Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 15:52 #1086619

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Tot voor een jaar terug waren de sluizen bij Lelystad in mijn beleving behoorlijk pleziervaart vriendelijk. Het afgelopen seizoen echter heb ik een paar mindere ervaringen. Misschien slechts exemplarisch. Maar als anderen dergelijke ervaringen hebben zou er wel eens een achterliggend belijd van RWS achter kunnen schuilen.

1e ervaring;
We naderen vanuit het zuiden de sluizen. Ik meld op met de marifoon. Gele trimaran aan de zuidkant. Vrij herkenbaar zou je zeggen. Krijg antwoord. Prima meneer de stuurboordsluis. Ik antwoord dat het begrepen is. Na een minuut of 7 een beroepsvaart op de marifoon. Wat er exact gezegd word versta ik niet helemaal. Maar vang nog op stuurboord. Na nog eens 3 minuten terwijl ik voor de stuurboord sluis lig iets onverstaanbaars over de luidsprekers. Kennelijk is men "vergeten" dat ik voorzien ben van een marifoon. Of men wil niet dat ik later een transcriptie opvraag :evil: Na een tweede poging via de luidsprekers begrijp ik dat ik op moet zouten voor de stuurboord sluis.
Even later schuift er beroepsvaart in de sluis. De jachten die inmiddels zijn verzameld mogen er niet bij. Uiteindelijk 20 minuten later worden we geschud in de bakboord sluis :S

2e ervaring.;

We zijn nog niet helemaal gearriveerd bij de sluis maar luisteren wel alvast uit. Ik hoor een jacht tot 3 keer toe luid en duidelijk in A(algemeen)B(beschaaft)N(nederlaands) oproepen. Krijgt NUL reactie. Aangekomen bij de sluis laat ik oproepen gezien de ervaring van het andere jacht maar achterwegen. Komt er een beroepsvaart in die in A(algemeen)B(beroepsvaart)J(jargon) oproept. Die prompt antwoord krijgt. Het jacht wat ter vergeefs heeft opgeroepen vraag aan mij of ik zijn oproepen gehoord had. Hij twijfelde of zijn marifoon het wel deed.

3e ervaring.;

Wederom krijgt een grote beroepsvaart voorrang. De beide sluiskommen staan open. De pleziervaart moet achter de beroepsvaart invaren. Terwijl de beroepsvaart nog vol in zijn vooruit op een spring ligt. Het wordt een zooitje van twee rijen vier dik liggende jachtjes in de maalstroom en een herhaaldelijk oproepende sluismeester dat we door moesten schuiven. Met schade een jacht en minstens 1 jacht wat niet mee kan. Terwijl we uitvaren zie ik dat de andere sluiskom LEEG is omgelegd voor beroepsvaart van de andere kant.

Al met al voor mij een veeg teken. Maar ik hoop oprecht dat anderen niet deze ervaring hebben.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 16:37 #1086644

laatste keer dat ik daar doorheen ging richting houtrib was de sluiswachter boos op mij via de luidsprekers.
Ik moest opschieten. Maja, dat waren de eerste 2 mijl met mijn elektrische aandrijving, dus hij kon de boom in en ik ben met 2 knoop er doorheen gevaren. De beroepsvaart kan ook best wel even wachten. Ga ik stuk is de boel helemaal van slag.

Bij naar binnen varen kwam er wel een sleepbootje vanuit niks nog even vol gas voordringen. niet erg aardig.
als je pech hebt is het druk, en dan is het wel even opletten.
Maar over het algemeen geen klachten van mijn kant. Meestal vrij relaxed allemaal. Maar ik ga ook niet zitten oproepen. Vaar gewoon naar binnen na de beroepsvaart.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 16:45 #1086647

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
roozeboos schreef :
Maar ik ga ook niet zitten oproepen.

Waarschijnlijk vanwege mijn ongebruikelijke afmetingen merk ik dat bij de sluizen van IJmuiden / Oranjesluizen en Cornwerd de sluismeester verwacht dat ik me meld en uit-luister. Als ik dat niet doe, melden, is de sluismeester vaak gepikeerd. Het is voor mij ook zoeken naar de beste modus operandi.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 24 sept 2019 16:47 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 16:48 #1086649

ik kom er niet heel vaak doorheen, maar geen klachten en altijd vlot geschut.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 16:52 #1086652

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
helmsman 38 schreef :
altijd vlot geschut.

Volgens mijn GPS tracks tussen de 30 en 45 minuten. (Vier schuttingen)
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 16:55 #1086654

ging bij mij vlotter, 20 minuten schat ik in.
kon meestal gelijk er in.
3 rompen x 3?
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 24 sept 2019 16:56 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 17:00 #1086658

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
helmsman 38 schreef :
3 rompen x 3?

Dat zal het zijn :cheer: Of mijn gps tijd klop niet.

Maar het gaat me niet om hoe lang het duurt. Meer om gelijke behandeling en veiligheid. Zonder schade kunnen passeren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 24 sept 2019 17:02 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 17:09 #1086667

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
dit seizoen;
geen bijzonderheden, wachttijd tussen 0 en 30min
maar dan is het ook (begrijpelijk) druk,
altijd opgeroepen, geen miscommunicatie (die me bij is gebleven)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 17:24 #1086672

In mijn ervaring ook een van de correctere sluizen in NL.

Realiseer je dat het écht heel erg druk is daar met beroeps. Ik vind het heel normaal dat die voor mogen.

Dat een schipper de boot met lopende motor in de spring legt vind ik de verantwoordelijkheid van die schipper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 17:47 #1086688

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
boarderbas schreef :
In mijn ervaring ook een van de correctere sluizen in NL.

Realiseer je dat het écht heel erg druk is daar met beroeps. Ik vind het heel normaal dat die voor mogen.

Dat een schipper de boot met lopende motor in de spring legt vind ik de verantwoordelijkheid van die schipper.

Ik denk dat dit een juiste voorstelling van zaken is. De reden voor mij om zo weinig mogelijk gebruik te maken van deze sluis. Ik zit, en ik denk vele met mij, niet op schade te wachten. Per slot zijn er voor de pleziervaart leukere vaargebieden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 19:13 #1086749

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
Geen enkele keer een negatieve ervaring, noch met een jacht noch met een tallship.

'Houtrip' is wel een leuke freudiaanse verspreking.



Dat de beroepsvaart voor gaat is een misverstand, wel dat ze vóór mogen invaren.

En dat je als jachie wacht tot hun schroef uit zijn werk is, lijkt me logisch,
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 24 sept 2019 19:14 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 19:17 #1086756

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Is bruine vloot voor jou beroepsvaart? Die gaan wel degelijk voor in de zin van dat het niet uitmaakt hoe lang ik lig te wachten dat ze altijd eerst mogen, ongeacht of ik er dan nog bij kan of niet en los van of ze net komen aanvaren of er zelfs op ze gewacht wordt. Nee ze gaan niet voor als in dat in het BPR staat dat ze eerst mogen. Praktijk is anders, of ik heb heel mijn zeilers leven al naar de uitzondering gekeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 19:24 #1086758

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Ik ga er jaarlijks ook tig keer door.
Zeker door deweeks kan het rokend druk zijn met beroepsvaart.
Dan heb je idd soms pech, te druk, of een kegelschip, dan moet je een sluis (of 2)wachten.
Reken dan maar op een uur
Die heel handige bruggen over de sluizen helpen ook al niet mee uiteraard
Lig ik enig jaggie, dan roep ik op de marifoon aan, ik krijg altijd keurig antwoord.
Ligt er al wat pleziervaart, meestal in het weekend, dan roep ik alleen op als het zinnig is.
De beroepsvaart is wisselend, van horken met de schroef bij tot gezellige gesprekken met een bemanningslid
Ik vind wel dat die sluis steeds meer beroeps gericht wordt
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 20:19 #1086789

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Vandaag nog door gekomen en 6 dagen terug: goede ervaring.
Eerste keer opgeroepen, werd uitstekend te woord gestaan.
Tweede keer niet opgeroepen, werd tot twee keer vriendelijk gegroet door personeel wat over de sluismuur liep.

Maar ja, dat is een erg kleine steekproef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 20:20 #1086790

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
La Mavare schreef :
Dat de beroepsvaart voor gaat is een misverstand, wel dat ze vóór mogen invaren.

Staat daar niet iets over in het BPR ?
La Mavare schreef :
En dat je als jachie wacht tot hun schroef uit zijn werk is, lijkt me logisch,

Je moet sterk in je schoenen staan om te wachten als de sluismeester je sommeert voort te maken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 20:22 #1086791

3Noreen schreef :
Je moet sterk in je schoenen staan om te wachten als de sluismeester je sommeert voort te maken.
Hoezo? dat zie ik helemaal niet zo hoor. Ik weiger de boel op te blazen of stuk te varen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 20:36 #1086798

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
Varen doe je samen
Tips voor het vlot en veilig passeren van een brug of sluis
Voorkom hinderlijke golfslag op de wachtplaatsen als je een sluis nadert of uitvaart, of als je een beweegbare brug passeert
Schepen moeten de sluis invaren in volgorde van aankomst. Dat geldt ook voor het afmeren op de wachtplaats. Bij sluizen waar de beroeps- en recreatievaart samenkomen, vaart beroepsvaart het eerste de sluis in, tenzij de sluismeester anders aangeeft. Dit gebeurt dan vanuit het oogpunt van veiligheid en vlotheid. Voor recreatievaart geldt hier: wacht met invaren totdat de beroepsvaart de trossen vast en schroeven uit heeft. Houd afstand tot grote schepen. Trossen vast? Schroeven uit!
De draaiende schroef veroorzaakt golfslag achter het schip. Daardoor kunnen kleinere schepen die de sluis invaren in ongewenste stroming terechtkomen. En kunnen ze niet veilig afmeren. Of zelfs tegen een ander schip of tegen de kade botsen
Wachten bij rood en rood/groen licht. Dan is invaart en uitvaart van de sluis verboden
Lichten op rood/groen: de sluis gaat spoedig open, het laatste schip komt de sluis uit. Maak je alvast startklaar: losmaken en langzaam richting sluis varen. Zo is voor iedereen de wachttijd korter.
Houd rekening met het verval in de sluis en zorg dat je de touwen (landvasten) tijdig kunt laten vieren of aanhalen
Vaar vlot door als de brug opengaat. Laat het wegverkeer niet onnodig wachten.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 20:41 #1086800

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
roozeboos schreef :
3Noreen schreef :
Je moet sterk in je schoenen staan om te wachten als de sluismeester je sommeert voort te maken.
Hoezo? dat zie ik helemaal niet zo hoor. Ik weiger de boel op te blazen of stuk te varen.

Als de sluismeester je sommeert, terwijl er een groot schip met de schroef in zijn werk nog afmeert,
negeert hij het BPR, zie boven. Kan ik ernaast, dan vaar ik wel door, maar moet ik er achter, dan wacht ik b.v.k. tussen de sluisdeuren en meld dat de sluismeester.
Tot dusverre krijgt het grote schip dan een sommatie.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 20:42 #1086801

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Die ken ik. De praktijk (mijn praktijk) is dus dat consistent de sluismeesters besluiten de bruine vloot (beroepsvaart) ten gunste van veiligheid en snelheid voor te laten. Sterker nog, er zelfs een kwartier voor te wachten voordat ze draaien terwijl er voldoende 'stokkies' liggen te wachten op de kolk 2 keer te vullen.

Dat is naar mijn idee niet de geest geweest welke de opsteller van die richtlijn in gedachten had. Ik heb er overigens al lang vrede mee, het is zoals het is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 20:43 #1086802

Beauty schreef :
Is bruine vloot voor jou beroepsvaart?

Ja.
Nou wordt er in allerlei reglementen niet zozeer onderscheid gemaakt tussen beroeps- en pleziervaart, maar wel tussen kleine en grote schepen. De grens ligt op 20 meter romplengte (plus enkele uitzonderingen).

Het is uitermate verstandig om niet als jachie voorin de sluis te liggen als een groot schip binnenvaart. Ook een groot schip heeft veel last van wind, en ook een schipper van een groot schip kan zich verkijken. Een jacht is dan een prachtige kreukelzone.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 20:44 #1086803

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
TonMitz schreef :
Ik vind wel dat die sluis steeds meer beroeps gericht wordt

Dat is ook mijn indruk.

Uit het BPR

6.28
5 De schepen moeten de sluis in volgorde van aankomst op de wachtplaats invaren. Een klein schip dat tezamen met grote schepen wordt geschut mag de sluis echter eerst invaren na deze grote schepen.

Artikel 6.28b. Recht op voorschutting

1 In afwijking van artikel 6.28, vijfde lid, hebben recht op voorschutting:
a. schepen van ambtenaren belast met toezicht of opsporing en brandweerboten die in verband met spoedeisende redenen van dienstvervulling onderweg zijn;

b. schepen waaraan de bevoegde autoriteit dit recht heeft verleend.

Als beroepsvaart dus met voorrang geschut wordt in Lelystad is dat omdat bevoegde autoriteit dit recht heeft verleend. Dus is het belijd wat afwijkt van de standaard regel.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 24 sept 2019 20:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 20:49 #1086809

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Eens. Ben 8 jaar betrokken geweest bij de opleiding van sluismeesters als opleidingscoordinator voor NNVO. Ben het dus zeer eens met het veiligheidsaspect wat je terecht benadrukt. Dat maakt echter mijn privé waarneming niet anders dat het meer is dan slechts een kolkindeling waarin de jachten (terecht) achterin liggen. Het toerbeurt element (uit het BPR) is gewoon in mijn observatie niet aanwezig. Plat gezegd, de schuttingen worden ingericht en afgestemd op de beroepsvaart / bruine vloot en wat er dan aan pleziervaart nog mee kan is meegenomen. Dat zal naar mijn idee versterkt worden met de opkomende verkeersmanagement systemen waarin een schip een 'slot' krijgt, noem het een geadviseerde snelheid waarna hem vrije doorvaart wordt 'gegarandeerd'. Zeer economisch, veilig etc. Maar staat haaks op de toerbeurt verwijzing. Oplossing? Haal dat toerbeurt uit het BPR en laat de regelgeving aansluiten op de praktijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 20:49 #1086810

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
3Noreen schreef :
... Dus is het belijd wat afwijkt van de standaard regel.

Alweer een Freudiaanse.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 20:58 #1086815

En verder:
Als er een kegelschip in de sluis ligt, dan mag er geen passagiersschip of jacht bij.
Kegelschip? Dat heeft niks te maken met duidelijk waarneembaar drankmisbruik, maar dat is een schip met gevaarlijke lading zoals benzine, ammoniak of gas, herkenbaar aan 1, 2 of 3 blauwe kegels of blauwe lichten.

En nog verder: niet iedereen is even geschikt voor het vak dat hij of zij uitoefent. Dat geldt ook voor sluiswachters.
Ik heb in de jaren '80 op een grote sluis in de Nederrijn gewerkt. Als de sluismeester zelf dienst had, werd iedereen gek van die man. Hij blaatte continu op hoog vermogen door de luidsprekerinstallatie, naar elk schip en elk jacht. Nogal gênant. De meeste collega's waren oud-schipper, en met hen verliep alles soepel, vlot en stil.

En weer verder: schepen zijn verplicht hun schroef uit het werk te zetten in de sluis. Als je er last van hebt, roep de sluis op en verzoek de sluiswachter om het betrokken schip op te roepen.
Ga pas verder de sluis in als dat redelijkerwijs kan. Laat je niet opnaaien door een sluiswachter die je toeroept dat je moet opschieten, maar ga ook niet de zaak traineren. Communiceer!

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delen ervaringen houtripsluizen Lelystad 24 sept 2019 21:00 #1086816

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Beauty schreef :
Haal dat toerbeurt uit het BPR en laat de regelgeving aansluiten op de praktijk.

Daarvoor is wel eerst een afweging van argumenten en een democratisch besluit nodig.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl