Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Naar de Grevelingen vanuit Niftrik

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 09 juni 2016 21:00 #743786

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Hoi Allemaal,

na 5 jaar gaat het er van komen, er is voldoende met de boot gevaren om er vertrouwen in te hebben. Besloten is om op en neer naar de grevelingen te gaan.
Vertrek op donderdag de 23e, aankomst de 24e, lekker varen/duiken en dan eind vh weekend weer in etappes terug.

De boot (Hurley 700) heeft een sabb inboard die goed loopt, heeft me nog niet in de steek gelaten.
De zeilen zijn oké, mijn ervaring met zeilen nihil, maar ik kan goed van A naar B komen, netjes aanleggen en raak niet in paniek als we even moeten wachten :)
Ervaring enkel op de maas en 5 jaar terug de boot varend van schipluiden naar niftrik gebracht.

Voorbereiding die we treffen:
- Boot controle onderwaterschip (ik ga hem onderwater schoonmaken)
- Recente kaarten aanschaffen
- Lezen vaargids delta gebied.

Voor zover ik alles in orde kan brengen / onder controle heb is alles oké, de accu's goed, meters doen het, electra in orde, enz. enz. enz.

Kortom, idee is om gewoon de maas te volgen, lith schudden met gestreken mast dan nog een paar keer mast een stukje naar beneden voor de diverse bruggen, door de Krammer sluis, volkerak sluis en dan de grevelingen sluis.

Zit ik goed of sla ik de plank helemaal mis?
Moet ik me zorgen maken, of zal het allemaal wel goed komen?
Hoe druk is het op deze dagen in de verschillende sluizen? (heb daar helaas heel weinig ervaring mee, maar denk dat het best gaat lukken als ik net doe of dat ik aan een steiger aanleg :))

Als jullie van mening zijn dat ik er niet aan moet beginnen hoor ik het ook graag natuurlijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 09 juni 2016 21:29 #743797

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Heb je een goed strijkwant?
De Moerdijkbruggen zijn niet zo hoog en als het waait kan dat met gedeeltelijk strijken lastig zijn.
Strijk je helemaal kan je de beschutting van Willemsdorp, Strijensas of Moerdijk opzoeken om de mast te zetten.
Strijken dan in de Biesbosch of Lage Zwaluwe.
De Maas is niet zo spannend Hollands Diep krijg je te maken met scheepvaart Dordtse Kil Volkerak.
Kruisen verboden!
Na de industrie bij Moerdijk heb je naast de vaargeul genoeg ruimte ook om te kruisen.
Volkerak jachtensluis is geen probleem, Volkerak ook veel scheepvaart maar mag je wel kruisen.
Krammer ook geen probleem, de bbsluis heeft bellenbaan beetje doorvaren de sbsluis nog niet.
Daarna ben je op zout en getij! Omdat dat het doodlopende stuk is heb je geen last van de stroom.
De Grevelingensluis is vaak druk maar groot en redelijk breed.
Met een niet zo grote boot in het midden invaren bij drukte dan kom je vaak bijna vooraan uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 09 juni 2016 21:44 #743802

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Als je over het Volkerak aankomt, is de bellenbaan in de SB sluiskolk ;) Voor de rest eens met Waterblok die ik afgelopen weekend onderweg nog mocht begroeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 09 juni 2016 21:49 #743806

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Waterblok schreef :
De Maas is niet zo spannend Hollands Diep krijg je te maken met scheepvaart Dordtse Kil Volkerak.
Kruisen verboden!
Voor alle duidelijkheid, Waterblok bedoelt dat op het Hollands diep het niet is toegestaan om op te kruisen door de vaargeul heen. Je mag de vaargeul uiteraard wel kruisen in de zin van oversteken.

Op zich is het water van het HD naast de vaargeul op de meeste plekken zó breed dat je alle ruimte hebt om te zeilen zonder dat je last hebt van de beroepsvaart.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 09 juni 2016 21:54 #743807

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Delphi32 schreef :
Als je over het Volkerak aankomt, is de bellenbaan in de SB sluiskolk ;) Voor de rest eens met Waterblok die ik afgelopen weekend onderweg nog mocht begroeten.

Excuus je hebt helemaal gelijk.

En jammer dat met de mist ook de wind weg viel!
Zondag naar huis was mooi tochtje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 10 juni 2016 05:39 #743828

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Wouw, wat een reacties!
Een strijkwand heb ik ja, een grote V op de boeg om de mast naar beneden te helpen. Regelmatig gebruikt, zodra ik de maas op vaar moet ik al onder 2 bruggen door en ben er inmiddels bedreven in.

mijn zeilervaring is niet zo groot, bij drukte zal ik dus eerder op de motor varen.

helemaal strijken? Dan blijft hij wel in de voet maar gaat ie helemaal horizontaal? uit de voet halen is niet zo handig, dan moeten namelijk de kabels door (zit nog geen koppeling tussen).

bij lith zal ik zelfs met gestreken mast moeten schutten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 10 juni 2016 06:57 #743836

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Strijkwand is de sluismuur....
Strijkwant is niet zozeer de "V" wat ik bokkepoot noem.
Die is om te zorgen dat je nog omhoog trekt als de mast bijna plat is. Anders zou de voorstag langs de mast trekken ipv omhoog in een hoek over de bokkepoot.

Een strijkwant is vooral een voorziening die je zijstagen op spanning houden als je de mast laat zakken.
Hiervoor zorg je dat het draaipunt van de verstaging opzij gelijk zit met draaipunt van de mast.
Zelfde hoogte en in de lengte van het schip ook.
Lager en/of naar achter valt de verstaging slap en gaat je mast zwieren (bijv. onder Moerdijk)
Naar voren (onderwant?) moet los.

Mijn advies is dus als het geen rustig weer is en je hebt geen strijkwant om heel de mast plat te leggen bij de Moerdijk. Er is daar ook wat scheepvaart van de Merwede.
Misschien kan je met twee vallen de masttop fixeren?

Met de achteruitstekende mast helemaal plat kan je prima varen als ie maar vast ligt (gesteund achterop je boot)
Alleen oppassen als je wegdraait van de sluismuur of steiger altijd fijn als een val of stag blijft haken aan een kraan, stroompaal of zo...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 10 juni 2016 08:32 #743859

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1419
marcelm schreef :
Wouw, wat een reacties!
Een strijkwand heb ik ja, een grote V op de boeg om de mast naar beneden te helpen. Regelmatig gebruikt, zodra ik de maas op vaar moet ik al onder 2 bruggen door en ben er inmiddels bedreven in.

mijn zeilervaring is niet zo groot, bij drukte zal ik dus eerder op de motor varen.

helemaal strijken? Dan blijft hij wel in de voet maar gaat ie helemaal horizontaal? uit de voet halen is niet zo handig, dan moeten namelijk de kabels door (zit nog geen koppeling tussen).

bij lith zal ik zelfs met gestreken mast moeten schutten...

Je kunt Lith als je de rechter sluis neemt met staande mast nemen. Je kunt dan met staande mast doorvaren tot bijvoorbeeld Gewande en daar de mast strijken zodat je onder de A2-brug bij 's 's-Hertogenbosch en de en de bruggen bij Hedel door kunt. Dan zou ik op de motor (met gestreken mast) door varen tot dat je de Moerdijkbrug onder door bent en daar in de buurt (Strijensas, Noordschans ?) de mast omhoog zetten en vervolgens Zeeland invaren.
Laatst bewerkt: 10 juni 2016 08:32 door kockie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 10 juni 2016 15:57 #743980

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Waterblok schreef :
Strijkwand is de sluismuur....
Strijkwant is niet zozeer de "V" wat ik bokkepoot noem.
Die is om te zorgen dat je nog omhoog trekt als de mast bijna plat is. Anders zou de voorstag langs de mast trekken ipv omhoog in een hoek over de bokkepoot.

Een strijkwant is vooral een voorziening die je zijstagen op spanning houden als je de mast laat zakken.
Hiervoor zorg je dat het draaipunt van de verstaging opzij gelijk zit met draaipunt van de mast.
Zelfde hoogte en in de lengte van het schip ook.
Lager en/of naar achter valt de verstaging slap en gaat je mast zwieren (bijv. onder Moerdijk)
Naar voren (onderwant?) moet los.

Mijn advies is dus als het geen rustig weer is en je hebt geen strijkwant om heel de mast plat te leggen bij de Moerdijk. Er is daar ook wat scheepvaart van de Merwede.
Misschien kan je met twee vallen de masttop fixeren?

Met de achteruitstekende mast helemaal plat kan je prima varen als ie maar vast ligt (gesteund achterop je boot)
Alleen oppassen als je wegdraait van de sluismuur of steiger altijd fijn als een val of stag blijft haken aan een kraan, stroompaal of zo...

Heb ik :)
als ik de voorste stagen losgooi dan zit de hoofdverstaging (die tot de top loopt) op een constructie zodat hij net voor de mast aangrijpt, bij het platleggen trekt hij hem nog iets strakker en de mast beweegt niet meer van links naar rechts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 10 juni 2016 18:12 #744020

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
nog een vraag.. is een radarreflector verplicht?
volgens de deltagids wel, maar volgens mij spreekt het BPR enkel over 'bij slecht zicht'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 10 juni 2016 20:49 #744048

Aantal jaren geleden met ons toen nog 5.5 meter zeilbootje met 5 pk buitenboord van Cuijk naar de Grevelingen gevaren, wel voor een vakantie van 4 weken. Ging prima, zijn toen alleen niet over het Hollands diep gegaan, maar via de Mark en de Dintel naar Dintelsas. En vandaar het Volkerrak op.
In Lith kan je mast blijven staan als je de noord sluis neemt.
Jouw vaarschema/planning zouden wij een 'beetje krap' vinden.

Laatste jaren varen we met een Marieholm if-e met 11pk inboard, en is het hollands diep met westenwind op de boeg geen probleem meer.

Zorg inderdaad voor een deugdelijk strijkwant zodat je gestreken mast strak boven je boot blijft, want oplopende beroepsvaart geeft soms flinke rollers.
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 10 juni 2016 21:14 #744063

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Dank jullie wel! fijn dat er zo gereageerd wordt.
Dat het 'krap' is besef ik, maar ik maak er ook geen probleem van als ik daar een paar dagen moet zwerven (werk er in de buurt, dus verleggen is geen probleem)

kortom, moet ik nog een radar reflector bestellen en/of een buiten boord motor meenemen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 11 juni 2016 21:09 #744289

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1617
marcelm schreef :
Wouw, wat een reacties!
Een strijkwand heb ik ja, een grote V op de boeg om de mast naar beneden te helpen. Regelmatig gebruikt, zodra ik de maas op vaar moet ik al onder 2 bruggen door en ben er inmiddels bedreven in.

mijn zeilervaring is niet zo groot, bij drukte zal ik dus eerder op de motor varen.

helemaal strijken? Dan blijft hij wel in de voet maar gaat ie helemaal horizontaal? uit de voet halen is niet zo handig, dan moeten namelijk de kabels door (zit nog geen koppeling tussen).

bij lith zal ik zelfs met gestreken mast moeten schutten...

Als je de stuurboord sluis neemt hoef je niet te strijken. Brug bij Heusden en de moerdijk zal wel moeten. Je hebt neem ik aan een doorvaarthoogte van 10 meter?

Ik lig zelf ook in niftrik, en lig nu in de haringvliet aan een ankerbol te schommelen. Stuur me maar even een pb dan spreken we wel een keer af in niftrik B)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 11 juni 2016 21:23 #744291

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Hollands diep stelt niks voor met een hurley, met een beetje geluk kun je in 1 ruk richting de volkerak sluizen zeilen,

Sterker nog, mocht er een beetje wind zijn, is het sneller om onder zeil te gaan tot aan de krammer sluizen ivm korte golven die de boot behoorlijk afremt.

Doorvaart hoogte is 10,50 + wat speling door golfslag/waterstand/marifoon antenne.

In de sluizen kun je gewoon naast een ander aanmeren mocht je solo gaan. aangezien het soms best druk kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 16 juni 2016 17:21 #745709

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
dank jullie allemaal voor de vele reacties!

Ik heb nog 2 vragen open staan..
1) Aangezien het een oud torretje is, zou een BBM op de spiegel aanbevolen worden? (gezien mijn beginnende zeilervaring)
2) die radarreflector, is die nu wel / niet verplicht overdag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 16 juni 2016 17:32 #745711

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1617
BBM is niet altijd betrouwbaarder dan een goed onderhouden inboard lijkt me zo.

Reflector is meen ik alleen bij slecht zicht en 's avonds nodig, gezien je beschikbare vaartijd kan ik me voorstellen dat je een keer in het schemer zou kunnen varen.

Stroom is op het moment 2- 2,5 knoop op de maas, dus dat helpt wel mee om lekker op te schieten, gevolg is wel dat de doorvaarthoogte ongeveer 1 meter lager is bij Ravenstein, Den Bosch en Heusden, Moerdijk weet ik niet maar zou er ook vanuit gaan, even goed rekening mee houden.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 16 juni 2016 17:44 #745714

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Moet in principe wel, liefst zo hoog mogelijk in de mast. anders gewoon aan de achterstag hangen.

Bij mij hangt er een kleine 6pk achter, is in ook maar net genoeg, alleen achteruit de sluis uit met dat ding hoef je niet te proberen, dat is kansloos.

een diesel is een stuk beter, mits goed onderhouden ;)
Laatst bewerkt: 16 juni 2016 17:46 door Scarabee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 16 juni 2016 18:30 #745723

Maas staat hier in Cuijk maar een fractie hoger dan zijn normale zomerpeil.
Wel is er wat meer afvoer, maar niet meer dan 1 knoop.
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 16 juni 2016 19:48 #745742

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Ga ook te rade bij de zeilers van de Batavier(Niftrik), velen van hen maken die tocht jaarlijks.
(oud batavierenlid) Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 16 juni 2016 21:22 #745760

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1617
kaaiman schreef :
Ga ook te rade bij de zeilers van de Batavier(Niftrik), velen van hen maken die tocht jaarlijks.
(oud batavierenlid) Jan

Klopt ik bijvoorbeeld :-)

Wbt peil in de maas, bij mijn vertrek vorige week stond het water richting een meter hoger, dat is in Niftrik niet ongebruikelijk bij veel regenval. Alleen al te zien aan de stijgers in de haven.

Kan zijn dat in Cuijk er weinig te merken is ivm een lagere stuw stands bij Grave?

Ik zou dus voor de voorzichtijgheid uit gaan van 1 meter lager doorvaart.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 16 juni 2016 22:53 #745770

Stuw hoogte Grave weet ik niet, alleen dat hier (ook in onze haven en de kraaijenbergse plassen) het waterpeil op normale hoogte staat. (Stuwvak Grave)
Vorige week nog retourtje Grave gedaan, en zoals ik al schreef, er is wel meer afvoer, maar van hoog water geen sprake.
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 16 juni 2016 23:23 #745774

Maar brughoogte's (in zomerpeil) zijn inderdaad iets om meer rekening mee te gaan houden in ons veranderende klimaat B)
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 17 juni 2016 04:24 #745780

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1419
In Maasbommel staat het water zeker 80 cm hoger !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 17 juni 2016 05:40 #745785

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
ik vind het een verkeerde gedachte om alleen een radarreflector te nemen omdat het MOET , laat je zien of het nu moet of niet hang er zo'n ding aan en dan wel een goede want er zijn veel van die prul dingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naar de Grevelingen vanuit Niftrik 17 juni 2016 07:06 #745795

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1738
Op de Kil en het Hollandsdiep is een radarreflector alleen bij nacht en slecht zicht verplicht. Bij echte mist geldt op de Kil overigens een vaarverbod voor pleziervaart zonder goedgekeurde radar, dus de facto voor 98% van de pleziervaart.

De Kil en het Hollandsdiep zijn mijn "thuis"gebied, ik lig in de Kil en vaar daar regelmatig, in het voor en na seizoen ook wel in het donker. Goed uitkijken en niet opkruisen op de Kil en in de vaargeul Hollandsdiep, en de problemen met de beroepsvaart vallen werkelijk mee. Als enige extra uitrusting nuttig is, dan is het de (hand)marifoon zeker als je er in het donker vaart. Je kunt dan even contact hebben met de beroepsvaart, zeker op de kruising Kil Hollandsdiep is het nuttig te weten wie waar naar toegaat, het zelfde geld bij de uitvaart van de beroepssluizen bij Willemsstad, als is het daar voor 85% duidelijk dat de beroepsvaart naar de sluizen gaat, of van de sluizen naar de Kil. Soms vaart er echter een rechtdoor richting Haringvliet.

Een beetje uitkijken, en de beroepsvaart de ruimte geven, op het volkerak liever een slag extra maken dan elke slag de vaargeul kruizen tussen de beroepsvaart (mag daar overigens wel) dan is het probleemloos vaarwater. Aan de Zuidzijde van het Volkerak even opletten en uitluisteren welke beroepsvaart doorgaat naar het Rijn Schelde kanaal en wie afslaat naar de Krammerluizen. Ter hoogte van Noordplaat zit zo ongeveer iedereen in de zelfde geul en kan het wat druk zijn om goed te kruisen. Veel plezier.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl