elixer schreef :
Onze ervaring met voorkeursbehandeling bij Lelystad twee weken terug.
Ik meld me bij de sluis als zeilboot om van zuid naar noord geschut te worden en vraag welke kolk we mogen voorliggen.
Prompt respons de bakboordkolk.
We kunnen naar binnen en voor de brug leggen we vast. Een tweede zeilschip legt ook vast
De deuren blijven open maar de bel voor de brug rinkelt en gaat voor ons open.
Uit de marifooncommunicatie van de sluis begrijp ik dat er een vrachtschip aankomt dat ook in de BBkolk geschut gaat worden.
Wij varen tot bijna de sluisdeur door en leggen vast, evenals het andere zeilschip.
Het vrachtschip komt binnen en legt vast. Op dat moment over de marifoon,;"Waarom laat je twee van die k-tbootjes voorgaan, dat getreuzel kost mij alleen maar tijd". Geen respons van de sluis.
Tot grote ergernis van de vrachtschipper komt na hem nog een "k-tbootje langs hem om voor hem aan te leggen. Die ergernis laat hij ook blijken via de marifoon. Geen respons van de sluis.
Het duurde bij mij een paar minuten om mijn ergernis hierover te laten zakken,doch ik greep toch naar de micro en deelde de vrachtschipper mede dat die k-tbootjes zeker te weten sneller de kolk uitgaan dan hij met zijn geladen praam. Daarop kwam wel een reactie van de sluis, "Dat is geen taal voor over de marifoon". Daar heeft de sluis natuurlijk gelijk in, maar had dat wel iets eerder mogen vermelden.
Toen wij alweer ruim voorbij Decomarina waren kwam het bewuste vrachtschip werkelijk fullspeed aan denderen. Tot mijn verbazing zag ik niemand in de stuurhut, maar wel een persoon doodleuk uit het motorruim het gangboord op stappen en de stuurhut inklimmen, het was behoorlijk druk met jachies en vrachtverkeer. Onverantwoord. Mijn conclusies 1 vrachtschippers (beroepsvaart) krijgen een voorkeursbehandeling 2 ook onder dat volk zitten echte klojo's die een voorkeursbehandeling niet verdienen.
Paul
He Paul, jouw post lijkt erg op wat ik hierboven ook al schreef. Kan de zelfde schutting geweest zijn, alleen kwamen wij van Noord naar Zuid. Ik hoorde de vrachtschipper precies dezelfde dingen zeg, hij riep ook nog dat de sluiswachter daar echt wat van moest zeggen. Het zou toevallig zijn maar ieg had ik dezelfde ervaring en vond ik die beroepsschipper zich verre van professioneel gedragen.