digitalrubbish schreef :
En dan zit die stinkend rijke zeiler op zijn jacht... (niet specifiek tegen jou hoor Rene...)
DR
Ik mag hopen dat het niet specifiek tegen mij is ? Iedereen die hier aankomt , vliegend , varend of rijdend heeft het vele malen beter (minimaal 10x beter) dan het grootste deel van de Gambiaanse bevolking
En na 10x meer maakt het allemaal niet zo veel meer uit
Een zak rijst kost 1500-1800 dalasi (25-30 euro) , gemiddeld 1 zak rijst voor 5 mensen per maand
3 wortels (winter penen ) in een zakje , 1 euro
Komkommer 90 euro cent per stuk
Het salaris van een full time bewaker is 4000 dalasi (66 euro) per maand na een opleiding van enkele maanden
Terry Pratchett had het bij het juiste eind
The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money.
Take boots, for example. He earned thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by the feel of the cobbles.
But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while the poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.
This was the Captain Samuel Vimes 'Boots' theory of socioeconomic unfairness.
Dit is precies wat er hier aan de hand is , mensen kunnen geen ‘goede (betere) kwaliteit’ betalen en op het eind hebben ze dus veel meer geld uitgegeven en dit houd ze arm
Auto’s worden voor veel geld geïmporteerd (door het westen gedumpt op de markt in Utrecht en verscheept) en voor veel verkocht , dan rijden ze misschien 3-5 jaar en als ze ‘echt’ stuk gaan zijn er geen parts om ze te repareren , dus wordt de auto gedumpt en gestript voor bruikbare onderdelen en moet er een nieuw nog rijdend wrak gekocht worden , ingevoerd vanuit de EU (zo een die ‘wij’ echt niet meer kunnen gebruiken omdat hij nooit meer door de tuv of apk komt) en die weer voor diverse jaar salarissen aangekocht wordt
Kleding die wordt ingezameld in EU wordt hier voor (veel) geld verkocht , 2e hands en gebruikte kleding uit de EU is immers beter dan lokale producten, maar het houd de mensen arm
Ik heb nog steeds zwaar het gevoel dat ‘wij’ (de EU) (west) Afrika zien als een heel makkelijke dumping ground zien voor overtollige spullen , van agrarische producten tot niet verkoopbare auto’s en vrachtwagens
Maar de markt in Serekunda was leuk , leuker dan ik had verwacht en er is een hoop bedrijvigheid en de mensen bouwen aan een bestaan
Aan het strand nog even staan te kijken hoe er met bijlen een nieuwe Pirogue gemaakt wordt om te gaan vissen , maar als je dan weet dan een 40pk Yamaha enduro oor achter de Pirogue hetzelfde kost als een huis vraag je je af hoe ze het redden , ik denk dat 10 man het samen doen ? Helaas niet kunnen vragen