Voor de volgende keer misschien handig om het hele bericht in je openingspost te plaatsen als een quote. Dan kan er in dit topic ook makkelijker op gereageerd worden en gequote worden uit het artikel.
Watersportmogelijkheden in Noord-Holland
Onlangs hebben de regioteams West-Holland en Noord-Holland van het Watersportverbond de concept Visie Waterrecreatie Noord-Holland tot 2030 van de provincie Noord-Holland, en de concept Watervisie Amsterdam 2040 van de gemeente Amsterdam bestudeerd.
Middels twee zienswijzen gericht op het behouden en het versterken van de recreatievaart in Amsterdam en de provincie Noord-Holland heeft het Watersportverbond van zich laten horen.
Aansluiting beide visies
Het Watersportverbond is erg onder de indruk van de visies en de plannen, maar is van mening dat beide visies zowel in tekst als in beeld (kaarten) beter op elkaar moeten aansluiten. Op het terrein van behoud en/of ontwikkeling van een veilige en gegarandeerde recreatievaart voor zowel de oost-west route v.v. als voor de noord-zuid route v.v. moeten deze volledig zwaluwstaarten.
Oost – West
Voor de recreatievaart is het van essentieel belang dat er, ongeacht de mogelijke toekomstige plannen over nieuw te ontwikkelen oeververbindingen, waaronder het project “Sprong over het IJ”, een veilige en probleemloze oost – west vaarroute blijft bestaan over het Noordzeekanaal en het IJ, de slagader van Amsterdam. Recreatievaart moet in de ogen van het Watersportverbond mogelijk blijven en moet zich verder kunnen ontwikkelen, naast en samen met de andere vaarweggebruikers.
Noord – Zuid
Zowel ten noorden als ten zuiden van Amsterdam zijn voor verschillende vormen van de recreatievaart meerdere pleziervaartmogelijkheden in ontwikkeling. De stad Amsterdam beoogt via haar beleid toerisme en recreatie zoveel mogelijk te spreiden, ook buiten haar stadsgrenzen. Het Watersportverbond ziet graag dat de plannen van de provincie ook daarop inspelen, en achten het noodzakelijk dat er zowel nieuwe als veilige vaarverbindingen komen.
Oversteekplaatsen en verbindingen
Voor het Noordzeekanaal en het IJ heeft het Watersportverbond op meerdere locaties veilige oversteekplaatsen (zebrapaden) geadviseerd, die leiden naar bestaande en/of nieuw te realiseren verbindingen. Als voorbeelden zijn de huidige verbindingen van en naar het Gooi en Waterland (oostzijde van de stad) en naar de Haarlemmermeer en de Zaanstreek (westzijde van de stad) genoemd.
Staande Mast Route
Het Watersportverbond vindt het essentieel dat de Staande Mast Route, de slagader van het Nederlandse vaarroutenetwerk, als zodanig ook beschreven wordt in de visies. De delen van de Staande Mast Route in de provincie bestaan uit:
- de oostelijke route Ringvaart Haarlemmermeer, de Nieuwe Meer, de Kostverlorenvaart en het IJ.
- de westelijke route Ringvaart Haarlemmermeer, Haarlem, zijkanaal C en het Noordzeekanaal.
- de noordelijk route van Zaanstad naar Den Helder (alternatieve Staande Mast Route).
Daarmee blijft in de ogen van het Watersportverbond het getekende landelijke Staande Mast Route convenant gewaarborgd.
Bediening bruggen en sluizen
Als laatste heeft het Watersportverbond de provincie verzocht druk uit te oefenen op het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Dit hoogheemraadschap is van plan om diverse bruggen en sluizen minder of niet langer te bedienen waardoor mooie vaarroutes worden gesloten. Voorbeelden zijn de brug Engewormer in Enge Wormer en de Oude Sluys én de Baleinenbrug in Oude Sluis. Beperkingen van bediening van bruggen en sluizen past niet in de bevordering van de recreatievaart, in de ogen van het Watersportverbond een wezenlijk onderdeel van vaarwegbeheer. Het Watersportverbond heeft de provincie geadviseerd dit in haar visie op te nemen.
Houd voor meer informatie de
site goed in de gaten.