Yellow Boat schreef :
Ook normale waterstanden kunnen flink afwijken en omdat jouw masthoogte in de buurt komt van de doorvaarthoogte van de meeste rivierbruggen bij "normale"waterstand zul je altijd moeten rekenen.
Een soort normale doorvaarthoogte op rivoeren is er simpelwag niet , altans niet binnen plus of min 2 meter of zo .
Op de Lek en Nederrijn is 's zomers meestal sprake van het zogenaamde Stuwpeil. Op de ANWB-waterkaart wordt de vrije doorvaarthoogte dan ook gegeven t.o.v. dat stuwpeil. Voor alle bruggen tussen Culemborg en de IJsselkop geldt een vrije hoogte van ruim 13 m.
Alleen bij een zeer hoge rivierafvoer, die in de zomer zelden voorkomt, is er minder hoogte.
Voor de Waal worden de brughoogten gegeven t.o.v MR (Middelbare Rivierstand), een soort langjarig gemiddelde over de zomer-halfjaren. De brughoogtes op de Waal zijn t.o.v. die MR zelfs ruim meer dan 13 m.
Op de Beneden Merwede zijn de Baanhoek spoorbrug en de brug bij Papendrecht in de praktijk de laagste bruggen in het traject (rond 12,5 m. bij gemiddelde tijstand en rivierafvoer. Maar die hebben een beweegbaar deel en openen op afroep. Hetzelfde geldt voor de brug bij Gorinchem, die iets hoger is.
Ik denk derhalve dat een rondje over Lek en Nederrijn (heen) en Waal (terug) met een boot met een masthoogte van 12,5 m. bij een normale zomerafvoer van de rivieren goed te doen is.
Wel zaak om de weerberichten in de gaten te houden en de verwachtingen met betrekking tot de rivier afvoer. De stuwen in de lek en Nederrijn worden geheven als de rivierhoogte bij Lobith de 10 m. +NAP overschrijdt.
Bij een lagere stand gelden dus de genoemde brughoogten.
Ik ben zelf twee keer met mijn vorige boot de Lek en Nederrijn op geweest en de Gelderse IJssel af. Die laatste heeft jammer genoeg een aantal lagere bruggen. De boot had een doorvaarhoogte van ongeveer 9 m. nodig. We hebben toen in Arnhem (wsv Jason) de mast gestreken en hem na de laatste brug (Kampen) weer gezet. Een prachtige tocht.
De Waal heb ik nooit verder bevaren dan Woudrichem. Maar ik denk dat die rivier landschappelijk nóg mooier is dan de Nederrijn. Wel veel meer beroepsvaart. En vaak, van oost naar west, niet bezeild, vermoedelijk. Maar motorend met 1000 toeren ga je nog als een speer vanwege de sterke stroom..