WADnWIND schreef :
Ik doe dat elk jaar wel 1 of 2x, geen enkel probleem. Ik steek 70cm, maat charterschepen met 110 redden het ook, Wel met hoog en niet treuzelen en ook niet met doodtij.
Scheelt enorm in de omweg voor kielsukkels

Het scheelt inderdaad in de omweg t.o.v. van de boten met diepstekende kiel. Maar een ander voordeel, als je tenminste in de haven een ligplaats wilt vinden, is het gegeven dat je, gebruikmakend van deze route automatisch rond HW bij Vlieland aankomt. De meute die een paar uur geleden (rond LW Vlieland) is vertrokken richting Harlingen, heeft vrije plaatsen achtergelaten en de volgende meute (die wachten op HW Harlingen) moet nog vertrekken.
Ik heb het afsteekje voor het eerst en laatst gevaren in 2012.
Destijds was ik rond 1 uur na HW Vlieland bij de IN-1A. Ergens op het eerste stuk zag ik een minste diepte van 90 cm. (ik steek 80 cm.). Ging dus nog net goed. Tenzij het dieper geworden is (goed mogelijk) heb je voor 110 cm. diepgang dus echt wel volledig HW nodig, lijkt het.
In dezelfde week, twee dagen later, zijn we 1,5 uur na HW Vlieland en komend vanaf Terschelling (via Slenk en Meep) het Franse Gaatje ingedoken, richting de Vlielanderbalg. Dat was dichter bij springtij en op die rit zag ik nooit minder dan 120 cm. water.
Dit zijn overigens wel ritjes waar navigatie op een digitale kaart zijn grote nut toont. Het duurt bij de afsteek vanaf de IN-1A een tijdje voor je, na het verlaten van het Inschot de eerste tonnen van de Vlielanderbalg ziet. Je kan ook een kompaskoers uitzetten van de IN-1A naar de Vlielanderbalg, natuurlijk, maar een vector waarin ook dwarsstroom wordt gecompenseerd is wel heel prettig.
Nóg dieper is halverwege afslaan naar de Vliesloot naar de VS34. Dat is soms met afgaand water nog n;et te doen en je hebt dan in de Vliesloot stroom mee om daar na lekker rustig onder de vuurtoren droog te vallen (als dat dan nog lukt).
Is dat de afsteek die Hans Fix hierboven laat zien? Die begint al bij de IN-9, zo te zien.
Zal ik bij een volgende gelegenheid eens proberen.