Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilen tussen Terneuzen en Málaga

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 11 apr 2019 06:55 #1036484

Beste zeilers,


Voor een project in Zuid-Spanje ben ik op zoek naar alle ervaring en informatie die mensen eventueel hebben om te delen met mij rond de reis Nederland (Terneuzen) <--> Spanje, Málaga.

wat meer uitleg:
Ik kom net terug van 3 weken zoeken naar een geschikt terrein aan de Andalusische kust. Het idee is om een permacultuur-project op poten te zetten daar. Éen van de intenties is om daar lokale, biologische producten te produceren (met lange houdbaarheid zoals bv olijfolie). Daarna zou het de bedoeling zijn om deze producten per zeilboot te transporteren naar o.a. België en Nederland.

Mijn concrete vraag aan jullie is dus of er mensen zijn die ervaring hebben met deze trip? Iemand mij kan vertellen hoeveel maanden (en welke) op een jaar het afleggen van deze route favorabel is? Hoeveel tijd (moeilijk in te schatten, ik weet het) deze trip (zowel heen als respectievelijk terug) in beslag zou nemen (minstens en 'maximum')

Ik kan me voorstellen dat deze vragen mogelijks nogal vaag zijn.. Vraag gerust om meer specificatie en/of vergeef me m'n amateurschap aub.. :)
Jonge zeiler met beperkte ervaring.
Op zoek naar kennis en wijsheid van medezeilers.
Laatst bewerkt: 11 apr 2019 07:12 door Jorn Jacxsens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 11 apr 2019 07:39 #1036495

Gegroet, en welkom hier.
Volgens mij lijkt je vervoersmodel niet rendabel: niet elke lading zal op het uitgestippelde moment kunnen uitvaren. Dan zit je er wel mee! Daarnaast: vaart je schip (schepen) leeg terug? Er werd bovendien - op wereldschaal dan - niet voor niets opgeschaald naar grotere tonnen maat.
Ook: denk je dat de consument zit te wachten op de exclusiviteit van jouw goederen, gezien ik meen dat jij ze aldus zou willen etaleren, als zijnde op milieubewuste wijze vervoerd?
Als denkoefening wel geslaagd, daarvoor: +1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 11 apr 2019 08:20 #1036506

Beste,

Ik begrijp je skeptische blik op het rendabele/economische aspect van het hele gebeuren.
Ter verduidelijking, is het níet mijn bedoeling om (grote) winsten te boeken, een nul-operatie zou zéker worden beschouwd als een succesverhaal.

Het opschalen naar tonnen-vracht bracht met zich mee de verwoesting van de planeet en de oceaen en had als doel voor ogen: winst maken.

Míjn doelen zijn; (onder meer) tewerkstelling en eerlijke verloning in de armste regio van Spanje, promoten van Ecologisch verantwoord transport, brood verdienen (geen appeltjes voor de dorst) gedurende een deel van het jaar door het doen van iets wat ethisch verantwoord is (of dan toch aanvoelt) én gewoonweg aangenaam is (namelijk zeilen :) -mezelf bewust zijnde van het feit dat zeilen ook hard werken is en zeker niet altijd 'alleen maar leuk'!-)

Wat mijn gedacht is omtrent de vraag naar dit (inderdaad) milieubewust-vervoerde product: Het is mijn bedoeling ook dit af te tasten bij verschillende handelaars, Ik ben er echter wel degelijk van overtuigd dat er een afzetmarkt (met bijhorende prijzen om kosten te dekken) bestaat voor de ecologische meerwaarde van dit transportmiddel. Zo ken ik bijvoorbeeld een groep zeilers die Koffie vervoerd tusen Colombia en centraal-Europa, hún (toegegeven, verslavend..) product verkoopt als zoete broodjes :)

Dus nog even 'for the record': mijn bedoeiling is een ecologisch verantwoorde sociaal-ondersteunende levensinvulling te creeëren gedurende een deel van het jaar. :)

In élk geval bedankt voor de +1 voor m'n denkoefening ^^
(én het welkom heten!)
Jonge zeiler met beperkte ervaring.
Op zoek naar kennis en wijsheid van medezeilers.
Laatst bewerkt: 11 apr 2019 09:22 door Jorn Jacxsens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 11 apr 2019 08:23 #1036507

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Kunt het even bij Tres Hombres vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 11 apr 2019 08:40 #1036511

Hey Groom,

Die '3 kerels' lijken iderdaad precies te doen wat mijn intentie/idee is (hoewel wél op grotere schaal natuurlijk)

Bedankt!

*alsnog op zoek naar info over het traject voor een kleine monohull van ongeveer 10 meter ;)*
Jonge zeiler met beperkte ervaring.
Op zoek naar kennis en wijsheid van medezeilers.
Laatst bewerkt: 11 apr 2019 08:45 door Jorn Jacxsens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 11 apr 2019 09:24 #1036525

Dag Jorn,

Ik vind het prijzenswaardig dat je nadenkt over de wereld en "onze" impact daarop.
Als je het zó kleinschalig aanpakt zal het echter niet meer dan symbolisch zijn, wat niet wegneemt dat het een goed proefproject kan zijn als voorbode van iets groters.

Ik kan het niet doorrekenen, maar gevoelsmatig denk ik dat de milieu-impact van het transport per kleine zeilboot niet kleiner is dan transport per as. Op een zeilboot slijt veel, zeker op het voorgestelde traject.

Niettemin: ga door met denken en plannen maken!
Succes,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 11 apr 2019 11:33 #1036562

Over de haalbaarheid van je zakelijke onderneming kan ik weinig zeggen. Wel heb ik ruime ervaring op het te varen traject.
Om je te kunnen helpen heb ik wel wat meer gegevens nodig. (Boot type, ervaring vd bemanning etc)

Onze thuishaven is Aguadulce, dat ligt grofweg tussen Malaga en Almeria.
Als invoerhaven voor je spullen zou je misschien in Malaga terecht kunnen. Voor een betaalbare ligplaats denk ik aan Almerimar of Aguadulce (laatste heeft de voorkeur ivm veiligheid)

Rekening houdend met verwaai-dagen kun je dit in 2 tot 2,5 weken doen.
Toeristische stop-overs zijn dan wel beperkt.

Het varen over Biskaje en de tocht langs de Portugese kust is al eerder veel over geschreven

gr Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 11 apr 2019 12:00 #1036570

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
hetzeilen schreef :
Gegroet, en welkom hier.
Volgens mij lijkt je vervoersmodel niet rendabel: niet elke lading zal op het uitgestippelde moment kunnen uitvaren. Dan zit je er wel mee! Daarnaast: vaart je schip (schepen) leeg terug? Er werd bovendien - op wereldschaal dan - niet voor niets opgeschaald naar grotere tonnen maat.
Ook: denk je dat de consument zit te wachten op de exclusiviteit van jouw goederen, gezien ik meen dat jij ze aldus zou willen etaleren, als zijnde op milieubewuste wijze vervoerd?
Als denkoefening wel geslaagd, daarvoor: +1

Fijn zo'n oordeel !! Zal ie blij mee zijn zo'n ongevraagd ¨advies¨ B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 11 apr 2019 12:01 #1036571

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Er zijn op het traject 2 bijzondere aandachtspunten: de Biscaye en de Portugese Noord.
De wintermaanden zal je vaak moeten wachten op rustig weer, de zomermaanden vaak weinig wind.
De Portugese Noord staat vooral in de zomer 'gefixeerd', dus omvaren, motoren of wachten.
De rest van de route is relatief gemakkelijk, Ga je zuidwaarts dan zijn de vaak zuidwestelijke winden tot Brest een probleem. van Faro tot Malaga kan je van alles verwachten, zomer en winter.

De netto zeiltijd is 12 dagen, uitgaande van 1436 nM en 5 kn snelheid, maar de praktijk met tussenstops is eerder 3 weken.

Ga je uit van 3 man crew plus bagage, voorraden en extra brandstof, zeg 500 kg, dan blijft er weinig over voor de lading. Ik schat ergens tussen de 300 en 500 kg. En dan liever geen vat olijfolie, want waar stouw je die? Maar bv 5 liter jerrycans, dan kun je het een beetje verdelen.

Laten we de kosten rekenen per mijl op € 1 voor de boot (aanschaf en onderhoud) en € 3 voor de kosten aan boord voor 3 vrijwilligers pus haven- en brandstofkosten.

Dan kost een retourtje Malaga ruim € 5.500 op max 1000 kg = € 5,50 /kg.

Dus je hebt een flinke winstmarge nodig en 3 vrijwilligers: ergo, vergeet het.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 11 apr 2019 19:52 #1036655

Als het puur gaat om spullen te brengen, is dit zeker niet de goedkoopste manier.
Het met je boot ernaar toe varen brengt de "funfactor". Als je de tijd ervoor neemt zijn er onderweg talloze mooie plekken om even aan te doen.

Galicië wil je echt niet missen, wil even een permit aanvragen (gratis)

Als je idd tegen de zomer zuidwaarts gaat, zul waarschijnlijk ook de diesel moeten starten.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 12 apr 2019 10:39 #1036765

Het verantwoord in de vaart houden van een klein zeilend vrachtschip kost zeer waarschijnlijk al heel veel meer dan je met je onderneming kunt opbrengen ... . En dan moet er nog een schip worden aangeschaft en opgeknapt uiteraard.

Lijkt me dat je beter kunt denken aan elektrisch vervoer over de weg. Is ook klimaatneutraal en zal minder kosten. Plus dat je niet van het weer afhankelijk bent.

Maar ja ... er komen al heel veel biologische groenten en olijfolie uit Spanje. Vraag me af waarom dit zo bijzonder zou zijn. Kijk maar eens rond in de (gewone) supermarkten. Massaal geteeld en aangeboden tegen zeer scherpe verkoopprijzen.

Idealisme is natuurlijk leuk enzo, maar uiteindelijk moet er wel winst gemaakt worden. Zonder winst geen toekomst. Dat geldt ook dit soort projecten ... . Lijkt me (te) lastig ... .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 12 apr 2019 10:43 #1036767

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Typisch ZF. TS vraagt NIET om evaluatie van zijn business model. Hij stelt letterlijk een “concrete vraag”: over de trip Spanje - NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 12 apr 2019 11:26 #1036775

Sunday schreef :
Typisch ZF. TS vraagt NIET om evaluatie van zijn business model. Hij stelt letterlijk een “concrete vraag”: over de trip Spanje - NL.

Dan had hij de overige informatie over het beoogde projekt niet moeten vermelden. Door dat wel te doen en nog behoorlijk uitgebreid ook, lok je daarmee ook reacties over het business model uit. Maar goed, dat terzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 12 apr 2019 11:34 #1036777

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Ondertussen weet TS toch al dat de afstand in 12 tot 21 dagen kan afgezeild worden. Ging het daar niet om?
Verder, wat eerder in verschillende draadjes al vermeld werd, blijf zo'n 100nm uit de Portugese kust ivm niet verlichte vissersnetten en -boeien.

Nog iemand nuttige tips?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 12 apr 2019 11:38 #1036779

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Sunday schreef :
Typisch ZF. TS vraagt NIET om evaluatie van zijn business model. Hij stelt letterlijk een “concrete vraag”: over de trip Spanje - NL.

+1 !!!! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen tussen Terneuzen en Málaga 12 apr 2019 11:49 #1036780

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7835
La Mavare schreef :
Dus je hebt een flinke winstmarge nodig en 3 vrijwilligers: ergo, vergeet het.

De zeiltechnische opmerkingen van La Mavare zijn zonder enige twijfel juist.

De laatste gaat over je businessmodel en moet je zelf maar beoordelen.

Wat voor het idee wel handig is te weten: Hoeveel olijfolie was je van plan per seizoen te vervoeren? Wil je dit in 1 keer doen? Of meegeven aan amateurschippers in kleinere hoeveelheden? Hoe regel je bezit en verzekering? Want, ik kan me voorstellen dat de douane's in Spanje, Portugal, Frankrijk, Belgie en Nederland er iets van vinden als een plezierjacht is volgestouwd met kannen olie. Wat als een lading niet aankomt?

Toch weer een business opmerking: heb je al afnemers in NL?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl