Heel vaak zie je dat de opdrachtgever een behoorlijk andere visie heeft op het geboden product dan de Opdrachtnemer, e3n dat is dan nog héél voorzichtig uitgedrukt..
Of dit nu software is, een betuwelijn, een sluis, etc.etc. Dat gebeurd in alle lagen van ons bestuurlijk landje.
Sterker nog, vaak heeft de opdracht gever geen enkel benul wat ze u willen of mogelijk is, de reden daarvan is dat er vaak complete no-no's op een project gezet worden die geen enkele levens ervaring of inzicht hebben.
Onze klanten "vragen" ons bij opdracht om de FAT (fabrieks acceptatie test) te schrijven. Ik kan dus alles schrijven wat ik wil en dus gewoon naar mezelf toe schrijven. vervolgens komen ze tijdens een FAT met mijn lijst aanzetten om af te vinken.....
Of het dan voldoet geeft niet, de lijst is gecheckt.
Het gebeurt ook dat er bij de opdrachtgever technische mensen zijn die dagdagelijks met de apparatuur bekent zijn.
Alle in en outs kennen, en weten wat kan, en wat niet, en ook waarom wel of niet.
Maar bij aanbesteding of bespreking met de opdrachtnemer mogen zij niet aanwezig zijn, met het installeren of testen heeft men hen niet nodig, wat het zijn toch maar technische mannetjes dat werk moet door managers gebeuren.
En dan mag het ook niet verbazen dat het fout loopt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Problemen sluizen den Oever en Kornwerderzand
04 feb 2019 21:45 #1019151
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell
Ter opfleuring: Mijn ervaring met software programmeurs is dat ze stront eigenwijs zijn.
Ze krijgen een afgekaderde opdracht maar denken het dan toch zo te doen als ze zelf dachten dat het ook wel kon....
Dank voor deze prachtige omschrijving van mijn dagelijkse bezigheden! Neem ik acuut op in mijn CV. En nee, dat is niet de Centrale Verwarming.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Problemen sluizen den Oever en Kornwerderzand
05 feb 2019 06:00 #1019162
Als Rijkswaterstaat een commercieel bedrijf zou zijn en ze zouden elke minuut wachttijd als gevolg van een storing moeten vergoeden aan zowel automobilist als schippers, zou het waarschijnlijk wat anders gaan.
Zeker!
Om te beginnen zouden dergelijke kosten worden doorberekend in het voor gebruik van de (vaar)weg te betalen tarief. (Hoezo niks betalen voor het schutten? )
En dat zou dan, mopperend en wel, betaald worden. Want wat is je alternatief? Omrijden of omvaren?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 05 feb 2019 06:04 door JotM. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Problemen sluizen den Oever en Kornwerderzand
05 feb 2019 06:43 #1019166
Ter opfleuring: Mijn ervaring met software programmeurs is dat ze stront eigenwijs zijn.
Ze krijgen een afgekaderde opdracht maar denken het dan toch zo te doen als ze zelf dachten dat het ook wel kon....
Dank voor deze prachtige omschrijving van mijn dagelijkse bezigheden! Neem ik acuut op in mijn CV. En nee, dat is niet de Centrale Verwarming.
In de ploeg ingenieurs waar ik verantwoordelijk voor ben is een heel klein deel (5) software ingenieurs.
We noemen het met bitterzoete trots een "zelfsturende team", maar eigenlijk zegt dat meer over mij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Problemen sluizen den Oever en Kornwerderzand
05 feb 2019 09:30 #1019204
Neuh, ook vroeger was een uniform al geliefd (of zelfs een doel) bij hen die hun ego daaraan moesten ontlenen, bij gebrek aan eigen karakter. Is nog steeds zo. Denk ik.
Nou.nou.nou. Daarmee zet je dus bijvoorbeeld alle verpleegsters en artsen ook aardig weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Problemen sluizen den Oever en Kornwerderzand
05 feb 2019 10:09 #1019215
Neuh, ook vroeger was een uniform al geliefd (of zelfs een doel) bij hen die hun ego daaraan moesten ontlenen, bij gebrek aan eigen karakter. Is nog steeds zo. Denk ik.
Nou.nou.nou. Daarmee zet je dus bijvoorbeeld alle verpleegsters en artsen ook aardig weg.
Nouja , bij veel artsen klopt die bewering anders best wel.
Vooral die altijd met open waaierende witte jassen en de stethoscoop om de nek rondlopen
Nog een ander voorbeeldje.
De baas van de werkplaats van de afdeling waar ik lang geleden werkte was ook kapitein of zoiets bij de nationale Reserve .
Wisten veel collega's niet tot hij een keer in uniform op het werk verscheen . Nou , dat heeft hij geweten hoor
En dan de baas van de ploegendienst in diezelfde periode die op een gegeven moment in een TV reclame ( die in onderstaande video is de radio reklame) verscheen van de destijds bekende California soep.
Je weet misschien nog wel "California Soep , die is pas lekker" .
Je kunt wel nagaan welk liedje er nog heel lang gefloten werd als hij voorbij kwam.
En die had niet eens een uniform aan
Ad
Laatst bewerkt: 05 feb 2019 10:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Problemen sluizen den Oever en Kornwerderzand
05 feb 2019 10:41 #1019225
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell
En wéér zijn er problemen met de Botlekbrug bij Spijkenisse. Deze keer niet vanwege storingen, maar omdat blijkt dat de constructie van de brug niet geschikt is voor de aanleg van een treinspoor. Het aanpassen hiervan gaat miljoenen kosten, weet het vakblad Cobouw. Bovendien is het werk veel later klaar. Vooral het scheepverkeer zal hier hinder van ondervinden.
Past aardig in het beeld dat de laatste jaren is ontstaan bij het uitvoeren van grote infrastructuur projecten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Problemen sluizen den Oever en Kornwerderzand
20 feb 2019 07:13 #1023180
Afsluitdijk enkele avonden en nachten dicht voor brugtest
Afsluitdijk enkele avonden en nachten dicht voor brugtest
18 februari 2019 04:15 Laatste update: 1 dag, 23 uren geleden
2
De komende tijd is de Afsluitdijk (tussen Noord-Holland en Friesland) enkele avonden en nachten afgesloten. Rijkswaterstaat gaat de bruggen in de dijk testen. Het weg- en scheepvaartverkeer is dan gestremd tussen 22.00 en 5.00 uur. Het wegverkeer in beide richtingen wordt omgeleid. Dat betekent een extra reistijd van ongeveer een uur.
Voor het testen van de bruggen is het nodig de weg en vaarweg in de avond en nacht af te sluiten op maandag 18 februari, dinsdag 19 februari en woensdag 20 februari, en op maandag 25 februari en dinsdag 26 februari.
De afgelopen weken is eraan gewerkt om de draaibruggen in de Afsluitdijk veilig te kunnen blijven bedienen. Zo zijn er extra camera's geplaatst. Dit is nodig omdat bleek dat de informatieoverdracht tussen de verschillende bedienings- en besturingssystemen niet optimaal functioneert. Rijkswaterstaat moet nu testen of dat goed werkt en of er meer maatregelen nodig zijn.
Als Rijkswaterstaat een commercieel bedrijf zou zijn en ze zouden elke minuut wachttijd als gevolg van een storing moeten vergoeden aan zowel automobilist als schippers, zou het waarschijnlijk wat anders gaan.
Zeker!
Om te beginnen zouden dergelijke kosten worden doorberekend in het voor gebruik van de (vaar)weg te betalen tarief. (Hoezo niks betalen voor het schutten? )
En dat zou dan, mopperend en wel, betaald worden. Want wat is je alternatief? Omrijden of omvaren?
Die dijk was er niet dus wat mij betreft mag het autoverkeer betalen om de brug voor hun dicht te draaien. en daarna weer open zoals het hoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Problemen sluizen den Oever en Kornwerderzand
20 feb 2019 13:39 #1023315
Als Rijkswaterstaat een commercieel bedrijf zou zijn en ze zouden elke minuut wachttijd als gevolg van een storing moeten vergoeden aan zowel automobilist als schippers, zou het waarschijnlijk wat anders gaan.
Zeker!
Om te beginnen zouden dergelijke kosten worden doorberekend in het voor gebruik van de (vaar)weg te betalen tarief. (Hoezo niks betalen voor het schutten? )
En dat zou dan, mopperend en wel, betaald worden. Want wat is je alternatief? Omrijden of omvaren?
Die dijk was er niet dus wat mij betreft mag het autoverkeer betalen om de brug voor hun dicht te draaien. en daarna weer open zoals het hoort.
@JotM: Klopt het dat jij bij RWS werkt? Dan weet jij wellicht of het percentage storingen/problemen met nieuwe/gereviseerde/gemoderniseerde bruggen en sluizen de laatste jaren ook daadwerkelijk toeneemt, of dat dat alleen maar zo lijkt. Ook bij RWS kunstwerken wordt er uiteindelijk door de burger (belastingbetaler) voor de voorzieningen betaald. Hoe de financiering tot stand komt lijkt me in de gedachtenwisseling over de betrouwbaarheid van infrastructuur en het aanbesteden en managen van grote projecten dus minder relevant.