Hans V schreef :
Ik denk dat Solo een punt heeft. Als verenigingshavens BTW in rekening moeten brengen kunnen ze de BTW die ze betalen op investeringen en kosten terugkrijgen. Die twee hebben 1 op 1 met elkaar te maken.
Als een verenigingshaven nul investeringen doet, geen kosten maakt en 100% toegevoegde waarde levert gaan hun prijzen dus met 21% omhoog, maar dat is een theoretisch scenario. In werkelijkheid zullen watersportverenigingen altijd investeringen doen en kosten maken, waarvan ze in een BTW-plichtige situatie de BTW kunnen terugkrijgen (ze kunnen net als bedrijven BTW-vrij inkopen).
Het wordt er als watersportverenigingen BTW-plichtig worden beslist duurder op, maar waarschijnlijk geen 21%.
De Hiswa behartigt inderdaad de belangen van watersportondernemers en niet die van de watersporters.
Als deze kostenverhoging ertoe leidt dat watersporters ermee stoppen zullen de watersportwinkels en onderhoudsbedrijven (vaak ook Hiswa leden) dit mogelijk merken. Die zullen minder blij zijn dan de commerciële havens met deze nieuwe ontwikkeling...
EDIT: Ik zie dat Solo zichzelf ook al heeft toegelicht.
A btw kun je nooit terug krijgen, je mag het wel verrekenen tussen uitgegeven btw en ontvangen btw
B bedrijven btw vrij inkopen????
Iedereen die btw plichtig is is simpelweg het incasso bureau voor de fiscus, niets meer en minder.
Dus van terug krijgen etc, vergeet die droom maar want dat bestaat niet, hooguit in de Efteling.
Dus de ligplaatsen gaan met 21% stijgen dat is het btw tarief niet meer en minder, of de haven moet genoegen nemen met een lagere netto kosten.Maar die btw zullen ze af moeten dragen aan de fiscus daar komen ze helaas niet onderuit.
Bovendien kunnen ze de btw wel verrekenen over het jaar met de gedane investeringen, maar dat is met vaste ligplaats prijzen niet te doen natuurlijk.
Want we doen de btw aagifte hier in nederland of per maand of per kwartaal.