CeesS schreef :
Informatie OK, maar ervaring en zelfvertrouwen doe je niet op in het café. Zorg dat je je boot goed leert kennen, ook onder zware omstandigheden. Dat is al lastig genoeg op de gebaande wegen over het Wad. Met die bagage kun je dan je grenzen verleggen, havenmeesters, beroepsschipers en vooral KNRM-ers zijn meestal niet te beroerd om informatie te delen over minder gebaande routes en bevaarbaarheid en risico's van ondieptes. En vergeet dit forum en de Wadvaarders niet
. De Brandaris is altijd bereid actuele waterstanden op te geven. Ondieptes en passage info op Quicktide. Actueel waterspoort-weer via marifoonweerberichten, o.a. kanaal 23 & 83,
www.knmi.nl/nederland-nu/maritiem/marifoon ,
waterberichtgeving.rws.nl/klanten/kustwacht-en-knrm , buienradar en vele andere bronnen, praat met collega zeilers !
Edit : ik heb veel gehad aan een weercursus, voor het 'lezen' van wolkenformaties in lage en hoge luchtlagen, de betekenis en interpretatie van weerkaarten, isobaren en wind, troggen, ruggen, fronten.
Nou als ik vandaag op de Zuider Spruit iets geleerd heb is het kaarten niet vertrouwen.
Nu staat de Zuider Spruit wel bekend om de dynamiek, maar de boeien op, zeer recent geupdate, Navionics kloppen niet met de werkelijkheid, de NV verlag, van vorig jaar!, klopt stukken beter. Boeien, kan je heel toepasselijk denken. Maar vannacht betekende het 1 op voordek boeien zoeken. Ze lagen op zich wel vrij precies in dezelfde lijn, maar sommige, sowieso onverlichte, tonnen waren sprieten en op sommige stukken liep de geul echt anders dan op de kaart en dat is lastig varen ‘s-nachts.
Mooie tocht wel weer, 35 mijl in 9 uur, dat ging hard.
12-15 knopen wind, stukkie op de motor heel zacht over het nog erg ondiepe en onbezeilde Oosterom en vanaf een uur of half vijf toen het lichter werd hele stukken ruime wind, op grootzeil en werkfok, 5.5 op het log, dan trilt ze voortdurend, dat was fun met stroom mee dikke 6 over land.
Weer een hoop “local knowledge” over de Oosterom en Zuider spruit in the pocket, al doe je wandelend met LW beter op dan varend met HW.