mmaassen schreef :
En Scheveningen beter maar beter niet aanlopen in het donker.
Gaat wel eens mis las ik...
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Scheveningen heeft nog een nadeel: het heeft geen vaarverbinding met het achterland. In een onstabiele periode met net wat teveel wind, kun je er vast komen te zitten.
Maar we mogen er, denk ik, vanuit gaan dat TS voor zijn eerste zeereisje een ruim weather-window, of nog liever een langduriger periode met oostenwind kiest.
naschrift: ik zie trouwens dat Joop de ontbrekende link met het achterland al heeft vermeld.
Dat ruime weather-window speelt trouwens ook een rol bij de voortzetting van de reis na Stellendam. Als TS niet onder de gesloten Haringvlietbrug door kan, wordt een tweede zeereis (Stellendam - Roompotsluis) een serieuze optie. Die reis stelt nog wat hogere eisen aan de navigatievaardigheden. Meer invloed van stroom, meer zandbanken om te vermijden. Wind tegen stroom in de zeegaten is altijd tricky. Goed te doen tot 4 bft. Daarboven wordt het al snel oncomfortabel, zeker voor een onervaren bemanning.
De reis via Spui, Oude Maas, Dordtse Kil en Hollands Diep kan onder de meeste weersomstandigheden, maar is een aardige mijl-op-zeven. De stroom speelt hier ook een grote rol in de uiteindelijke vaartijd. Zeilen kan ook niet altijd. Landschappelijk is het wel aardig varen. Op de Oude Maas en Kil overigens ook regelmatig zeeschepen.
Als tijdens de tocht al duidelijk is dat de route over de Oosterscheldemond geen optie is, kan TS tijd besparen door al via de Nieuwe Waterweg landinwaarts te gaan.