Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 21:04 #1086818

Een paar weken geleden voor het eerst sinds lange tijd weer eens de Houtribsluizen gepasseerd. Per marifoon gevraagd of ik nog mee kon op het nippertje. Keurig antwoord gekregen en er werd geduldig gewacht, ondanks twee grote jongens die al in de sluis lagen.
Kornwerderzand is bedroevender, ondanks dat daar veel recreatievaart passeert. Hier wordt niet georganiseerd en ingegrepen waar nodig. Laatst was het chaos, met een waarschijnlijk via een contingent aangenomen vrouwelijke sluismeester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 21:12 #1086819

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
TonMitz schreef :
Ik ga er jaarlijks ook tig keer door.
Zeker door deweeks kan het rokend druk zijn met beroepsvaart.
Dan heb je idd soms pech, te druk, of een kegelschip, dan moet je een sluis (of 2)wachten.
Reken dan maar op een uur
Die heel handige bruggen over de sluizen helpen ook al niet mee uiteraard

Kan het zijn dat door de grote werkdruk op de sluis en sluismeesters het zicht op de veiligheid voor de pleziervaart wat minder aandacht krijgt ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 24 sept 2019 21:13 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 21:13 #1086820

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Interesse vraag, te lui om op te zoeken: Mag schutten met een 1 kegelschip ook niet meer? Dacht echt dat er met 10 meter afstand meegeschut mocht worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 21:19 #1086823

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Beauty schreef :
Interesse vraag, te lui om op te zoeken: Mag schutten met een 1 kegelschip ook niet meer? Dacht echt dat er met 10 meter afstand meegeschut mocht worden.

Ik weet niet beter dat als er van het zuiden uit geschut als er voor de brug een kegelschip ligt je als jacht ook niet achter de brug mag liggen. De brug lijkt me meer dan 10 meter. Dit is al jaren zo. Ik heb me er ook nooit aan geërgerd. Waar het mij hier om gaat is dat je als jacht aanwijzingen krijgt die bepaald niet de veiligheid bevorderen. In de vorm van in het eerste geval U krijgt de stuurboordsluis. Maar uiteindelijk je in de bakboordsluis geschut wordt. In het tweede geval gesommeerd wordt in te varen terwijl de voorin liggende beroepsvaart nog niet goed is afgemeerd.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 21:22 #1086826

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
@3Noreen Dat punt was me al duidelijk :laugh: :laugh: :laugh: en ik erger me ook al lang niet meer aan het schutproces.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 25 sept 2019 07:25 #1086887

Ik zie hier heel veel verschillende reacties op het handelen van de sluismeester(s).

Ook dat handelen zal in vele gevallen afhankelijk zijn van de man of vrouw's stemming.
Misschien heeft hij/zij wel problemen thuis..........wie weet.
Net ruzie gehad, of de avond er voor alleen ("Glas-sex").
Dan oordelen dat een sluis niet klantvriendelijk is (als je er dan toevallig door komt) is nogal wat.

Dus gewoon rustig blijven, je eigen plan trekken. Dan kom je er wel.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 25 sept 2019 11:00 #1087005

Mijn laatste ervaring met de houtribsluis is dat de sluismeester duidelijk geen interesse had in de Tupperware verzameling voor zijn sluis. Wel in de grotere boten, die alle voorrang kregen waardoor wij pas de 2e schutting mee mochten. Maar zelfs hij greep uiteindelijk in op een schipper van de beroepsvaart, die met zo'n ongelofelijk grof taalgebruik zo alle boten en schippers om zich heen aan het uitschelden was dat hij er wel wat van moest zeggen.

En ja mijn ervaringen met de beroepsvaart zijn ook heel verschillend, wel zijn er vaak sterke vooroordelen en dat is soms jammer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 25 sept 2019 11:13 #1087013

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Na een tweede poging via de luidsprekers begrijp ik dat ik op moet zouten voor de stuurboord sluis.
Even later schuift er beroepsvaart in de sluis. De jachten die inmiddels zijn verzameld mogen er niet bij.

Had de beroepsvaart blauwe kegels hangen? Dan vervoerd hij namelijk gevaarlijke stoffen en mag er geen pleziervaart mee in de sluis.


Verder heb ik nooit problemen bij deze sluis. Aanleggen om te wachten is wat lastig,, maar er is ruimte zat om een rondje te draaien. Oproepen over de marifoon worden altijd netjes beantwoord en ook vragen wat de sluiswachter van de pleziervaart wil als er nog een beroepsschipper bij wil, worden ook altijd netjes beantwoord. Dat de sluiswachter vaker de luidsprekers gebruikt dan de marifoon, is waarschijnlijk een ingeslopen beleid omdat er heel veel pleziervaart is zonder marifoon.
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 25 sept 2019 11:40 #1087015

Bedenk ook dat de beroeps vaak al eerder contact hebben en dat (zeker als je via het jachtengat komt), je als pleziervaarder op duikt tussen de sluis en de opstomende beroeps.

Aan de Noordkant is het voor de sluiswachter vaak tot het laatste moment onduidelijk of je naar de Houtribhaven of Deko marina gaat, of dat je de sluis in wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 25 sept 2019 15:08 #1087066

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
dus....
je marifoon gebruiken.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 25 sept 2019 15:29 #1087073

sy helios schreef :
dus....
je marifoon gebruiken.

En blijven uitluisteren....................en niet zachter zetten.
Gert
Laatst bewerkt: 25 sept 2019 15:30 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 25 sept 2019 17:22 #1087118

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
dat valt bij mij ook onder gebruiken..


edit; standaard afsluiting; HELIOS Standby.."
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 25 sept 2019 17:23 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 25 sept 2019 18:58 #1087149

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Onze ervaring met voorkeursbehandeling bij Lelystad twee weken terug.

Ik meld me bij de sluis als zeilboot om van zuid naar noord geschut te worden en vraag welke kolk we mogen voorliggen.
Prompt respons de bakboordkolk.
We kunnen naar binnen en voor de brug leggen we vast. Een tweede zeilschip legt ook vast
De deuren blijven open maar de bel voor de brug rinkelt en gaat voor ons open.
Uit de marifooncommunicatie van de sluis begrijp ik dat er een vrachtschip aankomt dat ook in de BBkolk geschut gaat worden.
Wij varen tot bijna de sluisdeur door en leggen vast, evenals het andere zeilschip.
Het vrachtschip komt binnen en legt vast. Op dat moment over de marifoon,;"Waarom laat je twee van die k-tbootjes voorgaan, dat getreuzel kost mij alleen maar tijd". Geen respons van de sluis.
Tot grote ergernis van de vrachtschipper komt na hem nog een "k-tbootje langs hem om voor hem aan te leggen. Die ergernis laat hij ook blijken via de marifoon. Geen respons van de sluis.

Het duurde bij mij een paar minuten om mijn ergernis hierover te laten zakken,doch ik greep toch naar de micro en deelde de vrachtschipper mede dat die k-tbootjes zeker te weten sneller de kolk uitgaan dan hij met zijn geladen praam. Daarop kwam wel een reactie van de sluis, "Dat is geen taal voor over de marifoon". Daar heeft de sluis natuurlijk gelijk in, maar had dat wel iets eerder mogen vermelden.

Toen wij alweer ruim voorbij Decomarina waren kwam het bewuste vrachtschip werkelijk fullspeed aan denderen. Tot mijn verbazing zag ik niemand in de stuurhut, maar wel een persoon doodleuk uit het motorruim het gangboord op stappen en de stuurhut inklimmen, het was behoorlijk druk met jachies en vrachtverkeer. Onverantwoord. Mijn conclusies 1 vrachtschippers (beroepsvaart) krijgen een voorkeursbehandeling 2 ook onder dat volk zitten echte klojo's die een voorkeursbehandeling niet verdienen.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 25 sept 2019 19:10 #1087155

Jezelf hieraan ergeren laat die mafketel nog winnen ook.
Dat zou ik m niet gunnen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 26 sept 2019 05:06 #1087222

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
Ik kom vrij regelmatig door de Houtribsluizen en heb overwegend goede ervaringen. Ik meld altijd of ik noord of zuid lig en vraag of het de stuurboord- of de bakboordsluis wordt. Ik ervaar dat de sluismeester soms afwijkt van dat antwoord zonder dat terug te melden. Dat is onhandig. Als ik zelf een idee heb vraag ik of ik na beroepsvaart XX de sluis in mag.

Soms roept de sluismeester slecht verstaanbare instructies door de speaker, zonder deze ook via de marifoon te kennen te geven. Ook dat is onhandig. Maar vaak genoeg gaat het wel prima. Bij onduidelijkheid vraag ik de sluismeester wat zijn bedoeling is en krijg daarop altijd goed antwoord. Ik heb het idee dat de sluismeester het wel prettig vindt als op die manier eventuele onduidelijkheid wordt opgelost.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 26 sept 2019 10:19 #1087345

elixer schreef :
Onze ervaring met voorkeursbehandeling bij Lelystad twee weken terug.

Ik meld me bij de sluis als zeilboot om van zuid naar noord geschut te worden en vraag welke kolk we mogen voorliggen.
Prompt respons de bakboordkolk.
We kunnen naar binnen en voor de brug leggen we vast. Een tweede zeilschip legt ook vast
De deuren blijven open maar de bel voor de brug rinkelt en gaat voor ons open.
Uit de marifooncommunicatie van de sluis begrijp ik dat er een vrachtschip aankomt dat ook in de BBkolk geschut gaat worden.
Wij varen tot bijna de sluisdeur door en leggen vast, evenals het andere zeilschip.
Het vrachtschip komt binnen en legt vast. Op dat moment over de marifoon,;"Waarom laat je twee van die k-tbootjes voorgaan, dat getreuzel kost mij alleen maar tijd". Geen respons van de sluis.
Tot grote ergernis van de vrachtschipper komt na hem nog een "k-tbootje langs hem om voor hem aan te leggen. Die ergernis laat hij ook blijken via de marifoon. Geen respons van de sluis.

Het duurde bij mij een paar minuten om mijn ergernis hierover te laten zakken,doch ik greep toch naar de micro en deelde de vrachtschipper mede dat die k-tbootjes zeker te weten sneller de kolk uitgaan dan hij met zijn geladen praam. Daarop kwam wel een reactie van de sluis, "Dat is geen taal voor over de marifoon". Daar heeft de sluis natuurlijk gelijk in, maar had dat wel iets eerder mogen vermelden.

Toen wij alweer ruim voorbij Decomarina waren kwam het bewuste vrachtschip werkelijk fullspeed aan denderen. Tot mijn verbazing zag ik niemand in de stuurhut, maar wel een persoon doodleuk uit het motorruim het gangboord op stappen en de stuurhut inklimmen, het was behoorlijk druk met jachies en vrachtverkeer. Onverantwoord. Mijn conclusies 1 vrachtschippers (beroepsvaart) krijgen een voorkeursbehandeling 2 ook onder dat volk zitten echte klojo's die een voorkeursbehandeling niet verdienen.

Paul

He Paul, jouw post lijkt erg op wat ik hierboven ook al schreef. Kan de zelfde schutting geweest zijn, alleen kwamen wij van Noord naar Zuid. Ik hoorde de vrachtschipper precies dezelfde dingen zeg, hij riep ook nog dat de sluiswachter daar echt wat van moest zeggen. Het zou toevallig zijn maar ieg had ik dezelfde ervaring en vond ik die beroepsschipper zich verre van professioneel gedragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 26 sept 2019 11:11 #1087365

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Uit de reacties maak ik op dat er een hoge werkdruk en intimiderend gedrag van de beroepsvaart de achterliggende oorzaken zijn van de minder goede ervaringen van de pleziervaart. Het is niet aannemelijk dat er "beleid" achter schuil gaat, eerder gebrek aan beleid. We kunnen de sluismeesters dan ook niet de schuld toeschuiven. Ze proberen gewoon onder moeilijke omstandigheden het beste er van te maken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 26 sept 2019 11:17 #1087368

3Noreen schreef :
Uit de reacties maak ik op dat er een hoge werkdruk en intimiderend gedrag van de beroepsvaart de achterliggende oorzaken zijn van de minder goede ervaringen van de pleziervaart. Het is niet aannemelijk dat er "beleid" achter schuil gaat, eerder gebrek aan beleid. We kunnen de sluismeesters dan ook niet de schuld toeschuiven. Ze proberen gewoon onder moeilijke omstandigheden het beste er van te maken.

+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 26 sept 2019 14:27 #1087434

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
werkdruk en roeien met de de beschikbare riemen, heb ik laatst ervaren bij Noordersluis.

Was voor mij een late schutting naar binnen. Positie; aan de remming , komt binnenvaarder aan; zelf maar even contact via 84 en 10, en aangegeven dat voor mij duidelijk was dat hij door kon. Wat later weer een binnenvaarder. Toen 84 opgeroepen. Antwoord U mag, maar indien anders zelf even de schipper contacten. Dit gedaan via 10 en feedback op 84. Ik had de tijd dus ook die voor laten gaan. Geeft sluis aan; wordt wel erg laat zo. Antw; ja, ik kan er straks toch ook door? Sluis; we draaien op halve kracht (!!!), maar zorgen dat u zowiezo nog door gaat. Aldus geschiedde en veel dank voor de prettige samenwerking en afstemming. Conclusie mijnerzijds; professionele afhandeling en duidelijk wat aan de hand met bezetting.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 26 sept 2019 14:28 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 10 nov 2019 22:28 #1099975

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4663
Ik herken wat je schrijft en zal er wat nauwkeuriger op letten en melding van maken zodra ik iets dergelijks ervaar. Het is in mij ervaring de meest jachtonvriendelijke sluis die wij kennen. Wij. geven altijd voorkeur aan Enkhuizen als we van zuid naar noord of andersom gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 10 nov 2019 22:45 #1099977

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Vorige week vrijdag rond 16:00 uur van noord naar zuid. Gemeld. BB-sluis kunt u invaren, tot aan de brug. Beroeps volgde even later. Snel geschut, brug draaide op tijd.

Prima dus.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 10 nov 2019 23:00 #1099980

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Wij hebben tot enkele weken terug jarenlang intensief gebruik gemaakt van de Houtribsluis. Nadruk ligt op afhandeling binnenvaart maar ook als zeiljacht bijna altijd correct en professioneel geholpen.

Zit wel wat verschil tussen de sluiswachters in hoe ze communiceren met pleziervaart maar voor zo’n drukke sluis met brug krijgen ze van mij een hele dikke voldoende.

Er zullen ongetwijfeld soms zaken niet optimaal gaan (heb dat zelf ook wel eens meegemaakt) maar dat is op de talloze keren dat we er gepasseerd zijn de uitzondering die de regel bevestigt dat als je tijdig en helder communiceert je correct en vaak vlot geschut wordt.

Meestal lig je achter de binnenvaart in de kolk maar als het met het draaien van de brug beter uitkomt lig je soms ook voorin. Nog nooit situaties meegemaakt dat dat tot angstige situaties leidde. Binnenvaart schuift doorgaans uiterst langzaam de sluis binnen, afstoppen op een slippende tros is bij die snelheden bij motor- of koppelingsdefecten voor hen ook nog een optie.

Onprofessioneel gedrag van binnenvaartschippers kun je de sluismeesters niet aanrekenen maar komen wij ook slechts sporadisch tegen en levert doorgaans geen problemen op als je zelf het hoofd koel houdt en helder blijft communiceren met de sluis. De kans dat je bij de Oranje-, Stevin- of Lorentzsluizen schade vaart door het onvoorspelbare gedrag en gebrek aan bootbeheersing van watersporters is in mijn ogen veel groter.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 nov 2019 08:13 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl