Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van Grevelingenmeer naar Randmeren

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 11:59 #1154945

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Dit is mijn eerste bericht, maar ik hoop vanaf nu bij te kunnen dragen aan dit forum.
Al jaren droom ik van het bezit van een eigen kajuitzeilboot om samen met mijn kids op avontuur te gaan.
De afgelopen weken ben ik weer wat actiever aan het zoeken en heb mijn oog laten vallen op een Pionier 830. Deze ligt bij het Grevelingenmeer.
We wonen in Amersfoort en wil de boot aan de randmeren gaan leggen.
Ik heb niet veel ervaring, behalve dagtochtjes op de loosdrechtse plassen. Ik heb wel mijn kleine vaarbewijs.

De eerste uitdaging waar ik voor kom te staan is het overvaren van de boot naar de randmeren. Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Als ik kijk naar de vaarwegenkaart lijkt de route enigszins logisch.
Grevelingen - Hollandsdiep - Nieuwe merwede - merwedekanaal - Amsterdam Rijn kanaal - Vecht. Maar nogmaals, dat zeg ik als leek. Wat zouden jullie mij aanraden?

Ik ga vanzelfsprekend de mast strijken.

Is dit úberhaubt te doen zonder ervaring, (maar met gezond verstand en gedul)

Hoelang zou ik hier ongeveer voor nodig hebben.

Sorry voor het vragenvuur :-)
Ik sta aan het begin van een groot avontuur en ik kan wel wat wijze raad gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Björn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 12:04 #1154947

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
De route die je hierboven schets heb ik ook diverse keren gevaren met een zalmschouw.
Zou ook mijn keuze zijn in dit geval.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 12:39 #1154956

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Amsterdam-Rijnkanaal is een gevaarlijk kanaal voor beginners. Met de mast plat kun je van Merwedeknaal door de stad Utrecht naar de Vecht.

Met de mast omhoog kan het ook via de Staande Mastroute, dus via Dordtse Kil, De Noord, Holandse IJssel, Gouwe, Oude Rijn, richting Ringvaart via Haarlem of direct Amsterdam, IJmeer, Randmeren.

Voor je gemoedsrust zou ik een ervaren iemand meenemen.

PS reken op 3 dagen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 12:53 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 13:10 #1154966

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Installeer eerst de app River Guide Recreant en voer de gewenste route in. Je komt dan alle bruggen en sluizen etc tegen. Ik zou de route via Hollandse Ijssel nemen: staande mast route. Drie dagen lijkt me te doen, neem iemand mee die wat ervaring heeft en zorg dat je motor in orde is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 13:38 #1154973

  • zeemuis
  • zeemuis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Hoi Björn, neem ff contact met me op. Pm
Wear Sunscreen!
If I could offer you only one tip for the future,
Sunscreen would be it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 13:48 #1154974

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Heb je al een ligplaats geregeld? Dat zou ik als eerste doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 15:16 #1155001

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
Albert 45 schreef :
Heb je al een ligplaats geregeld? Dat zou ik als eerste doen.

Ik vermoed dat er in het Raboes (Eemmonding in het Eemmeer) nog wel plek is. Zelf heb ik mijn boot 15 jaar geleden ook zonder ervaring van Noordschans (Hollands Diep) naar het Raboes gevaren en heb een ervaren vriend mee genomen, dat was ECHT nodig. Route was toen Dortse Kil, Oude Maas, Noord, Lek, Lekkanaal, ARK, IJ, IJmeer, Gooimeer en Eemmeer. Dat was in december en duurde van vrijdag 12:00 tot zondag 10:00 uur met varen tot laat in de avonden. ARK deden we op zaterdagavond en was vrij rustig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 15:19 #1155004

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Met de mast omhoog kan het ook via de Staande Mastroute, dus via Dordtse Kil, De Noord, Holandse IJssel, Gouwe, Oude Rijn, richting Ringvaart via Haarlem of direct Amsterdam, IJmeer, Randmeren.

Deze route is wat gemakkelijker en sneller vind ik dan de route over Utrecht/Vecht. Bovendien is strijken van de mast niet nodig als de staande mast route open is. Je bent uiteraard wel wat langer onderweg met staande mast maar strijken van een mast bij een boot van 8,5 meter gaat niet zo makkelijk als bij mijn kolibri 560. Ik heb beide routes wel gevaren. Je hebt op beide routes met vrachtschepen te maken. Dus regelmatig achterom kijken en vroegtijdig "voorsorteren" bij links af slaan, kan problemen voorkomen. Vrachtschepen hebben radar, een radar reflector zit mogelijk bij de boot en kost anders maar een paar tientjes, die omhoog trekken, is handig op de drukke rivieren. Op de rivieren kan je niet plotseling even aanleggen (dan moet je naar een haven anders kan de boot kapot stoten door de golven van de beroepsvaart) dus zorg voor voldoende brandstof enz. Een marifoon kan ook handig zijn maar is niet per se nodig. Een plotter of een gsm met de ANWB waterkaart lost ook veel moeilijkheden op. Tenslotte heb je ook op dat binnenwater bij de staande mast in elk geval op het eerste deel tot Gouda getij. Het is logisch dat wanneer je getij mee hebt dit je 1 tot 1,5 knoop scheelt en bij tegen kost dit je dus 1 tot 1,5 knoop. Het is met dit dat varen op die rivieren en kanalen met vrachtverkeer goed opletten is, in het achterhoofd, zonder ervaring te doen maar het is verstandiger iemand mee te nemen als het je eerste keer is.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 03 mei 2020 15:31 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 16:14 #1155018

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6132
Op de webpagina van Varen doe je samen staat een informatiefolder over de Staandemast route en van alle knooppunten. Nuttige informatie. Is ook goed te doen hoor al is het de eerste keer. Dat is met alles zo. Wel goed voorbereid op pad gaan.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 17:27 #1155043

Bedankt voor de informatie allen. Heel waardevol. Zo begin ik als een beetje een beeld te vormen. Ik maak uit jullie reacties op dat de staande mastroute vriendelijker is dan via Utrecht.
De genoemde app heb ik gedownload. Veel info inderdaad over bruggen en sluizen.
De boot die ik ga bekijken heeft een steekmast. Deze moet met een hijskraan uit de romp getild worden en ook weer er in. De SMR zorgt er iig voor dat ik deze handelingen niet hoef te laten doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 17:29 #1155045

Persoonlijk zou ik voor de staande mast route kiezen. Belangrijkste reden is misschien wel dat het in en uitvaren van sluizen en het naderen van de wal met een mast die uitsteekt extra attentie vraagt. Een foutje met het vastmaken op de muur is zomaar gemaakt en als het schip gaat draaien bij het afmeren is de uitstekende mast het eerste wat de muur raakt. Als je je schip kent en een maat hebt die is ingespeeld op de routines die horen bij aanmeren in sluizen is er weinig aan de hand. Daar waar zoet en zout elkaar ontmoeten zoals in de Krammersluis is direct recht tegen de muur afmeren de eerste keer echt een uitdaging. (Tip vaak kun je hier beter beginnen met de achterlijn op de muur te zetten en daarna zo snel mogelijk de voorlijn). Er is nog een tweede reden om niet zomaar je mast te strijken. Met gestreken mast ben je voor de beroepsscheepvaart nauwelijks tot niet zichtbaar. En de staande mast route brengt je dwars door de randstad op een manier die mensen zonder boot nooit zien. Het is gewoon ook iets dat je wel eens gedaan moet hebben. Ik heb ooit een Argentijnse opstapper gehad, toen ik een deel van de staande mastroute moest afleggen, die voor het eerst zag dat we niet alleen snelwegen en spoorwegen hebben. Zo’n tocht is met wat voorbereiding ook gewoon leuk probeer er dan ook vooral van te genieten, daarvoor heb je tenslotte een boot.
O,ja en nog iets met je mast plat worden de bewegingen van de boot een stuk abrupter als je in de boeg- en hekgolf van een passerende binnenvaarder verzeild raakt. De mast moet goed vast liggen als je toch besluit om de mast te strijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 18:49 #1155086

Zoals er al door velen gesuggereerd wordt, zou ik de SMR nemen.
Maar als dit voor jou de eerste keer op groter water is,
zeker een ervaren persoon vragen om mee te varen.
Het Hollandsch Diep, de Dordtsche Kil, voor Dordt langs,
de Noord op dan de Oude Maas en naar de Hollandse IJssel is best wel een route,
die wat ervaring en inzicht verlangt.

Ik heb daar zelf dienst gedaan bij de RP te water, dus weet er wel iets van.
De route door Haarlem is heel leuk om te doen.
Door Amsterdam ook, maar dat kan alleen 's'nachts.
En het stuk naar de Oranjesluizen is toch ook uitkijken.
Zeker met de overstekende veerponten.

Ik zou in ieder geval de kaart Staandemastroute aanschafffen.
En een marifoon is ook wel wenselijk.

Mocht je meer willen weten mail maar hoor.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 18:59 #1155094

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Er wordt hiervoor diverse malen geadviseerd iemand mee te nemen maar 1,5 meter afstand aan boord is best lastig toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 03 mei 2020 19:00 #1155095

Waterblok schreef :
Er wordt hiervoor diverse malen geadviseerd iemand mee te nemen maar 1,5 meter afstand aan boord is best lastig toch?

Ja........ :sick: :sick:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 04 mei 2020 08:52 #1155277

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
En kijk wel even hoe hoog de mast is. Anders kun je niet onder de Hollandse brug door de Randmeren op. Het alternatief is een flinke omweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 04 mei 2020 10:09 #1155323

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 04 mei 2020 15:29 #1155446

Nogmaals bedankt allen.
Ik ben vandaag bij de boot gaan kijken, een stuk gevaren, maar deze past ons (en onze doe het zelf vaardigheden) toch niet zo goed. Ik ga dus nog even verder kijken.
Ik hoop dat ik snel als actief lid aan dit forum bij kan dragen. :cheer:

Nu ik weer even aan het roer heb gestaan op het grevelingenmeer ben ik wel weer helemaal overtuigd dat ik dit heel graag wil ;)
Laatst bewerkt: 04 mei 2020 15:30 door youreckon. Reden: was wat vergeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 04 mei 2020 20:21 #1155543

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
In tegenstellingv an wat sommige anderen hier vinden is een marifoon op de grote rivieren onmisbaar. Ook zonder certificaat of aanmelding. Op de waterkaart staan de kanalen van de verkeersposten duidelijk aangegeven. Luister daar mee hoe de beroeps zich melden en wat zij gaan doen. Geeft je heel veel meer duidelijkheid in de beweging van de vrachtschepen. Als je over gaat steken kun je dat ook even melden. Als je dat op dezelfdem snoer doet als de beroeps zal niemand je verwijtend at het misschien niet helemaal legaal is zonder certificaat.
Als je een boot met een betrouwbare motor hebt die door stilstaand water minimaal 12 kilometer per uur haalt zie ik niet zoveel problemen in de Merwede en het stukje Amsterdam Rijnkanaal tot het begin van de Vecht. Gewoon vaak achterom kijken en meeluisteren op de marifoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 04 mei 2020 20:51 #1155564

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Rikken schreef :
Gewoon vaak achterom kijken en meeluisteren op de marifoon.
Dit is de verstandigste raadgeving.
En natuurlijk op het "fietspad" blijven varen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Grevelingenmeer naar Randmeren 05 mei 2020 18:39 #1156027

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Was er maar een fietspad op het AR-kanaal ..., er naast wel.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


Achterom kijken met 12 km/uur? Dat halen de meeste zeilboten niet op de motor. Zelfs vooruitkijkend niet.

Je krijgt van de oplopers eerst de boeggolf, die je naar de kant duwt, dan de zuiging die je naar de oploper trekt en vervolgens de van de kant terugkaatsende boeggolf en hekgolf, geen pretje met een licht bootje dat misschien 9 km/5 knopen vaart.

De truc is:
  1. dwing de oploper naar het midden,
  2. is hij ter hoogte van je spiegel dan richting kant,
  3. is hij deels voorbij, dan weer terugsturen van de kant af.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 05 mei 2020 18:40 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl