert RWS er maar wat groen tussen....

Iets als het laatste moet het wel zijn, lijkt me.
Wel lullig dat het proces van het maken kennelijk zover is geautomatiseerd dat dit soort slippertjes niet opvallen en er gewoon doorheen rollen. Iemand die één keer met een oplettend oog en kennis van zaken naar de kaarten kijkt, haalt dit er meteen uit. Niet bij RWS, kennelijk. Staat nogal suffig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

droogvallende sluizen 18 okt 2015 15:44 #673743

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Wie weet past de meetboot niet door de kleine sluis, en moet dat handmatig aangepast worden. En heeft er nu dus iemand lopen slapen.

Edit:
Hier de twee boten van de dienst hydrografie, die passen inderdaad niet in de kleine sluis:
nl.wikipedia.org/wiki/Dienst_der_Hydrografie
Laatst bewerkt: 18 okt 2015 15:58 door H4O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

droogvallende sluizen 19 okt 2015 08:53 #673950

Wel grappig wat de Navionics Sonar kaart er van weergeeft.( niet dat ik die Sonarkaart vertrouw hoor :whistle: )
Ad



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

droogvallende sluizen 20 okt 2015 10:52 #674353

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Yellow Boat schreef :
Wel grappig wat de Navionics Sonar kaart er van weergeeft.( niet dat ik die Sonarkaart vertrouw hoor :whistle: )

Hahaha.. ja.. gekker moet het inderdaad niet worden. Navionics (en dan nog de sonar kaart, die wordt gemaakt op basis van input van gebruikers) die de foutjes van RWS corrigeert.

Ik heb van RWS bericht gekregen dat mijn opmerking in behandeling is en dat ik binnen 5 dagen antwoord krijg. U hoort nog van mij.
Laatst bewerkt: 20 okt 2015 10:52 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

droogvallende sluizen 20 okt 2015 11:20 #674359

lodewijk stegman schreef :
[(en dan nog de sonar kaart, die wordt gemaakt op basis van input van gebruikers) die de foutjes van RWS corrigeert.

Dat is niet juist hoor.
De meeste info van de sonar chart komt ( in Europa wel tenminste) gewoon van de bekende bronnen dus bijv. RWS.In Amerika schijnt de Sonar vrij veel door sportvissers gebruikt te worden.
Alleen maakt Navionics waarschijnlijk de verbindingslijntjes en/of interpoleert tussen de "normale" dieptelijnen.
Je kunt inderdaad ook zelf lodingen toevoegen maar dat zal in dit geval vast niet gebeurd zijn.
Het zou ook wel erg sterk zijn als die info die er overal op de Navionics kaarten in de Sonar layer te zien is allemaal door watersporters is ingevoerd.
Bovendien waren die Sonar kaarten al direct gevuld bij de introductie.
Lijkt me ook wel heel sterk als er een watersporter bij mij op het Schildmeer bezig is geweest met dieptemetingen om al die lijntjes te maken.
Dat is trouwens een jaar of 10 geleden wel gebeurd door PWS i.v.m. de baggerwerkzaamheden een paar jaar geleden.
Overigens kloppen de Sonarwaarden hier wel redelijk met de praktijk , behalve in de havens want daar is niet gemeten.
En wat te denken van de tweede sonarkaart van de Rijn bij Arnhem :lol:
Ad



Laatst bewerkt: 20 okt 2015 11:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

droogvallende sluizen 20 okt 2015 11:55 #674366

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Yellow Boat schreef :
Dat is niet juist hoor.
De meeste info van de sonar chart komt ( in Europa wel tenminste) gewoon van de bekende bronnen dus bijv. RWS.In Amerika schijnt de Sonar vrij veel door sportvissers gebruikt te worden.
Alleen maakt Navionics waarschijnlijk de verbindingslijntjes en/of interpoleert tussen de "normale" dieptelijnen.
Je kunt inderdaad ook zelf lodingen toevoegen maar dat zal in dit geval vast niet gebeurd zijn.
Het zou ook wel erg sterk zijn als die info die er overal op de Navionics kaarten in de Sonar layer te zien is allemaal door watersporters is ingevoerd.

Ja, sorry hoor, ik had moeten schrijven dat die sonarchart mede op basis van gebruikersinfo wordt samengesteld.
Kortgeleden hadden we hier nog een droogvalling te oosten van Pampus die kennelijk was ontstaan als gevolg van foutieve gebruikersinput; dat ging toch ook over de sonarchart?

Ik vraag me in dit kader dan wèl af wat het verschil is tussen de normale Navionics kaarten en de sonarchart.
Laatst bewerkt: 20 okt 2015 12:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

droogvallende sluizen 20 okt 2015 12:31 #674372

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Yellow Boat schreef :
[
En wat te denken van de tweede sonarkaart van de Rijn bij Arnhem :lol:
Ad



Ad, wat bedoel je met je opmerking?
Wil deze winter zelf de boot op de kant zetten in de haven op het kaartje, maar dat kan voorlopig niet ivm te lage waterstand. Werd dus getriggerd door je opmerking.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

droogvallende sluizen 20 okt 2015 12:33 #674373

lodewijk stegman schreef :

Ik vraag me in dit kader dan wèl af wat het verschil is tussen de normale Navionics kaarten en de sonarchart.

Hoe bedoel je precies?
Een van de verschillen is dat er naast een 1 meter lijn ook een 0,5 meter lijn op staat en ook buiten de 1 meter veel meer lijnen staan.
Maar als je goed kijkt ( moet je wel flink voor inzoomen, zie je dat sonar en niet sonar meestal best met elkaar overeenkomen.
Gewoon op de webapp link onderaan klikken en je schakelt tussen beide opties.
webapp.navionics.com/?lang=en#@14&key=c_peIs~bd%40
Ik den trouwens , zolas ik al schreef, dat het aantal door watersporters ingevoerde gegevens erg beperkt is.
Wel jammer dat je die niet kunt onderscheiden zoals dat bijv. wel op de Navionics apps is bij de community invoeren.Die kun je zelfs verwijderen als ze absoluut niet kloppen.
Ik zal Navionics toch eens vragen of het niet mogelijk is de "particuliere invoeren"zichtbaar te maken.
Ad
Laatst bewerkt: 20 okt 2015 12:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl