FriendlySailor schreef :
Wij kunnen nu allemaal wel roepen: "Ik ga met mijn boot enz., enz., enz."
Maar jij vaar je eigen schip.
Dan dien je je hoogte te weten.
Kom je bij een brug, dan lees je de peilschaal af............,
zoek het desnoods op in de Almanak, of kan mij het schelen waarin.
En dan neem je de beslissing wat je doe.
De omschrijving van de brug met hoogtes en breedtes dient om te zien of je er door zou kunnen
in een bepaalde situatie.
Maar door wateropstuwing of juist weg blazen kan er een duidelijk verschil in doorvaarhoogte ontstaan.
Goed prima, maar als je boot al op het Eemmeer ligt dan weet je vast wel of je boot daar met staande mast gekomen is. Als dat zo is ben je of onder de Ketelbrug doorgegaan of onder de Hollandse brug. resp. 12,7 en 12,9 meter hoog. Stichtse is hoger, 13,1.(volgens ANWB wateralmanak)
Als je niet veel speling hebt kijk je van te voren even op internet hoeveel hoger of lager dan normaal het water ter plaatse staat. Dan gewoon proberen en kijken of je antenne iets raakt. En opletten op motorboten die lekker hoge golven trekken.
Ik vond het destijds ook spannend en heb toen Rijkswaterstaat gevraagd wat de hoogte vd Hollandse brug is, aangezien mijn doorvaarthoogte 12,8 meter is antwoord Rijkswaterstaat:
NAP + 12,7m = IJZP + 12,9m. De spoorbrug bij de Hollandse brug is wel 20cm lager zeggen ze!
Iedere keer denk ik dat het krap wordt maar iedere keer lukt het ruim. Rijkswaterstaat mailde me dat ze het bij Centrale Meldpost IJsselmeergebied gechecked hebben en die zeiden dat je bij twijfel altijd het IJZP kan checken door te bellen met 088-7973300 en marifoonkanaal 1.
tot slot, de Ketelbrug kan gewoon open he, dus daar kom je altijd door (behalve vanaf bft 8
)