Joop66 schreef :
Reken met een zeer conservatieve kruissnelheid, dan werk je jezelf niet in de problemen. Te vroeg ergens zijn is niet zo vervelend. Te laat maak je niet meet goed.
Belangrijkste tip:
GENIET!!!
In de problemen raken? Laten we het allemaal niet te moelijk en riskant laten klinken.
In de praktijk is dit een ideaal eerste zeezeiltochtje. Je kunt inderdaad grotendeels op tonnen navigeren en er is de uitdaging om even wat uit te knobbelen qua stroming.
Te laat? (te vroeg kan ik dit geval ook, trouwens). Ja, dan gaat het allemaal wat langer duren. Maar met de afstanden waar we het hier over hebben zal dat niet snel tot onoverkomelijke problemen leiden.
De zeescheepvaart waarmee je maken krijgt is wel iets om op te letten, speciaal als je bij Westkapelle de bocht om komt. De schepen die vanuit de Westerschelde naar het noorden willen varen dicht onder het strand door het Oostgat. Dat is voor zeevaart-begrippen niet breed, ongeveer een halve mijl. De zeeschepen kunnen je tegemoet komen, maar ook vanaf zee, achter je opduiken. Ook regelmatig achterom kijken, dus. Niks om je zorgen over te maken; wel aandacht voor hebben.
Je kunt ter hoogte van Westkapelle, via de Rassen, het Deurloo in piepen (net ten N. van de kardinaal OG-GR is de beste plek om dit te doen). Je bent dan, bijna tot bij Vlissingen, verlost van de zeeschepen. In het Deurloo stroomt het ook minder hard dan in het Oostgat, mocht je te vroeg of te laat zijn.
Net voor Vlissingen volgt nog één vrij nauwe passage, waar je weer beroepsvaart kunt tegenkomen, en dan ben je er..