Ik was afgelopen weekend ook in Noordpolderzijl. Daarmee kwam een wens uit die ik al van kinds af aan koesterde, toen ik voor het eerst las over Noordpolderzijl in Jan Heuff's Vaarwijzer voor de Waddenzee. Tussen het lezen en het aandoen van N-zijl zat ruim 30 jaar. Tot zover het sentimentele gezever...
Wij zijn tegen 10 uur vertrokken uit Lauwersoog en begonnen rond 13.00 uur aan de aanloop van N-zijl. Rekening houdend met allerlei onzekerheden (ik zie mijzelf na twee jaar en zo'n 15 waddentrips nog als relatief onervaren) had ik eigenlijk eerder willen vertrekken, maar we konden niet meer mee met de eerste schutting naar buiten. De doorstaande zuid-zuidwester stuwde ons echter flink voort en zo kwamen we precies op het tijdstip waarop ik had gehoopt aan bij N-Zijl. De aanloop was eigenlijk helemaal probleemloos. Het was een uur na HW en over het hele geploegde traject heb ik rond 110 cm gemeten. Vermoedelijk was het nog 10 cm meer, want na het weekend heb ik de offset van de transducer nog eens bijgesteld.
Wij zijn helemaal doorgevaren naar het eind van de haven, waar op dat moment aan de kant nog zo'n halve meter water stond. Ik hield er rekening mee dat de baggerlaag erg scheef zou aflopen, zoals ik op wadvaarders.nl gelezen had, maar waar wij lagen was het bijna volkomen vlak. Dan moet ik er wel bij zeggen dat we met onze Mac26 niet zoveel plaats nodig hebben. Verder terug was het wel steiler en de enige andere boot (was jij dat, Joostp?), die een stuk verder terug lag, lag zeker het eerste LW een stukje schever dan wij.
Een wadloopgids die langskwam, wist te melden dat wij vermoedelijk de primeur hadden om N-zijl na de "heropening" aan te doen. Die eer komt dan Joostp toe, die er nog eerder was dan wij.
De geul is zoals bekend nog steeds erg smal en dat gaat ook niet veranderen. Verder naar buiten staat 1 rij panlatjes die door de aannemer geplaatst zijn, dichterbij worden het 2 rijen (SB en BB). Maar het zijn echt panlatjes, dus die gaan het niet lang volhouden.
Zondagochtend hebben we, zodra we vlot kwamen, de boot met een lange lijn naar de kopse kant van de haven getrokken, waar (zie wadvaarders.nl) meer water staat. Het was toen ongeveer 2 uur voor HW, volgens Quicktide voor Android (dank Hans Fix) het moment om eruit te kunnen. Op dat moment stond er op de omliggende platen maar een paar cm water die er door de hekgolf afgetrokken wordt en de randen van de geul blootlegt. Het illustreert wel goed hoe makkelijk je nog in de problemen kunt komen als je even van het padje raakt.
Twee voetnoten: volgens wadvaarders.nl ligt de 3e ton na de VN5 (vanaf zee gerekend) 20 m teveel naar het westen. Dat hebben wij vorig jaar augustus ook gemerkt, toen je die ton beter aan de verkeerde kant kon passeren. Of de ton inmiddels verplaatst is weet ik niet, maar wij hebben bij het passeren zondag jl. geen enkel probleem ondervonden.
En in hetzelfde artikel staat dat het meeste water aan de kopse kant van de haven staat. Dat is fijn als je dieper steekt, maar helaas staat er ook een bordje "Verboden aan te meren". Tja...