Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 12 juli 2022 15:54 #1406791

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
De praktische achtergrond van het gebruik van zeemijlen is dat 1 boogminuut op de verticaal van een mercator zeekaart, gelijk is aan 1 zeemijl. Als je de afstand tussen twee punten op de kaart afzet op de zijkant, is het aantal boogminuten van de afgezette afstand gelijk aan de afstand in zeemijlen.
Bij een aangenomen omtrek van 40.000 km over de meridiaan, is de lengte van een boogminuut 40000/360/60 = 1,851 km
Laatst bewerkt: 12 juli 2022 16:07 door CeesS. Reden: Tikfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 12 juli 2022 16:07 #1406792

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Yellow Boat schreef :
Met nostalgie heeft dat verschil weing te aken maar met het feit dat de aarde dik 40.000 km omtrek heeft wat dus 360*60*1852 meter is .
De knopen komen dus niet van dat touwtje maar zijn afgeleid van de lengte van een coordinatenminuut van 1852 meter.
Pas toen men opnieuw ontdekte dat de aarde rond met een omtrek van die dik 40.000km ( wat al veel eerder was berekend dor de Grieken ca. 300 BC maar simpelweg "vergeten" was omdat tegen de leer van de kerk in ging :huh:) kon met de exacte lengte van één zeemijl berekenen en zo op de coordinaten navigeren.
Columbus dacht bijv. nog dat hij in Indie was gekomen i.p.v. en Amerika omdat hij nog van een kleinere aardomvang uitging waardoor zijn knopen eigenlijk niet klopten.
Ad

Nog even de aanvulling voor de Grieken onder ons:

Al in de derde eeuw voor Christus bepaalde de Griek Eratosthenes de omtrek van de aarde door het meten van de zonshoogte.

Eratosthenes had berekend dat, de zon in Syene om 12 uur 's middags een rechte hoek met de aarde maakt en in Alexandrië een hoek van 82,8 graden. Het verschil is dus 7,2 graden. Alexandrië en Syene maken dus een hoek van 7,2 graden. Eratosthenes wist dat deze steden 5000 stadia (oude lengte maat) van elkaar lagen. Omdat een cirkel 360 graden heeft, volgt daaruit: 360:7,2= 50 en 50x5000= 250.000 stadia dit is 37.500 km, tegenwoordig weten wij dat de aarde 40.000 km in omtrek is. Dit klopt ook met de berekening van Eratosthenes, want wij weten nu dat Syene en Alexandrië 800 km van elkaar liggen. 800x50=40.000 km. 
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 12 juli 2022 21:06 #1406851

Ik werk aan ouwe bootjes en dus met voeten en duimen. En dan ook nog met allerlei verschillende voeten, want elke streek of stad had z'n eigen schoenmaat.
Maar ik kan het niet laten om enigszins meewarig te grinniken om plastic-bootjeseigenaren die de lengte van eigendom, hoewel ruim na de invoering van het metrisch systeem gefabriceerd, in voeten uitdrukken. En de snelheid ervan in knopen hoewel ze nooit 's lands grenzen overschrijden. Maar wel de grootte hunner zeilen in vierkante meters benoemen, hoewel het in vierkante voeten als veel meer klinkt.

Drie jaar geleden was er een schrijver van een ingezonden brief in de Volkskrant, die heel eenvoudig het Imperial System uitlegde. Het is inderdaad doodsimpel. Lees maar.


Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 12 juli 2022 21:52 #1406861

Eén van de mooiste lengte-eenheden is de bloit!

The bloit is defined as the distance the king's favorite pet runs in an hour.



Bron: zork.fandom.com/wiki/Bloit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 14 juli 2022 13:18 #1407267

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Deze discussie brengt de herinnering bij mij boven van de eerste keer dat ik een appendage via een webwinkel bestelde en dus het formaat niet goed kon beoordelen. In mijn onschuld het benodigde in cm opgemeten en de dichtsbijzijnde inch maat besteld. Tot mijn verbazing ontving ik een veel grotere uitvoering dan verwacht. In mijn speurtocht naar wat de verklaring zou kunnen zijn van het zo ver uiteenlopen van de cm en inchmaat stuitte ik op het verhaal dat dit samenhangt met het steeds beter worden van de materialen waardoor de pijpen thans veel dunner uitgevoerd zijn dan tijdens het begin van de industriële revolutie, waarbij men is blijven vasthouden aan de oorspronkelijke aanduidingsmaten. Geen idee of het waar is, maar het klinkt plausibel, zeker omdat het zo goed past bij de stokers die men nog jarenlang heeft laten meerijden op de elektrische Engelse treinen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 14 juli 2022 22:06 #1407405

Niemand de rekenfout gezien om de boel ‘kloppend’ te krijgen in het plaatje van de imperiale eenheden?

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 15 juli 2022 02:59 #1407407

:woohoo:
Laatst bewerkt: 15 juli 2022 03:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 15 juli 2022 08:55 #1407441

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Nog even ten overvloede: een van de bases van het Imperiale/Amerikaanse eenhedenstelsel, de inch, is gedefinieerd in meters: de ïndustrial inch" is gedefinieerd als 25,4 mm bij 20 graden C (68 F).
Begin 20e eeuw kwam de wapenindustrie, kort gevolgd door de automobielindustrie, met verwisselbare onderdelen. De Zweed Carl Edvard Johansson kwam in 1912 met een set standaard blokjes waarmee calibers geijkt konden worden, en zat met het probleem dat toendertijd de Amerikaanse inch 25,4000508 mm was (bij 68F) en de Imperial inch 25,399977 mm bij 62 F.
Johansson voerde de "industrial inch" in als compromis zijnde 25,4 mm bij 20 gr. C (68 F).
Dit werd in 1930 overgenomen door het British Standards Institute en in 1933 door de American Standards Association.
In principe berust het gehele Engelse/Amerikaanse eenheden"systeem" dus op metrische eenheden, waarbij ik altijd aan de uitspraak van een Engelsman moet denken:"We are going metric - inch by inch"!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 15 juli 2022 10:29 #1407461

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Tijd voor het kompas met de 400 graden boog:

40000 km : 400 graden = 100 km per graad

uiteraard 1 graad = 100 "Seconden"

dus

100km : 100 seconden = 1 km per "seconde"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 15 juli 2022 10:41 #1407464

400-gradensysteem bestaat al.
Geodeten gebruiken dat.
Hoe ik dat weet?
Een van mijn talrijke foute keuzes was dat ik ooit begonnen ben aan de studie Geodesie. ;-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 15 juli 2022 10:51 #1407466

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Aad77 schreef :
........ waarbij ik altijd aan de uitspraak van een Engelsman moet denken:"We are going metric - inch by inch"!
Zolang die Engelsen blijven beweren: "The only right side to drive is the left side" , zal er weinig vooruitgang in zitten ben ik bang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 15 juli 2022 10:58 #1407469

rooiedirk schreef :
Aad77 schreef :
........ waarbij ik altijd aan de uitspraak van een Engelsman moet denken:"We are going metric - inch by inch"!
Zolang die Engelsen blijven beweren: "The only right side to drive is the left side" , zal er weinig vooruitgang in zitten ben ik bang.

En dat ondanks dit "foutje bedankt"van 327,6 miljoen dollar in 1998/1999 . nl.wikipedia.org/wiki/Mars_Climate_Orbiter
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 15 juli 2022 14:08 #1407503

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Berghout-2 schreef :
400-gradensysteem bestaat al.
Geodeten gebruiken dat.

Alleen zijn dat geen graden, maar gon.
wikipedia schreef :
De meter is indirect te danken aan de gon. Bij het vaststellen van een eenheid van lengte, bedacht men dat deze een relatie zou moeten hebben met de graad. De afstand tussen de evenaar en de noordpool werd gelijkgesteld aan 10 000 000 meter. Deze afstand bedraagt 100 gr {gr is de oude aanduiding voor gon}, zodat 1 gr gelijk zou zijn aan 100 000 meter, of omgekeerd 1 meter gelijk zou zijn aan 10−5 gr.

Nadat de meter op deze wijze was vastgesteld, bleek de werkelijke afstand tussen evenaar en noordpool als gevolg van allerlei fouten (meetfouten én het het feit dat de aarde geen perfecte bol is) iets groter te zijn dan de 10 000 000 meter die men oorspronkelijk had aangenomen. Latere metingen wezen uit dat de afstand 10 001 965,7293 meter is. De meter is dus te kort volgens de gehanteerde definitie. De vastgestelde meter was echter al zo ingeburgerd, dat deze niet meer aangepast is.


Iets om op te letten als op MP een kwaliteitssextant voor opvallend weinig wordt aangeboden. (Er zitten dan ook vaak pootjes aan de zijkant, want geodeten gebruiken sextanten vooral horizontaal)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 15 juli 2022 15:35 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 15 juli 2022 20:19 #1407574

Nee Jotm, ik bedoelde geen gon (een lengtemaat) maar wel degelijk graden van hoeken.
Op veel rekenmachines kun je het instellen, hoeken berekenen in het 360 gradensysteem (deg) of in het 400 systeen (grad)
Een béétje theodoliet werkt met die 400 grad.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 15 juli 2022 20:46 #1407576

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Berghout-2 schreef :
Nee Jotm, ik bedoelde geen gon (een lengtemaat) maar wel degelijk graden van hoeken.
Op veel rekenmachines kun je het instellen, hoeken berekenen in het 360 gradensysteem (deg) of in het 400 systeen (grad)
Een béétje theodoliet werkt met die 400 grad.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

En dan hebben we ook nog mils
3. (Units) a unit of angular measure, used in gunnery, equal to one sixty-four-hundredth of a circumference.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 16 juli 2022 09:38 #1407640

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Is de Morgen al voorbij gekomen?


De eenheid geeft de hoeveelheid land aan die een boer met een paard en een simpele ploeg in een ochtend kon bewerken.

mooie tijden B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 16 juli 2022 10:53 #1407650

Morgen wordt in Duitsland nog veel gebruikt in de landbouw i.p.v. hectare . Een Morgen is afgerond 0,4 hectare of om precies te zijn 0,404685 hectare .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

knopen m/s waarom verschillende eenheden gebruiken 16 juli 2022 14:16 #1407687

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Berghout-2 schreef :
Nee Jotm, ik bedoelde geen gon (een lengtemaat) maar wel degelijk graden van hoeken.
Op veel rekenmachines kun je het instellen, hoeken berekenen in het 360 gradensysteem (deg) of in het 400 systeen (grad)
Een béétje theodoliet werkt met die 400 grad.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app


De gon (Grieks: γωνία, gōnía, hoek) is een eenheid om de grootte van een hoek in uit te drukken. Een gon is gedefinieerd als 1/400 deel van een cirkel. Een volledige cirkel beslaat dus 400 gon. De gon wordt ook wel aangeduid met grad of gra.

Zie ook en.m.wikipedia.org/wiki/Gradian
In trigonometry, the gradian, also known as the gon (from Ancient Greek: γωνία, romanized: gōnía, lit. 'angle'), grad, or grade, is a unit of measurement of an angle, defined as one hundredth of the right angle

Of, zoals in de ArcGIS documentatie uiteen is gezet:
Gradians are a unit of angular measure where the right angle is divided into 100 parts. One gradian equals 1/400 of a circle.
Gons are the same as gradians. One gon equals 1/400 of a circle. The term gon is primarily used in German, Swedish, and other northern European languages {waaronder Nederlands} where the word grad means degree.

Je kunt het vanalles noemen, maar geen graden. Van graden gaan er 90 in een rechte hoek.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 16 juli 2022 14:51 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl