Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Naar de Grevelingen vanuit Niftrik

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 17 juni 2016 20:30 #746009

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
BarendV schreef :
ik vind het een verkeerde gedachte om alleen een radarreflector te nemen omdat het MOET , laat je zien of het nu moet of niet hang er zo'n ding aan en dan wel een goede want er zijn veel van die prul dingen.

Mijn suggestie is alleen bedoeld als tijdelijke optie, meer in de zin van beter iets dan niets.
Het belangrijkste is dat je voor de beroepsvaart zichtbaar bent (niet alleen op een scherm) en niet in de dode hoek gaat varen, geen rare fratsen uithalen met het oversteken van de vaargeul. met mist gewoon in de haven blijven.

Het valt allemaal best mee hierzo, er is ruimte zat waar geen beroepsvaart komt meestal komen ze in groepjes (Schutting sluizen) en met een beetje geluk hoef je de vaargeul maar een keertje of 2 over te steken/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 17 juni 2016 20:47 #746014

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Dank jullie voor alle antwoorden!

Welke raden jullie aan? Als ik op de webshop kijk zie ik 2 modellen tot 40 euro Keuze is dan een buismodel of een PGK.
De andere zijn allemaal 250 euro plus, en dat vind ik echt teveel voor iemand die slechts een enkele keer daar vaart en tijdens het oversteken van de vaargeul ook gewoon kan wachten tot het treintje voorbij is ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 17 juni 2016 21:08 #746020

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Geen buismodel, die zijn waardeloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 18 juni 2016 07:36 #746050

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
marcelm schreef :
Dank jullie voor alle antwoorden!

Welke raden jullie aan? Als ik op de webshop kijk zie ik 2 modellen tot 40 euro Keuze is dan een buismodel of een PGK.
De andere zijn allemaal 250 euro plus, en dat vind ik echt teveel voor iemand die slechts een enkele keer daar vaart en tijdens het oversteken van de vaargeul ook gewoon kan wachten tot het treintje voorbij is ;)
Zo'n achtkantig aluminium, de grootste die je kwijt kunt. Kun je ook nog eens compact opbergen als je hem niet nodig hebt.
Deze bijvoorbeeld:
www.kokwatersport.nl/trem-rada...aar-46-cm-ior/p33251

Monteren in de "catch rain" stand. Dat is met een "bakje" aan de bovenkant, zoals 'ie staat als je hem op tafel zet. Dan is 'ie het meest effectief.

Jeroen.
Laatst bewerkt: 18 juni 2016 07:36 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 21 juni 2016 19:11 #746948

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
top! dan wordt het de 8 kantige! komt goed allemaal!
Dank jullie wel voor alle input.

Morgen ben ik toch in Rotterdam, haal ik meteen zo een ding bij genoemde leverancier.
Morgen avond bunkeren, en dan op donderdag vroeg de trossen los.

Ik ga jullie vertellen hoe het was! besloten is in ieder geval om de zwerfvergunning / liggeldregeling voor het hele jaar te kopen (bij de eerste haven op de grevelingen?) en dan het weekend erop pas terug te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 21 juni 2016 20:07 #746959

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18267
Dit kan je bij iedere haven op de Grevelingen regelen, maar even bij de haven van Bruinisse naar binnen is vaak het meest praktisch. Je kunt even langs de steiger voor het havenkantoor liggen terwijl je afrekent.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 22 juni 2016 08:26 #747056

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
Ik heb bijna 10 jaar tussen Waalwijk en Middelharnis heen en weer gevaren.

Met de Varianta maar ook met de Comet moest ik de mast een stukje laten zakken. De giek trok er dan even af en die ging in t gangboord.

Vaart echt veel relaxter als liggende mast.
Strijken bij Heusden, Keijzersveer, Moerdijk.Na de brug weer de mast overeind.

Tussen thuishaven en Heusden ken ik de bruggen niet
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 22 juni 2016 08:32 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 22 juni 2016 09:35 #747078

marcelm schreef :
top! dan wordt het de 8 kantige! komt goed allemaal!
Dank jullie wel voor alle input.

Morgen ben ik toch in Rotterdam, haal ik meteen zo een ding bij genoemde leverancier.
Morgen avond bunkeren, en dan op donderdag vroeg de trossen los.

quote]

Zonde van het geld, voor die eene keer in juni dat je over het HD gaat..... Heb altijd geweigerd dat ding te kopen. Gewoon uit de je ogen kijken en je boerenverstand gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 22 juni 2016 09:39 #747079

Anjo schreef :
Ik heb bijna 10 jaar tussen Waalwijk en Middelharnis heen en weer gevaren.

Met de Varianta maar ook met de Comet moest ik de mast een stukje laten zakken. De giek trok er dan even af en die ging in t gangboord.

Vaart echt veel relaxter als liggende mast.
Strijken bij Heusden, Keijzersveer, Moerdijk.Na de brug weer de mast overeind.

Tussen thuishaven en Heusden ken ik de bruggen niet

Ik zou ook hooguit mast stukje laten zakken. De Moerdijkbruggen (zijn er drie) halen ook bij flinke westenwind veel golfslag uit het water. Na de verkeersbrug (de laatste vanaf het oosten gezien) kan de golfslag dan wat flinker zijn, maar dat is dan nog 500 meter varen naar de haven van wsv De Kil. Kun je rustig je mast weer zetten.

Bovendien, met een geheel gestreken mast ligt je achtersteven dieper, is je vaargedrag anders wat ik op onbekend en wat drukker water niet zou willen.
Laatst bewerkt: 22 juni 2016 09:40 door windekind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 22 juni 2016 10:00 #747084

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
windekind schreef :
Zonde van het geld, voor die eene keer in juni dat je over het HD gaat..... Heb altijd geweigerd dat ding te kopen. Gewoon uit de je ogen kijken en je boerenverstand gebruiken.

Meen je dat nou?
Je hangt zo' n ding op voor de gelegenheden waarbij er juist wat minder te zien is. "Uit je ogen kijken" is dus een advies van beperkte waarde. Ook bij varen in het donker is zo' n ding nuttig.
Als TS regelmatig gaat varen op water waar ook beroepsvaart is, is 30 Euro een kleine investering in dat verband. Het getoonde type vertegenwoordigd qua radarreflectoren de beste prijs/kwaliteitverhouding die te koop is. Duurder worden ze wel; beter nauwelijks..

Wel jammer dat het type dat Kok verkoopt geen gat in het hart heeft. De beste plaatsing is namelijk vaak die op de achterstag (waarbij de stag door de reflector loopt. Bij veel zeilboten heet die achterstag ongeveer de goeie hoek om het ding automagisch in de raincatcher-stand te zetten. Eventueel kan de reflector met een val hijs- of strijkbaar worden gemaakt.

Dat gat kun je er eventueel zelf in zagen.
Laatst bewerkt: 22 juni 2016 10:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 22 juni 2016 10:16 #747089

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
windekind schreef :
Ik zou ook hooguit mast stukje laten zakken. De Moerdijkbruggen (zijn er drie) halen ook bij flinke westenwind veel golfslag uit het water. Na de verkeersbrug (de laatste vanaf het oosten gezien) kan de golfslag dan wat flinker zijn, maar dat is dan nog 500 meter varen naar de haven van wsv De Kil. Kun je rustig je mast weer zetten.

Bovendien, met een geheel gestreken mast ligt je achtersteven dieper, is je vaargedrag anders wat ik op onbekend en wat drukker water niet zou willen.

Uit het voorgaande blijkt dat TS een soort van strijkwant heeft. Het goed functioneren daarvan is een dwingende voorwaarde voor het veilig passeren van de bruggen met gedeeltelijk gestreken mast.
Dat niet alleen: TS moet ook overtuigd zijn van de stevigheid van de blokken (takel) waaraan de mast hangt in gedeeltelijk gestreken toestand. Op het Hollands diep krijg je niet alleen te maken met windgolven, maar ook met vaak aanzienlijk hogere golven van de beroepsvaart. Een 22-voeter kan daarop behoorlijk stuiteren, hoewel de Hurley 700 voor zijn lengte relatief zwaar is en meer door dan over golven heen zal gaan.
Eventueel stuiteren kan aanzienlijke dynamische belastingen opleveren, die ver uitgaan boven de statische last die de hangende mast normaal is. Ik heb, toen ik nog bij wsv De Kil lag, eens iemand aan zien komen van wie de blokken die krachten niet hadden kunnen weerstaan. Kort gezegd was het een behoorlijke puinhoop. Mast krom, zeereling en hekstoel beschadigd.

Het is een feit dat veel boten de Moerdijkbruggen passeren met een gedeeltelijk gestreken mast, maar na dat voorval had ik er steeds gemengde gevoelens bij..

Dat andere vaargedrag (voor zover dat al aanwezig is) lijkt me nauwelijks een argument; dat is er ten dele ook al met gedeeltelijk gestreken mast.
Laatst bewerkt: 22 juni 2016 10:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 22 juni 2016 10:27 #747093

Ik strijk ook altijd gedeeltelijk.. Ik span de mast Mey kraanlijn en grootzeil val op naar de spiegel: bb en sb. Ik verwijder de rolgenua. Dan staat mijn mastje stevig in strijkwAnt ook met de golven op de dortse kil.
Dynamische belasting ( rollen) is idd stevig maar met goed strijkwAnt goed te handlen.
Voor het comfort zet ik de mast na een brug meestal weer overeind..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 22 juni 2016 11:10 #747104

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
ISO788 Hans schreef :
Dynamische belasting ( rollen) is idd stevig maar met goed strijkwAnt goed te handlen.

Voor alle duidelijkheid: qua dynamische belasting had ik het over stuiteren. Niet over rollen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 22 juni 2016 11:46 #747121

Naar mijn idee wordt de zaak echt zwaar belast wanneer het schip rolt... Mast heeft dan de neiging uit te zwiepen... Ook al heb je een strijkwant.. Een klap op de golf is ook geen feest idd.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 22 juni 2016 21:21 #747260

Veiligheids lijn die tevens de blokken ontlast.
Tevens bepaald de lengte van die lijn de doorvaarhoogte van de laagste brug waar ik onderdoor moet.
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 22 juni 2016 23:06 #747283

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18267
Slim!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 08 juli 2016 10:30 #750705

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Ik had dus wat reacties gemist :) maar we zijn weer veilig thuis!

De heenweg in 1 dag was inderdaad erg krap.
We zijn vertrokken om 5:30 in niftrik en lagen om 18:30 in de haven van ooltgensplaat.
Wind was de hele dag op de kop, kortom we hebben eigenlijk de hele weg op de motor gevaren. Aangezien we al een krap schema hadden wilde ik niet teveel tijd verliezen met mijn zeil gestuntel :)

Het water was erg rustig, beroepsvaart minimaal en we hebben eigenlijk alle bruggen met een gedeeltelijk gestreken mast kunnen passeren. Hierbij telkens een gat zoeken tussen de grote schepen om geen last van golven te hebben. Met het water 'als een spiegeltje' geen enkel probleem.
Na de bruggen de mast telkens weer helemaal omhoog.

De 2e dag doorgevaren naar de grevelingen.
Bij de grevelingensluis ging het bijna goed mis, ik had de radarreflector aan de vlaggenlijn omhoog getrokken waarbij ik de lijn aan de reflector vast heb gemaakt en het deel dat naar beneden ging door het gat in de reflector ging. Je raad het al, net voor de sluis had het draaien/bewegen van de reflector het touw doorgesneden en die kwam rakelings langs mijn hoofd.

Op de grevelingen aangekomen zijn we gaan zeilen. Geweldig, veel ruimte, lange rakken. Super om te doen en wat een mooi gebied om te zeilen!

Eind van de dag hebben we aangemeerd bij 'WSV Den Osse' omdat onze vrienden daar een plekje op de camping hadden. Zaterdag en zondag nog een stukje gevaren en de boot laten liggen en wij zijn zondag naar huis gegaan.

De week erop zijn we op vrijdag avond bij de boot aangekomen, op zaterdag vertrokken met als doel Drimmelen. de wind was hard.. voor mij heel hard :) de grevelingen sluis door en toen het zeil omhoog op het volkerak. Had ik al gezegd dat het hard waaide? Met de wind schuin van achteren maakten we mooie snelheid door het water, maar wat meer op het open water ging het toch wel erg hard en besloot ik het grootzeil naar beneden te halen. Mijn vrouw gevraag hem met de kop in de wind te houden en de grootschoot aangetrokken.
Je raad het :) stuurfoutje wind vol van opzij, boot met de gangboorden door het water.. dat was wel serieus schrikken, maar koers gecorrigeerd en het grootzeil naar beneden gedaan.
Verder op enkel de fok naar de volgende sluis.

Op het hollands diep stonden serieuze golven die van achteren in kwamen. omdat ik naar de overkant wilde om mijn mast te strijken in de haven net voor de brug en de golven niet vol op de zijkant wilde hebben zijn we een stukje tegen de golven in gegaan.. dit was leuk! de punt vd boot kwam helemaal los en ging ook helemaal de golven in. Dek was mooi gespoeld na afloop.
In de haven de mast helemaal plat gedaan en in de bok gezet. Na de brug het vlakke water opgezocht en de mast weer gezet.

In Drimmelen overnacht en de dag erop doorgevaren naar Niftrik.
Veel de fok op gehad (wind in de rug) . De maas is na de golven op het hollands diep wel heel rustig :)

Maar goed, leerzame tocht, wat minder gezeild dan de bedoeling was maar heel veel vertrouwen in de boot (en mezelf) gekregen!

Dank jullie voor alle input!

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 08 juli 2016 11:00 #750716

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
Mooi, de tocht viel je kennelijk alles mee alleen wat wennen aan het grote water met wind?

Je ziet dat je met beleid en rustig nadenken je er ook komt en de zorgen vooraf dan niet zo nodig zijn!

Fijn op vakantie in Zeeland van de zomer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 08 juli 2016 11:15 #750720

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 381
Hoi , het is een mooie bok en zal best goed werken maar ik heb toch een vraag, waarom zit je blok(takeling) aan een beugel vast en niet aan de bevestiging daar waar je voorstag ook vast zit (daar waar het blauwe lijntje nu zit boven), is je hefboom nog iets groter en ik zie die beugel (in mijn gedachte) er al afscheuren onder die hoek de lassen krijgen het hier wel voor hun kiezen denk ik.
veel plezier op de Grevelingen. :whistle:
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 11:18 door BarendV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 08 juli 2016 16:45 #750776

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6677
Als je er over nadenkt hoe het er uitziet met staande mast om je daar zelf ook wel op, denk ik... Dat punt is het normale aangrijpingspunt van het voorstag, en die hele bok blijft daar gewoon tussen zitten. Je kunt dus niet alvast een takel daar tussen knopen, tenzij je de mast eerst een klein stukje laat kantelen aan een gewone val.
Die beugel met ruimte voor twee blokken boven elkaar is juist heel slim!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 12 juli 2016 20:56 #751785

Het is inderdaad precies zoals Apae zegt.
Zo is ie altijd klaar voor gebruik in verband met het regelmatige strijkwerk hier.

En de tweede reden dat ik het zo gemaakt heb is dat ik de strijkbeugel vlak op het dek wou hebben. Dit om de lijn van de boot niet te ontsieren.
Bovendien, goed laswerk scheurt niet af ;)
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 12 juli 2016 21:04 #751788

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
Ik ben het wel eens dat zoals de takel nu trekt de beugel schuin naar beneden zal willen en dus de las zal belasten.
Zou een stangetje van de punt van de beugel naar de punt van de bok dit oplossen? Of kan dat niet met het voorzeil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 12 juli 2016 21:50 #751798

Het systeem werkt al jaren naar volle tevredenheid. Heb geen enkele twijfel over de deugdelijkheid ervan :)
Zeker ook in combinatie met de relatief lichte mast van een IF
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 12 juli 2016 21:57 door Noord kardinaal. Reden: Toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl