keeszeiler schreef :
Natuurlijk is het PM kanaal belangrijk voor de binnenvaart. Maar minstens 90% van de binnenvaart kan gewoon onder de brug bij Spanneburg door.
Spannenburg wordt aangepakt in het kader van het Programma Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl:
www.rijkswaterstaat.nl/water/p...ramma-hld/index.aspx
(de brug voldoet niet aan de eisen die Rijkswaterstaat aan een brug in een hoofdvaarweg stelt, dus maakt het deel uit van de opwaardering na de overdracht van de vaarweg aan Rijkswaterstaat)
De plannen rondom Spannenburg:
www.rijkswaterstaat.nl/water/p...de-schouw/index.aspx
Rijkswaterstaat schreef :
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft in het bestuurlijk overleg met de regionale partners Noord-Nederland over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) gesproken.
Hierin is besloten om rond medio 2021 de voorkeursbeslissing voor de MIRT-Verkenning Spannenburg, Oude Schouw en Uitwellingerga te nemen. Dan is bekend welke oplossing voor de vervanging van deze bruggen de voorkeur heeft om verder uit te werken in de planuitwerkingsfase.
In juni 2020 zijn voor elke locatie 3 alternatieven gepresenteerd aan de omgeving; een 7,40 m hoge beweegbare brug, een 9,10 m hoge beweegbare brug en een aquaduct. Er is iets meer tijd nodig om te komen tot een voorkeursalternatief, zodat er gelegenheid is voor een nadere analyse naar koppelkansen in het projectgebied, maar ook om de ontwerpen te optimaliseren en bijbehorende kosten te onderzoeken. Op basis van deze verdere uitwerking wordt er overlegd met de stakeholders, zoals de provincie Fryslân en de betrokken gemeenten, om te komen tot de keuze van het voorkeursalternatief.
Ik vermoed dat de lokale politicus hier tegenaan aan het duwen is.
Vervanging van de brug in de Scharsterrijn is landelijk op dit moment gewoon geen onderwerp van gesprek. De laatste vermelding is in een AO in de Tweede Kamer in 2018, waar de minister meldde:
Er is nog gevraagd naar de Scharsterrijnbruggen. Willen we daar nog een aquaduct aanleggen? Daar moet ik ontkennend op antwoorden. De eenvoudige reden is dat er geen bereikbaarheidsknelpunt is. Daarbij kan ik ook opmerken dat het einde van de technische levensduur van die bruggen eigenlijk pas op z’n vroegst is voorzien rond 2050. In 2024–2025 wordt er groot onderhoud voorzien, onder andere van de bedienings- en besturingssystemen en de slagboominstallaties, waardoor die bruggen weer tot 2050 mee zouden kunnen. De kosten van de totale vervanging van de bruggen wegen daarmee eigenlijk niet op tegen de beperkte reductie van oponthoud en de onderhoudskosten van de huidige bruggen.
Dat laatste geldt ook voor het plan om à raison van 10 miljoen een drie kilometer lange parallelvaart aan de A6 te graven lijkt me.