Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: handhaving sb wal varen Oosterschelde

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 09:52 #831005

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583

Bijlage:

Bestandsnaam: 2017VERPLI...HFA3.pdf
Bestandsgrootte:420 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 10:03 #831015

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1739
Niet geheel onbegrijpelijk. Bij het uitluisteren van kanaal 68 hoort men te vaak dat post Wemeldingen tegen de beroepsvaart zegt dat men geen contact heeft met bepaalde pleziervaart. Verder is het houden van de stuurboordwal op de smalle stukken van de Oosterschelde ook wel begrijpelijk.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 10:04 #831016

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Die kom ik de laatste tijd overal tegen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet wist dat je in het Brabants Vaarwater niet mocht opkruisen. Wat ik vaak doe (deed) in het Brabants Vaarwater is zuidgaand bakboord wal houden en dan buiten de rode tonnen varen. Af en toe opkruisen als er geen beroepsvaart in de buurt was ook een van mijn onbewuste zonden. Ze houden de boel vanaf de post Wemeldinge goed in de gaten daar, dus de pakkans zal ook nog best aanzienlijk zijn. Maar niet meer doen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 10:08 #831017

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
Je kan in het BV ten oosten van de tonnenlijn prima kruisen, diep en ruimte zat staan alleen staken om de percelen van de vissers aan te duiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 10:11 #831018

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Solo schreef :
Niet geheel onbegrijpelijk. Bij het uitluisteren van kanaal 68 hoort men te vaak dat post Wemeldingen tegen de beroepsvaart zegt dat men geen contact heeft met bepaalde pleziervaart. Verder is het houden van de stuurboordwal op de smalle stukken van de Oosterschelde ook wel begrijpelijk.

Mijn ervaring is dat die oproepen meestal gaan over jachten bij de monding van het kanaal door Zuid-Beveland. Ik snap de regel ook wel, maar aan de andere kant is het toch jammer dat er weer gereguleerd en gehandhaafd moet worden. De situatie daar is heel overzichtelijk. Je ziet (en hoort) de beroepsvaart al van heel ver aankomen. Als je ze gewoon de ruimte geeft en er niet vlak voor of tussendoor gaat kruisen is er volgens mij weinig aan de hand. Omdat ze meestal in groepjes uit de Krammer of het kanaal komen zijn er ook lange perioden dat er helemaal geen beroepsvaart is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 10:17 #831023

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
De draai uit of in de Witte Tonnen Vlije geeft ook nogal eens situaties, kennelijk schatten jachtschippers de draai van de grote jongens slecht in zeker als het lekker stroomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 10:27 #831026

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
Het kaartje toont de 'verplichte' wallen tot het begin van het Keeten. In de begeleide tekst worden echter Keeten en Mastgat wel degelijk genoemd.

Wat mij als locale ligger vaak opvalt is dat ook in Zijpe, Mastgat en Keeten zeer vaak tegen de stuurboordswalregel wordt gezondigd. Schepen komend vanuit de Oosterschelde en varend richting Bruinisse houden, als ze aankomen in het Keeten, bij voorkeur de 'binnenbocht' en daarmee bakboordswal. Uitvarend naar de Oosterschelde, aan (voor jou) stuurboordswal moet je dus ook continue bedacht zijn op tegenliggers.

Een zelfde soort praktijk doet zich overigens al jaren voor in Volkerak en Hollands Diep, waar het merendeel van de schepen die richting Volkerak, respectievelijk de mond van de Dordtse Kil varen, om de een of andere reden de (voor hen) bakboordswal menen aan te moeten houden.

Ik heb dit nooit zo begrepen. Op het Volkerak bijvoorbeeld is over een groot deel van de lengte buiten de groene tonnenlijn namelijk veel meer ruimte dan dan aan de rode kant. Tot de slibberging bij de Sassenplaat geldt voor het Hollands Diep hetzelfde.

Het lijkt veel op een soort ingesleten kuddegedrag. Bijna iedereen doet het zo, dus dan doe ik het ook maar..

Edit: Ik sprak over Keeten en Mastgat, maar zie nu dat de verwijzing naar die wateren slaat op de verplichting een uit te luisteren en een radarreflector te voeren. Verkeerde wal varen mag daar kennelijk..
Laatst bewerkt: 01 mei 2017 10:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 10:29 #831028

Dat wordt een interessant stukje Handhaving......

- de regels gelden voor het hele Vaarwater, dus ook buiten de boeien mag je niet opkruisen!
- kleine schepen moeten de SB-kant van de Vaarweg volgen, dus binnen de tonnen aan de SB-kant blijven! Veilig aan SB maar buiten de tonnen mag niet!
- ook als ze op het Vaarwater zitten moeten ze toch de Vaarweg volgen..... vreemd.

En dan staat in de kop van het artikel dat kleine schepen SB moeten varen in het Vaarwater..... dus buiten de boeien.

Succes, daar in Zeeland ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 10:37 #831030

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
Baasklusje schreef :
Succes, daar in Zeeland ;-)

Mja.

Jij verwacht dat de wetshandhavers op het IJsselmeer beter zijn in de juiste interpretatie van het BPR?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 10:41 #831032

lodewijk stegman schreef :
Baasklusje schreef :
Succes, daar in Zeeland ;-)

Mja.

Jij verwacht dat de wetshandhavers op het IJsselmeer beter zijn in de juiste interpretatie van het BPR?

Ik had verwacht dat er geen domme fouten in dit bericht van Politie en Varen doe je samen zouden staan, zoals in de kop Vaarwater en Vaarweg door elkaar halen.
Verder zou het prettig geweest zijn als er iets gezegd zou zijn over wat je buiten de boeien wel mag.
Nu is het alleen een foute intro en vervolgens opsommen van de BPR-artikelen, die zelf ook al niet uitmunten door eenduidigheid.
Kortom, echt klantvriendelijk en behulpzaam is het niet, en voor de rechter kon het wel eens onhoudbaar blijken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 10:47 #831035

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Baasklusje schreef :
- kleine schepen moeten de SB-kant van de Vaarweg volgen, dus binnen de tonnen aan de SB-kant blijven! Veilig aan SB maar buiten de tonnen mag niet!

Waar staat bovenstaande ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 11:11 #831040

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Er had moeten staan 'vaarwater' in de post van Baasklusje. Zo zie je maar hoe verwarrend dit soort termijn zijn ;-)

Verder klopt zijn constatering volgens mij dat het bericht (BVR) feitelijk stelt dat je niet buiten de tonnen mag varen, want er wordt gesproken over vaarwater en niet over vaarweg. Nu ga ik me daar niet helemaal aan houden denk ik, want als ik varend aan SB-wal een stukje buiten de tonnen mee kan pakken om ruimte te maken, dan ga ik dat gewoon doen. Met een beroep op goed zeemanschap kom je dan denk ik wel een heel eind voor het hekje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 11:49 #831047

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1739
De aanvulling in het bericht (tussen de betonning) komt niet uit het BPR. De vaarweg is net altijd door tonnen aangegeven. Ik denk b.v. ook aan jachtbebakening, staken en de met gele tonnen gemarkeerde "fietspaden" ook dit kan vaarweg zijn.

Verder ben ik het met voorgaande schrijvers eens dat het stuk van de politie communicatief beneden peil is.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 12:08 #831055

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2211
Leuk dat dit onderwerp hier ter sprake komt.

Heb hier een stukje uit mijn dagboek, uit 1997.

Nu zou ik anders handelen, toen...
Oosterschelde, Brabants vaarwater, Oktober 1997


We waren op de terugweg van de Grevelingen naar Kortgene, er stond Oost 6
á 7 Bf. Ik had de Zuidkant van de Keeten aangehouden om minder golven te hebben, maar we
hadden tij en wind mee, dus niks aan de hand. We draaiden via de Witte tonnen Vlije het Brabants vaarwater binnen en kregen naarmate we verder Zuid kwamen de wind steeds scherper. ( Meer van voor ) Als jacht moet je de groene tonnen aanhouden dat wil zeggen rechts varen. Dat deed ik niet. Reeds een paar meter buiten de tonnenlijn heb je de Galgenplaat. Erg hard zand als je daar bij slecht weer opdondert.
Ik heb altijd geleerd dat je in een smal vaarwater aan de hoge kant vaart. In Oktober
zie je geen jachten meer, zeker niet bij deze wind. Ik besloot dan ook aan de verkeerde kant te
zeilen. Gebeurt er dan iets, je weet maar nooit, heb je nog de hele breedte van het vaarwater, zeg
maar 2 à 300 meter lij, voor je op het zand zit. We zeilden prima, èèn rif in het grootzeil, liepen
beslist 5 knopen, in buien meer. Vier zeilen, de boot prima uitgebalanceerd. Bij de Scorp hoef je
slechts naar de helmstok te kijken om te weten of je zeilen goed staan. Helmstok precies
midscheeps, net achter de bezaansmast. De stuurautomaat corrigeert wel constant, maar dat is
hooguit 2 à 3 graad roeruitslag, meer niet.
We passeerden twee Rijnaken, ik voer net buiten het vaarwater aan de verkeerde kant. Zelfs al raak je even het zand, je word er weer vanaf geblazen.
Zeker honderd meter tussen ons en die beroepsschepen. Twee mosselkotters kwamen ons tegemoet,
alweer geen probleem, het is er breed genoeg en het zijn profies, die schrikken niet van een
spookzeiler. Dan zag ik onze volgende tegenligger aankomen. De waterpolitie.
Ik merkte gelijk dat ze ons een lesje wilden leren want ze draaiden af van midden
vaarwater naar de boeienlijn. Het zweet brak me ondanks de ijzige wind reeds uit, ik heb een
gloeiende hekel aan alles wat autoriteit is. Als schipper heeft niemand je iets te bevelen behalve
uniformpies.
Nu komt het mooie, op ongeveer 60 meter voor ons gingen ze plots dwars op de
vaarrichting liggen, precies voor de boegspriet. Of wilden ze me dwingen te stoppen, of ze hadden
een andere politionele maatregel in gedachten. Iets uit een film of zo.
Zoals de meeste mensen wel weten heeft een boot geen rem. De enige manier de
boot te stoppen is de zeilen te bergen en te ankeren. Zelfs al start je de motor, een viercilinder
Perkins, en draait volgas achteruit is het enige wat je bereikt dat de boot niet meer naar het roer
luistert. Hij blijft gewoon doorgaan. Die zeilen moeten er af. De Scorp vertraagt wel langzaam ,
maar draait daarbij door het schroefeffect ook af, kortom, zoiets moet je vooral niet doen, ik weet
waarover ik praat.
Je kunt in de wind draaien zodat de boot stilvalt, maar daar was die harde zandbank,
direct achter de boeienlijn en er stonden golven. Sowieso, heb je om de vier zeilen van de Scorp te
laten vallen wel even tijd nodig, Dat is allemaal nog handwerk op het voordek en die acht ton dendert door. Met windkracht zes blijft dat ding varen, ook zonder zeilen.
Dan blijft nog afvallen, of met de wind mee afdraaien. Daar zit hem nu de adder onder het water, dat lukt met een modern jacht wel, met de Scorp niet.
Verklaring : Je ziet de noodsituatie, schakelt bliksemsnel van autopiloot op wielbesturing over, en draait af. Afvallen heet dat onder zeilers. Prima, doet de Scorp ook, door dat grote roer luistert hij perfect.
Omdat je afvalt krijg je meer zijwind dan voorheen, de boot helt verder over, het
zeilpunt verlegt zich naar achteren en de boot gaat weer oploeven ofte draait weer daarheen waar hij
eerst was. Bij windkracht zes gaat dat allemaal veel vlugger dan men het kan vertellen en je kunt
dan sturen wat je wil, hij loeft op. Zelfs al zou je het roer dwars zetten, niks helpt meer.
Gewoonweg omdat boten vroeger zo geconstrueerd werden. Komt plots erg sterke
wind van opzij waardoor de boot plat gaat, dan draait hij vanzelf de neus in de wind waardoor hij
weer recht komt. Dat was voor de niet zeilers.


Nog een keer voor mijn oma, ook al ben je binnen net een tukje aan het doen, de boot
kan niet omkiepen bij een harde bui, want hij draait tegenwind en komt weer recht. Vanzelf,
automatisch. Omdat je dat natuurlijk niet altijd wil, kun je er wel iets tegen doen, namelijk de
schoot van het grootzeil en dan die van het bezaanzeil vieren. Daarna die van de kluiver en dan de
fok. Dat is allemaal snel gezegd, in praktijk wist ik onmiddellijk dat het fout ging. Dat kloteschip
lag pal voor me en ik moest veel dingen tegelijkertijd doen en dat gaat bij mij niet.
Ik schreeuwde I. toe dat ze zich moest vasthouden en ging zelf op het achterdekje achter de
bezaansmast staan.
Met nog ongeveer 25 meter tussen de boegspriet en de politieboot merkten ze ook
dat ze daar niet gunstig lagen. De boegspriet is 8 centimeter dik, solide bankirai, dus dat gaat nog
wel door een stenen muur met die acht ton er achteraan. Het stuurpolitiemannetje gaf volgas, alles
werd zwart van de rook. Ze maakten een twee meter diepe put in het water, en daar dook de Scorp
door. Meer dan een meter of vijf waren we niet uit mekaar. Door de zwarte rookwolk zag je geen
fluit meer. Je kon die fluit ook niet meer horen door de herrie. Toen we uit de rookwolk stoven zag ik achter ons dat ze minstens drie meter de zandbank op gevaren waren. Politieboot stond bijna
verticaal. Ik moest er wel mee lachen ook al was het een beetje groen en nogal bibberig. I. kon
al helemaal niet lachen, die huilde.
Omdat ik wel snapte dat het verhaaltje niet afgelopen was ben ik dan maar aan de goede ( de groene ) kant gaan varen. M`n knieën knikten gewoon. Het duurde dan ook niet lang
voor ze achter ons aan kwamen. Hoogstwaarschijnlijk konden zij er al helemaal niet mee lachen.
Hun motor bleef zwart roken, blijkbaar hadden ze bij het van de plaat varen de motor eens
schoongeblazen.
We waren nu het smalste deel van de geul voorbij, daar draait het vaarwater een
beetje zuidoost. Omdat ik kruisen vanzelfsprekend kon vergeten heb ik toen de motor bijgezet.
Motorzeilen. Ze kwamen naast ons varen en twee pliesies ( Zonder pet want het waaide wel erg
hard ) stonden te schreeuwen dat het niet meer leuk was. Er was echter teveel herrie. Twee
draaiende motoren en die huilende wind. Ik kon niet verstaan wat ze wilden. Stoppen
waarschijnlijk, maar ze konden me. Ik was ondertussen over m`n schrik heen en begon woedend te
worden. Beetje meer razend. Ik heb lang geleden ook enkele jaren een uniform gedragen ( Militaire politie ) en ben niet snel beindrukt door een pet. We schreeuwden dus over en weer, I. ging steeds harder huilen.
Waar ik in mijn woede niet op lette is dat omdat die grote boot zo dicht kwam en er
blijkbaar nogal veel ijzer onder het aluminium zit, onze stuurautomaat, ( kompas weet je wel )
begon af te draaien en wel in hun richting. De chauffeur, ( Gas geven en aan stuurke draaien ) die
lekker binnen in een autobusstoel zat merkte het gelukkig wel en draaide steeds verder mee. Tot
onze kluiver bak sloeg en ik als de weerlicht moest handelen wilde ik geen ongelukken maken. De
boegspriet wees alweer op de zijkant van die politieboot. En dat is een heel erg dreigend zicht.
Enfin, ik moeide me om mijn zeilen en ging afvallen richting Zandkreek. De
politieboot droop af, de andere kant op. Zelfs voor de boze petten was het duidelijk dat hun actie in
dit weer ondergeschikt was aan het goed zeemanschap. Eenmaal aangemeerd in de marina ben
ik gelijk een telefoontoestel wezen opzoeken en heb tevergeefs geprobeerd telefonisch mijn gal te spuwen aan het adres der waterpolitie. Blijkbaar hadden de petten mekaar reeds gewaarschuwd en ik kon nergens de verantwoordelijke te spreken krijgen. Het was me ondertussen duidelijk geworden dat niet een der politiemannen wist wat het is om met harde wind op een zeilboot te staan. Ok, de reglementen kenden ze wel ( behalve als ze een kruiwagen hadden ) en met een motorboot rondbrommen ging ook wel. Van zeilen wisten ze niks. Hoe gek moet je zijn om vlak voor een zeilboot dwars te gaan liggen. Eén vent had wel een goede raad voor me: als het echt zo hard waait moest ik maar thuis blijven. Wist hij veel dat de Scorp mijn huis is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 12:33 #831060

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Tussen de Volkerak en krammer word veel in 2 richtingen tussen de recreatie boeien gevaren.
Het voordeel is als je daar in de verkeerde richting vaart de tegen gemoed komende beroepsvaart uitstekend in de gaten kan houden.
Tussen deze recreatie boei en hoofd vaar water boei varen gebeurt al heel lang.
Er mag niet continu aan de wind gekruist worden en dan krijg je een boete.
Er mag wel 1 maal naar een haven zeilend gekruist worden.
Buiten de betonning is er geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 13:19 #831071

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
dehler schreef :
Er mag niet continu aan de wind gekruist worden en dan krijg je een boete.
Er mag wel 1 maal naar een haven zeilend gekruist worden.
Buiten de betonning is er geen probleem.

Waar staat dat je op Volkerak niet mag kruisen in het vaarwater?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 13:21 #831074

Sisu schreef :
Er had moeten staan 'vaarwater' in de post van Baasklusje. Zo zie je maar hoe verwarrend dit soort termijn zijn ;-)

Precies ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 13:45 #831084

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
Waterblok schreef :
Waar staat dat je op Volkerak niet mag kruisen in het vaarwater?

Nergens volgens mij. En dat wordt dan ook naar hartelust gedaan...

Ik heb regelmatig te doen met de beroepsschippers omdat collega-zeilers naar mijn smaak veel te veel risico nemen. Even later zit ik dan weer te mopperen dat zo'n grote jongen zonodig de hoek af moet steken door het Noordergat te nemen. Ik zou het zelf ook doen maar het wordt wel een erg smal gaatje zo. Zeker als je er laverend doorheen gaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 15:48 #831135

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Even een kleine off topic vraag, grote delen van de Oosterschelde zijn (op de kaart) afgebakend met groene lijnen. Mag je binnen deze lijnen (natuurgebieden) varen?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 15:56 #831139

PvO schreef :
Even een kleine off topic vraag, grote delen van de Oosterschelde zijn (op de kaart) afgebakend met groene lijnen. Mag je binnen deze lijnen (natuurgebieden) varen?

Welke kaart?

Op mijn kaarten zie ik geen groene lijnen, en normaal staat er wel bij wat die afbakening betekent lijkt me?

Er zijn gebieden waar je niet mag komen, er zijn ook gebieden waar je niet harder dan 20km/u mag varen.

in bijlage een stukje oosterschelde in OpenCPN, ik zie geen groene lijnen (behalve kaartranden van OpenCPN)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 16:02 #831141

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Bas van Dijk schreef :
PvO schreef :
Even een kleine off topic vraag, grote delen van de Oosterschelde zijn (op de kaart) afgebakend met groene lijnen. Mag je binnen deze lijnen (natuurgebieden) varen?

Welke kaart?

Op mijn kaarten zie ik geen groene lijnen, en normaal staat er wel bij wat die afbakening betekent lijkt me?

Er zijn gebieden waar je niet mag komen, er zijn ook gebieden waar je niet harder dan 20km/u mag varen.

in bijlage een stukje oosterschelde in OpenCPN, ik zie geen groene lijnen (behalve kaartranden van OpenCPN)
OpenCPN is een beetje kleurenblind denk ik... :whistle: ze zijn hier paars.
Zie hier onder de kaart van WINGPS.

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 01 mei 2017 16:03 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 16:07 #831143

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Beste Bas,

er staan wel degelijk lijnen op de kaart. Met de rechter toets aanklikken en je ziet de betekenis. Helaas wel in de Engelse taal. Er zijn op de Oosterschelde diverse gebieden waar je niet mag komen.

Het Oliegeultje is ook nog steeds verboden gebied. Is pas toegankelijk na 1 oktober.

Zie kaart detail Slikken van Ouwerkerk.

Echter de mosselvissers varen gewoon door dit gebied heen op weg naar de thuishaven.

En de sleepboot Zephyrus ligt regelmatig voor anker bij de lichtopstand.

Kan dat hier achter mijn bureau goed zien met mijn RTL-DSR dongel.



Laatst bewerkt: 01 mei 2017 16:14 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 17:08 #831163

Dag Brambo, ik weet dat er lijnen op de kaart staan, dat zei ik ook :-)
Ze zijn alleen niet groen.

PvO vroeg 'wat zijn die groene lijnen op de kaart', maar die vraag heeft weinig betekenis als je niet weet welke kaart, op mijn ANWB papieren kaart zijn ze weer een andere kleur.

Mijn punt was dat er volgens mij geen standaar definitie van 'groene lijnen'is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 17:09 #831164

Die betekenis moet toch ook in WINGPS wel op te roepen zijn??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

handhaving sb wal varen Oosterschelde 01 mei 2017 17:13 #831165

Bas van Dijk schreef :
Die betekenis moet toch ook in WINGPS wel op te roepen zijn??

Kaarten => Legenda:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl